Het is nu do maart 28, 2024 7:05 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Concentratiekamp Neuengamme (foto's) 
Auteur Bericht
koos24
Bericht Concentratiekamp Neuengamme (foto's)
Neuengamme werd geopend op 13 december 1938 geopend.
Als dependance van Sachsenhausen was het kamp aanvankelijk bedoeld om arbeiders voor de plaatselijke SS steenfabriek te huisvesten.
Juni 1940 werd Neuengamme een zelfstandig concentratiekamp.

Het kamp ontleend zijn naam aan het nabijgelegen Neuengamme waar ik deze vergelijkingsfoto maakte.
Op de foto is een eenheid te zien die verantwoordelijk is voor de bewaking van het kamp.
Afbeelding

Pas vanaf mei 2005 is het complete kampterrein een Gedenkstätte en de werkzaamheden zijn nog in volle gang zoals ook bij de ingang te zien is.
Afbeelding

Direct achter de ingang ligt de appelplaats deze toen & nu is gemaakt in 1945 toen het kamp, onder Brits bestuur,
werd gebruikt als krijgsgevangen kamp.
Afbeelding

Naast de appelplaats de "bunker" dit was de kampgevangenis.
Afbeelding

De plaatsen waar eens de barakken stonden zijn duidelijk aangegeven.
Afbeelding

Een gedeelte van een barak is onderdeel van de expositie.
Afbeelding

De exacte datum heb ik niet kunnen achterhalen maar deze foto is stiekem gemaakt tijdens de periode dat het kamp in gebruik was.
Afbeelding

Op deze plaats stond ooit het crematorium.
Afbeelding

Het crematorium vlak na de oorlog.
Afbeelding
Afbeelding

Op steenworp afstand van het crematorium een treinwagon die opgesteld staat op de plaats
de treinen met goederen arriveerden.
Ik heb niet kunnen achterhalen of de gevangenen ook via dit, inmiddels verdwenen, station aankwamen.
Afbeelding
Afbeelding

Via dit station werden de grondstoffen aangevoerd voor de vele fabrieken of het kampterrein,
in deze fabrieken waren gevangen werkzaam er werden o.a. Walther pistolen en gasmaskers
geproduceerd.
Afbeelding

Naast het station deze fabriek die net afgebouwd was toen de oorlog eindigde, hij is nooit in gebruik geweest als fabriek
alleen als krijgsgevangen kamp door de Britten.
Afbeelding

Deze werkplaats was in gebruik voor de productie van wapens.
Afbeelding


Dit was de situatie tijdens de kamp periode.
(ik ben er niet 100% zeker van dat het dezelfde werkplaats is)
Afbeelding


Lopen we iets verder komen we langs het huis van de commandant.
Afbeelding

Hier woonden:
Walter Eisfeld SS-Sturmbannführer Februari 1940 - Maart 1940
Martin Gottfried Weiß SS-Obersturmbannführer April 1940 - Augustus 1942
Max Pauly SS-Standartenführer September 1942 - Mei 1945

De laatste 2 zijn na de oorlog ter dood veroordeeld en opgehangen.


Schuin tegenover het huis iets dat op een schuur lijkt maar in werkelijkheid waren dit
bunkers voor het personeel ter bescherming tegen luchtaanvallen.
Afbeelding

Daarnaast de garages voor de voertuigen van het kamp personeel.
Hier het personeel aangetreden tijdens een ceremonie.
Afbeelding

De garage is te bezoeken, er is een permanente expositie.
Afbeelding

De originele opschriften nog zichtbaar.
Afbeelding


Een van de eerste fabrieken in Neuengamme was de SS steenfabriek.
Afbeelding
Afbeelding

Gevangenen legden speciaal voor deze fabriek een haven aan die er nog steeds is.
Afbeelding

Tussen 1948 en 2003 waren gedeeltes van het kamp in gebruik als mannen en later als jeugd
gevangenis, hier zijn nog sporen van zichtbaar.
Afbeelding

Ook weinig veranderd, het wachtgebouw van de SS bewaking.
Afbeelding

Ik vond opvallend veel privé kiekjes van bewakingspersoneel online.
Afbeelding
Afbeelding

Een reconstructie van een noodwoning "Duitse stijl" door de bombardementen waren veel woningen verwoest, hiermee probeerden ze daklozen woonruimte te bieden.
Er stonden er 3 in Neuengamme maar deze verdwenen na de oorlog, met originele onderdelen is deze weer opgebouwd.
Afbeelding

Helemaal achter op het terrein vinden we de monumenten die voor het overgrote deel in de jaren '50 geplaatst zijn.
Afbeelding

Van recentere datum.
Afbeelding


Na een aanslag op Duitse officieren hielden de Duitsers een razzia in het dorp Putten, 601 mannen werden via kamp Amersfoort afgevoerd naar Neuengamme en haar subkampen tijdens en net na de oorlog overleden 552 mannen.

Diverse Nederlandse monumenten herinneren hier aan.
Afbeelding
Afbeelding

Vlak achter deze monumenten de laatste restanten van de originele kamp omheining.
Afbeelding

Nog een Nederlandse gevangene vinden we in de expositie die in een van de kampgebouwen zit.

De hoofdpersoon van deze film, Waldemar Nods, werkte op de kampadministratie.
Afbeelding

Zijn leven en gevangenschap komen aan aan bod.
Afbeelding
Afbeelding


Zijn laatste brief.
Afbeelding

Uiteindelijk sterft Waldemar op de Duitse kust als het schip, de Cap Arcona, waar hij op zit door de RAF tot zinken wordt gebracht.
Hij overleeft de aanval maar wordt uiteindelijk op het strand doodgeschoten.

De geallieerden treffen Neuengamme bijna leeg aan, de meeste gevangenen zijn tijdens de dodenmarsen afgevoerd naar subkampen of naar schepen zoals de Cap Arcona die de zee op werden gestuurd met de wetenschap dat de zouden zinken door geallieerde bomaanvallen en zo zouden de getuigen verdwijnen.

Deze, bekende foto, is gemaakt in een sub-kamp van Neuengamme, Wöbbelin, en op de foto zijn overlevenden van kamp Neuengamme te zien.
Afbeelding

In 1946 vond in Hamburg het Neuengamme proces plaats waarbij op 3 na de hoofdrolspelers ter dood veroordeeld werden en aansluitend opgehangen.

Op deze foto de executie van Martin Weiß die tot augustus 1942 commandant van Neuengamme was en daarna van Dachau, hij werd tijdens het Dachau proces ter dood veroordeeld.
Afbeelding

:!: Voor meer foto's meld je aan op mijn Facebook pagina :!:
https://www.facebook.com/koos.winkelman


ma dec 09, 2013 11:30 pm
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: Concentratiekamp Neuengamme (foto's)
Mooie reportage weer :)

Mooi dat het kamp weer als monument wordt ingericht. Toen ik er lang geleden was, waren er alleen de monumenten en een paar moeilijk te onderscheiden gebouwen.

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


di dec 10, 2013 8:58 am
Profiel
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Concentratiekamp Neuengamme (foto's)
Koos,

Weer een geweldige fotoserie en interessante teksten!
Bedankt voor plaatsen.

Groet,

Gerrit

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


wo dec 11, 2013 12:34 pm
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Concentratiekamp Neuengamme (foto's)
Weer knap gemaakt heren, of was dit solo?

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo dec 11, 2013 2:13 pm
Profiel
koos24
Bericht Re: Concentratiekamp Neuengamme (foto's)
Jean schreef:
Weer knap gemaakt heren, of was dit solo?



Dit was nog van mijn grote september tournee :D
En daar heb ik nog wel wat van liggen.


wo dec 11, 2013 7:56 pm
Eisbein
Bericht Re: Concentratiekamp Neuengamme (foto's)
Mooie foto's na een moeilijke locatie zoektocht.

U schrijft:
"..........afgevoerd naar subkampen of naar schepen zoals de Cap Arcona die de zee op werden gestuurd met de wetenschap dat die zouden zinken door geallieerde bomaanvallen en zo zouden de getuigen verdwijnen."

De Cap Arcona kon niet meer naar zee worden gestuurd want er was geen dieselolie meer om te varen.

Zij lag afgemeerd en alleen een kleine motor draaide nog om het allernoodzakelijkste van stroom te voorzien.

Ook was er geen wetenschap dat bomaanvallen zouden worden uitgevoerd.

Wat u schrijft is tijdens de evacuaties bij de gevangene als gedachte opgekomen, want wie plaatst nu gevangenen op een schip.

De Cap Arcona zou een drijvend KZ zijn, er was nergens meer plaats en over land lopend een hindernis bij troepenbewegingen.

Mijn 2e opmerking betreft de foto te Wöbbelin.

Het valt mij op dat de gevangene die op de grond ligt een smekend gebaar maakt terwijl rondom hem andere gevangenen in gestreepte kampkledij staan.

Hij heeft burgerkleding aan met om iedere broekspijp een brede witte band.

Als hij een Torsperre had dan was dat op de rug aangegeven.

Mijn gedachte gaan uit naar een principeconflict tussen hem en de anderen.

Groet van Eisbein.


do dec 12, 2013 5:11 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Concentratiekamp Neuengamme (foto's)
Eisbein: Bij uw eerste aanmerking is uw stelling nog enigszins te staven, al is de opmerking van Koos meer algemeen beschouwd
Mag ik even verwijzen naar dit artikel waarin het een en het ander wat klaarheid brengt, want in meerdere boeken staat wat Koos schreef als waarheid, maar eerlijk gezegd leun ik meer tegen uw schouder en van de schrijver van het artikel. Op het einde was men bezig gevangenen als pasmunt te gebruiken.
http://www.serendib.be/artikels/heteind ... nmythe.htm

Met uw tweede opmerking heb ik het wat moeilijker, ten eerste heeft de man een kruis op zijn broekspijp, niet iedere gevangen was een "zebra" er liepen er meer rond met burgerkledij ,en vervolgens geeft de volgende originele tekst bij de foto weer:

An inmate breaks out in tears as he finds out he is not leaving with the first group to the hospital May 4, 1945 after the U.S. liberation troops entered the concentration camp at Wobbelin in Germany. Many inmates were found in pitiful condition. (Courtesy of the National Archives/Newsmakers

Toch maar oppassen met interpretaties.

_________________
Ni dieu, ni maitre


do dec 12, 2013 6:08 pm
Profiel
koos24
Bericht Re: Concentratiekamp Neuengamme (foto's)
Heren bedankt voor jullie aanvullingen, zo zie een verhaal heeft meerdere kanten.


do dec 12, 2013 8:34 pm
Eisbein
Bericht Re: Concentratiekamp Neuengamme (foto's)
Jean.

Laat het duidelijk zijn dat ik het bijschrift van Koos niet afkeurde, het was datgene hij als waarheid had vernomen.

Mijn opmerking was een aanvulling ten goede na mij vele jaren geleden terdege verdiept te hebben in dat drama.

Uw aangemerkte website geeft daarover goede informatie.

Heb ooit een uitgebreid artikel geschreven over de Cap Arcona en haar einde. Misschien plaats ik dat eens.

Uw antwoord op mijn 2e opmerking (geen interpretatie) geeft geen duidelijkheid over de wel goed aangebrachte witte banden om de broekspijpen die meer significant zijn dan het slordige witte kruis ??.

Het geheel roept bij mij vragen op en is dan ook geen vaststelling noch interpretatie mijnerzijds.

MvrGr. Eisbein


vr dec 13, 2013 3:44 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Concentratiekamp Neuengamme (foto's)
Een uitgebreid artikel over de Cap Arcona zou zeker welkom zijn Eisbein.

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr dec 13, 2013 3:56 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group