Het is nu do maart 28, 2024 6:39 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Help! profielwerkstuk over Auschwitz 
Auteur Bericht
Sammy
Bericht Help! profielwerkstuk over Auschwitz
Hallo, ik ben Sammy en zit in mijn examenjaar van de havo.
Voor school moet ik een profielwerkstuk schrijven over Auschwitz.
Een van mijn deelonderwerpen is Josef Mengele, hij is berucht om zijn medische experimenten.

[b]Ik zou graag willen weten wat voor medische uitkomsten zijn gekomen uit de experimenten van Mengele.

Alvast bedankt.
[/b]


ma nov 22, 2010 5:20 pm
Herisson77
Bericht 
Oei, Sammy, moet je dat echt voor de school doen? Dat is niet het gemakkelijkste onderwerp, joh, en nog zwaar ook.

Waarschijnlijk weet je al dat Dr. Josef Mengele gold als een medische crimineel, die pseudowetenschap bedreef met zijn zogenaamde experimenten, zodat de medische uitkomst nul moet zijn geweest. Pseudowetenschap betekent dat zijn onderzoek op geen enkele manier voldeed aan normale wetenschappelijke voorwaarden. Hij martelde zijn proefpersonen met zijn proefjes en onderzoeken die uit zijn zieke brein voortkwamen en liet ze uiteindelijk sterven als hij ze niet meer nodig had, vaak met een dodelijke injectie in het hart.

Overleefden ze, dan raakten ze wel verminkt voor de rest van hun leven of leden voorgoed aan allerlei onduidelijke ziektes die veel leed veroorzaakten. Het meest berucht zijn zijn experimenten met tweelingen, vooral kinderen. Een paar van die overlevende kinderen hebben ooit hun verhaal gedaan, ook omdat ze op latere leeftijd nog ziek waren (geworden) van zijn experimenten en onderzocht wilden hebben wat hij nu echt met hun lichaam had uitgespookt. Dan konden ze misschien nog genezen van alle ellende.

Dat is wat ik globaal weet, maar mogelijk heb je toch echt iets aan een echt boek, zodat je dat als bron kunt gebruiken. Zal eens kijken of ik iets kan vinden.


ma nov 22, 2010 7:51 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht Re: Help! profielwerkstuk over Auschwitz
Sammy schreef:
Ik zou graag willen weten wat voor medische uitkomsten zijn gekomen uit de experimenten van Mengele.

De medische uitkomsten van de experimenten zijn, voor zover deze informatie beschikbaar is, niet makkelijk in het algemeen te beschrijven. Het is geheel afhankelijk wel verschrikkelijk experiment Mengele uitvoerde en op welke wijze hij dat experiment toepaste op het slachtoffer. In veel boeken is er wel informatie te vinden over de uitwerking die deze experimenten op het slachtoffer hadden, bedoel je dat met "medische uitkomsten"? Je kunt deze vraag namelijk ook opvatten of de beschikbare informatie na de oorlog nut had voor de medische wereld.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma nov 22, 2010 8:24 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht 
Hier vind je een uitgebreid artikel over de medische nalatenschap van Nazi dokters.
Zoals Egbert al terecht opmerkte, zijn de uitkomsten van de medische experimenten niet vrijelijk beschikbaar, behalve de experimenten die zij op dieren uitvoerden.

Ik weet niet of er informatie is over de uitkomst van alleen de experimenten van Mengele. Je zult meer vinden over Nazi Dokters in het algemeen.

Misschien is voor je werkstuk wel een aardig slot om te noemen dat er een internationale afspraak is gemaakt omtrent medische experimenten, de zg. "Nuremberg Code".

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


di nov 23, 2010 9:21 am
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Sammy, kijk ook even in dit topic: http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?t=8792

Eveneens dit topic verplaatst naar het juiste subforum

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di nov 23, 2010 11:51 am
Profiel
Sammy
Bericht 
Bedankt allemaal voor jullie reactie!

Citaat:
In veel boeken is er wel informatie te vinden over de uitwerking die deze experimenten op het slachtoffer hadden, bedoel je dat met "medische uitkomsten"?

Ik bedoel of de beschikbare informatie na de oorlog nut had voor de medische wereld. Het staat er ook een beetje onduidelijk, ik zal kijken of ik het kan aanpassen.

Citaat:
de zg. "Nuremberg Code".

Van de "Nuremberg Code" heb ik nog niet eerder gehoord maar dat is inderdaad aardig om dat in het slot uit te werken. Ik zal me er even in gaan verdiepen.


di nov 23, 2010 2:34 pm
bregje_vdb
Bericht Re: Help! profielwerkstuk over Auschwitz
Hallo Sammy,
wij zitten in ons eindexamenjaar van havo en ons profielwerkstuk gaat over Josef Mengele.
Bij toeval kwamen we bij dit forum terecht.
Aangezien dit topic al 4 jaar oud is, zul je dit waarschijnlijk niet lezen,
maar we hebben een aantal vragen voor je.
We zouden je graag persoonlijk willen benaderen (e-mail?).
Mocht je dit lezen zouden we het heel erg op prijs stellen als je een e-mailadres zou achterlaten!
Alvast bedankt,
Bregje


di dec 02, 2014 3:07 pm
Stephanvw
Bericht Re: Help! profielwerkstuk over Auschwitz
Hoi Bregje,

Toevallig kwam ik een stuk tegen in de Volkskrant over Nazi-Kampartsen: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/historicus-daan-de-leeuw-nazi-kampartsen-stonden-achter-het-derde-rijkmoraal~a3804113/ Wellicht kun je uit zijn stuk meer informatie halen en die toepassen.

Het stuk is hier te downloaden: http://www.niod.nl/sites/niod.nl/files/Scriptie%20Daan%20de%20Leeuw%20-%20In%20the%20Name%20of%20Humanity.pdf

Succes!!

Groeten Stephan


vr dec 12, 2014 3:44 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group