Het is nu do maart 28, 2024 10:41 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 
Graeme Warrack 
Auteur Bericht
Hans
Bericht Graeme Warrack
Tijdens de Slag om Arnhem ging Kolonel Graeme Warrack (chef-arts van de Britse 1e Divisie) op een gegeven moment, samen met Luitenant-ter-Zee Wolters, naar de Duitse commandant om te onderhandelen over een eventuele evacuatie van de Britse gewonden.

Nu vermelden sommige bronnen dat tijdens deze tocht de twee eerder genoemde heren, dus Warrack en Wolters, ook werden vergezeld door een Nederlandse arts, terwijl andere bronnen dit weer stelllig ontkennen. Wie weet hier iets meer over ? Dus, wie gingen er nu precies naar de Duitse commandant om over een eventuele evacuatie te onderhandelen ?


za aug 07, 2004 8:38 am
Hans
Bericht 
Juist Ben, het wordt er zo op dit moment dus ook niet makkelijker op. Ik hoop dat dhr. van Maanen in ieder geval uitsluitsel hierover kan geven, maar hoe kom dhr. Groeneweg, toch de Slag om Arnhem-kenner bij uitstek, er dan bij dat er destijds geen Nederlandse dokter bij aanwezig was ?

Of zitten we misschien 2 zaken door elkaar te halen ? Zijn er tijdens de Slag om Arnhem misschien nog meer gelegenheden geweest die voor deze discussie in aanmerking kunnen komen ?


za aug 07, 2004 8:24 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Hans schreef:
Of zitten we misschien 2 zaken door elkaar te halen ? Zijn er tijdens de Slag om Arnhem misschien nog meer gelegenheden geweest die voor deze discussie in aanmerking kunnen komen ?

Nee, ik durf met bijna 100% zekerheid te zeggen dat dit niet zo is. Ook in "Een brug te ver" wordt trouwens vermeld dat Wolters en van Maanen Warrack vergezelden.


za aug 07, 2004 9:09 pm
Profiel
Yorick
Bericht 
vroeg in de ochtend van 24 september de reed Duitse dr Skalka richting de perimeter om een wapenstilstand te regelen, dit regelde hij samen met Warrack, Skalka reed vervolgens terug naar zijn Hoofdkwartier, omdat Warrack nog met zijn divisiecommandant moest overleggen. vervolgens kwam dr Skalka terug om Warrack op te halen, voor een bespreking in het hoofdkwartier van Harzer.
hierbij vroeg Warrack of hij Luitenant Wolters mee mocht nemen als tolk (overigens zei hij dat het een Brit was genaamd Johnson en niet een Nederlander).

vrij overgenomen uit: Een andere kijk op de Slag om Arnhem; de snelle Duitse reactie, door Peter Berens....er word dus maar over 2 'geallieerde onderhandelaars' gesproken, ook word er in het boek gezegt, en ik citeer: "Toen Skalka, Warrack en Wolters in het Duitse hoofdkwartier waren aangekomen, [...]" ook hier word geen melding gemaakt van een Duitse arts!


zo aug 08, 2004 1:11 am
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Yorick schreef:
Vrij overgenomen uit: Een andere kijk op de Slag om Arnhem; de snelle Duitse reactie, door Peter Berens


Kijk, dit is interessant, met name omdat het een vrij recent boek is. Bedankt, hier zullen we eens wat dieper op ingaan !


zo aug 08, 2004 3:22 am
Profiel
Hans
Bericht 
Juist heren, blijkt dus inderdaad dat 2, toch gerenommeerde, bronnen elkaar tegenspreken. Zeer zeker interessant en een diepgaand onderzoek meer dan waard.


zo aug 08, 2004 9:28 am
Hans
Bericht 
Goed, meteen even actie ondernomen en mijn boekenkast eens even doorlopen. In het volgende boekje kom ik wat interessante informatie tegen :

'Gewonde Bevrijders, Burgers en Bezetters', door W. Boersma / Uitgave van het Airborne Museum te Oosterbeek ter gelegenheid van de expositie " Gewonde bevrijders, burgers en bezetters" / Oosterbeek, maart 1992.

Blz. 6 : " Op 24 september komt kolonel Warrack met toestemming van generaal Urquhart, commandant van de 1e Britse parachutisten divisie, met de Duitsers een "staakt het vuren" overeen. Gewonden vanuit het gevechtsterrein in Oosterbeek worden naar het St.Elisabeth Gasthuis gebracht ".

Blz. 8 : " De toestand van de gewonden wordt nu snel uitzichtloos. Kolonel Warrack besluit op 24 september contact op te nemen met de Duitse commandant van 2e SS-Sanitätsabteilung van de 9e SS-Panzerdivision 'Hohenstaufen' SS-Hauptsturmführer Dr. Skalka over een " staakt-het-vuren " om gewonden te evacueren ".

Blz. 10 : " Vanaf dinsdag 19 tot zaterdag 23 september wordt in de Tafelberg onder steeds moeilijker wordende omstandigheden gewerkt. Behalve Britse doktoren en verplegers doen ook nog steeds Nederlanders dienst zoals de doktoren Giesberts, Onderwater, Jongsma en Van Maanen met zijn zoon Paul en dochter Anje, een tante, een EHBO-ster Annie Caspers en vele anderen ".


zo aug 08, 2004 10:07 am
IA002
Bericht 
De Nederlandse arts die mee ging (maar de bespreking niet mocht bijwonen) was Dr. van Maanen, de gemeente arts van Oosterbeek... Hij mocht er niet als burger bij zijn omdat de Duitsers vonden dat het een militaire aangelegenheid was. (informatie via zijn zoon)


zo aug 08, 2004 1:48 pm
dvdhoven
Bericht 
Dat lees ik ook net in "Zwevend naar de Dood" door Th. Peelen, Drukkerij ter Hoeven, Velp 1976 blz 121/122

Citaat:
Warrack nam op zondag 24 september, de Nederlandse verbindingsofficier A. Wolters mee als tolk. Op Wolter's verzoek noemde Warrack hem Johnson en liet niet merken, dat deze een Nederlander was.
Ook wilde Warrack Dr. G. van Maanen uit Oosterbeek meenemen naar Arnhem. Deze Nederlandse arts had reeds dagenlang met een aantal verpleegsters de Britse artsen geassisteerd.
Maar Dr. Skalda weigerde om Van Maanen mee te nemen.
Zo beleefden Warrack en Wolters het wellicht meest merkwaardige van de slag om Arnhem. Een Britse divisiearts en een Nederlandse verbindingsofficier regelden op een Duits hoofdkwartier de afvoer van gewonden temidden van een dramatische strijd.
Einde citaat


zo aug 08, 2004 1:58 pm
Hans
Bericht 
Gisteren met mijn vriend en collega Ben v.d. Heiden naar het echtpaar van Maanen gereden, waar we zeer hartelijk werden ontvangen en een zeer leuk gesprek hebben gehad.

Enkele zaken/misverstanden die we hebben besproken zijn :
1. Graeme Warrack ging dus op 24 september in het bijzijn van luitenant-ter-zee Wolters en Dr. van Maanen wel op pad om over een evacuatie van de Britse gewonden te gaan praten. Echter, op de Utrechtseweg werd de jeep waarin deze drie personen zaten tegengehouden door de Duitsers en Dr. van Maanen werd gesommeerd om uit te stappen, waarop de overige 2 toestemming kregen om hun weg te vervolgen. Dus in eerste instantie vertrokken ze met hun drieën, maar kwamen slechts met hun tweeën aan.

2. De goede man waar we vanmiddag zijn geweest is Dr. Gerrit van Maanen. Net voor de Slag om Arnhem vertrok hij met zijn vriendin naar Amsterdam voor zijn studie medicijnen en is later naar Friesland vertrokken. Hij heeft de Slag om Arnhem dus niet meegemaakt. De van Maanen's waar over gesproken en geschreven wordt gaat dus over zijn vader, zijn broer Paul en zijn zus Anje, die tijdens de Slag om Arnhem allen actief waren als arts / verpleegster.

3. De zus van Gerrit, Anje, heeft later een dagboek bijgehouden over de Slag om Arnhem. Na de oorlog is zij, samen met haar broer Paul, uitgenodigd door Cornelius Ryan om naar de VS te komen. Mede op basis van dit dagboek heeft Ryan zijn boek geschreven.

4. De onderscheiding die Dr. van Maanen heeft ontvangen net na de oorlog, heeft hij ontvangen van Graeme Warrack. Ze hebben nog jarenlang contact met elkaar gehad en nu hebben de kinderen van beide families nog steeds contact met elkaar.

We hebben in ieder geval een enorme leuke dag gehad en we zijn zeer zeker weer uitgenodigd om langs te komen, ook wanneer Anje op bezoek komt om haar eens te interviewen.


Laatst bijgewerkt door Hans op di aug 10, 2004 9:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



di aug 10, 2004 9:45 pm
Hans
Bericht 
O ja, nog een leuk gegeven n.a.v. ons gesprek :

Volgens Dr. van Maanen komt er in 'Theirs is the Glory' een scène voor waarin Britse para's een schilderij van de muur afhalen en dit vervolgens slopen om te gebruiken als een soort kampvuur. Het is voor mij heel lang geleden dat ik deze film heb gezien, dus ik moet even op zijn woord afgaan. Enfin, het portret dat dus in dat schilderij zat was de afbeelding van de oma van Dr. Gerrit van Maanen.


di aug 10, 2004 9:50 pm
IA002
Bericht 
Leuk detail Hans! Ik zelf ben een 15 jaar geleden bij Dr. van Maanen Jr geweest, toen nog woonachtig in Wassenaar. Ook ik heb toen enorm genoten van de gastvrijheid van hem een zijn vrouw en van de rustige maar zeer boeiende manier van zijn praten. Bij het afscheid kreeg ik zelfs nog een commando-dolk mee welke hij op de zolder van hun huis aan de Pietersbergscheweg in '44 had gevonden...
Leuk ook te horen dat het hem nog steeds goed gaat!


di aug 10, 2004 10:00 pm
Hans
Bericht 
Ja Pietje, de gezondheid van dhr. van Maanen laat ondertussen wel iets te wensen over, maar ze hopen beiden volgende maand toch de respectabele leeftijd van 85 jaar te mogen bereiken. Overigens, een zeer spontaan en gastvrij echtpaar.

Maar goed, enkele misverstanden, o.a. over zijn vader, zijn in ieder geval uit de wereld geholpen.


wo aug 11, 2004 7:27 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group