Het is nu wo apr 24, 2024 3:56 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
De bevolking en de Holocaust 
Auteur Bericht
Sbf.Koch
Bericht De bevolking en de Holocaust
N.a.v. een discussie op WaW vraag ik jullie om hier je 'mening' te posten over het onderwerp 'Bevolking en de Holocaust'.

Ik heb veel mensen gesproken/horen spreken, direct en indirect, documantaires gezien en boeken gelezen en ik ben tot de conclusie gekomen dat de gemiddelde Duitser pas na de oorlog te horen kreeg wat er zich werkelijk in de kampen afspeelde. Ik quote nu wat stukjes die ik schreef op WaW:


Sbf.Koch schreef:
Hetgeen ik altijd heb begrepen uit ooggetuigen verslagen, videobeelden, interviews en boeken (o.a. de Slavenstaat door Albert Speer), is dat de Duitse bevolking, zonder uitzondering (dit slaat niet op individuen maar op plaatsen, gebieden waar de kampen stonden) geshoqueerd reageerden. Huilende mannen die lichamen sjouwen, hysterische vrouwen die zich vastklampen aan de Geallieerde bewakers, Wehrmacht-soldaten (dus inc. de Waffen-SS, Heer, Luftwaffe én Kriegsmarine) die zichzelf uit pure ellende ophingen na de bekendmaking van de gruwelen... pure schaamte. Zoveel leed veroorzaakt door de mensen in wie ze zoveel vertrouwen hadden gesteld gedurende 12 jaar, zoveel leugens, zoveel uiteenspattende luchtbellen van illusie... Dat kan nooit gespeeld zijn.

De Nazi's hadden veel macht, de Duitsers leefden in een totalitaire politie-staat, maar zelfs het Nazi-regime was niet opgewassen tegen een volk dat zich tegen hen keert. Juist daarom is de propaganda-machine in het leven geroepen, puur om de publieke opinie zodanig te beïnvloeden dat de massa geen gevaar vormde voor de gruwelen van het regime.

Persoonlijk vind ik zeggen dat de Duitse bevolking gewoon wist van de vergassingen en er niets tegen deed bijna even erg als het ontkennen van de Holocaust. (en nee, ik wijs nu niet naar personen op het forum, maar naar een vaak merkbaar 'gevoel' van bv. oud klasgenoten, mensen in de kroeg, volwassenen, noem maar op, vandaag de dag.)


Sbf.Koch schreef:
De Nazi-propaganda (oftewel het Ministerie van Propaganda onder Joseph Goebbels) had de volledige en totale regie over elke vorm van communicatie in Duitsland: Kranten, tijdschriften, bijeenkomsten, persvoorlichtingen, kunst, muziek, film en radio. Het verloop van de oorlog kreeg men alleen te horen zoals het ministerie dit zag. Een nederlaag werd ofwel een succesvolle terugtrekking of een heldhaftig verzet tot de laatste man, waar iedereen een voorbeeld aan moest nemen (Stalingrad).

Bij de concentratiekampen werd ook alles strak geregisseerd. Journalisten, regeringsleiders, hooggeplaatste militairen en anderen werden meegenomen op een begeleide rondtocht door de kampen. Wat men zag: Hard werkende joden, uitgebreide maaltijden voor de gevangenen, goed georganiseerde barakken en Joodse KaPo's (Joden in uniform, zij moesten helpen de orde te bewaren). Het leek allemaal koek en ei en zo werd het de bevolking ook voorgeschoteld. Men zag foto's (o.a. met de beroemde leus 'werken is vrijheid', 'arbeit macht frei') van werkkampen. De gaskamers werden hardnekkig verzwegen.

De Joden moesten, als ze nog familie/vrienden hadden die niet waren opgepakt, en onder dwang, vaak zo nu en dan een kaart schrijven met daarop de boodschap dat alles goed met ze was en dat ze moesten werken voor de kost. Zo kreeg men buiten de kampen een bevestiging van wat men las en zag: Het waren werk-kampen.

Buiten de kamp-leiding en bewaking om werd er niemand toegelaten; al het werk werd verricht door de SS en de KaPo's. Zo werd voorkomen dat bv. leveranciers van eten de gaskamers zagen of soortgelijke incidenten.

Geruchten werden de kop ingedrukt: Als je openlijk sprak over gaskamers was de kans groot dat je een dag later de Gestapo op je stoep had en geruchten werden altijd ontkend.



Citaat:
Hier wil ik wel even een kanttekening bij zetten: Het is absoluut niet zo dat het Duitse volk achteraf dacht: We zijn met zijn allen bedonderd, wat zijn we zielig. Ze wisten en weten dat het in de eerste plaats is gekomen door hun steun aan de Nazi's, door hun naïviteit gedurende al die jaren. Om een man, ik weet niet meer wie, te quoten: "Hoe hebben, in 's hemelsnaam, zulke gruwelen onder onze neus hebben kunnen plaatsvinden zonder dat wij werkelijk wisten wat er gebeurde? We zullen het antwoord wellicht nooit weten, maar een ding is zeker: We waren met zijn allen verantwoordelijk, en die last zal het Duitse volk altijd met zich meedragen."


Hans Molier schreef:
Ik denk dat we uiteindelijk tot de volgene conclusie kunnen komen. Vele Duitse burgers waren ervan overtuigd, net zoals vele andere Europeanen overigens, dat de Joden naar de werkkampen werden gestuurd. De Duitse burgers die echter wel precies wisten wat er allemaal plaats vondt, durfden hier eigenlijk niet over te praten uit schaamte, angst en/of represailles.


Gaarne jullie inbreng.


do aug 04, 2005 8:33 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Zie voor meer posts over dit onderwerp ook een wat ouder topic:
- Wir haben es nicht gewußt...


do aug 04, 2005 10:51 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Een ontzettend lastige vraag die eigenlijk niet goed te beantwoorden is in een kort bericht op een forum. Ik zal mijn best doen om mijn mening hierover te geven, zonder het al te langdradig te maken.

Enerzijds deden SS, het propaganda-apparaat en de regering inderdaad veel moeite om zo min mogelijk prijs te geven over de daadwerkelijke wijze waarop de Endlösung uitgevoerd werd. Concentratie- en met name vernietigingskampen waren gesloten, en van de samenleving onafhankelijke instellingen; kampbewakers bleven actief in de kampen of werden naar het oostfront gestuurd en stonden zo zelden midden in de Duitse samenleving; burgers hadden gedurende de laatste oorlogsjaren hun eigen zorgen en konden niet stilstaan bij het mogelijke leed van anderen; regeringsfunctionarissen en het minister van propaganda maakten niks concreets bekend over de massavernietiging en de Gestapo en haar uitgebreide netwerk van verklikkers zag erop toe dat men niet in alle openbaarheid kon spreken over de geruchten die binnendrongen over de massamoord.

Anderzijds zag men ook joodse bejaarden, kinderen, zieken en zwangere vrouwen gedeporteerd worden naar ‘werkkampen’; zag men dat huizen en bezittingen van joden volledig overgenomen werden door de nazi’s; had het ministerie van propaganda weliswaar de media onder controle, maar niet de geruchtenstroom en datgene wat men onderling met elkaar besprak; waren er altijd individuen die wel ooggetuige waren van bepaalde verschrikkingen; zag men soms uitgemergelde gevangenen te voet naar fabrieken en werkplaatsen verplaatst worden; wist men van mishandelingen en executies in de concentratiekampen in Duitsland en wist men ook hoe Duitse leiders dachten over de joden. Joden waren parasieten, ongewenst en een gevaar voor de samenleving. Mede ook met de ervaring van het T4 euthanasieprogramma - in hoeverre men daar massaal van op de hoogte was - in gedachten had men zeker de (massa)vernietiging van joden kunnen vermoeden.

Concluderend ben ik van mening dat de SS, het propaganda-apparaat en de regering zoveel moeite deden om massavernietiging te verbergen dat dit niet bekend stond als een vaststaand alom bekend feit. Om ergens van overtuigd te zijn en iets dus 100% zeker te weten moest men namelijk óf zelf deze misdaden aanschouwen óf meerdere betrouwbare bronnen hebben om de massavernietiging te bevestigen. De media, het middel bij uitstek om burgers hierover voor te lichten, gaf echter totaal niks te kennen over massavernietiging en verdraaide alle informatie. Betrouwbare bronnen in de vorm van personen waren er ook niet in grote getale, want de Gestapo hield nauwgezet in de gaten dat men hierover sprak.

Dit betekent echter niet dat men niks kon vermoeden, dat er geen geruchten waren en dat er geen mensen waren die meer wisten dan de rest. Men zal op aanzienlijke schaal vermoed hebben dat er met de joden wel eens andere dingen gebeurden dan dat hen voorgehouden werd. Het waren vermoedens die men niet uitsprak omdat men hierdoor in de problemen kon komen en bovendien bekommerde men zich eerder om hun eigen leed. Kortom: de massavernietiging van joden was naar mijn mening geen alom bekend en vaststaand feit onder de Duitse burgers, maar dat er geruchten in de omloop waren en dat men bepaalde vermoedens had, daarvan ben ik vrij zeker.

(Is toch nog best een lang verhaal geworden... :wink: )

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr aug 05, 2005 12:09 am
Profiel WWW
geert
Bericht 
een kleine toevoeging van mij hierbij is dat het Duitse volk waarschijnlijk gewoon niet wilde geloven ,en als men iets geloofde of wist dat er verschrikkingen gebeurde,het niet aan elkaar wilde toegeven.En wat Kevin hier boven aanhaalde is een heel goed punt; nml. dat het volk in laatste jaren van de oorlog wel de handen vol met hun eigen zorgen.


vr aug 05, 2005 9:42 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group