Het is nu do maart 28, 2024 12:15 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 
Bombardement op Vielsalm, 31 december 1944... 
Auteur Bericht
Harro
Bericht Bombardement op Vielsalm, 31 december 1944...
Heeft iemand meer informatie over de aanval op Vielsalm, uitgevoerd door 9th US Tactical Airforce in de middag van 31 december 1944? Welke groups/squadrons waren betrokken, welk type vliegtuigen, schade, slachtoffers, exacte tijdstip?


za jan 15, 2011 6:37 pm
Pieter F
Bericht 
Je bedoelt de aanval waarbij Knittel gewond raakte?

Ik heb zitten zoeken in een paar boeken, maar ik kwam daarbij zo snel niks tegen hierover. Op het net kwam ik wel het volgende tegen:

Sunday 31 December
Weather grounds the bombers; fighters fly sweeps and armed reconnaissance, attacking numerous ground targets; the XIX Tactical Air Command supports the US III, VIII and XX Corps around Bastogne, Belgium and between the Mosel and Saar Rivers, in Germany in the Merzig area. The 14th Liaison Squadron, XIX Tactical Air Command (attached to Twelfth Army Group) moves from Nancy, France to Luxembourg City, Luxembourg with L-5s. The 387th Fighter Squadron, 365th Fighter Group, moves from Chievres, Belgium to Metz, France with P-47s.
Bron: http://www.publicenquiry.co.uk/force/af9thdec44.html

De Bombardment Wings van IX Bomber Command vallen dan al af. Het lijkt me gezien bovenstaande goed mogelijk dat de aanval op Vielsam een aanval voortkomend uit een verkenningsvlucht was. Of daar dan daadwerkelijk over te vinden is welke groups/wings hierbij betrokken waren?


za jan 15, 2011 10:53 pm
Harro
Bericht 
Nou, zijn HQ werd getroffen door een deel van de bommen die voor Vielsalm bedoeld waren dus ik neem toch aan dat het om een enigszins omvangrijke aanval ging.


za jan 15, 2011 11:09 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Wat deed Knittel eigenlijk nog in of rond Vielsalm, en was hij dan niet gewond geraakt bij Wanne?

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo jan 16, 2011 1:45 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Nee, niet bij Wanne maar in Bech en dat ligt vlakbij Vielsalm.


zo jan 16, 2011 2:57 pm
Jochen S.
Bericht 
Op 31 December was er een aanval van 16 Bostons en 12 Mitchells van de 2 Grp (2nd T.A.F.) op Vielsalm. Een gedeelte van de lading van 35 ton bestemd voor Vielsalm raakte het dorpje Bech. Een twintigtal kraters werd waargenomen. Bewoners melden een luchtaanval 'above cloud'. Enkele Duitsers werden gedood.


di jan 18, 2011 12:44 pm
Harro
Bericht 
Super! Tegenstrijdig is wel dat mijn bron (Hans) over bommenwerpers van de 9. TAF spreekt)


di jan 18, 2011 2:17 pm
Pieter F
Bericht 
Maar het zou wel verklaren waarom er niets te vinden is over een aanval van de 9th TAF. Ook in Royce Thompson, "Tactical Air Phase Ardennes", stond dezelfde info die ik hierboven al eens gepost had.


di jan 18, 2011 5:20 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Ik ben zelf wat aan het mee zoeken, maar kan nergens iets terug vinden qua bombardementen op 31/12, wel waren er sweeps van jachtvliegtuigen .

Dit gebeurde er wel op de 29ste,omstreeks 14u 44

Citaat:
Tijdens het Ardennenoffensief ontving No. 139 Wing opdracht op 29 december 1944 een wegkruising bij Vielsalm te bombarderen. Volgens binnengekomen verkennings-berichten had zich in dit plaatsje aan de Saine-rivier een vrij grote Duitse troepen-macht geconcentreerd. Ook al om de logistieke toevoer naar de frontlinie uit te schakelen, werd vernietiging van deze voor de vijand vitale wegkruising van essentieel belang geacht.
De aanval zou in drie waves van elk twaalf "Mitchells" worden uitgevoerd. De drie op Zaventhem gestationeerde "Mitchell"-squadrons No. 98, 180 en 320 dienden de hiervoor benodigde vliegtuigen en bemanningen te leveren

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo jan 19, 2011 5:22 pm
Profiel
Pieter F
Bericht 
De Mitchell was geen jachtvliegtuig, maar een middelzware bommenwerper.


wo jan 19, 2011 7:44 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Ja natuurlijk Pieter, ik zeg toch dat in het gebied op de 31ste enkel fighters actief waren, die "sweeps" maakten (dus op zoek naar doelen).

Enkel op de 29ste was er een grootschalig bombardement in die buurt, en er namen zelfs Nederlanders aan deel.
Ik heb zowat alles wat ik in huis heb uit de kast gehaald en dat is de enige bombardements actie die ik kan vinden rond die periode. Hopenlijk brengt Jochen S. wat meer info over zijn bijdrage.

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo jan 19, 2011 8:04 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Ik heb inmiddels via "Jochen" de originele rapporten uit de NARA ingezien: "Vielsalm - Dec 31ste 16 Bostons and 12 Mitchells (2nd Grp) dropped 35 tons by radar aids "N.R.O.", etc.

Dus case closed I'd say


wo jan 19, 2011 8:29 pm
Pieter F
Bericht 
Jean schreef:
Ja natuurlijk Pieter, ik zeg toch dat in het gebied op de 31ste enkel fighters actief waren, die "sweeps" maakten (dus op zoek naar doelen).


Excuus Jean, ik had de data even door elkaar gehaald.


wo jan 19, 2011 8:35 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group