Het is nu do maart 28, 2024 10:56 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 130 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Oradour... 
Auteur Bericht
Harro
Bericht 
Dit is interessant want het toont aan dat de Franse televisie tot op de dag van vandaag of bewust liegt of kritiekloos andere leugenaars (de Oradour Staff) aan het woord laat.

http://www.oradour.info/appendix/retorord.htm

Enkele vraagtekens:

- Er bestaat geen "Das Reich archief in Duitsland". Dus waar hebben ze dit document dan wèl gevonden?
- Waarom hebben ze het over de gevonden order zonder hem te tonen?


di okt 12, 2004 11:05 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Die order zou zich dan moeten bevinden in Abteilung MA (Militärarchiv) des Bundesarchivs is Freiburg. Een andere plaats zou ik 1,2,3 niet weten waar eventuele archieven van "Das Reich" zouden kunnen bevinden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di okt 12, 2004 11:16 am
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Tsja, en voor zover dat al een "Das Reich archief" is kan ik je verzekeren dat dit document daar niet al die jaren onontdekt kan zijn gebleven. Jaarlijks worden de Das Reich stukken door tientallen onderzoekers doorgespit. En als ze dat document in Freiburg of waar dan ook gevonden hebben, waarom dat document niet tonen, op echtheid laten controleren. En waarom niet precies aangegeven waar het document gevonden werd? Uiterst dubieus.


di okt 12, 2004 11:21 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het bericht in de link was dan ook weer een van heb ik horen vertellen.
Inderdaad had dit dan breed uitgemeten geweest.
Er werd echter ook al van een dergelijke order gesproken in de teksten over de rechtzaak. Wie weet is die "order" wel mysterieus in handen gevallen van de "Fransen". Die zullen hem dan waarschijnlijk niet op echtheid laten controleren.

Wel een onderwerp waar een goed gedegen onderzoek interessante vruchten zou kunnen afwerpen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di okt 12, 2004 11:26 am
Profiel WWW
Royke
Bericht 
De documentaire van de BBC "World at war" begint ook in dit stadje, ziet er allemaal erg indrukwekkend uit.
Heeft inmiddels mijn interesse gewekt, en ben me hier in aan het verdiepen.

Iemand meer "beginners" info?


ma mei 02, 2005 3:18 am
Garand
Bericht 
Royke schreef:
De documentaire van de BBC "World at war" begint ook in dit stadje, ziet er allemaal erg indrukwekkend uit.
Heeft inmiddels mijn interesse gewekt, en ben me hier in aan het verdiepen.

Iemand meer "beginners" info?
Hey,

nu ik er over lees, raak ik ook geboeid.
Iemand weet van een goed boek over deze gebeurtenissen?
Maar dan wel één dat de menselijke kant, de tragedie op zich behandeld.

Het achteraf-proces lijkt me boeiend, maar zo technisch als Gustav en co. het behandelen, zo ver hoeft het niet voor mij. Temeer daar uit hun discussie blijkt dat tot op heden er geen eenduidigheid qua schuldvraag etc. is.


Tips???

p.s. ik moet haast telkens weer kotsen als ik lees hoe vaak de schuldigen van zulke wandaden achteraf vrijuit gingen en een normaal burgerleventje konden uitbouwen. cfr. Peiper ( wat een ander verhaal is, maar als voorbeeld van...)etc.
That's life zeker? Jakkes

Greetz,
Rob


za jul 09, 2005 1:00 pm
gunslinger
Bericht 
Waarom is iedereen zo geintereseerd in Oradour.
Is het de manier waarop deze mensen zijn vermoord? is dit spanend en indrukwekkend?
ongelooflijk hoeveel aandacht dit krijgt.


do jul 14, 2005 2:03 pm
Harro
Bericht 
Het is de omvang van de misdaad en de mysteries rond de aanleiding.


do jul 14, 2005 2:07 pm
Mario
Bericht 
Gustav schreef:
Het is de omvang van de misdaad en de mysteries rond de aanleiding.

En ik durf er (zonder bronnenmateriaal) bij zeggen : omdat het gebeurde in Frankrijk en niet in pakweg Rusland of Joegoslavië.


do jul 14, 2005 2:10 pm
Harro
Bericht 
Uiteraard. Precies als met Malmédy.


do jul 14, 2005 2:12 pm
Garand
Bericht 
gunslinger schreef:
Waarom is iedereen zo geintereseerd in Oradour.
Is het de manier waarop deze mensen zijn vermoord? is dit spanend en indrukwekkend?
ongelooflijk hoeveel aandacht dit krijgt.


Het krijgt toch niet meer aandacht dan andere onderwerpen hier?
Kijk es hoeveel er over Malmédy (Baugnez om correct te gaan); Dresden etc. wordt gediscussieerd...Of over de invoering van een nieuw type tank etc.

Trouwens het lijkt me niet meer dan correct dat zulke oorlogsmisdaden er nu net bovenuit schieten; het lijkt wel pervers en cynisch, maar vaak moet je met gruwelijkheden en zware cijfers afkomen, eer 'de ongeïnteresseerde massa' wakker wordt.

M'n interesse voor bovenstaande misdaad heeft, voor mij althans, verder niks te zien met leedvermaak, sensatiezucht of wat ook, hoor.

Effe off-topic:

Gustav, ik merk dat je erg vaak terugkomt op Baugnez en de daarmee gepaard gaande geschiedvervalsing in films etc.
Wat is nu, los van al het geschrevene, onderzochte etc. jouw persoonlijke mening wat daar die dag is gebeurd?
Je hakt erg in op Saints and soldiers, maar ik vind dat m'n daar nu net een goede middenweg heeft proberen te zoeken.


do jul 14, 2005 2:38 pm
Harro
Bericht 
Volgens mij is dat niet het doel van "gunslinger's" opmerking. Meer het verschil tussen de overmatige aandacht voor misdaden in het westen tegenover de gebrekkige aandacht voor vergelijkbare maar vaak veel zwaardere misdaden in het oosten.


do jul 14, 2005 2:42 pm
Harro
Bericht 
Wat betreft mijn eigen mening over Baugnez. Ik heb zo snel geen Nederlandse uitleg voorhanden maar zo omschreef ik het enige tijd geleden op een Duits forum...

Meine zuverlässigste Quelle ist ein ehemaliger Oberscharführer. Dieser Mann hat eine klare Ansicht zu seiner Division, einschließlich ihrer Verantwortung gegenüber Kriegsverbrechen. Nach dem Krieg befragte er seine Kameraden über Baugnez und kam, in Kurzform, zur folgenden Zusammenfassung:

Zuallererst sagte er, dass er nicht leugnen könne, was passiert ist (was viele Veteranen tun). Er sagt, die Männer auf dem Feld wurden von der Besatzung eines der anwesenden Sd.Kfz 251 SPWs getötet, nicht von den Panzern. Ich muß sagen, dass es für mich Sinn macht, denn er zeigte mir am Ort des Geschehens, warum die Panzer nicht in Frage kommen. Er schilderte mir außerdem ein psychologisches Profil der für die Tat verantwortlichen Männer. Er sagte: "Stell Dir diese 17jährigen Grenadiere vor, noch grün wie Gras hinter den Ohren, das einzige was sie sich stark fühlen läßt, ist ihr Gewehr. Eine kleine Gruppe dieser Teenager bekommt den Befehl, diese große Gruppe Amerikaner zu bewachen". Er sagte, er sei überzeugt, dass diese SS-Männer wohl mehr Angst vor den amerikanischen Gefangenen hatten, als andersherum. Und ganz plötzlich fangen die Amerikaner an, sich zu bewegen. Nach dem Einstellen des Feuers realisieren die jungen Soldaten, was sie getan haben und beschlossen, die Überlebenden zu töten. Wären es kampfgestählte „Frontschweine“ gewesen hätte es wohl von Anfang an keiner überlebt, doch nicht mal dies konnten diese Anfänger(zum Glück) "richtig" machen. Dies – die Exekution von Gefangenen – war ihr wirkliches Verbrechen. Es begann als eine Art Unfall und endete als schreckliches Kriegsverbrechen.

Viele Angehörige der LAH, eingeschlossen einige, die am Tatort dabei waren und in Dachau bei den Malmédy Prozessen vor Gericht standen, sind noch heute am Leben und bezeugen noch immer, dass an der Kreuzung amerikanische Gefangene durch die Kampfgruppe Peiper getötet worden sind. Ihre Aussagen unterscheiden sich nur minimal, was jedoch an ihrer Absicht liegt. Genau wie amerikanische Veteranen, einschließlich Überlebende des Massakers, einen Grund haben, die Wahrheit zu verdrehen. Und das ist es, warum wir niemals die volle Wahrheit herausfinden werden. Die amerikanischen Ankläger machten einen Fehler: Die Heimatfront wollte Rache für die toten Amerikaner und sie wollten diese Rache möglichst schnell. Daher suchten sie nicht nach den eigentlichen Mördern, was zweifelsfrei eine Menge Zeit gekostet hätte. Statt dessen erfunden sie den "tötet alle Gefangenen" Befehl, der angeblich an alle kommandierenden Offiziere ausgegeben worden sei und den diese an ihre Männer weitergegeben haben sollen. Dies ermöglichte ihnen, jeden Angehörigen der Leibstandarte, der auch nur im entferntesten mit der Kreuzung bei Baugnez und anderen Morden (Stavelot, Parfondruy, Trois-Ponts, la Gleize, und andere) in Verbindung gebracht werden konnten. Und dies ist, wo alle „Nebelvorhänge“ ausgelegt wurden. Statt nach den Schuldigen zu suchen - und beachte: LAH Angehörige begingen das Malmédy Massaker – benutzen sie alle möglichen Bestätigungen von Leuten, um Schuldige zu haben und benutzten diese Aussagen, um Todesurteile oder lange Haftstrafen aussprechen zu können. Sogar der US Senat musste den Fall untersuchen, kam zu der Entscheidung, dass illegale Methoden benutzt worden sind, um Geständnisse und Aussagen zu erlangen und reduzierte alle Urteile. Kein Todesurteil wurde vollstreckt und innerhalb von 10 Jahren waren alle Inhaftierten wieder frei.

Hätten sie sich die Zeit genommen, um die wahren Schuldigen der LSSAH zu finden, wären niemals so viele Lügen und Mysterien entstanden. Und sehr viel weniger Frustration unter den LAH Veteranen.


do jul 14, 2005 2:44 pm
Garand
Bericht 
Volgens mij is dat niet het doel van "gunslinger's" opmerking. Meer het verschil tussen de overmatige aandacht voor misdaden in het westen tegenover de gebrekkige aandacht voor vergelijkbare maar vaak veel zwaardere misdaden in het oosten.


Ja,

maar is dat HELAAS geen algemeen fenomeen?
De 'te ver van m'n bed show'?
Iedereen die met geschiedenis, politiek en actualiteit bezig is, weet dat dit nu eenmaal gebeurt ( zie heden bvb. Afrika etc.), hoe frustrerend ook; zeker wanneer je informatie gaat zoeken over bvb. russische veldslagen etc., zal nooit vinden wat je over Normandie vindt om een voorbeeld te geven.

De taal, afstand, andere cultuur, feit dat 'onze jongens' ginds niet zo massaal zijn gesneuveld...'t Is gewoon zo, hoe je het ook betreurt.



Volgens mij is het met dit thema niet anders, hoor.

Rob


do jul 14, 2005 2:54 pm
Harro
Bericht 
Garand, natuurlijk is dat het geval. Daarom voer ik het ook aan als reden voor de overmatige aandacht voor Oradour en Baugnez.


do jul 14, 2005 2:55 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 130 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group