Het is nu do maart 28, 2024 1:42 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Medewerking politie aan de Holocaust. 
Auteur Bericht
F.J.Eisink
Bericht Medewerking politie aan de Holocaust.
Wordt er wel eens bij stilgestaan, met hoeveel enthousiasme sommige Politie-functionarissen destijds in opdracht van de Duitsers, joden van huis haalden en aan hun beulen uitleverden. Zoals in Wijhe destijds Opper wachtmeester Van Dam al drie dagen er van op de hoogte was dat hij de zusjes Aussen moest gaan ophalen voor deportatie en niet meer zijn teruggekomen. Gelukkig waren er ook goede agenten. Maar sommigen waren wel erg gehoorzaam.


do sep 22, 2011 11:04 pm
Marius Peter
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
Als zoon van een Ned. politieman uit WOII vraag ik mij af welke richting je met deze draad uit wilt gaan.

Als je puur de vraag uit het begin van jouw draad beantwoord wilt hebben kan ik je antwoorden: ja daar staan wel eens mensen bij stil. Ook ik.


vr sep 23, 2011 12:01 am
rjajo
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
Ook Ambtenaren op andere fucties hebben daar aan meegeholpen en ook daar waren er een hoop goede tussen, dat had je in alle lagen van de bevolking dus waarom alleen de politie eruit lichten ?


vr sep 23, 2011 7:29 am
Harro
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
Daar bestaan al meerdere topics over (dus: ja, daar staan mensen bij stil)


vr sep 23, 2011 8:41 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
Inderdaad is, werd en wordt daar regelmatig bij stilgestaan. Evenals bij de zovele andere politiefunctionarissen die hun leven hebben gewaagd bij het helpen en ondersteunen van het verzet en onderduikers en de velen die daarbij zijn omgekomen door vuurgevecht, gevangenis en concentratiekamp.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr sep 23, 2011 8:43 am
Profiel WWW
muncio
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
Ja daar staan mensen bij stil maar ik denk niet de generaties van nu!?. Kan en mag je niet verwachten.


vr sep 23, 2011 9:51 am
F.J.Eisink
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
Ik heb niet in het minst de behoefte gevoeld, alles over een kam te scheren. Maar dat blindelingse gehoorzamen van sommigen, waar wij als kind tegen opkeken. Dat is wat mij steekt.
Als de goeden zich aangesproken voelen mijn excuses, dit was niet de strekking. Maar juist die genen die met de wet toendertijd in de hand vrij uit konden gaan, daar is iets blijven liggen.


vr sep 23, 2011 5:00 pm
rjajo
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
Er zijn na de oorlog toch heel wat politie functionarissen op non-actief gesteld c.q. veroordeelt tot niet malse straffen !


vr sep 23, 2011 6:20 pm
Marius Peter
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
F.J.Eisink schreef:
Ik heb niet in het minst de behoefte gevoeld, alles over een kam te scheren. Maar dat blindelingse gehoorzamen van sommigen, waar wij als kind tegen opkeken. Dat is wat mij steekt.
Als de goeden zich aangesproken voelen mijn excuses, dit was niet de strekking. Maar juist die genen die met de wet toendertijd in de hand vrij uit konden gaan, daar is iets blijven liggen.


Ah nu denk ik pas te begrijpen welke kant je op wilt.
Je bedoelt dat ex-politiefunctionarissen die graag meehielpen Joden e.d. te verlinken of op te pakken nog veroordeeld moeten kunnen worden net als bijv. oud SS'ers?
Is volgens mij ook gebeurd na de oorlog.


vr sep 23, 2011 8:33 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
Opdracht was opdracht, bevel was bevel. Goed of fout is dan maar net aan welke kant je staat of stond. Hiermee bedoel ik dat zowel aan de, wat men dan noemt 'foute kant' mensen zich opstelden als diender met de wet in de hand, maar dit gebeurde net zo goed aan de 'goede kant' waar ook bijvoorbeeld geallieerde militairen vonden met het militair gezag aan hun kant zich van alles te kunnen veroorloven.

Als militair maar zeker ook als politieagent werd je discipline en gezagstrouw aangeleerd. Het was dan ook vaak moelijker om je opleiding en gezagsgetrouwe houding op zij te zetten en je te verzetten tegen bevelen dan om gewoon te doen wat men je opdraagde. Niet iedereen durfde, kon of wilde zijn eigen gezin en eigen leven in gevaar brengen door tegen het gezag in te gaan. Dit gold voor politieagenten net zo goed als voor ambtenaren maar zeker ook voor arbeiders. Ik denk dat deze politieagenten niet zo veel anders waren dan vele anderen die gewoon hun werk bleven doen, for better or for worse.

Ik ben bij dit soort vragen altijd heel benieuwd hoe wij allemaal zelf zouden reageren. Als ik sommigen moet geloven zou heel Nederland in het verzet zitten :lol:

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za sep 24, 2011 12:19 am
Profiel WWW
rjajo
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
Kijk alleen al naar de ambtenaar J.L. Lentz deze man was de uitvinder van de (bijna) niet na te maken Nederlandse Persoonsbewijs, de Duitsers waren zeer blij met deze man (zijn P.B. was beter dan de Duitse P.B.) terwijl Lentz zelf vond dat hij alleen maar zijn werk deed, hij was daar door de Nederlandsche Regering toch voor aangesteld, dus hij maakte "alleen" maar zijn werk af !
Na de oorlog kreeg hij ook enkel maar 3 jaar gevangenis straf !!


za sep 24, 2011 7:34 am
Paul Siemons
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
Wil Vermeer schreef: Opdracht was opdracht, bevel was bevel. Goed of fout is dan maar net aan welke kant je staat of stond.

Het is maar hoe ver je daar in ging...kon wel eens een goeie promotie aan vasthangen b.v.?


Mvg,
P.Siemons


za sep 24, 2011 10:06 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
Of gewoon het overleven met je vrouw en kleine kinderen in een moeilijke tijd. Het is zo makkelijk praten achteraf in onze luie stoel.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za sep 24, 2011 12:50 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
Ik heb deze link al eerder gegeven op het forum, maar hier een dissertatie over de Rotterdamse Politie tijdens de Tweede Wereldoorlog: http://dare.uva.nl/document/105920

Ook het onderwerp Jodenvervolging wordt daarin besproken en de rol van de Rotterdamse agenten daarbij. Er staan wat interessante reacties in van politieagenten, bijvoorbeeld politieman A. Pakvis die tijdens de bezetting betrokken was bij het verzet, maar zich naar eigen zeggen niet aan de acties kon onttrekken.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


za sep 24, 2011 2:50 pm
Profiel
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Medewerking politie aan de Holocaust.
Ja, daar staan mensen bij stil.

We staan overigens ook stil bij politie-functionarissen die deze opdracht tot uitlevering niet opvolgden, zoals:
- http://www.niod.knaw.nl/nl/content.asp? ... asp?ID=784


za sep 24, 2011 4:38 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group