Het is nu di apr 23, 2024 10:14 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
"Brits leger martelde in 1946 Duitse ‘communisten’" 
Auteur Bericht
frundsberger
Bericht "Brits leger martelde in 1946 Duitse ‘communisten’"
Gepubliceerd | maandag 3 april 2006. Gewijzigd | maandag 3 april 08:23 uur.


Brits leger martelde in 1946 Duitse ‘communisten’
Van onze correspondent

LONDEN - Het Britse leger heeft in 1946 in Duitsland systematisch tijdens verhoren mensen gemarteld. Dat blijkt uit foto’s die door de Britse overheid zijn vrijgegeven nadat ze zestig jaar geheim zijn gebleven. Dit meldt The Guardian vandaag. Op de foto’s zijn mensen te zien die zijn geslagen, uitgehongerd, maandenlang onvoldoende slaap hebben gehad of aan extreme koude zijn blootgesteld. Een aantal zou doodgeslagen zijn.

Het Britse leger maakte bij ondervragingen gebruik van martelwerktuigen, zoals duimschroeven, die uit Gestapo-gevangenissen waren gehaald. De slachtoffers op de foto’s waren geen nazi’s, maar Duitsers die van communistische sympathieën werden verdacht. Groot-Brittannië achtte in 1946 een oorlog tegen de Sovjet-Unie onvermijdelijk en wilde via martelingen informatie krijgen over mogelijke Russische aanvalsplannen. Maar er zijn waarschijnlijk ook voormalige SS-officieren op deze wijze verhoord.

Sommige Lagerhuisleden willen dat het ministerie van Defensie alsnog zijn verontschuldigingen aanbiedt voor de martelingen. ‘Het is nu te laat om iemand daarvoor verantwoordelijk te stellen, maar het zou een goede zaak als de fouten worden erkend’, aldus een Lagerhuislid.

Tot nu toe hebben de Britten altijd ontkend zowel tijdens de Tweede Wereldoorlog als vlak daarna gevangenen tijdens verhoren te hebben gemarteld.

Overgenomen van: De Volkskrant


[EDIT barry] Topictitel veranderd en bronvermelding weergegeven. Denk aub aan het copyright ! [/EDIT]


ma apr 10, 2006 1:26 am
Motorway
Bericht 
Voor de volledigheid het artikel in de Guardian on-line:
http://www.guardian.co.uk/uk_news/story ... 89,00.html

Vooral het einde van de oorspronkelijke tekst is interessant:

Citaat:
Although the file was in the possession of the Foreign Office, the pictures were removed at the request of the Ministry of Defence. They have finally been released after an appeal by the Guardian. The photographs were taken in February 1947 by a Royal Navy officer who was determined to bring the torture programme to an end. Pictures of other victims, taken by the same officer, appear to have vanished from the Foreign Office files.

Meanwhile documents about a secret interrogation centre which the War Office operated in central London between 1945 and 1948, where large numbers of men are now known to have been badly mistreated, are still being withheld by the Ministry of Defence. Officials say the papers cannot yet be released because they have been contaminated with asbestos.

It is not clear whether the men in the photographs fully recovered from their mistreatment. It is also unclear, from examination of the War Office and Foreign Office documents now available, when the torture of prisoners in Germany came to an end.


ma apr 10, 2006 9:31 am
Panzermeyer
Bericht 
Wie met volle overtuiging denkt dat de Geallieerden zich NIET schuldig hebben gemaakt aan oorlogsmisdaden is oftewel ontzettend naief of gewoon dom. Het feit dat deze troepen de AS-mogenheden bevochten wilt niet nog meteen zeggen dat ze niks op hun kerfstof hebben staan. Kijk maar eens bv naar de oorlogsmisdaden door Russen gepleegd.

Overigens vraag ik mij af wanneer er verschillende documenten van Rudolf Hess naar buiten worden gebracht? Het wordt toch onderhand tijd..


ma apr 10, 2006 10:44 am
Motorway
Bericht 
Panzermeyer schreef:
Wie met volle overtuiging denkt dat de Geallieerden zich NIET schuldig hebben gemaakt aan oorlogsmisdaden is oftewel ontzettend naief of gewoon dom. Het feit dat deze troepen de AS-mogenheden bevochten wilt niet nog meteen zeggen dat ze niks op hun kerfstof hebben staan. Kijk maar eens bv naar de oorlogsmisdaden door Russen gepleegd.


Niemand heeft gezegd en zeker niet in deze draad dat geallieerden zich niet aan oorlogsmisdaden schuldig hebben gemaakt, dus waarom je dit er nu bijhaalt is me niet geheel duidelijk. Bovendien maakt 2 x fout niet 1 x goed.

Citaat:
Overigens vraag ik mij af wanneer er verschillende documenten van Rudolf Hess naar buiten worden gebracht? Het wordt toch onderhand tijd..


Wat heeft Hess hier nu weer mee te maken? En welke documenten bedoel je?


ma apr 10, 2006 1:03 pm
frundsberger
Bericht 
wie wist hier nu van?
ik denk dat er meer onder de pet is gebleven dan menigeen kan vermoeden,dit is een zaak waar 60jaar over gelogen is. whats next....


ma apr 10, 2006 4:53 pm
Motorway
Bericht 
frundsberger schreef:
wie wist hier nu van?
ik denk dat er meer onder de pet is gebleven dan menigeen kan vermoeden,dit is een zaak waar 60jaar over gelogen is. whats next....


Lees het bericht in de Guardian maar es goed: het ging om gebeurtenissen na de oorlog. Tja, what's next vraag je....nou, de maan bestaat bijvoorbeeld niet en Dresden is ook niet gebombardeerd ! Maar vast heb je betere ideeën.


ma apr 10, 2006 5:07 pm
Harro
Bericht 
frundsberger schreef:
wie wist hier nu van?

Frundsberger, ben je nu niet héél hypocriet? Topic op WO2.nl gepost op 18 december 2005
Gertos45 schreef:
Brits martelkamp in Duitsland na WOII

LONDEN - De Britten runden vlak na de Tweede Wereldoorlog een martelkamp in het noordwesten van Duitsland. Dat schrijft de krant The Guardian. De gevangenen - veel voormalige nazi’s en SS’ers, maar ook zakenmannen die onder het regime van Adolf Hitler hun fortuin verdienden - werden systematisch geslagen, gemarteld en uitgehongerd, blijkt uit documenten die zijn vrijgegeven onder een Britse vrijheid-van-informatie-wet.
In de documenten bevindt zich een rapport over het kamp in Bad Nenndorf dat is opgesteld door een detective van Scotland Yard. De detective, Tom Hayward, concludeert dat een van de gedetineerden, ene Walter Bergmann, stierf vanwege ondervoeding en gebrek aan medische zorg. Bergmann werkte weliswaar mee met de kampondervragers - hij verschafte waardevolle informatie en bood aan voor de Britten te spioneren - maar kwam onder verdenking te staan omdat hij Russisch sprak.

Gevangenen vertelden Hayward dat ze werden geslagen en geschopt, aldus The Guardian. Ook werden gevangenen blootgesteld aan extreme kou. Sommigen werden uitgehongerd en naar verluidt zelfs gemarteld met apparatuur afkomstig uit een Gestapo-gevangenis in Hamburg. Het rapport van Hayward leidde destijds tot aanklachten tegen drie mannen.

Een militaire rechtbank sprak twee van hen vrij. De derde werd uit het leger ontslagen wegens nalatigheid.

(c) de standaard on line 18/12/2005
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 122005_041

Jij reageerde in dat topic op 21 januari 2006 dus waarom dan drie maanden later hier met grote verontwaardiging dit "nieuws" brengen?


ma apr 10, 2006 5:11 pm
gefreiter robin
Bericht 
Ik heb er geen probleem mee hoor als Frundsberger dit topic onder de aandacht wil brengen op dit Forum. Wat maakt 3 maanden nou uit, 1946 is nog veel langer geleden hoor! Ik begrijp juist jouw verontwaardiging niet...


ma apr 10, 2006 5:27 pm
Harro
Bericht 
Laten we het erop houden dat ik frundsberger wat langer volg dan vandaag.


ma apr 10, 2006 5:30 pm
ck
Bericht 
Ja dit soort verhalen over martel praktijken van de gealieerden duiken de laatste tijd wel meer op.

Goed dat dit ook onder de aandacht gebracht.


ma apr 10, 2006 5:47 pm
Harro
Bericht 
ck schreef:
Ja dit soort verhalen over martel praktijken van de gealieerden duiken de laatste tijd wel meer op.

Voorbeelden? Waar duiken die dan op en waar komen die verhalen vandaan?


ma apr 10, 2006 5:51 pm
97Th Division
Bericht 
@ frundsberger

Ik denk dat hier wel al mensen toe van wisten dat Duitse gevangenen werden gemarteld maar zij toen een wraakgevoel hadden op wat de Duitsers hadden gedaan.In zon dingen moet je je altijd verplaatsen in wat zou ik toen hebben gevoeld,hebben gedaan en ook de situatie van de mensen kennen.Als de Duitsers nou Engeland hadden overmeesterd hadden ze heus wel Britten gemarteld deze situaties gebeuren helaas altijd.Hierbij wil ik niet goedpraten wat de Britten deden natuurlijk of dat martelen goed is.

Mvg Airborne


ma apr 10, 2006 5:52 pm
Harro
Bericht Re: "Brits leger martelde in 1946 Duitse ‘communisten’&
Airborne schreef:
Als de Duitsers nou Engeland hadden overmeesterd hadden ze heus wel Britten gemarteld deze situaties gebeuren helaas.

Interessant is in dat opzicht...
De Volkskrant schreef:
Het Britse leger maakte bij ondervragingen gebruik van martelwerktuigen, zoals duimschroeven, die uit Gestapo-gevangenissen waren gehaald.


ma apr 10, 2006 5:54 pm
frundsberger
Bericht 
hallo,
ik kwam het bericht toevallig tegen en voor mij was het wel nieuw,dus ik vond het wel de moeite waard om er een draad mee te starten.
voor mij is het nu voor het eerst dat het uit een officiele bron uit Engeland komt,het strekt ze juist tot eer dat ze het nu openbaar maken,en inderdaad je kunt zeggen dat het allemaal na de oorlog is gebeurd maar er worden ook twijfels geuit of het niet al niet eerder is gebeurd nml,IN de tweede wereld oorlog.


ma apr 10, 2006 6:02 pm
Harro
Bericht 
Hoe kan iets waar je in januari al op reageerde nu in april plotseling nieuw voor jou zijn? :?


ma apr 10, 2006 6:04 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group