Het is nu di apr 23, 2024 8:58 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Russische oorlogsmisdaden 
Auteur Bericht
John S.
Bericht 
Citaat:
Ach, je kan het de Russen niet kwalijk nemen...............er zijn in WOII aan Russische zijde 20 miljoen mensen omgekomen


Tsja, Dirk, wat stond er ook al weer in de bijbel: je mag geen kwaad met kwaad vergelden? :wink:


di jan 24, 2006 2:45 pm
Mario
Bericht 
Jumpmaster schreef:
Citaat:
Ach, je kan het de Russen niet kwalijk nemen...............er zijn in WOII aan Russische zijde 20 miljoen mensen omgekomen


Tsja, Dirk, wat stond er ook al weer in de bijbel: je mag geen kwaad met kwaad vergelden? :wink:

Hmm, de Bijbel zullen maar bitten weinig soldaten in de SU gelezen hebben. :wink:
Ik weet ook niet of dat argument opgaat. Zoals ik al aangaf is het ergens begrijpelijk, maar wel af te keuren. Ik als leek heb ook de stellige indruk dat de Russische wandaden bijna staatsbeleid waren en van bovenaf systematisch werden 'gepromoot'. Daar zie ik ook een verdere graad van ontmenselijking in, namelijk of een enkele of een paar (grote) eenheid/eenheden zich daar aan overgegeven heeft of dat het daadwerkelijk een gangbare praktijk was. Dit laatste lijkt me eerder het geval te zijn, net zoals bij de Duitsers.


di jan 24, 2006 4:54 pm
John S.
Bericht 
Klopt ook.
Mijn post was ook was cynisch bedoeld........


di jan 24, 2006 5:02 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Ik denk dat het net zo was als bij de Duitsers. De echte frontsoldaten hadden geen tijd voor de wandaden. Denk maar aan de verkrachtingen [de cijfers daarvan variëren nog al, dus ik noem met opzet geen cijfers], de frontsoldaten deden dat niet. De troepen die erna kwamen, die deden het. Deden de Einsatzgruppen ook niet het 'werk' achter de linies?

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di jan 24, 2006 5:04 pm
Profiel
Leo
Bericht 
Is het ook niet zo dat een leger voorzien van alle benodigheden zoals voeding, uitrusting en een regelmatige terugtrekking van het front, zich minder schuldig maakte aan uitwassen tegenover de burgerbevolking ?

Een vraagje maar,hoor. Geen opinie.

...-


di jan 24, 2006 5:12 pm
John S.
Bericht 
Inderdaad, de Spitze had vaak maar een taak: doorstoten. Geen tijd voor verkrachtingen ed. Maar ook vaak geen tijd voor krijgsgevangenen.....(....)..

De Einzatsgruppen volgenden het "reguliere leger" en hadden een speciale opgave: het elimineren van joden, communisten (vooral de commisarissen die aan de legereenheden waren toegevoegd) zigeuners en partizanen.
Vaak werden die Einsatzgruppen ook door plaatselijke fascisten geholpen..

In principe hadden deze Einsatzgruppen dus geen gevechtstaken.

Het speerpunt van de aanval bestond uit soldaten, daarachter kwamen vaak de troepen die zich relatief vaker bezighielden met wandaden. Dat was bij de Russen eigenlijk niet anders......


di jan 24, 2006 5:14 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Dit onderwerp past bij nader inzien toch beter in de categorie oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid.


di jan 24, 2006 5:28 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Jumpmaster schreef:
De Einzatsgruppen volgenden het "reguliere leger" en hadden een speciale opgave: het elimineren van joden, communisten (vooral de commisarissen die aan de legereenheden waren toegevoegd) zigeuners en partizanen.
Vaak werden die Einsatzgruppen ook door plaatselijke fascisten geholpen..


Eigenlijk was het hun taak om orde te scheppen.

Jumpie schreef:
In principe hadden deze Einsatzgruppen dus geen gevechtstaken.


Dat bedoel ik dus. Ze kwamen achter de frontsoldaten aan.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di jan 24, 2006 5:30 pm
Profiel
John S.
Bericht 
Mee eens, maar er ligt een vergelijking naar het Russische leger en je kunt duidelijk een link leggen naar de wandaden in Oost-Duisland, waar de tropen die volgenden op de eerste linie, zich echt beestachtig hebben gedragen.

De klap kwam voor de bevolking dan dubblehard aan omdat men van te voren bang was gemaakt voor het naderende Bolsjewistische gevaar en dat bij de eerste kennismaking met de Russe het allemaal wel meeviel....En toen kwamen de troepen die volgden op de spitze..............


di jan 24, 2006 5:34 pm
panzerschreck
Bericht 
Ja , maar het probleem is: kun je een bepaalde rus. divisie of korps/leger aanwijzen, net zoals bij duitse divisies die oorlogsmisdaden beginnen.
Ik denk dat niemand een bepaalde rus. divisie kan opnoemen die in pruisen/oost duitsland burgers aanvielen.
Daarvoor zijn er volgens mij te weinig (van de russische kant) goede bekende verslagen van de eenheden(eerder een rommeltje)..
Ik denk dat we er nooit precies achter zullen komen welke divisies zulke wandaden begingen..... :(


di jan 24, 2006 6:04 pm
John S.
Bericht 
Misschien met wat zoekwerk.........


wo jan 25, 2006 8:51 am
Harro
Bericht 
Die verslagen zijn er zeker maar met name in het Russisch en in Russische archieven.


wo jan 25, 2006 8:54 am
John S.
Bericht 
en laat Russisch nou net niet mijn moedertaal zijn... :wink:


wo jan 25, 2006 9:03 am
Grebbeberg.nl
Bericht 
De Sovjets hebben massaal gemoord en geplunderd, en bepaald niet alleen in Duitsland, maar tevens in alle andere landen waar ze binnentrokken. Voor dat gedrag zijn vele redenen te geven, en lang niet alleen het eenvoudige wraakgevoel dat men evident had voor de verschrikkingen van drie jaar Duitse overheersing van hun grondgebied.

Veel Sovjets waren straatarm en zagen de welvaart elders. Dat leidde tot plundering en diefstal. Daarnaast waren de meeste ruwe bolsters en kenden amper normen en waarden. De Sovjet samenleving was kei- en keihard. Zij botvierden hun boers gedrag op alles en iedereen die ze tegenkwamen.

Dan was er natuurlijk de ontsnapping aan de dagelijkse druk van het Sovjet leven. Iedere Sovjet werd al sinds mensenheugenis onderdrukt en vond nu een stuk anarchie onderweg naar Berlijn. Ze konden zich lekker uitleven vaak zonder enige correctie van bovenaf.

Natuurlijk de doodsangst die zich omzette in buitensporig gedrag. Als er een militair was die een levensgrote [!] kans op de dood had, dan was het wel de Sovjet. Ze waren letterlijk kanonnenvlees en geen Sovjet zal niet zijn geconfronteerd met mensonterende opdrachten tijdens zijn legertijd in WOII.

De Sovjet was alleen maar ingeprent hoe slecht en verdorven de Mof wel niet was. Zoals de Duitsers de Sovjets als Untermenschen beschouwden, zo werkte dit tenslotte andersom ook.

Dat alles - en vermoedelijk nog meer - culmineerde tot bruut en non-scrupuleus optreden van grote delen van het Sovjet leger.

Overigens hoeft de vraag niet te worden gesteld OF dit daadwerkelijk aan de orde was en OF er voldoende bronnen waren. De Duitse bevolking leed naar ik ooit las een begroot verlies van rond de 500,000 burgers door de geallieerde bombardementen. In totaal schijnen rond de 3,000,000 burgers te zijn omgekomen. Het grootste deel hiervan in het laatste oorlogsjaar. Duidelijk dat velen slachtoffer werden van de Sovjet machine die het oosten binnenrolde.


wo jan 25, 2006 11:27 am
Partizaan
Bericht 
Grebbeberg.nl schreef:

Natuurlijk de doodsangst die zich omzette in buitensporig gedrag. Als er een militair was die een levensgrote [!] kans op de dood had, dan was het wel de Sovjet. Ze waren letterlijk kanonnenvlees en geen Sovjet zal niet zijn geconfronteerd met mensonterende opdrachten tijdens zijn legertijd in WOII.


Volledig mee eens. De gemiddelde Sovjet-soldaat had een levensverwachting van een uur of 24. Maarschalk Zjoekov liet bijvoorbeeld zijn soldaten niet eens een mijnenveld omtrekken maar ze er gewoon doorlopen. Manschappen genoeg.... En hoeveel soldaten zijn er niet gestrafd door de commissarissen omdat ze als tankcrew zonder tank en gewond terugkwamen? Mannen verliezen is niets, MAAR TANKS?!!


wo jan 25, 2006 10:10 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group