Het is nu za apr 20, 2024 8:24 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
Joodse kinderen uit Duitsland naar Engeland overgebracht 
Auteur Bericht
Hans22
Bericht Joodse kinderen uit Duitsland naar Engeland overgebracht
Lees en kijk over dit onderwerp:

http://www.bbc.co.uk/history/war/wwtwo/ ... lery.shtml


Duitse joodse kinderen vonden in 1938 een veilig onderkomen in Engeland, toen ze naar de Kristallnacht door liefdadige instellingen met speciale kindertreinen- en boten naar Engeland werden gestuurd. Sommigen vonden daar hun ouders terug, anderen hebben hun ouders nooit meer terug gezien.

Vier verhalen in het Engels van kinderen die de oorlog overleefd hebben, in woord en beeld op bovenvermelde website. Ontroerend en instructief.


zo okt 10, 2004 2:07 pm
Jesper
Bericht 
Dit lezend kwam onbewust een citaat uit Mulisch' De zaak 60/61 in me op:

Vrij naar dit boek: Himmler stelde ooit aan een Britse minister voor om 1 miljoen joden te ruilen voor 10000 vrachtwagens. De minister stelde verontwaardigd: "Wat moet ik nu met een miljoen joden?"


zo okt 10, 2004 2:37 pm
Hans22
Bericht 
Dat heb ik ook wel eens ergens gelezen Jesper. Door een speciale wet van het Britse parlement werden Duitse en Oostenrijkse joodse kinderen wel in Engeland toegelaten, maar niet met hun ouders. Ze werden in joodse families in Engeland gehuisvest en om bombardementen op Londen te vermijden meestal op het platteland, waar niet zo veel risico was. Ouders van die kinderen, die het geld er voor hadden en geluk hadden, konden soms via Holland ook naar Engeland emigreren.
MVG :)


zo okt 10, 2004 3:40 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group