Het is nu vr maart 29, 2024 5:37 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
"Brits leger martelde in 1946 Duitse ‘communisten’" 
Auteur Bericht
frundsberger
Bericht 
ik ga ervan uit dat een nieuws rubriek zich bedient van recent nieuws.
mischien is dit wel een ander geval
mag ik verwijzen naar het woord systematisch. het was dus geen uitzondering maar regel.....


ma apr 10, 2006 6:26 pm
Harro
Bericht 
Een ander geval: nee hoor, dat is het niet. Het gaat over dezelfde Britse gevangenis in Duitsland.
Systematisch: er was in die gevangenis in Duitsland inderdaad sprake van systematische marteling. Maar "systematisch" heeft in het artikel geen betrekking op andere Britse gevangenissen.


ma apr 10, 2006 6:34 pm
John S.
Bericht 
Ik vind het allemaal maar boter na de maaltijd. Op zich wel ok dat Frundsberger dit aan de kaak stelt, maar het is natuurlijk wel oud nieuws. En dat de geallieerden 'oorlogsmisdaden' (ook na WO2) hebben gepleegd is ook al geen nieuws. Het is alleen relevant als relativering van Duitse oorlogsmisdaden, voor zover je oorlogsmisdaden dan al kunt, moet of wil relativeren. Waar het om gaat is dat de focus na WO2 vooral gericht was op de Duitse misdaden en dat er voor de Geallieerde misstappen een stuk minder aandacht was. Ik zie hierin de laatste decennia een verschuiving optreden en dat is alleen maar goed.
Maar goed, ook dit is geen echt nieuws. Wel boeiende materie om over te discussieren..Ergens op dit forum is hierover al een brede discussie gevoerd..


ma apr 10, 2006 7:36 pm
Harro
Bericht 
Jumpmaster schreef:
Het is alleen relevant als relativering van Duitse oorlogsmisdaden.

En dat is precies de agenda van frundsberger.


ma apr 10, 2006 7:38 pm
John S.
Bericht 
Harro schreef:

Citaat:
Jumpmaster schreef:
Het is alleen relevant als relativering van Duitse oorlogsmisdaden.

En dat is precies de agenda van frundsberger.



Oorlogsmisdaden zijn niet zwart-wit te beoordelen, maar als Frundsberger de intentie heeft ze te bagetaliseren dan ben ik niet akkoord.....


ma apr 10, 2006 7:43 pm
ck
Bericht 
Ik las laatst een kranten / internet bericht over mishandelingen van Duitse soldaten in Engeland. Het artikel kan ik helaas niet meer vinden. Misschien dat een van jullie dat weet, ik probeer het artikel alsnog te krijgen.

Een kasteel / groot herenhuis in Engeland waar voornamelijk waffen-ss-ers werden gemarteld om bruikbare verklaringen los te krijgen. Ik las het artikel begin dit jaar 2006 / eind december 2005.


ma apr 10, 2006 9:04 pm
Harro
Bericht 
Tsja, daar kan ik niets mee. Is "gemartelaard" trouwens een freudiaanse verspreking?


ma apr 10, 2006 9:12 pm
ck
Bericht 
Bedankt voor de typfout.

Het artikel ligt ergens in mijn krantenarchief, kan even duren maar ik laat hem daaruit halen.

Dan stuur ik je een copie van het artikel, zal hem inscannen voor jou?

Het artikel kwam uit een Engelse krant en is ook overgenomen door een Nederlandse krant.


ma apr 10, 2006 9:30 pm
Harro
Bericht 
Nee dank je. Ik reageer op je berichten maar verder blijf ik ver van CK en zijn activiteiten.


ma apr 10, 2006 9:31 pm
Motorway
Bericht 
Jumpmaster schreef:
Ik vind het allemaal maar boter na de maaltijd. Op zich wel ok dat Frundsberger dit aan de kaak stelt, maar het is natuurlijk wel oud nieuws. En dat de geallieerden 'oorlogsmisdaden' (ook na WO2) hebben gepleegd is ook al geen nieuws. Het is alleen relevant als relativering van Duitse oorlogsmisdaden, voor zover je oorlogsmisdaden dan al kunt, moet of wil relativeren. Waar het om gaat is dat de focus na WO2 vooral gericht was op de Duitse misdaden en dat er voor de Geallieerde misstappen een stuk minder aandacht was. Ik zie hierin de laatste decennia een verschuiving optreden en dat is alleen maar goed.
Maar goed, ook dit is geen echt nieuws. Wel boeiende materie om over te discussieren..Ergens op dit forum is hierover al een brede discussie gevoerd..


Dat er na WO2 een focus was op alleen de Duitse oorlogsmisdaden lijkt me niet juist. Al vrij snel na de oorlog gingen er al verhalen rond over Dresden, het leed wat de Duitse vluchtelingen was aangedaan, de Wilhelm Gustlov en dit werd in de vrije pers van Duitsland gewoon besproken. Ik zie ook helemaal geen verschuiving van aandacht naar de 'geallieerde misdaden', vooral ook omdat die een stuk kleinschaliger waren en niet voortvloeiden uit het systeem.

Citaat:

hallo,
ik kwam het bericht toevallig tegen en voor mij was het wel nieuw,dus ik vond het wel de moeite waard om er een draad mee te starten.
voor mij is het nu voor het eerst dat het uit een officiele bron uit Engeland komt,het strekt ze juist tot eer dat ze het nu openbaar maken,en inderdaad je kunt zeggen dat het allemaal na de oorlog is gebeurd maar er worden ook twijfels geuit of het niet al niet eerder is gebeurd nml,IN de tweede wereld oorlog.



Het oude nieuws over de onfrisse praktijken van de Britten heeft overigens betrekking op de periode na de Tweede Wereldoorlog en heeft betrekking op de koude oorlog. Dan kun je er ook net zo goed de diverse burgeroorlogen in Afrika bijhalen. Frundsberger moet es een boekje over logica pakken. Hij erkent dat de feiten na de oorlog zijn gebeurd maar sluit dus niet uit dat het in de oorlog is gebeurd. Hij verbindt twee zaken die niet met elkaar verwant zijn. (alle koeien zijn zoogdieren maar niet ieder zoogdier is immers een koe)

[/quote]


ma apr 10, 2006 10:03 pm
frundsberger
Bericht 
hallo,
ik wil nog even zeggen dat voor mij,de nieuws topic was dat communisten gemarteld werden door de britten,en niet alleen de duitse krijgs gevangenen.dat over de communisten kwam in de andere berichten niet uit de verf. de liefde kan dus blijkbaar snel over zijn bij voormalige bondgenoten.
meneer Motorway als de britten al martelden in een koude oorlog wat doen ze dan in een warme?.
en ik wil helemaal de duitse oorlogs misdaden niet bagetaliseren,het valt me alleen op dat een hoop zaken van de geallieerden ook niet fris zijn,want hoe valt dat dan te rijmen met hun idealen?
wo2 was toch ook een oorlog van systemen/politieke overtuigingen.


di apr 11, 2006 1:58 am
John S.
Bericht 
Nogmaals, ik denk dat dit een herhaling van zetten is...


di apr 11, 2006 7:52 am
Motorway
Bericht 
Citaat:
meneer Motorway als de britten al martelden in een koude oorlog wat doen ze dan in een warme?.


Citaat:
The phrase "begging the question", or "petitio principii" in Latin, refers to the "question" in a formal debate—that is, the issue being debated. In such a debate, one side may ask the other side to concede certain points in order to speed up the proceedings. To "beg" the question is to ask that the very point at issue be conceded, which is of course illegitimate.


z. ook Cirkelredenering, Circulus in Probando, Petitio Principii.

Citaat:
Petitio principii
Cirkelredenering
Het punt in kwestie als bewezen aannemen. Een antwoord opnemen in de manier waarop de vraag geformuleerd wordt.

Vraagopwerpende redenering
Lijkt op de cirkelredenering: hier roept het argument zelf weer een nieuwe vraag op, waardoor de hoofdstelling nog steeds niet bewezen is.


di apr 11, 2006 8:47 am
frundsberger
Bericht 
jaja, geweldig!,het is voor mij inderdaad duidelijk dat de geallieerden elke soort vijand die ze konden gebruiken voor info,het risico liep om klappen en erger te krijgen,daar zijn legio voorbeelden van,en die zal ik bij deze voor jullie eens niet in drievoud en en met twintig bron vermeldingen presenteren,hiermee wil ik dus niet zeggen dat de duitsers dit niet deden,voordat jullie weer allerlei voorbarige conclusies met mij verbinden,zoals harro nogal een handje van heeft.jullie manier van discussie voeren is er een van lekker de boel laten verzanden en consequent dingen negeren,erg effectief om de boel te laten dicht slibben,net zoals cholosterol in een kransslagader,ik ben ook nu tot de conclusie gekomen dat er op dit forum voor mij weinig op een normale manier te delen valt,ik word al gevolgd en dat zeker niet van uit terechte belangstelling maar enkel om me kunnen lozen.
het enige wat bij mij nu dus word bereikt is dat ik me juist gesterkt voel in mijn mening!
veel plezier onder mekaar heren.


di apr 11, 2006 1:17 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Jonge, jonge Frundsberger.. Als mensen jouw mening niet delen wil dit niet gelijk zeggen dat ze 'allemaal tegen je zijn'. En ja, soms wordt er ook een discussie gevoerd over hoe een discussie gevoerd moet worden, dat is niet een onderwerp lateb verzanden, maar communicatie. Dat er door de Engelsen werd gemarteld; wie ontkent dat???

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di apr 11, 2006 1:59 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group