Het is nu do apr 18, 2024 5:43 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Incident bij Arras in mei 1940. Wie heeft info? 
Auteur Bericht
Flippo
Bericht Incident bij Arras in mei 1940. Wie heeft info?
De gebeurtenissen bij o.a. "Wormhoudt" en "Baugnez/Malmedy", of ze daadwerkelijk zo hebben plaatsgevonden of niet, zijn bij de meeste mensen wel bekend.

Ik lees net in een korte opsomming van geallieerde misdaden, dat er schijnbaar in mei 1940 een incident bij Arras in Frankrijk heeft plaatsgevonden.
Een engels infanterie-regiment, The Durham, zou daar zo'n 100 krijgsgevangenen, soldaten van de Waffen-SS, in koelen bloede vermoord hebben.

Wie heeft meer informatie over deze gebeurtenis? Om welke eenheid van de Waffen-SS zou het gaan, zijn er ooit engelsen voor veroordeeld?


zo maart 12, 2006 1:20 pm
Harro
Bericht 
Durham Light Infantry vocht bij Arras tegen SS Totenkopf. Moord op honderd soldaten van deze SS eenheid is mij onbekend.


zo maart 12, 2006 1:31 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Er is inderdaad een hardnekkig gerucht dat voorafgaande aan de moord van de SS'ers op een 70-100 tal Britten er een aanzienlijk aantal SS'ers in krijgsgevangenschap zijn vermoord door de Britten. Dat verhaal is echter later bekend geworden dan de moord door de SS'ers. Ze hebben dus hoegenaamd geen verband, maar worden soms als aanleiding voor de SS moord aangewend.

Overigens zijn de moorden bij Wormhoudt niet in twijfel getrokken, ook niet door de Duitsers. Dus je reserve "of ze daadwerkelijk zo hebben plaatsgevonden" is niet aan de orde.


zo maart 12, 2006 2:50 pm
Erik_C
Bericht 
Ik heb net een boek gelezen over geallieerde oorlogsmisdaden tijdens WOII en daarin wordt niks vermeld over moord op 100 ss-ers door Britse militairen.

Wat is je bron?


ma maart 13, 2006 11:53 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Ik zal dat even op moeten zoeken Erik, maar ben het indertijd tegengekomen toen ik studie maakte van SS misdaden in mei en juni 1940. Ik beloof dat ik erop terugkom.


di maart 14, 2006 12:35 am
Siggy
Bericht 
Voor wat het waard is: Uit het boek van Karl Ulrich: "Wie ein Fels im Meer" de volgende passage. Hou er rekening mee dat dit boek geschreven is door een SS-veteraan. Het bedoelde incident vond plaats bij Le Paradis. Volgens hem gebeurde het volgende"

"Der angriff des II. batalions frontal gegen Le Paradis auf deckungslosem Feld kommt auch nicht voran. Als endlich der britische Widerstand gebrochen ist und aufgrund von Meldungen behauptet wird, dass die Englander mit Kriegslist durch Hissen von weissen Fahnen und nachheriger Wiederaufnahme des Kampfes und durch Verwendung von Dumdumgeschossen die schweren Ausfalle eingetreten sind, da geschieht jenes Unfassbare, dass ein Kompagniefuhrer 89 Englander in einer Scheune deswegen erschiessen lasst.

Ob diese britischen Soldaten dieser Kriegslisten wirklich bedient haben, konnte nie ganz geklart werden. Die einvernahmen widersprachen einander. Das ist ja auch verstandlich. Es gab Verwundete, die zwischen den linien lagen und behaupten, die Fahne gesehen zu haben, andere wieder hatten diese Sicht nicht. Jedenfalls ist er nach dem Kriege von den Englander vor ein Gericht gestellt und hingerichtet worden. Es war das einzige Verbrechen, dazu noch durch einen Mann ausgelost. Sonst hat die Totenkopfdivision sich nichts vorzuwerfen."

Het incident vond plaats op of rond 27 mei 1940.


di maart 14, 2006 11:23 am
Flippo
Bericht 
Hallo Siggy,
Dat is het beroemde "Le Paradis"-verhaal, maar er zou mogelijk op 20 mei 1940, dus een week eerder, nog iets bij Arras voorgevallen zijn.


di maart 14, 2006 11:28 am
Siggy
Bericht 
Juist ja, goed lezen Siggy! Ik dacht even dat je over de moord op Britse krijgsgevangenen had, maar je hebt het over het omgekeerde geval. Ik heb in het zoeven al aangehaalde boek geen enkele verwijzing gezien naar de moord op Duitse krijgsgevangenen afkomstig van de Totenkopf, rond die datum op die plaats. Als een dergelijk voorval wel plaats had gevonden, ben ik ervan overtuigd dat de auteur hier ZEKER aandacht aan zou hebben besteed. Dit is niet het geval.


di maart 14, 2006 2:26 pm
Flippo
Bericht 
Citaat:
Juist ja, goed lezen Siggy!

:lol:

Die 2 boeken van Ullrich heb ik ook, daar wordt het inderdaad niet in vermeld. Wel o.a. de dodenmars, na de capitulatie 1945.

Er is echter nog de uitgebreide divisie kroniek van Vopersal, zo'n 6 boeken meen ik. Die heb ik helaas niet, staan nog wel op mijn lijst van te kopen boeken. Misschien dat daar nog wat in staat.


di maart 14, 2006 2:38 pm
Hans Dorr
Bericht 
Vopersal heeft 10 delen.6a schijnt net weer in her druk verschenen te zijn.


JW


di maart 14, 2006 4:12 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Ik heb gezocht naar vermeende moorden op Duitse gevangenen, maar nog niets gevonden. Staat me bij dat een aantal Duitse gevangenen door de Britten bij een boerderij zijn neergeschoten. Dat dit in feite voor de 26ste plaatsvond maar pas na de Franse capitulatie bekend werd en dus geen verband met Le Paradis en Wormhoudt zou kunnen hebben. Ik zal de komende tijd nog verder zoeken, want weet zeker dat ik het ben tegengekomen.


di maart 14, 2006 4:31 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group