Het is nu di apr 16, 2024 3:13 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Joden in de Wehrmacht 
Auteur Bericht
Piekes
Bericht 
interessant,ben zo met die dingen bezig,en dit had ik nog nooit gehoord,wat is jullie bron aub ?
fijne avond nog verder


ma feb 28, 2005 7:05 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Piekes schreef:
interessant,ben zo met die dingen bezig,en dit had ik nog nooit gehoord,wat is jullie bron aub ?
fijne avond nog verder

Een mogelijke bron is het boek Hitler's Jewish Soldiers van Bryan Mark Rigg.

Meer informatie over zijn onderzoek (de link naar dit artikel was eerder al gegeven):

Citaat:
'Wehrmacht was voor joodse soldaten veiligste plek'

van onze correspondent Wierd Duk

BERLIJN - De Amerikaanse historicus Bryan Mark Rigg kwam in 1992 naar Berlijn om er de Duitse taal te leren en de wortels van zijn familie te onderzoeken. Onverwacht, tijdens een ontmoeting met een Vierteljude in een bioscoop, stuitte hij op het lot van joodse soldaten in dienst van Adolf Hitler.

Die joodse soldaten in Hitlers dienst, een tot dan toe bijna onbekend thema, lieten Rigg tien jaar lang niet meer los. Hoe was het te verklaren dat in die 'moordenaarsbende', zoals de Wehrmacht door velen wordt waargenomen, joden meevochten, het zelfs tot hoge posities brachten? Hij trok door Duitsland en heel Centraal Europa, per trein en per fiets, en spoorde meer dan 400 vroegere Wehrmacht-soldaten op met een joodse achtergrond.

Riggs boek, in Duitse vertaling verschenen onder de bijna provocerende titel 'Hitlers jüdische Soldaten', wordt door erkende Holocaust-vorsers geprezen. Rigg is 'zeer vereerd' met de lof. "De geschiedschrijving van de nazi-tijd wordt grotendeels door de holocaust bepaald. Het lot van de Mischlinge, om die verschrikkelijke term maar te gebruiken, was geheel ondergesneeuwd'', zegt de voormalige marinier, die geschiedenis doceert aan de Amerikaanse militaire academie in Manassas (Virginia). "De overlevenden hadden ook geen belangenverenigingen, omdat ze overal op afwijzing stuitten: de joden zagen hen niet als joden, maar als verraders. En ook de christenen wezen hen af.''

Rigg toont, dankzij uitgebreid onderzoek in archieven en door gesprekken met overlevenden en hun verwanten, aan dat zo'n 150.000 mannen van joodse origine in de Wehrmacht dienst deden. Een enkeling, zoals 'General-feldmarschall' Erhard Milch, die naar nazi-maatstaven half of zelfs geheel joods was, was bij het grote publiek bekend. Het is Rigg echter gelukt een algemeen beeld te geven.

Rigg: "Uit mijn onderzoek wordt duidelijk dat het dagelijks leven in het Derde Rijk gecompliceerder was dan vaak wordt aangenomen. De werkelijkheid stond regelmatig haaks op de heersende ideologie. Ook blijkt dat de rassenwetten van de nazi's absoluut niet met de realiteit overeenstemden.''

Willekeur

Rigg gaat uitgebreid in op de Neurenberger Rassenwetten uit 1935, die de 'Jood' definieerden: 'Jood is wie minstens afstamt van drie vol-joodse grootouders'. Mensen met twee joodse grootouders werden Mischling (halfbloed) genoemd. Eenieder die aan deze definitie voldeed, verloor het Duitse staatsburgerschap. Huwelijken en seksueel contact tussen Joden en Ariërs werden verboden.

Ook de strijdkrachten werden gezuiverd van joden en Mischlinge. Maar duizenden militairen, onder wie veel hoge officieren, kregen een 'uitzonderingsverklaring'. Rigg: "Als het Hitler zo uitkwam gaf hij officieren met een joodse achtergrond een Ariërstempel, alleen maar omdat hij hun ervaring nodig had.'' Volgens hem blijkt uit die gang van zaken hoe willekeurig de rassenwetten feitelijk waren. "Hitler classificeerde Ariërs en Joden ook graag op uiterlijk. Hoe verklaar je dan dat er joden met blauwe ogen en blonde haren zijn? Het was nonsens.''

Beschermen

De joden waren in het vooroorlogse Duitsland veel meer geassimileerd dan menigeen denkt. "Velen stonden er helemaal niet bij stil dat ze joods waren'', zegt Rigg. Toen zij zich dit wel bewust werden, omdat de haat en de terreur toenamen, nam een aantal het besluit het hol van de leeuw op te zoeken. "De Wehrmacht was de veiligste plek'', vertelde een overlevende aan Rigg. Velen hoopten door hun dienst in de Wehrmacht en dankzij hun dapperheid aan het front, hun families te beschermen. Maar de werkelijkheid was tragisch: terwijl de zonen voor het Vaterland vochten en sneuvelden, werden hun joodse verwanten opgepakt en in concentratiekampen vermoord.

Na de aanslag op Hitler, in juli 1944, nam de terreur tegen halfjoden en Mischlinge toe. Rigg: "Joodse officieren werden na de bomaanslag eruit gepikt en vermoord. Hitler wist dat hij de oorlog verloor, dit was één van de weinige zaken die hij nog controleerde.''

Overlevenden kampen ook nu nog met identiteitsproblemen, merkte Rigg. "Zijn ze Duits of joods? Zijn ze dader, en dus schuldig, of zijn zij slachtoffer?'' In een nieuw boek gaat de auteur uitvoerig in op de levens van 25 joodse Wehrmacht-soldaten. Rigg: "Ik probeer ze daarmee een stem te geven.''

Bron: Nederlands Dagblad

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


za maart 05, 2005 6:33 pm
Profiel WWW
wo2-freak
Bericht 
De Wehrmacht was niet zo streng als de SS. In de Wehrmacht zaten (denk ik) ook maar weinig Nazi-partij leden. Erg veel (meeste?) soldaten in de Wehrmacht moesten ook verplicht het leger in (zoals Hitlerjugend op het laatst moest vechten) zij hadden dan ook weinig met de Nazi's. Ook veel bekende, goede generaals binnen de Wehrmacht (Afrika Korps) waren geen Nazi's, waaronder Erwin Rommel. Hij heeft (zoals is gezegd) ook een aanslag op AH gepleegd samen met Von Stauffenberg en anderen. Volgens mij was Gerd von Rundstedt ook geen Nazi, hij had zelfs kritiek gegeven op Adolf Hitler. Veel Joden werden denk ik dan geholpen door de soldaten en officieren binnen de Wehrmacht, wat overigens een erg goede zaak is geweest.
De Wehrmacht vocht aan het begin hard voor Nazi-Duitsland, maar nadat ze veel tegenslagen (vanaf Stalingrad) hadden meegemaakt en hadden gezien hoe de Nazi's met onschuldige burgers en Joden omgingen, zakte het moreel. Dat is hoe ik erover denk.

Dat sommige Joden zich aansloten bij de Wehrmacht, vind ik erg slim. Je bent ver van de SS/Gestapo etc. dus sowieso meer kans om te overleven. Ik vind het geen verraad, want de Joden hebben wel meer gedaan dan dat om te overleven. Bijvoorbeeld elkaar doden in de concentratiekampen om aan meer eten/water/kleding te komen.. zoals eerder gezegd: hoe ver mag (kun) je gaan om je eigen leven te redden?


vr okt 09, 2009 3:45 pm
Harro
Bericht 
wo2-freak schreef:
De Wehrmacht was niet zo streng als de SS. In de Wehrmacht zaten (denk ik) ook maar weinig Nazi-partij leden. Erg veel (meeste?) soldaten in de Wehrmacht moesten ook verplicht het leger in (zoals Hitlerjugend op het laatst moest vechten) zij hadden dan ook weinig met de Nazi's.

Ik kan deze uitleg niet goed volgen. a) er waren wel degelijk veel nazi's binnen de Wehrmacht en b) de Nuremberg wetten waren ook gewoon van toepassing op de Wehrmacht.
wo2-freak schreef:
Ook veel bekende, goede generaals binnen de Wehrmacht (Afrika Korps) waren geen Nazi's, waaronder Erwin Rommel.

Rommel was wel degelijk een zeer trouw aanhanger van Hitler alleen veranderde hij van mening toen de oorlog na 1943 helemaal fout liep voor Duitsland. Maar zelfs dan is het erg kort door de bocht als je stelt dat Rommel "een aanslag pleegde op Hitler". Hij was waarschijnlijk op de hoogte van de samenzwering maar was niet direct betrokken bij de aanslag.
wo2-freak schreef:
Volgens mij was Gerd von Rundstedt ook geen Nazi, hij had zelfs kritiek gegeven op Adolf Hitler.

Bewijst dat dan iets? Het ene sluit het andere niet uit. SS-Obergruppenführer Dietrich was een trouw nazi en had ook forse kritiek op Hitler. SS-Gruppenführer Arthur Nebe was fanatiek nazi, liet als hoofd van een Einsatzgruppe bijna vijftigduizend joden ombrengen maar was uiteindelijk betrokken bij de aanslag op Hitler en werd daarom doodgeschoten.
wo2-freak schreef:
Veel Joden werden denk ik dan geholpen door de soldaten en officieren binnen de Wehrmacht, wat overigens een erg goede zaak is geweest.

Je zegt " denk ik" maar waar baseer jij die aanname op?
wo2-freak schreef:
De Wehrmacht vocht aan het begin hard voor Nazi-Duitsland, maar nadat ze veel tegenslagen (vanaf Stalingrad) hadden meegemaakt en hadden gezien hoe de Nazi's met onschuldige burgers en Joden omgingen, zakte het moreel.

Kom zeg, waarom kwamen ze dan niet al in 1935 in opstand toen de Nuremberg wetten werden ingevoerd? Jij stelt het verschil Wehrmacht was goed, SS/nazi's waren slecht veel te zwart-wit.


vr okt 09, 2009 4:19 pm
Harro
Bericht 
Erik_C schreef:
panzer_dean schreef:
Een arierverklaring hield in dat je geen jood was of een afstammeling, oook veel Nederlanders hebben die moeten tekenen

Als het slechts een kwestie van tekenen was zal het toch geen probleem zijn geweest? Men kon hier dan toch ook over liegen?

De Duitsers deden een stamboomonderzoek. Voor manschappen tot 1800 voor officieren tot 1750. Daarbij werd nagegaan of er sprake was van " joods bloed" in de familie.


vr okt 09, 2009 4:54 pm
wo2-freak
Bericht 
Op 1.
- Die indruk heb ik (tot nu toe) niet gekregen van de Wehrmacht. Als je films én documentaires bekijkt dan word de SS altijd zwart afgeschilderd, maar je ziet/hoort bijna niets over slechte praktijken die door de Wehrmacht zijn uitgevoerd, terwijl de Wehrmacht ook met miljoenen meer was.

Op 2.
- Erwin Rommel kon met Adolf Hitler goed omgaan, maar hoe weet je dat hij een trouwe aanhanger van Adolf Hitler was? Nog vóórdat hij ervan beschuldigd werd een aanslag op AH gepleegd te hebben (of daar ook maar mee te maken had) had hij al eerder kritiek op Adolf Hitler. Zo wou Hitler dat hij tot het einde met zijn mannen in Afrika door bleef strijden (terwijl Afrika maar weinig voor Hitler zelf betekende) maar hij negeerde dit bevel en evacueerde veel van zijn mannen.
Ook is niet (of moeilijk) te bewijzen dat Erwin Rommel het eens was met de ideeën van Adolf Hitler, het lijkt mij ook sterk dat hij iets af wist v/d uitroeiing v/d Joden hoe gaat hij ook met Hitler om kon gaan.

Op 3.
- Ik heb het over een Wehrmacht generaal, niet over een SS'er die sowieso wel Joden vermoord wanneer hij de kans krijgt. Veel Wehrmacht officieren/generaals waren het gewoon niet eens met het uitroeien v/d Joden, zij deden ''slechts'' hun plicht als soldaat om voor hun vaderland te dienen. Hier hoorde het uitroeien van Joden niet bij en zij waren hier ook van op de hoogte (als we hun zelf mogen geloven dan). Al waren ze wel op de hoogte: wat willen zij er in hun eentje tegen doen? De soldaten zouden toch alleen maar luisteren naar bevelen van hogerop.
Ook zegt het wel iets dat wanneer je als belangrijke Generaal en/of Veldmaarschalk kritiek uitoefent op Adolf Hitler, later ontslagen word en later toch weer aangenomen wordt omdat de situatie hopeloos is..

Op 4.
Veel Joden hadden tijdens de Eerste Wereldoorlog gevochten voor wat toen nog het Duitse Keizerrijk was. Ook heel erg veel 'normale' Wehrmacht soldaten/officieren hadden tijdens WO1 voor het Duitse Keizerrijk gevochten.
Omdat ze destijds gewoon samen zij aan zij vochten, zouden veel v/d toenmalige soldaten/officieren niet in de ideeën van Adolf Hitler geloven. Adolf Hitler kwam ook niet met 100% v/d stemmen aan de macht, dus niet iedereen in Duitsland was het met hem eens. Mensen die niet op hem gestemd hadden, bleven even goed in het leger en zouden niet lid worden v/d Nazi-Partij. Veel Wehrmacht soldaten hadden tijdens WO2 geleden onder het beleid van Adolf Hitler en zijn Nazi-Partij (zie Stalingrad) waarom zouden zij nog in hem en zijn Nazi-Partij geloven? Een overgrote deel v/d Wehrmacht was actief aan het Oostfront en van wat zij zagen, hadden ze allang geen vertrouwen meer in Hitler en zijn partij en al helemaal niet in zijn ideeën. Wehrmacht soldaten hielpen ''untermensch'' Sovjet burgers, terwijl Hitler hen wou afslachten, Wehrmacht soldaten hielpen Joodse mensen onderduiken (voor een goed voorbeeld hiervan, zie: The Pianist), Wehrmacht soldaten slachten geen Joodse burgers af en zij gooiden geen Joden in massagraven. Kortom: alles (in ieder geval het meeste) wat de Wehrmacht gedaan heeft en wat van de Wehrmacht bekend is, is en was niet slecht. Daarom denk ik dat zij hun Joodse collega's binnen de Wehrmacht zeker hebben geholpen!

Op 5.
- Toen Adolf Hitler aan de macht kwam was nog maar weinig bekend van wat hij met de Joden van plan was. Bijna niemand wist dat hij alle 17 (?) miljoen Joden kompleet wou uitroeien dus niemand kon ingrijpen. Niemand wist van wat er komen zou, niemand wist dat Hitler een oorlog zou beginnen die aan ruim 7 miljoen Duitsers het leven zou kosten, niemand wist dat Adolf Hitler en zijn Nazi-partij bezig waren met gaskamers en ovens waarin soms kinderen levend verbrand werden, niemand wist dat Adolf Hitler Duitsland kompleet zou vernietigen. Niemand kon ingrijpen omdat alles nog komen moest. Niemand wou ingrijpen omdat Adolf Hitler goed voor zijn volk was en alles wat hij beloofd had liet uitkomen. Wat kon de Duitsers die Nuremberg wetten schelen in 1935? Zij hadden het goed en het waren ''maar enkele'' maatregelen tegen die toch al rijke Joden die het zo goed hadden. Niemand maakte zich toen nog druk.


vr okt 09, 2009 5:10 pm
Harro
Bericht 
wo2-freak schreef:
Op 1.
- Die indruk heb ik (tot nu toe) niet gekregen van de Wehrmacht. Als je films én documentaires bekijkt dan word de SS altijd zwart afgeschilderd, maar je ziet/hoort bijna niets over slechte praktijken die door de Wehrmacht zijn uitgevoerd, terwijl de Wehrmacht ook met miljoenen meer was.

Dat is het probleem van na de oorlog: de voormalige Wehrmacht soldaten veegden hun eigen straatje schoon door naar de SS te wijzen als de slechterikken. Ga je echter recentere onderzoeken van ondermeer Guido Knopp en Jochen Böhler nalezen dan is de conclusie dat de gewone soldaten en officieren voor een flink deel ook gewoon aanhangers waren van de nazi's, vooral toen het goed ging met Duitsland voor de oorlog en toen het nog voorspoedig ging tijdens de oorlog.
wo2-freak schreef:
Op 2.
- Erwin Rommel kon met Adolf Hitler goed omgaan, maar hoe weet je dat hij een trouwe aanhanger van Adolf Hitler was?

Heb je nooit een biografie gelezen over Rommel? Hij was een beroepsmilitair die kost wat het kost carrière wilde maken en het oorlogszuchtige nazi regime bood hem die kans. Hij was niet voor niets zelfs een tijd commandant van de de persoonlijke lijfwacht van Hitler (niet de Leibstandarte maar de Begleitkompanie)
wo2-freak schreef:
Nog vóórdat hij ervan beschuldigd werd een aanslag op AH gepleegd te hebben (of daar ook maar mee te maken had) had hij al eerder kritiek op Adolf Hitler.

Nogmaals: het ene sluit het andere niet uit. Zoveel aanhangers van Hitler waren het niet altijd met hem eens en vooral toen de oorlog verkeerd liep werd die kritiek sterker. Rommel is typisch iemand die begon als aanhanger van Hitler en het nazisme maar van houding veranderde toen de oorlog militair fout liep voor de Duitsers (militair, wat er met de joden gebeurde kon hem weinig schelen).
wo2-freak schreef:
Zo wou Hitler dat hij tot het einde met zijn mannen in Afrika door bleef strijden (terwijl Afrika maar weinig voor Hitler zelf betekende) maar hij negeerde dit bevel en evacueerde veel van zijn mannen.

Je maakt onmogelijke vergelijkingen. Laat ik het zo vergelijken: je kan fan zijn van ajax maar het niet altijd eens zijn met de trainer en als ze halverwege het seizoen steeds vaker gaan verliezen kun je op een punt komen dat je wil dat er een andere trainer komt. Snap je? Zo moet je dat bij aanhangers van Hitler zien.
wo2-freak schreef:
Ook is niet (of moeilijk) te bewijzen dat Erwin Rommel het eens was met de ideeën van Adolf Hitler, het lijkt mij ook sterk dat hij iets af wist v/d uitroeiing v/d Joden hoe gaat hij ook met Hitler om kon gaan.

Nogmaals, heb je nooit een biografie gelezen over Rommel? Als commandant van de Führer Begleitkompanie was hij is Polen in 1939 constant aanwezig in de entourage van Hitler. Natuurlijk wist hij wat er aan de hand was.
wo2-freak schreef:
Op 3.
- Ik heb het over een Wehrmacht generaal, niet over een SS'er die sowieso wel Joden vermoord wanneer hij de kans krijgt.

Onzin
wo2-freak schreef:
Veel Wehrmacht officieren/generaals waren het gewoon niet eens met het uitroeien v/d Joden, zij deden ''slechts'' hun plicht als soldaat om voor hun vaderland te dienen.

Veel waren dat inderdaad, maar veel waren gewoon aanhanger van Hitler en het nazisme. Nogmaals, je kan de scheiding niet zwart-wit trekken tussen goede Wehrmacht en slechte SS. Er waren fanatieke nazi's in de Heer en er waren SS'ers die het allemaal niet zo nauw namen met het nazisme.
wo2-freak schreef:
Hier hoorde het uitroeien van Joden niet bij en zij waren hier ook van op de hoogte (als we hun zelf mogen geloven dan).

Ik wil je toch echt aanraden je wat beter in deze materie te verdiepen voordat je dit soort uitspraken doet
wo2-freak schreef:
Al waren ze wel op de hoogte: wat willen zij er in hun eentje tegen doen? De soldaten zouden toch alleen maar luisteren naar bevelen van hogerop.

De vraag is eerder: wilden ze er iets aan doen
wo2-freak schreef:
Ook zegt het wel iets dat wanneer je als belangrijke Generaal en/of Veldmaarschalk kritiek uitoefent op Adolf Hitler, later ontslagen word en later toch weer aangenomen wordt omdat de situatie hopeloos is..

Wat zegt dat dan?
wo2-freak schreef:
Op 4.
Veel Joden hadden tijdens de Eerste Wereldoorlog gevochten voor wat toen nog het Duitse Keizerrijk was. Ook heel erg veel 'normale' Wehrmacht soldaten/officieren hadden tijdens WO1 voor het Duitse Keizerrijk gevochten.
Omdat ze destijds gewoon samen zij aan zij vochten, zouden veel v/d toenmalige soldaten/officieren niet in de ideeën van Adolf Hitler geloven. Adolf Hitler kwam ook niet met 100% v/d stemmen aan de macht, dus niet iedereen in Duitsland was het met hem eens. Mensen die niet op hem gestemd hadden, bleven even goed in het leger en zouden niet lid worden v/d Nazi-Partij.

Ben je vergeten dat veel soldaten uit WO1 heilig geloofden in de dolkstootlegende en dat direct na de Eerste Wereldoorlog de extreemrechtse, antisemitische, antibolsjewistische milities en splinterpartijen zoals de DAP juist grote steun kregen van oudstrijders? Hitler was daar zelf trouwens een voorbeeld van, de meeste andere nazi's ook.
wo2-freak schreef:
Veel Wehrmacht soldaten hadden tijdens WO2 geleden onder het beleid van Adolf Hitler en zijn Nazi-Partij (zie Stalingrad) waarom zouden zij nog in hem en zijn Nazi-Partij geloven?

Stalingrad dat is begin 1943. De nazi's waren toen al tien jaar aan de macht dus wat is je punt?
wo2-freak schreef:
Een overgrote deel v/d Wehrmacht was actief aan het Oostfront en van wat zij zagen, hadden ze allang geen vertrouwen meer in Hitler en zijn partij en al helemaal niet in zijn ideeën.

Bewijzen, wat zijn je bronnen?
wo2-freak schreef:
Wehrmacht soldaten hielpen ''untermensch'' Sovjet burgers, terwijl Hitler hen wou afslachten, Wehrmacht soldaten hielpen Joodse mensen onderduiken (voor een goed voorbeeld hiervan, zie: The Pianist), Wehrmacht soldaten slachten geen Joodse burgers af en zij gooiden geen Joden in massagraven. Kortom: alles (in ieder geval het meeste) wat de Wehrmacht gedaan heeft en wat van de Wehrmacht bekend is, is en was niet slecht. Daarom denk ik dat zij hun Joodse collega's binnen de Wehrmacht zeker hebben geholpen!

Weer dat zwart-witte goed-slecht denken. Kom zeg, de Wehrmacht deed net zo goed mee aan slachtingen, lees jij dan echt nooit iets over dit onderwerp? Ik wil je aanraden het boek Auftakt zum Vernichtungskrieg. Die Wehrmacht in Polen 1939 van Jochen Böhler en het onderzoeksrapport Crimes of the German Wehrmacht van het Hamburg Institute for Social Research eens te lezen.
wo2-freak schreef:
Op 5.
- Toen Adolf Hitler aan de macht kwam was nog maar weinig bekend van wat hij met de Joden van plan was. Bijna niemand wist dat hij alle 17 (?) miljoen Joden kompleet wou uitroeien dus niemand kon ingrijpen.

Waarom pin jij het vast op massamoord? Dat de nazi's de joden als volksvijand zagen die ze uit de Duitse samenleving wilden verbannen was al sinds 1921 bekend en na de Nuremberg wetten van 1935 was dit zonneklaar. Er kwamen vrijwel geen bezwaren vanuit de Wehrmacht. Heb je het 25 punten programma gelezen, heb je de Nuremberger wetten gelezen?
wo2-freak schreef:
Niemand wist van wat er komen zou

Onzin
wo2-freak schreef:
niemand wist dat Hitler een oorlog zou beginnen

Onzin, en de Wehrmacht vond het juist prachtig dat er oorlog kwam. Ze waren beroepssoldaten en stonden te popelen om de verloren oorlog van 1914-1918 goed te maken. Dat was het enige bestaansrecht van de Wehrmacht die als Reichswehr slecht 100 duizend man telde met nauwelijks uitrusting
wo2-freak schreef:
die aan ruim 7 miljoen Duitsers het leven zou kosten

Denk je dat dat de bedoeling was dan? Dat is de oorzaak van het voor de Duitsers totaal foutlopen van de oorlog en - zoals ik al eerder schreef - de reden waarom veel fanatieke en minder fanatieke soldaten en officieren die Hitler en de nazi's steunden later van hem afwilden. Officieren zoals Rommel.
wo2-freak schreef:
, niemand wist dat Adolf Hitler en zijn Nazi-partij bezig waren met gaskamers en ovens waarin soms kinderen levend verbrand werden, niemand wist dat Adolf Hitler Duitsland kompleet zou vernietigen.

Dat is dan ook precies waarom velen de nazi's eerst steunden en later minder enthousiast waren. Zolang het goed gaat heb je fans, in dit geval zolang je een oorlog lijkt te gaan winnen.
wo2-freak schreef:
Niemand kon ingrijpen omdat alles nog komen moest. Niemand wou ingrijpen omdat Adolf Hitler goed voor zijn volk was en alles wat hij beloofd had liet uitkomen. Wat kon de Duitsers die Nuremberg wetten schelen in 1935? Zij hadden het goed en het waren ''maar enkele'' maatregelen tegen die toch al rijke Joden die het zo goed hadden. Niemand maakte zich toen nog druk.

En daarmee laat je dus PRECIES zien wat er niet deugde in Duitsland en in de Wehrmacht. Je laat PRECIES zien waarom Hitler ook door de soldaten van de Wehrmacht op handen werd gedragen: een groot leger, oorlog, glorie, de schande van 1918 uitwissen, en wat kan ons die joden schelen, die deugden immers niet dat was in 1918 wel gebleken. PRECIES waarom er zoveel nazi's in de Wehrmacht zaten en PRECIES waarom je fout zit als je de grens tussen goede soldaten en slechte SS'ers zo zwart-wit stelt.


vr okt 09, 2009 6:16 pm
wo2-freak
Bericht 
Ik wil beginnen met het volgende:

Door mij:
Hier hoorde het uitroeien van Joden niet bij en zij waren hier ook van op de hoogte (als we hun zelf mogen geloven dan).

Jouw reactie:
Ik wil je toch echt aanraden je wat beter in deze materie te verdiepen voordat je dit soort uitspraken doet

---
Het gaat hier om een schrijffout. Ik bedoelde natuurlijk ''..zij waren hier niet van op de hoogte..''

Verder:

Ik heb nooit een uitgebreide biografie gelezen over Erwin Rommel, ik heb wel stukjes gelezen en documentaires/films bekeken. Ik zie nu dat dat nog lang niet voldoende is. Zelf zag (en zie ik nog steeds) ik Erwin Rommel als een v/d grootste Veldmaarschalken die er ooit geweest zijn. Er is dan ook weinig van hem bekend wat je als slecht kunt bestempelen. Hij hield zich aan de Geneefse Conventie als het ging om krijgsgevangenen en hij was niet iemand die er op uit was zoveel mogelijk doden te maken. Zoals jij al gezegd had: hij was uit op een militair carrière en dat is hem goed gelukt ook. Hij was al veldmaarschalk binnen de Wehrmacht en dat was toen de hoogste militaire rang binnen de Wehrmacht. Het zou dus best kunnen (en dat is ook zo) dat hij een aanslag wou plegen op AH omdat hij:
1. Inzag dat Duitsland de oorlog aan het verliezen was.
2. Hij het hoogtepunt van zijn militair carrière al berijkt had.

Ik wil iig wel meer lezen over Erwin Rommel dus bedankt voor de tips :)

Op 6.
- Ik bedoel dit niet letterlijk. Hiermee bedoel ik dat een SS'er (vooral als het gaat om een officier en hier gaat het nu om) altijd het bevel om een Jood te doden opgevolgd zou hebben. Een Wehrmacht soldaat zou hier wel over twijfelen, maar uit angst om zelf gedood te worden, het toch zou doen. Dat lijkt een klein verschil tussen SS en de Wehrmacht maar ik vind het een groot verschil.

Op 10.
- Dat zegt dat Adolf Hitler zich vanaf 1944 in zo'n hopeloze situatie bevond, dat hij niet meer wist wat hij deed, dat officieren (met name v/d Wehrmacht) deden waar ze zelf zin in hadden en wat ze zelf juist vonden, zonder er voor vervolgd te worden. Voorbeeld: Von Rundstedt uit kritiek op Adolf Hitler en wordt ontslagen (?).
Hij was iig geen opperbevelhebber meer aan het Westfront. Later (volgens mij nog vóórdat Operation Market Garden begon) werd hij weer tot opperbevelhebber aan het Westfront benoemd, omdat Adolf Hitler toch al zijn generaals en veldmaarschalken nodig had.

Op 12.
- Stalingrad was inderdaad niet aan het begin v/d Tweede Wereldoorlog. Alleen wisten veel officieren binnen de Wehrmacht (en daarbuiten) vanaf 1941 al dat de oorlog niet meer gewonnen zou worden. Dat is dus VIER jaar voordat de oorlog zou eindigen. De oorlog was toen 2 jaar aan de gang, dus dat is nog aan het begin v/d oorlog.

Op 13.
- Ik heb het even opgezocht en sorry: ik zat fout :oops: Er dienden veel meer soldaten bij de Wehrmacht dan ik dacht (als ik Wikipedia mag geloven tenminste). Wikipedia geeft aan: 18 miljoen man. Maar kan dit wel kloppen? Dan zou Duitsland een leger (inclusief SS ea) van over de 20 miljoen man hebben gehad, terwijl de Duitse bevolking destijds 60 miljoen man telde.. 1 op 3... Wie heeft hier meer informatie over?

Op 15.
- Dus volgens jou wisten de Duitsers vanaf 1935 al dat de Nazi's alle Joden wouden uitroeien? Nee... dat is niet zo. Het lijkt me sterk dat zij dat wisten, de bevolking wist dat Joden niet gewenst waren en dat zij als minderwaardig (untermensch) beschouwd moesten worden, maar van uitroeien wisten zij niets. Wij weten dat de Duitsers altijd ontkend hebben dat ze daar wat van af wisten, dus we kunnen hen alleen geloven. Als 1 miljoen Duitsers zeggen: ''Das haben wir nicht gewusst.''
Dan is het maar moeilijk om de 10 Duitsers te geloven die beweren dat ze dat wel wisten (dit is slechts een voorbeeld). Laat staan dat ze hiervan wisten in 1935, toen was het ''Joodse vraagstuk'' nog niet eens opgelost (waren ze er al wel aan begonnen?) laat staan dat de bevolking iets wist over uitroeiing v/d Joden.. nee..

Op 16.
- Je zegt alleen maar ''onzin''. Wil je ook zeggen waarom je het onzin vind?
Waarom denk jij dat de Duitse bevolking in 1935 al wist dat er oorlog zou komen, dat Joden uitgeroeit zouden worden, dat de Duitse platgebombardeerd zouden worden etc.? Kijk, als ze in de toekomst konden kijken... oké...

Op 17.
- Dat er oorlog zou komen dat wisten ze inderdaad wel. Maar dat zij opnieuw een Wereldoorlog zouden beginnen met tientallen miljoenen doden als gevolg? Volgens mij zat de Wehrmacht daar niet op te wachten nee..



Maar ja, ik hoop dat je nu beter begrijpt wat ik bedoel met de verschillen tussen de SS en de Wehrmacht
:D


vr okt 09, 2009 7:15 pm
Harro
Bericht 
wo2-freak schreef:
- Ik bedoel dit niet letterlijk. Hiermee bedoel ik dat een SS'er (vooral als het gaat om een officier en hier gaat het nu om) altijd het bevel om een Jood te doden opgevolgd zou hebben. Een Wehrmacht soldaat zou hier wel over twijfelen, maar uit angst om zelf gedood te worden, het toch zou doen. Dat lijkt een klein verschil tussen SS en de Wehrmacht maar ik vind het een groot verschil.

Opnieuw blink je uit in zwart-wit denken. Hoe kun je zo generaliseren? 18 miljoen Wehrmacht soldaten kun je niet één karakter toedichten, 900 duizend SS'ers ook niet. Er waren honderdduizenden gewone soldaten die net zo makkelijk een jood doodschoten als een vijandelijke soldaat, gewoon zonder emotie. Zo waren er ook SS'ers die tijdens of na de oorlog in ernstige gewetensnood kwamen.
wo2-freak schreef:
Op 10.
- Dat zegt dat Adolf Hitler zich vanaf 1944 in zo'n hopeloze situatie bevond, dat hij niet meer wist wat hij deed, dat officieren (met name v/d Wehrmacht) deden waar ze zelf zin in hadden en wat ze zelf juist vonden, zonder er voor vervolgd te worden. Voorbeeld: Von Rundstedt uit kritiek op Adolf Hitler en wordt ontslagen (?).
Hij was iig geen opperbevelhebber meer aan het Westfront. Later (volgens mij nog vóórdat Operation Market Garden begon) werd hij weer tot opperbevelhebber aan het Westfront benoemd, omdat Adolf Hitler toch al zijn generaals en veldmaarschalken nodig had.

Wat ik bedoel is: wat zegt dat over de steun die zij voor- en in de eerste jaren van de oorlog wel aan Hitler gaven?
wo2-freak schreef:
Op 12.
- Stalingrad was inderdaad niet aan het begin v/d Tweede Wereldoorlog. Alleen wisten veel officieren binnen de Wehrmacht (en daarbuiten) vanaf 1941 al dat de oorlog niet meer gewonnen zou worden. Dat is dus VIER jaar voordat de oorlog zou eindigen. De oorlog was toen 2 jaar aan de gang, dus dat is nog aan het begin v/d oorlog.

Toch gingen ze door, dus wat zegt dat?
wo2-freak schreef:
Op 13.
- Ik heb het even opgezocht en sorry: ik zat fout :oops: Er dienden veel meer soldaten bij de Wehrmacht dan ik dacht (als ik Wikipedia mag geloven tenminste). Wikipedia geeft aan: 18 miljoen man. Maar kan dit wel kloppen? Dan zou Duitsland een leger (inclusief SS ea) van over de 20 miljoen man hebben gehad, terwijl de Duitse bevolking destijds 60 miljoen man telde.. 1 op 3... Wie heeft hier meer informatie over?

Dat klopt idd wel, maar daarin nemen ze echt het onderste uit het vat mee, dus ook de jongens van veertien en de mannen van vijfenvijftig die aan het einde nog opgeroepen werden.
wo2-freak schreef:
Op 15.
- Dus volgens jou wisten de Duitsers vanaf 1935 al dat de Nazi's alle Joden wouden uitroeien?

Nee, je leest niet wat ik schrijf of je begrijpt het niet. Ik zeg letterlijk dat de Duitsers al vanaf 1920 konden vermoeden en vanaf 1935 zeker wisten dat de nazi's de joden (en de communisten, socialisten, etc.) als volksvijanden zagen die zij wilden verbannen uit de samenleving waarbij zij geweld niet schuwden. Iedereen heeft in 1938 de Kristallnacht gezien, ook de Wehrmachtsoldaten. Je doet het nu voorkomen alsof steun aan zo'n regime niet ernstig is zolang er geen sprake is van genocide
wo2-freak schreef:
wo2-freak schreef:
Op 16.
- Je zegt alleen maar ''onzin''. Wil je ook zeggen waarom je het onzin vind?
Waarom denk jij dat de Duitse bevolking in 1935 al wist dat er oorlog zou komen, dat Joden uitgeroeit zouden worden, dat de Duitse platgebombardeerd zouden worden etc.? Kijk, als ze in de toekomst konden kijken... oké...

Zie mijn antwoord bij15
wo2-freak schreef:
Op 17.
- Dat er oorlog zou komen dat wisten ze inderdaad wel. Maar dat zij opnieuw een Wereldoorlog zouden beginnen met tientallen miljoenen doden als gevolg? Volgens mij zat de Wehrmacht daar niet op te wachten nee..

Opnieuw ontgaat jou het hele punt: dat de Wehrmacht bestond dankzij de nazi's, dat beroepssoldaten stonden te popelen om oorlog te voeren en de schande van 1918 uit te wissen en dat ze daarom meestal enthousiast achter de nazi's aanliepen die dit alles verwezenlijkten. Tot het mis ging
wo2-freak schreef:
Maar ja, ik hoop dat je nu beter begrijpt wat ik bedoel met de verschillen tussen de SS en de Wehrmacht
:D

Ja, en dat verschil was er dus helemaal niet zoals je ziet.


vr okt 09, 2009 7:54 pm
wo2-freak
Bericht 
Oke, laten we nu nier meer doorgaan op de ''kleine punten'' want dan ontstaat er nog meer onduidelijkheid. We gaan wel door op waar we mee bezig waren.

Op 1.
- Wat je zegt klopt inderdaad wel. Ik zeg ook niet dat alle Wehrmacht soldaten goede mensen waren die niets tegen Joden hadden, ik bekijk het in het algemeen. De SS waren de elite troepen van Adolf Hitler. Zij geloofden sterk in zijn ideeën en waren fanatieke vechters, waar ze om bekend staan. De Wehrmacht bestond uit gewone mensen die in het leger gingen. Omdat:
1. Ze werden verplicht om in het leger te gaan.
2. Ze waren al langere tijd beroepsmilitairen.
3. Het waren vrijwilligers die meer wilden zien v/d wereld (enthousiaste jongeren).
4. Het waren fanatieke vechters die tot het uiterste wouden gaan voor hun vaderland, maar misschien wel afgewezen waren voor de SS.

Van de laatste zullen er niet zoveel geweest zijn binnen de Werhmacht, die zaten bij de SS.

Op 2.
- Zij geloofden eerst in de totale overwinning, dus geloofden ze in wat Hitler zij.
Toen zij zagen dat de situatie hopeloos werd en dat ze niet meer konden winnen (dit zagen ze vanaf 1941 al in, niet iedereen, maar wel sommigen) keerden ze zich tegen Hitler en gingen ze tegen zijn bevelen in. Dit was ook al wat jij zij dus:
- Ze gaan zolang mee met hun leider, totdat het verkeerd gaat.

Op 3.
- Veel officieren zagen in dat de oorlog niet gewonnen zou worden. Alleen onder ''veel officieren'' moet je niet duizenden officieren verstaan en vooral niet veel generaals/veldmaarschalken. De mensen die dit inzagen waren naar mijn mening de slimmere mensen binnen het leger. Alleen omdat dit ging om een klein aantal, vergeleken met het totale leger, zou het negatief voor hun geweest zijn wanneer zij hun mening lieten horen. Veel soldaten en officieren waren toen nog loyaal aan hun Adolf Hitler en hogere leiders en geloofden nog in de overwinning, omdat ze maar weinig tegenslagen mee hadden gemaakt. Logisch dat zij toen niet in konden (wouden?) grijpen..

Op 4.
- Ah.. oké. Nu begrijp ik beter wat je bedoelt :)

Op 7.
- Jij zegt nu dat er geen verschil is tussen de SS en de Wehrmacht..
Oké, dan een vraag aan jou: waarom hebben ze anders een SS én een Wehrmacht opgericht en hebben ze het niet gehouden bij de Wehrmacht alleen? Want als ze toch niet van elkaar verschillen én dus hetzelfde zijn, dan heeft de SS toch geen nut?


vr okt 09, 2009 8:19 pm
Harro
Bericht 
wo2-freak schreef:
Oke, laten we nu nier meer doorgaan op de ''kleine punten'' want dan ontstaat er nog meer onduidelijkheid. We gaan wel door op waar we mee bezig waren.

Op 1.
- Wat je zegt klopt inderdaad wel. Ik zeg ook niet dat alle Wehrmacht soldaten goede mensen waren die niets tegen Joden hadden, ik bekijk het in het algemeen. De SS waren de elite troepen van Adolf Hitler. Zij geloofden sterk in zijn ideeën en waren fanatieke vechters, waar ze om bekend staan. De Wehrmacht bestond uit gewone mensen die in het leger gingen. Omdat:
1. Ze werden verplicht om in het leger te gaan.
2. Ze waren al langere tijd beroepsmilitairen.
3. Het waren vrijwilligers die meer wilden zien v/d wereld (enthousiaste jongeren).
4. Het waren fanatieke vechters die tot het uiterste wouden gaan voor hun vaderland, maar misschien wel afgewezen waren voor de SS.

Van de laatste zullen er niet zoveel geweest zijn binnen de Werhmacht, die zaten bij de SS.

Zelfs dat is niet zo. Je moet niet vergeten dat de Reichswehr maar 100 duizend man mocht bevatten en daarom gingen de beste recruten daar naartoe en de afgewezen die toch heel graag soldaat wilden worden (of die inderdaad politieke motieven hadden) gingen dan maar naar de SS. Toen de Wehrmacht opgericht werd en de dienstplicht werd ingevoerd gingen alle dienstplichtigen daar naartoe, ook de fanatieke nazi's tenzij die op hun zeventiende al vrijwillig naar de SS gingen en dat was juist een reden waarom de SS het ging zoeken in buitenlandse vrijwilligers om aan meer soldaten te komen. Vanaf 1943 werden soldaten van de Luftwaffe en Kriegsmarine zomaar naar de SS overgeplaatst om de verliezen op te vangen waardoor de SS steeds minder uit die fanatieke soldaten ging bestaan. Vanaf 1944 kreeg de SS ook de beschikking over de dienstplichtigen waardoor de nieuwe recruten helemaal geen keuze meer hadden maar andersom er al helemaal geen toestroom was van specifiek de fanatiekelingen naar de SS. Maar we dwalen nu een heel eind af van het topic over joden in de Wehrmacht en mijn oorspronkelijke opmerking dat de Wehrmacht ook gewoon veel fanatieke nazi's bevatte en zich aan de Nuremberger wetten diende te houden. Waar het vooral op neerkomt is denk ik dat je als jood binnen de Wehrmacht heel goed je vrienden moest kiezen en vaak geluk moest hebben in wie je trof: sommigen konden je helpen, anderen gaven je aan.
wo2-freak schreef:
- Jij zegt nu dat er geen verschil is tussen de SS en de Wehrmacht..

Nee, ik zeg dat het verschil anders is en kleiner dan jij het doet voorkomen
wo2-freak schreef:
Oké, dan een vraag aan jou: waarom hebben ze anders een SS én een Wehrmacht opgericht en hebben ze het niet gehouden bij de Wehrmacht alleen? Want als ze toch niet van elkaar verschillen én dus hetzelfde zijn, dan heeft de SS toch geen nut?

Daar bestaat al een topic over: waarom een Waffen-SS


vr okt 09, 2009 8:53 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Een fragment uit "Hitlers troepen" van Guido Knopp om een beeld te krijgen van de rol van de Wehrmacht bij de Holocaust:

Guido Knopp schreef:
Een relatief klein deel van de Joodse bevolking, wellicht zo'n twintigduizend personen, is door de Wehrmachttroepen vermoord. Zoals onderzoek van de historicus Christian Gerlach uitwijst was de 707de infanteriedivisie de enige eenheid die 'zelfstandig en stelselmatig massamoorden op Joden met vele duizenden slachtoffers' organiseerde. In het najaar van 1941 alleen al werden door deze divisie ruim tienduizenden Joden afgeslacht. [...] Maar al trad het Duitse leger bij de Holocaust zelden als hoofddader op, het bood de SS-moordcommando's wel logistieke steun door troepen te leveren voor kordons en bewaking en door proclamaties te drukken.


Let op de laatste zin die ik dikgedrukt heb. Dat er binnen de Wehrmacht tienduizenden half- en kwartjoden gediend hebben, dat er mensen in de Wehrmacht dienden als Wilm Hosenfeld (van The Pianist) en dat de Wehrmacht niet de hoofddader is van de Holocaust, betekent niet dat de organisatie vrij is van schuld. Integendeel, de organisatie heeft een belangrijke ondersteunende rol gespeeld bij de Holocaust. Ook kun je je afvragen hoe groot het percentage Wehrmacht-soldaten was dat afwijzend stond t.o.v. de Holocaust. Ja, zulke mannen waren er zeker (Hosenfeld, Johannes Blaskowitz e.d.), maar daarnaast zijn er bijvoorbeeld ook meerdere gevallen bekend dat soldaten vrolijk toekeken bij massa-executies en werd er onder de manschappen antisemitisme leerbrieven verspreid, die vast hun invloed gehad zullen hebben.

Het bovenstaande betekent echter absoluut niet dat elke Wehrmacht-soldaat heeft bijgedragen aan de Holocaust, maar evenmin geldt dat voor elke SS'er of Waffen-SS'er. Binnen de SS was de kans over het algemeen groter dat je hierbij betrokken raakte, maar wanneer je vocht in een Waffen-SS eenheid was het, evenmin als in de Wehrmacht, je hoofdtaak om Joden uit te roeien. In dat opzicht is er, zoals Harro volgens mij ook stelt, dus niet zoveel verschil tussen de gemiddelde Waffen-SS'er en Wehrmacht-soldaat.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr okt 09, 2009 8:53 pm
Profiel WWW
wo2-freak
Bericht 
Intereesant Kevin. Ik wist niet dat de soldaten als hoofdtaak hadden om de Joden uit te roeien :o Raar dat ze uiteindelijk (de meesten) beweerden dat ze niets wisten wat er in die kampen gebeurde.


vr okt 09, 2009 9:01 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Wo2-freak: het zijn niet mijn woorden dat soldaten - of ze nu van de Wehrmacht of de Waffen-SS zijn - als hoofdtaak hadden om de Joden uit te roeien. Wat ik duidelijk heb willen maken, is dat bepaalde militaire eenheden wel zijn ingezet ter ondersteuning daarvan en ze in enkele gevallen als hoofddaders aan te wijzen zijn.

Wat de soldaten geweten hebben, kunnen we beter bespreken in een nieuw topic. Hier gaat het tenslotte eigenlijk over Joden in de Wehrmacht.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr okt 09, 2009 9:32 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group