Het is nu di apr 23, 2024 6:03 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Joden in de Wehrmacht 
Auteur Bericht
David
Bericht Joden in de Wehrmacht
Zojuist op het nieuws van RTL4 gezien.
Meer dan 150.000 Joden zijn aan vervolging ontsnapt door dienst te nemen in het Duitse leger. De mensen die dit deden waanden zich het veiligst in het leger. Ze dachten dat de Duitsers hier niet naar ze zochten. Het was alleen zaak om geen promotie te maken want dan werd er naar een Ariërverklaring gevraagd. Pas nu is dit bewijsmateriaal naar buiten gekomen volgens het RTl nieuws. Deze mensen kampen nu met psychische problemen doordat zij zelf hadden gezien hoe de Joden opgepakt en weggevoerd werden. Na de oorlog wilden de overgebleven familieleden niets meer met deze "verraders" te maken hebben.

Hoe is jullie mening over deze kwestie? Hebben ze er goed aangedaan om dienst te nemen, en zodoende te overleven of hadden ze bij hun familie moeten blijven en dan zeker afgevoerd worden? maar wel met een zuiver geweten.


ma mei 03, 2004 8:23 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Ik heb hierover wel eens eerder wat gehoord of gelezen, ik zou echter niet meer weten waar. Een interessant onderwerp, maar ook erg moeilijk om hierover een mening te vormen.

Enerzijds zou ik zeggen dat dit erg slim was, ik zie het als een soort van onderduiken. Bovendien vind ik het van veel moed getuigen, de kans was aanwezig dat ze betrapt zouden kunnen worden.

Anderzijds hebben ze zich aangesloten bij hun grootste vijand en kan ik me voorstellen dat ze door de na-oorlogse joodse gemeenschap gezien werden als verraders.

Hoe ver mag je gaan om je eigen leven te redden? Ik kan er geen oordeel over vellen omdat ik gelukkig nooit zo'n besluit heb moeten maken.


ma mei 03, 2004 8:30 pm
Profiel WWW
Leroy
Bericht 
ik ben het helemaal eens met Kevin


ma mei 03, 2004 8:34 pm
Erik_C
Bericht 
En dan die man wiens portretfoto prominent in een militair blaadje werdt geplaatst en die werdt gezien als het gezicht van het leger, zo op en top arisch en die Duitsers niet vermoedend dat het een jood was.

Natuurlijk is de keuze te begrijpen om het leger als dekmantel te gebruiken. Op het moment dat deze joden hiervoor kozen, en dat zal neem ik aan zijn geweest toen de dienstplicht werdt ingevoerd, waren de leefomstandigheden voor joden slecht, maar van deportaties was nog geen sprake lijkt me. Daarom is voor negatieve reacties uit de familiekring ook begrip op te brengen.


ma mei 03, 2004 9:27 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Er zijn zelfs Duitse Joodse officieren van wie de Arierverklaring is vervalst omdat ze waardevol waren voor de Wehrmacht

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma mei 03, 2004 11:02 pm
Profiel WWW
Erik_C
Bericht 
Even een zijstraatje: wat hield zo een arierverklaring eigenlijk precies in?


ma mei 03, 2004 11:11 pm
Dean
Bericht 
Een arierverklaring hield in dat je geen jood was of een afstammeling, oook veel Nederlanders hebben die moeten tekenen


di mei 04, 2004 7:51 am
steunwieler
Bericht 
Ik vind het goed en slim voor de Joden,
zo leefden ze nog.
Aan de andere kant is het inderdaad wel laf om je familie in de steek te laten.
Nu ja mijn mening is zo 50% goed en 50% slecht


di mei 04, 2004 9:02 pm
Erik_C
Bericht 
panzer_dean schreef:
Een arierverklaring hield in dat je geen jood was of een afstammeling, oook veel Nederlanders hebben die moeten tekenen



Als het slechts een kwestie van tekenen was zal het toch geen probleem zijn geweest? Men kon hier dan toch ook over liegen?


di mei 04, 2004 10:16 pm
Dean
Bericht 
Dat zou kunnen, de Duitsers zullen vast wel een maniertje gehad hebben om het te controleren. En je moet je collega`s ook niet vergeten :?


Dean


wo mei 05, 2004 7:44 am
reezer
Bericht 
Kijk eens op de volgende link in het WO2.nl forum waren ze er ook al over bezig.Op de link staat een artikel

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=1929


wo mei 05, 2004 3:32 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ondanks die link mag er hier ook over worden gesproken hoor mensen.

Het genoemde elders van overgenomen artikel, geeft heel duidelijk de situatie aan.
Het genoemde boek beschrijft inderdaad op goede wijze de situatie waar Joodse militairen in terecht kwamen en hoe sommigen het gelukt is om in het Duits eleger te blijven.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo mei 05, 2004 8:56 pm
Profiel WWW
reezer
Bericht 
Ik denk dat deze mensen het slimste hebben gedaan wat ze konden doen.Gewoon wachten tot ze gedorteerd werden was zeker niet de juiste oplossing.En onderduikne mag men niet onderschatten het is een zeer riscante zaak en zeer gevaarlijk.Men lijdt vaak honger en moet costant alert zijn wat veel stres en drukte met zich meebrengt.


vr mei 07, 2004 7:13 pm
LHek
Bericht 
Niet alleen in de Wehrmach maar ook in de Hitlerjugend zaten Joden: http://groups.msn.com/hitlerjugend/hajotters.msnw De site is trouwens van een voormalige Hitlerjongen.


vr mei 07, 2004 10:52 pm
Appelmoos
Bericht 
Verstandige zet van die mensen. Ieder mens heeft de drang tot zelfbehoud. En als men dan de keuze heeft tussen leger en vervolging is de keuze snel gemaakt.

Meest bekende geval was wel dat van Milch, waarvan bekend was dat hij jood was. Toen zijn baas Goering daarover vragen kreeg antwoordde deze duidelijk, dat HIJ besliste wie wel en wie geen jood was!


ma jan 31, 2005 11:26 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group