Het is nu do maart 28, 2024 9:46 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Hagen-strategie 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht Hagen-strategie
Ik heb net een nieuwe stripreeks ontdekt: "IRS" van Vrancken en Desberg. De tweede strip uit de reeks is getiteld "De Hagenstrategie": dat zou een strategie zijn waarbij SS'ers erin geslaagd zijn, na de bevrijding van de kampen, zich voor overlevende joden uit te geven. Op die manier ontsnapten ze aan verdere rechtspraak. Volgens het verhaal roofden zij zelfs (Zwitserse) bankrekeningen van kampslachtoffers leeg, waarmee ze een nieuw leven begonnen.

De strategie is genoemd naar het hoofdpersonage Hagen uit de opera "Götterdämmerung" van Wagner, die zich, op bevel van zijn vader, onder diens vijanden heeft gemengd.

Nu is mijn vraag of iemand daar wat meer over weet. Is dit verhaal gebaseerd op waargebeurde feiten of is het pure fictie?

Gerd


di jul 05, 2005 2:28 pm
Profiel
johannes1
Bericht 
waren de duitsers niet erg punctueel met registratie van de nummers van de joden. want die nummers die als tattoo op de arm van de joden stonden die ontbreken bij de SS. tenminste denk ik hoor.


di jul 05, 2005 10:01 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
johannes1 schreef:
waren de duitsers niet erg punctueel met registratie van de nummers van de joden. want die nummers die als tattoo op de arm van de joden stonden die ontbreken bij de SS. tenminste denk ik hoor.

Had er eigenlijk nooit bij stil gestaan, maar alleen in Auschwitz werden gevangenen getattooëerd.

Ik heb wel meerdere malen gelezen dat SS-kampbewakers zich na de bevrijding voordeden als gevangenen, maar dit viel meestal op doordat ze werden herkend door de op wraak beluste gevangenen.

Van een Hagen-strategie heb ik nooit gehoord, maar ik zal het in de gaten houden.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di jul 05, 2005 11:15 pm
Profiel WWW
Einstein
Bericht 
De Hagen strategie is verzonnen in de hierboven genoemde strip.
Verder niet op waarheid berust voor zover ik weet.


wo jul 06, 2005 12:12 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Daar lijkt het idd steeds meer op: ik vind echt nergens hierover info.

Gerd


wo jul 06, 2005 2:11 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group