Het is nu vr maart 29, 2024 12:23 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Proces tegen God 
Auteur Bericht
druidebaron
Bericht Proces tegen God
Ik las laatst een interview waarin iemand vertelde over Rabbi's die in Auschwitz een proces tegen God hadden gevoerd vanwege het leed dat het joodse volk was aangedaan, compleet met rechter, advocaten en een aanklager. Nou vroeg ik mij of iemand hier meer over weet of is dit een verzinsel dat een eigen leven is gaan leiden?
Overigens werd God schuldig bevonden.


wo sep 28, 2005 11:16 am
Erik_C
Bericht 
''Het verhaal gaat dat een groepje joden in Auschwitz God op een dag voor het gerecht daagde. De aanklacht luidde wreedheid en verraad. Net als Job konden ze geen troost putten uit de gebruikelijke antwoorden op het vraagstuk van het kwaad en het lijden in de barbaarse wereld van dit moment. Ze konden geen excuus voor God aanvoeren, geen verzachtende omstandigheden, dus ze verklaarden dat Hij schuldig was en waarschijnlijk de doodstraf verdiende. De rabbijn sprak het vonnis uit. Toen keek hij op en zei dat de terechtzitting was afgelopen; het was tijd voor het avondgebed.

Uit: -Een geschiedenis van God- van Karen Armstrong.


Inderdaad waren er in de concentratiekampen en de ghetto's veel joden die zich vertwijfeld afvroegen waar God toch was en die bij het zien van de vlammen van de verbrandingsoven hun God in rook zagen opgaan. Velen stapten na het zien van al die verschrikkingen, gruwelijkheden van hun geloof af.


wo sep 28, 2005 11:44 am
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Is dit geen gevolg van de geestelijke afstomping van de gevangenen? Was daar nog tijd voor in die hel? Ik heb wel gehoord van discussies over het eventuele 'God bestaan' onder de gevangenen. Er is ook een ex-gevangene die beweerd de ster van Bethelehem te hebben gezien in de kerstnacht. Volgens mij moeten we met zulke verklaringen oppassen. Het kan natuurlijk waar zijn, maar ook een gevolg van geestelijke afstomping.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


wo sep 28, 2005 11:46 am
Profiel
druidebaron
Bericht 
Omdat de reacties die ik kreeg de vraag niet beantwoorden ben ik zelf maar opzoek gegaan. Het verhaal van het proces tegen God is afkomstig uit een boek van Elie Wiesel, Poorten van het woud.


In a concentration camp, one evening after work, a rabbi called together three of his colleagues and convoked a special court. Standing with his head held high before them, he spoke as follows: ``I intend to convict God of murder, for he is destroying his people and the law he gave them from Mount Sinai. I have irrefutable proof in my hands. Judge without fear or sorrow or prejudice. Whatever you have to lose has long since been taken away.'' The trial proceeded in due legal form, with witnesses for both sides with pleas and deliberations. The unanimous verdict: ``Guilty.''...

(...) [But] after all, He had the last word. On the day after the trial, He turned the sentence against his judges and accusers. They, too, were taken off to the slaughter. And I tell you this: if their death has no meaning, then it's an insult, and if it does have a meaning, it's even more so.

He's guilty; do you think I don't know it? That I have no eyes to see, no ears to hear? That my heart doesn't revolt? That I have no desire to beat my head against the wall and shout like a madman, to give rein to my sorrow and disappointment? Yes, He is guilty. He has become the ally of evil, of death, of murder, but the problem is still not solved. I ask you a question and dare you answer: ``What is there left for us to do?''

Onduidelijk blijft echter of het waargebeurd is. In de joodse literatuur en geschiedenis komt het thema van een proces tegen God vaker voor. Het is Job die God al aanklaagt:

O, wilde er maar iemand luisteren!
Ik sta in voor wat ik heb gezegd.
Laat nu de Ontzagwekkende antwoord geven,
laat mijn tegenstander zijn klacht boekstaven!
Job 31:35


vr okt 07, 2005 10:21 am
Erik_C
Bericht 
Dus heb je nog altijd geen antwoord op je vraag? Zal wel gissen blijven, maar toch maken er meerdere bronnen melding van, allebei een iets andere versie. Zie niet in waarom je het als onwaar zou moeten beschouwen.


vr okt 07, 2005 11:18 am
druidebaron
Bericht 
Nou omdat Armstrong nogal wat fouten maakt in haar boek en als zij zegt dat ''Het verhaal gaat ..." dan vind ik dat niet erg betrouwbaar. Zij kan het trouwens evengoed van Wiesel hebben overgenomen.
Wiesel vind ik een stuk betrouwbaarder als getuige, hij heeft in Auschwitz gezeten, maar ik weet niet of het ook echt heeft meegemaakt of dat hij het verhaal heeft gebaseerd op een thema uit de joodse literatuur. Is er wellicht iemand die memoires van Elie Wiesel heeft gelezen en wordt het proces tegen God daarin ook genoemd?


vr okt 07, 2005 1:12 pm
97Th Division
Bericht 
Zie je wel hoe wanhopig mensen werden door dit verschrikkelijk leed door te maken


do okt 20, 2005 5:47 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group