Het is nu vr maart 29, 2024 5:14 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Massacre van mensen in Stavelot 17 dec.1944 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Naar mijn mening heeft het geen zin om deze oorlogsmisdaad op deze wijze te vergelijken met andere oorlogsmisdaden. Wanneer krijgsgevangenen of burgers bewust omgebracht worden is dat bijvoorbeeld weer anders dan burgerslachtoffers die onbewust omkomen door het oorlogsgeweld. Vanuit menselijk opzicht is het even tragisch, vanuit juridisch opzicht is het niet hetzelfde.

Wanneer soldaten in koele bloede een burger of krijgsgevangene vermoorden, dan neem ik namelijk aan dat ze volgens het militair recht officieel voor moord berecht moeten worden.

Over de slachtpartij in Stavelot, volgens mij is het niet correct dat we Kampfgruppe Peiper als de schuldige aanwijzen. Een andere eenheid was voornamelijk verantwoordelijk voor deze oorlogsmisdaden. Ik hoop dat Gustav ons iets meer hierover kan vertellen. ;)

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do dec 16, 2004 7:49 pm
Profiel WWW
reezer
Bericht 
Welke eenheid is dit dan???? Dacht altijd dat het die van Peiper was.


do dec 16, 2004 7:59 pm
Hans22
Bericht 
Ja, Reezer, dat was de eenheid van colonel SS Peipper, dat werd in de uitzending naar voren gebracht.


do dec 16, 2004 8:04 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Hans22 schreef:
Iemand vroeg mij eens wat is een polemiek ?, misschien heeft iemand anders er een beter hollands woord voor.

Polemiek = Pennenstrijd = ruzie via brieven of stukjes in kranten en tijdschriften

Hans22 schreef:
Maar zo gauw als ik een onderwerp plaats, raken we "off-topic" en komt er altijd een polemiek van.

Je wilt graag weten waarom je berichten altijd ontaarden in een pennenstrijd? Daarvoor kan ik wel wat redenen aangeven.

Ten eerste zijn je posts meestal statements die een bepaalde persoon of groepering in een hoek proberen te drukken. Dit doe je door het maken van ongenuanceerde woordkeuzes als "moffen", "afgemaakt", "onverdragelijk" en "heldendaden".

Verder doe je vaak ongenuanceerde uitspraken zoals:
Hans22 schreef:
Vermoorden van krijgsgevangenen valt onder "tweede wereldoorlog" onder rubriek "algemeen" of "gevechten" en de jammerlijke gevolgen daar van.

die je later terug moet nemen:
Hans22 schreef:
"vermoorden van krijgsgevangen" valt natuurlijk ook onder de rubriek "oorlogsmisdaden" , maar daar begon het eerst niet om. Het ging om de TV uitzending van gisteravond.


Verder negeer je vaak vragen van andere mensen, zo vroeg ik je bijvoorbeeld:
barry schreef:
Op welke gebeurtenis op 17 december in Stavelot doel je overigens precies?

waarop je antwoord:
Hans22 schreef:
Je kunt natuurlijk altijd aan ARTE TV een cassette van de uitzending aanvragen.


Kan je je ook maar enigszins voorstellen dat dergelijke berichten uitmonden in een pennenstrijd? Jij plaatst een bericht waarin je meld dat op 17 december 1944 in Stavelot onschuldige burgers zijn vermoord. Ik neem aan dat je met de plaatsing van een dergelijk bericht de interesse van de andere forumbezoekers wilt wekken. Wanneer deze interesse ontstaat en er naar bronnen en meer inlichtingen wordt gevraagd hul je je in stilzwijgen en verwijs je naar een videoband in het Frans die ik (en vele met mij) niet zullen begrijpen aangezien ik heel lang geleden maar enkele jaren Frans op de middelbare school heb genoten.

Wanneer je melding wilt maken van bepaalde gebeurtenissen in de oorlog zonder daarover in discussie te gaan is het misschien een idee om te gaan werken aan goed onderbouwde artikelen. Wanneer je er voor kiest om een bericht op dit forum te plaatsen weet je dat daarover een discussie kan ontstaan. Wanneer de discussie ontstaat wil ik je dan ook verzoeken om antwoord te geven op de gestelde vragen.

Daarom vraag ik je nogmaals vriendelijk:
wat is het precieze verhaal rondom een Duitse eenheid die op 17 december 1944 onschuldige burgers heeft vermoord in Stavelot?


do dec 16, 2004 8:04 pm
Profiel
Hans22
Bericht 
Volgens de TV uitzending van de franco-duitse televisiezender ARTE was het een eenheid van colonel SS Peipper die het massacre uitgevoerd had.

Ik beschik niet over genoeg documentatie om dat te kunnen bewijzen. Andere Stiwot-forum deelnemers of projectleider en historicus Kevin hebben daar misschien meer informatie over.

Over het gebruik van het woord "moffen" wat ik in mijn bericht gebruikt had en tussen " " plaatste, moet ik op merken dat in de boeken van veteraan Donald R. Burgett heel vaak over "jerries" en "krauts" werd gesproken.En dat zonder ze tussen twee " " te plaatsen. Nu mag dit scheldwoord, wat zeer gebruikelijk was in mijn jonge jaren kort na de oorlog niet meer gebruikt worden op het forum.
Binnenkort zal het woord "nazis" ook voor gebruik op het forum verboden worden, omdat wij nu de beste vrienden met onze buren zijn en bondgenoten in Nato-verband.

In de jaren 1795-1813 was de Franse taal de eerst gebruikte buitenlandse taal in het toen door Frankrijk bezette Nederland. Nu zijn Stiwot-forum deelnemers veel vlotter in de Engelse en Duitse taal. Maar Belgische Stiwot-forum deelnemers in Wallonie wonende en die ARTE TV kunnen ontvangen hebben de uitzending misschien gezien of weten meer af van dat massacre in de traditie van de SS, zoals in Oradour-sur-Glane.
Misschien kunnen die Belgische vrienden er meer over vertellen ?

MVG


do dec 16, 2004 8:29 pm
Onyx
Bericht 
Volgens mij hebben we het hier over de uitzending van Canvas van gisteravond:

"Bewogen Leven - Leni: Leven na de Dood, December 1944.
Documentaire over de burgerslachtoffers tijdens het Ardennenoffensief in de winter van 1944. Inleiding: regisseur André Dartevelle.
Op 17 december 1944, vermoorden de manschappen van het elitekorps van de SS 130 burgers, voornamelijk vrouwen en kinderen, in Stavelot. Op 19 december zetten de SS'ers 11 vrouwen en 10 kinderen tegen een muur in Parfondruy en maken hen vervolgens één voor één af. Maar niet alleen de Duitsers zijn verantwoordelijk voor burgerslachtoffers, ook de geallieerden. De Amerikanen willen immers kost wat kost vermijden dat de Duitsers zich opnieuw in een stad terug zouden kunnen trekken. Tussen 20 december en 6 januari bombarderen ze: Sankt Vith: 1000 doden; La Roche 117 doden; Houffalize 192 doden; en Malmédy 202 doden onder de burgerbevolking en een tot dusver onbekend aantal GI's. Deze documentaire gaat op zoek naar de overlevenden van deze slachtpartijen. De kinderen van toen zijn de bejaarden van nu geworden. Maar voor elk van hen is de tijd zestig jaar geleden stil blijven staan. Op de dag en op het moment dat ze hun vader, hun moeder, hun zussen of hun broers voor hun ogen zagen sterven (n.a.v. de 60ste verjaardag van het Ardennenoffensief; zie ook: Histories morgen)."


do dec 16, 2004 8:45 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Hans22 schreef:
Volgens de TV uitzending van de franco-duitse televisiezender ARTE was het een eenheid van colonel SS Peipper die het massacre uitgevoerd had.

Ik beschik niet over genoeg documentatie om dat te kunnen bewijzen. Andere Stiwot-forum deelnemers of projectleider en historicus Kevin hebben daar misschien meer informatie over.

Misschien hebben zij daar inderdaad meer informatie over. Toch kan ik er niet bij dat je stelt dat "een eenheid van colonel SS Peipper op 17 december 1944 een massacre heeft uitgevoerd op onschuldige burgers in Stavelot" terwijl je hier absoluut geen bewijzen voor hebt. Ik wil dit forum graag serieus en zoveel mogelijk betrouwbaar laten en hier passen dergelijk ongefundeerde beweringen niet in. Overigens, was het niet zo dat Kampfgruppe Peiper pas om 18 December 1944 Stavelot binnentrok?

Hans22 schreef:
Over het gebruik van het woord "moffen" wat ik in mijn bericht gebruikt had en tussen " " plaatste, moet ik op merken dat in de boeken van veteraan Donald R. Burgett heel vaak over "jerries" en "krauts" werd gesproken.En dat zonder ze tussen twee " " te plaatsen. Nu mag dit scheldwoord, wat zeer gebruikelijk was in mijn jonge jaren kort na de oorlog niet meer gebruikt worden op het forum.
Binnenkort zal het woord "nazis" ook voor gebruik op het forum verboden worden, omdat wij nu de beste vrienden met onze buren zijn en bondgenoten in Nato-verband.

Er is een groot verschil tussen de woorden "moffen" en "nazi's". Met het scheldwoord "moffen" (je stelt zelf dat het een scheldwoord is) beledig je een hele bevolkingsgroep. Met de benaming "nazi's" spreek je alleen diegene aan die het verachtelijke nazi-gedachtengoed aanhangen. Om deze reden is "moffen" wel verboden en "nazi's" niet. We gaan hier namelijk niet zitten schelden op een bevolkingsgroep die zich niet kan verweren.

Onyx schreef:
Volgens mij hebben we het hier over de uitzending van Canvas van gisteravond:

"Bewogen Leven - Leni: Leven na de Dood, December 1944.
Documentaire over de burgerslachtoffers tijdens het Ardennenoffensief in de winter van 1944. Inleiding: regisseur André Dartevelle.

Deze documentaire heb ik gisteravond inderdaad ook gezien.

Onyx schreef:
Op 17 december 1944, vermoorden de manschappen van het elitekorps van de SS 130 burgers, voornamelijk vrouwen en kinderen, in Stavelot. Op 19 december zetten de SS'ers 11 vrouwen en 10 kinderen tegen een muur in Parfondruy en maken hen vervolgens één voor één af. Maar niet alleen de Duitsers zijn verantwoordelijk voor burgerslachtoffers, ook de geallieerden. De Amerikanen willen immers kost wat kost vermijden dat de Duitsers zich opnieuw in een stad terug zouden kunnen trekken. Tussen 20 december en 6 januari bombarderen ze: Sankt Vith: 1000 doden; La Roche 117 doden; Houffalize 192 doden; en Malmédy 202 doden onder de burgerbevolking en een tot dusver onbekend aantal GI's. Deze documentaire gaat op zoek naar de overlevenden van deze slachtpartijen. De kinderen van toen zijn de bejaarden van nu geworden. Maar voor elk van hen is de tijd zestig jaar geleden stil blijven staan. Op de dag en op het moment dat ze hun vader, hun moeder, hun zussen of hun broers voor hun ogen zagen sterven (n.a.v. de 60ste verjaardag van het Ardennenoffensief; zie ook: Histories morgen)."

Afbeelding

Bedankt voor deze toelichting, blijft echter het probleem bestaan dat Kampfgruppe Peiper volgens mij op 17 december 1944 nog niet in Stavelot gearriveerd was.


[edit barry] Op verzoek van Hans22 een door hem gescande afbeelding ingevoegd. [/edit]


do dec 16, 2004 9:03 pm
Profiel
ErnstJan
Bericht 
Hans22 schreef:
Volgens de TV uitzending van de franco-duitse televisiezender ARTE was het een eenheid van colonel SS Peipper die het massacre uitgevoerd had.

Ik beschik niet over genoeg documentatie om dat te kunnen bewijzen. Andere Stiwot-forum deelnemers of projectleider en historicus Kevin hebben daar misschien meer informatie over.

Over het gebruik van het woord "moffen" wat ik in mijn bericht gebruikt had en tussen " " plaatste, moet ik op merken dat in de boeken van veteraan Donald R. Burgett heel vaak over "jerries" en "krauts" werd gesproken.En dat zonder ze tussen twee " " te plaatsen. Nu mag dit scheldwoord, wat zeer gebruikelijk was in mijn jonge jaren kort na de oorlog niet meer gebruikt worden op het forum.
Binnenkort zal het woord "nazis" ook voor gebruik op het forum verboden worden, omdat wij nu de beste vrienden met onze buren zijn en bondgenoten in Nato-verband.

In de jaren 1795-1813 was de Franse taal de eerst gebruikte buitenlandse taal in het toen door Frankrijk bezette Nederland. Nu zijn Stiwot-forum deelnemers veel vlotter in de Engelse en Duitse taal. Maar Belgische Stiwot-forum deelnemers in Wallonie wonende en die ARTE TV kunnen ontvangen hebben de uitzending misschien gezien of weten meer af van dat massacre in de traditie van de SS, zoals in Oradour-sur-Glane.
Misschien kunnen die Belgische vrienden er meer over vertellen ?

MVG


je kunt het niet bewijzen maar stelt het wel vast als een gegeven fact.

de jaren 1795-1813 zijn ondertussen 200 jaar geleden en toch niet echt relevant dat het merendeel van de bevolking geens frans meer praat?

en traditie? was het een jaarlijks terugkomend iets dat de ss onschuldige mensen doodschot?(ja het gebeurde vaker maar ook de whermacht deed het bv.)
en sorry maar dat verhaal van die Nazi's en moffen vind ik nogal een groot verschil en zoals jij het stelt nogal een raar verhaal..... bedoel de Duitsers zijn al een poosje Navo-lid.(in tegenstelling tot frankrijk niet waar?)


do dec 16, 2004 9:48 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Hans, ik zal voor je weergeven wat ik over de moordpartij op burgers in Stavelot gelezen heb. Ik heb er zelf geen studie naar gedaan en ik wil mij absoluut niet profileren als een expert op dit gebied. Ik heb wel eens wat boeken gelezen hierover, maar er is heel wat meer nodig om over dergelijke controversiële onderwerpen een objectief beeld te kunnen vormen. Ook ben ik overigens ook geen historicus hoor Hans, ik heb geen opleiding geschiedenis genoten.

Allereerst voordat we twee zaken door elkaar halen, het bloedbad van Baugnez (beter bekend als het bloedbad van Malmédy) vond sowieso op 17 december 1944 plaats. Voor deze moord op Amerikaanse soldaten was Kampfgruppe Peiper inderdaad verantwoordelijk. De oorzaak en het verloop van deze moordpartij daar zijn de meningen enorm over verdeeld.

Kampfgruppe Peiper arriveerde voor zover ik weet in de nacht van 17 op 18 december in Stavelot. Hier veroverde hij de brug over de Amblève. Bij binnenkomst in Stavelot schijnen tanks, die door de nauwe straatjes reden, burgers te hebben vermoord die zich aan deuren en ramen vertoonden. Niet alle moorden vonden echter volgens mij plaats op 18 december. Een groot deel van de moordpartijen op burgers werd echter uitgevoerd door Schnelle Gruppe Knittel. Deze eenheid behoorde niet tot Kampfgruppe Peiper, maar veel van haar oorlogsmisdaden zijn op het conto van Peiper komen te staan. Gustav zal hier veel meer over kunnen vertellen, ik hoop dat wat ik hier weer geef juist is.

Er zijn absoluut meerdere oorlogsmisdaden gepleegd door de Duitsers in de eerste dagen van het offensief. Ook Kampfgruppe Peiper was verantwoordelijk voor oorlogsmisdaden, maar ik heb steeds meer het idee dat deze misdaden niet geheel objectief worden weergegeven. Er zijn door de Amerikanen grote fouten gemaakt in het proces tegen Peiper en consorten en dat maakt veel ‘feiten’ ongeloofwaardig. Er zijn ontzettend veel tegenstrijdigheden en veel algemene boeken over het Ardennenoffensief gaan zeer onvolledig in op deze oorlogsmisdaden.

Ik hoop dat anderen mijn betoog aan kunnen vullen of eventueel kunnen corrigeren.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do dec 16, 2004 11:21 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Dit overzichtje vond ik overigens nog op een ander forum:

Citaat:
(1) "The Malmedy incident" -- The term "Malmedy massacre" is a general descriptive term for at least 11 separate incidents over a 6-day period, involving units of the 1st SS Panzer Division "Leibstandarte Adolf Hitler," which were charged as war crimes by an American military tribunal. These war crimes charges involved the killings of:

(a) 86 captured American soldiers on the road from Baugnez , Belgium on 17 Dec 1944
(b) 50 captured American soldiers around Bullingen 17 Dec 1944
(c) 19 other American POWs at Honnsfeld, Belgium 17 Dec 1944
(d) 93 civilians at Stavelot, Belgium 18 Dec 1944
(e) 31 captured American soldiers at Cheneux, Belgium 18 Dec 1944
(f) 8 other American POWs at Stavelot 19 Dec 1944
(g) 44 American POWs at Stoumont on 19 Dec 1944
(h) 5 Belgian civilians around Wanne, Belgium 20 Dec 1944
(i) over 100 American POWs at La Gleize, Belgium on 18 Dec, 21 Dec and 22 Dec 1944

Bron: Axis History Forum

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do dec 16, 2004 11:26 pm
Profiel WWW
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Kevin, naar mijn (bescheiden) mening berusten de door jou gepresenteerde zaken in je bericht van 22:21 uur op de waarheid.

Ik ben bang dat in de aankondiging van de door Hans22 aangehaalde documentaire enkele fouten zijn geslopen met betekking tot data (17/18/19 december), eenheden (Peiper/Knittel), plaatsen (Baugnez/Stavelot) en slachtoffers (krijgsgevangen/burgers).


do dec 16, 2004 11:36 pm
Profiel
Harro
Bericht Re: Massacre van mensen in Stavelot 17 dec.1944
Hans22 schreef:
Gisteravond op ARTE een uitzending van de gebeurtenissen die zich 60 jaar geleden op 17 december 1944 afgespeeld hebben in Stavelot in de Belgische Ardennen waar het Commando Peipper talrijke mannen, vrouwen en kinderen heeft afgemaakt.

Opmerkelijk: Kampfgruppe Peiper was op 17 december 1944 helemaal nog niet in Stavelot. Dus voor ik überhaupt in ga op de verdere fouten in je relaas wil ik graag weten wanneer deze moorden volgens jou wel plaatsvonden.
Hans22 schreef:
De laatste vier overlevenden legden in de TV uitzending van gisteravond getuigenis af over hoe hun vader, moeder, broers en zusters door de SS troepen van commandant Peipper in koele bloed vermoord werden.

Hoe weten deze overlevenden dat het Peiper (niet Peipper) was en niet bv. Kampfgruppe Knittel?
Hans22 schreef:
Onverdragelijk ontroerend, zestig jaar later konden de overlevenden het niet zonder tranen in hun ogen vertellen.

Maar blijkbaar ook niet foutloos en zonder "hearsay"
Hans22 schreef:
Ook werden in de eerste dagen van het Duitse offensief in de Ardennen 84 amerikaanse soldaten (de meesten gekleurde, om niet te zeggen zwarten) door SS pantzer divisies vermoord.

De meeste gekleuren, om niet te zeggen zwarten? Je bent gek. Maar daarover later meer.
Hans22 schreef:
Er is dit jaar in november-december niet alleen Bastogne te herdenken, maar ook de misdaden in Stavelot op dat de huidige generatie dat ook zal weten, want zulke "heldedaden" van de Duitsers staan niet in de officiele geschiedenisboeken.

Geklets. De officiële geschiedenisboeken staan juist vol met beschrijvingen van deze moorden (die vaak wel, maar vaak ook helemaal geen moorden waren).


do dec 16, 2004 11:50 pm
Harro
Bericht 
Enige fragmenten uit mijn manuscript. Allereerst de wat vage verwijzing van Hans22 naar zwarte soldaten onder 84 Amerikaanse slachtoffers. Het is een kwestie van klok en klepel maar heeft niet met de slachtoffers van "Peiper" temaken, niets met het fictieve getal 84, niets met een meerderheid van kleurlingen onder de slachtoffers en niet met Stavelot en omgeving maar alles met de moordpartij door leden van Schnelle Gruppe Knittel op de zwarte Amerikaanse soldaten Private Curtis Adams, Corporal Mager Bradley, Pfc George Davis, Staff Sgt. Thomas J. Forte, Tech 5 Robert L. Green, Pfc James Leatherwood, Private Nathaniel Moss, Pfc George W Moten, Private William E. Pritchett, Tech 4 James A. Stewart en Pfc Due W Turner in het gehucht Wereth...

Das Kriegsverbrechen in Wereth - Am 17.12.1944 zwischen 8:30 und 09.00 Uhr erhält die Versorgungsbatterie des amerikanischen 333rd Field Artillery Battalion den Befehl, sich nach Schonberg zu bewegen, dass die Ausweichstellung des Bataillons ist. Das 333rd Field Artillery besteht aus farbigen Soldaten, die von weißen Offizieren kommandiert werden. Als die Batterie aufbricht, kommt sie unter dichtes Granatwerfer - und Schützenfeuer der vorrückenden deutschen Infanterie. Der Batteriechef, Captain Robert C. Murphy, ist während des Angriffes abwesend, so dass ein anderer Offizier, Captain James A. Edmondson, befiehlt, die Ausrüstung zu zerstören und sich zu Fuß zurückzuziehen. Nur Edmondson, 27 Mannschaftsdienstgrade und ein Sanitäter schaffen es, sich mit dem Bataillon am Sammelpunkt zu vereinen. Elf Mitglieder der Versorgungsbatterie gehen am Ende des Tages durch das bewaldete Gelände. Um 16.00 Uhr erreichen sie ein Bauernhaus in Wereth, das Mathias Langer gehört. Die Männer haben nur zwei Gewehre und machen keine Anstalten, sie auch zu gebrauchen. Sie kommen mit erhobenen Händen und einer weißen Fahne, die sie über ihren Köpfen schwenken, an. Da keine Deutschen in dem Haus zu finden sind, bleiben die Amerikaner für ungefähr 45 Minuten und essen die von Langers Frau Maria zubereitete Mahlzeit. Eine andere Frau, Maria Martes, ist auch anwesend, vermutlich, weil sie die Langers besucht.

Kurz vor Einbruch der Dunkelheit kommen vier oder fünf Soldaten der SS in einem Schwimmwagen zu dem Haus. Diese Männer waren sehr wahrscheinlich Angehörige der Schnellen Gruppe Knittel, die durch Wereth fuhren, um der Kampfgruppe Hansen zu folgen. Statt Langer, laufen die Amerikaner hinaus und heben die Hände. Die Deutschen durchsuchen sie, nehmen ihnen de Helme ab und befehlen ihnen, sich für eine Stunde bis zum Dunkelwerden auf den kalten und nassen Boden zu setzen. Nach Einbruch der Dunkelheit werden die Männer auf der Straße aufgereiht und es wird ihnen befohlen, vor den Schwimmwagen her zu gehen. Mathias Langer berichtet, dass er oder seine Familie die schwarzen Soldaten niemals wiedergesehen hätten. In der frühen Dunkelheit treiben die SS-Männer die Artilleristen auf einen Feldweg ungefähr 75 m von der Hauptstraße, die durch Wereth nach Hallenfeld führt, entfernt. Die Art der Verletzungen der Opfer deutet auf die Aufeinanderfolge des Geschehenen. Vielleicht ging Private Pritchett nicht schnell genug, um seinen Häschern zu gefallen, weil seine Beine gebrochen waren, als man ihn gefunden hat, als ob er von dem Schwimmwagen getroffen worden war. Er starb an einem Schlag auf den Kopf mit einem stumpfen Gegenstand, ähnlich einem Gewehrkolben. Sechs andere starben auf die gleiche Weise. Einige wurden erschossen, und einige hatten Bajonettwunden an ihren Köpfen, Armen und Händen. Die schneebedeckten Körper lagen fast zwei Monate lang auf dem Feldweg.

Die Körper von Private Curtis Adams, Corporal Mager Bradley, Pfc George Davis, Staff Sgt. Thomas J. Forte, Tech 5 Robert L. Green, Pfc James Leatherwood, Private Nathaniel Moss, Pfc George W Moten, Private William E. Pritchett, Tech 4 James A. Stewart und Pfc Due W Turner werden von amerikanischer Infanterie am 13.02.1945 entdeckt.

Am 19.02.1945 vernehmen die 1st Lieutenants Herbert Peterfund and John Polachek die Martes und die Langers. Laut dem belgischen Forscher Ferdinand M. Dessente zeigen diese Aussagen, wie die elf Soldaten von einem mit ihnen befreundeten Anwohner betrogen worden waren. Er findet es sehr seltsam, dass die Langers und Martes nicht für die Beherbergung und Verkostung der elf Amerikaner von den deutschen Truppen bestraft wurden. Zusätzlich hatten die Langers andere Gründe, sich vor den deutschen Truppen zu fürchten: Laut Berichten des Bezirksrats von Liège (Lüttich), waren zu der Zeit des Zwischenfalls belgische Männer im Heuhaufen der Langerschen Scheune versteckt, die versuchten, der Zwangsarbeit in deutschen Fabriken zu entgehen. Dies wirft ein gutes Licht auf die Langers und ihre Absichten. Mathias Langers spätere Taten lassen außerdem den Schluss zu, dass er sich über den Zwischenfall mit den afroamerikanischen Soldaten schämte. Amerikanische Truppen waren drei Wochen bevor die Leichen gefunden wurden durch das Gebiet gezogen, doch Langer fühlte sich nicht verantwortlich, den Soldaten zu berichten, was er wusste. Es war kurz nachdem die Amerikaner kamen, um nach Zeugen zu suchen, als Langer sich ihnen anvertraute. Aber selbst dann waren einige seiner Informationen vage.

Martes sagte aus:
„Ich war im Haus von Mathias Langer, als die 11 schwarzen Soldaten herein kamen und wir sie bewirtschafteten. Das war das letzte Mal, dass ich sie lebend sah. Ich verließ bald danach das Haus und ging die Straße herunter, als einige deutsche Soldaten in einem Fahrzeug ankamen. Der Anführer, ein Feldwebel (Oberscharführer), sprach mich ungewollt mit 'Heil Hitler' an und fragte dann nach den amerikanischen Soldaten. Ich sagte ihm, die Soldaten seien gegangen, was gelogen war. Wie auch immer, das Fahrzeug setzte seine Fahrt fort und die Deutschen gabelten die amerikanischen Soldaten bei dem Haus der Langers auf. Den Amerikanern wurden weg geführt und am nächsten Tag tot vorgefunden.“

Dessente bemerkt, dass Martes nicht nur wusste, welchen deutschen Truppen durch Wereth marschierten, sondern sie bemerkte auch den Rang des Mannes, mit dem sie geredet hatte. Dies war etwas, dass Langer nicht konnte. Dessente fragt sich außerdem, warum ein SS Feldwebel eine belgische Frau mit 'Heil Hitler' grüßen würden, wenn er nicht einen Gruß, der von ihr zuerst gemacht wurde, erwidern würde. Laut Martes Aussage wusste die SS bereits von der Anwesenheit der amerikanischen Soldaten. Aber wie konnten sie etwas davon mitbekommen haben, ohne vorher mit Martes gesprochen zu haben? Sie erzählte Lieutenant Peterfreund, dass sie gesagt habe, dass die Amerikaner schon weg sein. Aber die Deutschen gingen direkt zu den Langers, um sie aufzugreifen. Die Umstände lassen darauf schließen, dass einer von ihnen ein deutscher Sympathisant war, der den SS-Männern von den amerikanischen Soldaten im Haus der Langers erzählt hat.


vr dec 17, 2004 12:01 am
Harro
Bericht 
De aanval van Peiper op Stavelot begon overigens in de morgen van 18 december even voor zes uur en na het slagen van de aanval trok de Kampfgruppe Peiper snel verder over Trois-Ponts naar La Gleize.

Er was op 19 december 1944 de massamoord door leden Schnelle Gruppe Knittel op Belgische burgers in de Ferme Legrand. De inleiding tot de moorden is een lang verhaal (zie de Kampfgruppe Knittel thread van enige weken geleden voor gedetailleerde informatie) maar over de moorden en de vermoedelijke daders...

Das Kriegsverbrechen in Parfondruy - Nach dem Treffen mit Coblenz geht Dröge mit seinen Pionieren und die Zivilisten zur Ferme Legrand. Dröge lässt alle Zivilisten in dem Bauernhaus einsperren und befiehlt, in das Gebäude zu feuern. Die MG-Ladeschützen Franz Scziera und Alfred Schairer werden Zeugen des Massakers. Der MG-Schütze Alfred Führer schießt, aber sein MG hat eine Ladehemmung. Hartmuth Strauss feuert sein MG in das Gebäude. Einigen Zivilisten wird mit Pistolen der Rest gegeben. Die Familie Legrand wird getötet, außer Monsieur Legrand, der zum Zeitpunkt des Massakers nicht anwesend ist. Dröge befiehlt Edgar Leithold, das Bauernhaus in Brand zu stecken. Insgesamt finden 24 Zivilisten in das Gebäude der Tod. Nur 8 Zivilisten gelingt es, aus dem brennenden Ferme Legrand zu flüchten.

Er was op 19 december 1944 rond 19.45 uur de massamoord in het Maison Legaye in Stavelot, ook door leden van Schnelle Gruppe Knittel. Hierover later meer.


vr dec 17, 2004 12:10 am
Harro
Bericht 
Hans22 schreef:
Met dat grote verschil dat die Duitse krijgsgevangenen die ten onjuiste door amerikaanse parachutisten afgemaakt werden soldaten waren.
De paras waren in 6-7 juni niet in staat om krijgsgevangenen met hun mee te nemen in hun offensief in Normandie.

Dus voor de moorden bij Baugnez, beter bekend als de "Malmédy Massacre" heb je meer begrip?


vr dec 17, 2004 12:13 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group