Het is nu do maart 28, 2024 11:10 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 130 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Oradour... 
Auteur Bericht
Garand
Bericht 
Tja,

hetgeen er globaal in de Ardennen gebeurt is, spreekt nu niet meteen in het voordeel van de Duitse troepen, he.
Het kan kloppen, wat je schrijft over Malmédy; een wel erg uit de hand gelopen incident dat eindigt in executies uit schrik voor vervolging.
En daar er groentjes waren, zijn er amerikanen ontsnapt enz.

Maar ook dit kan weer een excuus annex leugen zijn ter verdediging, hoewel het erg aannemelijk klint, hoor.

We zullen het nooit weten!!!

De Duitsers waren de bezetters, ze hebben zich vaak gruwelijk gedragen...dus ze zullen het voordeel van de twijfel ook nu niet (bij mij) kunnne genieten.

Greetz,

Rob


do jul 14, 2005 3:09 pm
Harro
Bericht 
Hoe kan het moedwillig executeren van gevangenen als excuus dienen???


do jul 14, 2005 3:11 pm
Garand
Bericht 
Nee,

gaat gewoon niet. Daarom zijn ze sowieso schuldig!!!

Maar ik dacht uit je tekst op te maken (maar m'n duits is belabberd) , dat de Duitsers geprobeerd hebben het niet als een moedwillige executie van begin af aan af te doen, maar dat ze na het incident uit paniek voor overlevenden die hen achteraf zouden aanwijzen, deze zijn beginnen doden.

Dat is natuurlijk geen excuus begot, maar wel een verzachtende omstandigheid naar een rechtbank toe. Niet naar mij toe, laat dat duidelijk zijn.

Ik zit nog steeds in het 'ze zijn over de ganse lijn schuldig'-kamp voor alle duidelijkheid.


do jul 14, 2005 3:25 pm
Garand
Bericht 
Maar ik vrees dat we off-topic zijn en seffens klachten krijgen!!! :oops:


do jul 14, 2005 3:27 pm
Harro
Bericht 
Je interpretatie van de tekst is juist. Maar dat het incident niet met kwade opzet begon durf ik wel te geloven. Er werden in die openingsfase van de aanval immers bijna 500 Amerikanen gevangen genomen door KG Peiper die het gewoon konden navertellen.


do jul 14, 2005 3:30 pm
Garand
Bericht 
Ja,

argument pro natuurlijk.

Maar 'wreed als ijs', een boek over het ardennen-offensief van Peter Schrijvers puilt uit van misdaden tegen soldaten en burgers door diezelfde KG Peiper.

Trouwens, die Peiper had achteraf, meende ik, ook niet bepaald veel spijt en wroeging over z'n verleden, he.

Maar ik geef toe dat jij er een pak beter over bent ingelicht dan mezelf, dus ik benadruk nogmaals dat het maar mijn kleine, bescheiden en vooral subjectieve mening is.

En inderdaad, ook dat stond in het bovenvermelde boek te lezen; dat die Peiper zich aanvankelijk vrij correct gedroeg, ondanks een slechte reputatie vanwege z'n Afrika verleden (dacht ik), maar uit frustratie later wel een bocht van 180 graden maakte.


do jul 14, 2005 3:41 pm
Harro
Bericht 
Garand schreef:
Maar 'wreed als ijs', een boek over het ardennen-offensief van Peter Schrijvers puilt uit van misdaden tegen soldaten en burgers door diezelfde KG Peiper.

Puilt overigens ook uit van onjuistheden. Beschrijft de moorden in Stavelot en Parfondruy op een manier die niet juist kan zijn.
Garand schreef:
Trouwens, die Peiper had achteraf, meende ik, ook niet bepaald veel spijt en wroeging over z'n verleden, he.

Nee, omdat hij de aanklachten schromelijk overdreven vond. Want wat is nu "zijn verleden"?
Garand schreef:
En inderdaad, ook dat stond in het bovenvermelde boek te lezen; dat die Peiper zich aanvankelijk vrij correct gedroeg, ondanks een slechte reputatie vanwege z'n Afrika verleden (dacht ik), maar uit frustratie later wel een bocht van 180 graden maakte.

Zijn Afrika verleden?


do jul 14, 2005 3:45 pm
Garand
Bericht 
Was Oostfront, zeker?
Anyway, daar had ie zich al goed laten gaan.
Tenzij ook die info weer mis is, natuurlijk.

Tja, als je een gerennomeerd internationaal docent als Schrijvers al onderuithaalt, wat moet ik dan nog lezen om goed te doen? :?


do jul 14, 2005 3:59 pm
Harro
Bericht 
Misschien deze discussie even lezen http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... php?t=2130


do jul 14, 2005 4:02 pm
Garand
Bericht 
Trouwens,

zonder de persoonlijke toer op te gaan.
Ik merk dat jij meer dan normaal bent ingelicht, je vernoemt ergens (dacht ik alweer) ergens iets van een publicatie van je etc.

Mag ik weten met welke schrijver/publicist/geschiedkundige of wat dan ook ik hier te maken heb?
Je kennis gaat ver, hetgeen ik enorm intrigerend en leerrijk vind, maar je laat zo weinig in je kaarten zien, Gustav.

:evil: ik had dit beter als PM gestuurd misschien.

En toch hoop ik op een onthulling


do jul 14, 2005 4:06 pm
Harro
Bericht 
Ik heb geen publicaties op mijn naam hoor. Maar ik ben al zeven jaar met onderzoek naar Knittel en zijn eenheid bezig.


do jul 14, 2005 4:10 pm
Garand
Bericht 
Ahzo,

ik bemerk de gedrevenheid. Mooi zo.

Mag ik toch zo vrij zijn om te vragen wat jouw informatie correcter maakt dan die van internationale professoren en andere?
Leveren zij dan half werk, herwerken zij andere hun teksten, hanteren ze foute bronnen of...Waar haal ik dan best m'n info om wel juist te zitten?

Allee, niet verkeerd bedoeld, maar ik zie je zo vaak (ik probeer nu wat van je post door te nemen) op boeken, personen etc. inbeuken dat ik wat verstomd ben.

Enerzijds frustreert het me, want ik zou haast geen boek meer durven kopen, want alles lijkt bijgod wel fout te zijn van wat ik tot nu toe las.

En anderzijds, wat ik wel tof vind (goedkeuren is iets anders), gaat er van jou zo'n apodictie (duur woord voor: enkel wat ik zeg is waar verdomme!) uit, dat ik zou zeggen: man, zet dit dan toch te boek ofzo. Het vuur schiet vantijd uit je zinnen, je reageert soms ietwat geprikkeld, je wordt al eens beschuldigd van foute sympathieën zag ik pas....

Allee, als er zoveel onwaarheid wordt verteld, over het oorlogsgebeuren ( en soms dan mogelijk over jezelf) dan moet jij, in de veronderstelling dat je gelijk hebt, wel één brok teleurstelling zijn. Ik zou het binnen mijn vak bevoorbeeld niet verteren mochten er leugens zo massaal op de markt gegooid worden.

Dus leg hen/mij verdomme het zwijgen op, kruip in je pen en schrijf neer wat er nu echt is gebeurd, pas dan zal ik nog eens met gerust hard m'n zuurverdiende euros over de toonbank gooien. En vind ik een WOII forum niet meer zo frustrerend...want alles klopt plots!

Rob


do jul 14, 2005 4:36 pm
Harro
Bericht 
Het probleem met de gebeurtenissen in Stavelot en Parfondruy (en Baugnez, maar dat was niet Knittel) is dat mensen zich snel laten leiden door emoties in dit soort zaken. En dan bedoel ik zowel de mensen die de moorden als misdaad beschrijven als de mensen die het proberen goed te praten. Daar komt dan een grote mate van oppervlakkigheid en "papegaaien" bij: gewoon het werk van anderen en daarmee hun fouten napraten. De wandaden verklaren vanuit de "misdadige instelling" van de Waffen-SS'ers is de norm en daarbij schijnt logica er niet toe te doen. Van die boekenschrijvers, hoeveel zouden er nou echt de namen kennen van de officieren en nco's die onder Knittel dienden? Hoeveel van deze auteurs zullen nu werkelijk gekeken hebben wat Knittel's orders waren, welke orders hij doorgaf aan zijn officieren en hoe deze orders vervolgens werden omgezet in een plan en in een uitvoering? Hadden ze dat gedaan, dan waren ze er achter gekomen dat het "moordend door de heuvels trekken" totaal niet past in hun opdracht, het vinden en overrompelen van de Amerikaanse artillerie die een moordend vuur op andere delen van KG Knittel had liggen. Elke vorm van logica wordt overboord gezet omdat het immers SS'ers waren. Alsof die eerst moorden en dan pas denken. Google eens op Knittel en zie hoe vaak hij op internet genoemd staat als "verantwoordelijk voor de Malmédy massacre". Terwijl simpel, eenvoudig onderzoek laat zien dat hijzelf en zijn Kampfgruppe kilometers weg waren van deze locatie en een heel andere marsroute hadden.

Probleem is dat wat ik ook publiceer over deze zaak onmiddellijk flak zal krijgen van twee kanten: omdat ik een deel van de moorden afdoe als fabeltjes maar een aantal moorden als meer dan bewezen neerzet zijn Amerikanen, Belgen niet blij maar ook de goedpraters van de SS niet.

En voor de mensen die mij als extreem rechts neerzetten: laten ze eens googlen op "Harro Schulze-Boysen". Het onderschrift in mijn berichten en mijn avatar. Ach, gisteren was ik op een ander forum nog een linkse rakker, bijna een communist volgens sommigen :mrgreen:


do jul 14, 2005 5:01 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
@Gustav, bedankt voor het ontopic blijven :wink:.

@Garand, even een waarschuwing, het bespreken van een persoon op het openbare gedeelte van dit Forum is niet de gewoonte.

Garand schreef:
:evil: ik had dit beter als PM gestuurd misschien.

Blijkbaar besef je dit zelf ook, laten we vanaf dit moment dus on-topic (oorlogsmisdaden) blijven.


do jul 14, 2005 5:09 pm
Profiel
Garand
Bericht 
Was geen kwaad opzet mee gemoeid, maar ok.
Beginnersfoutje, zeg maar.... :(

greetz,

R.


do jul 14, 2005 5:22 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 130 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group