Het is nu do maart 28, 2024 11:06 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
Vraag n.a.v. atoombommen op Hiroshima en Nagasaki 
Auteur Bericht
Mario
Bericht Vraag n.a.v. atoombommen op Hiroshima en Nagasaki
Weet iemand of daar in de VS ooit een echt maatschappelijk debat over is gevoerd (dus niet louter tussen enkele academici) ?
Of werd dat meteen in de kiem gesmoord door de Koude Oorlog en het ressentiment tegen Japan ?

Ik zeg maar iets : een onderzoekscommissie of belangrijke artikels in de pers of zoiets ?
Ik persoonlijk heb de indruk dat dit onderwerp daar een beetje taboe is en dat het verhaal van een heldendaad niet in vraag wordt gesteld of genuanceerd. Maar mogelijk sla ik de bal volledig mis.
Voor mij lijkt het dat de Amerikanen daar weinig moeite mee hebben gehad, er niet mee in het reine hebben moeten komen, zoals Belgiƫ (of Nederland) met zijn koloniaal verleden, Rwanda of Srebrenica.


ma jan 17, 2011 9:54 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Vraag n.a.v. atoombommen op Hiroshima en Nagasaki
Een maatschappelijk debat was er zeker. Een goed voorbeeld daarvan is het werk van de Amerikaanse journalist John Hersey. Hij sprak kort na de aanval met Japanse overlevenden van Hiroshima en schreef daarover een aangrijpend en erg goed ontvangen artikel dat op 31 augustus 1946 gepubliceerd werd in The New Yorker. Meer info:

Go2War2.nl schreef:
Het artikel besloeg de complete krant, iets wat nog nooit eerder gebeurd was en tot op heden nooit herhaald is. De krant was binnen enkele uren uitverkocht. Hersey kreeg veel lof voor zijn verslag, dat ook op de radio voorgelezen werd en in boekvorm verscheen. Door de Universiteit van New York werd het stuk uitgeroepen tot het beste journalistieke werk van de twintigste eeuw.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma jan 17, 2011 10:50 am
Profiel WWW
Mario
Bericht 
dank u, Kevin :)


ma jan 17, 2011 11:36 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group