Het is nu do maart 28, 2024 5:31 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Een gewone oorlogsmisdaad? 
Auteur Bericht
Ries
Bericht Een gewone oorlogsmisdaad?
Ik zat net naar een stukje uit Guns of Navarone (of zoiets) te kijken en zag hoe geallieerde commando's Duitse uniformen aantrokken. Hoe komt het toch dat we dit kennelijk een soort slimme list vinden, terwijl het niet minder dan een oorlogsmisdaad is? Het oorlogsrecht zegt dat de strijdende partijen 'openlijk gekleed' dienen te gaan, d.w.z. herkenbaar moeten zijn aan hun uniform. En mijn vervolgvraag: stel dat de Duitsers dit zouden doen. Zouden we ze dan gluiperige schoften vinden of ook bewonderen?


di jul 18, 2006 10:43 pm
FreddyB
Bericht 
Reken er maar op dat dit ook wel gebeurd is.... mijn kennis gaat niet zo diep dat ik hier voorbeelden van kan noemen maar ik kan me niet voorstellen dat er geen enkele duitser het ooit gedaan heeft. En ben je dan een schoft? Tsja... stel, je zit ergens in rusland...verdwaald...en je weet dat waar je ook heen gaat je alleen maar russen kan tegenkomen omdat je makkers al 30 kilometer verder richting huis zijn dan jij.... Als ik de keuze dan heb tussen een russenpakje en de kan het te overleven of de zekere dood enkel door het verkeerde uniform op dat moment... doe mij dat russenpakje dan maar....


di jul 18, 2006 10:55 pm
Ries
Bericht 
Dus deze oorlogsmisdaad is geaccepteerd?


di jul 18, 2006 11:00 pm
FreddyB
Bericht 
Wat mij betreft wel... schoot me net een ander voorval in... in Colditz gebeurd hetzelfde. Hier worden duitse uniformen nagemaakt als onderdeel van een vluchtpoging.
Maar even een andere invalshoek op deze vraag. Wat nou als een kampgevangene (die om antisemitistische redenen van de vrijheid is beroofd) een uniform van de onderdrukker aantrekt om zo een ontvluchting klaar te spelen? Als een militair in die zin een misdadiger is, wat is een holocaust-slachtoffer dan? :roll:


di jul 18, 2006 11:40 pm
Roel R
Bericht 
Op deze manier is men Nederland binnen gevallen. Verkleed als spoorarbeider, NS medewerker of marechaussee,


wo jul 19, 2006 12:09 am
Ries
Bericht 
FreddyB schreef:
Wat mij betreft wel... schoot me net een ander voorval in... in Colditz gebeurd hetzelfde. Hier worden duitse uniformen nagemaakt als onderdeel van een vluchtpoging.
Maar even een andere invalshoek op deze vraag. Wat nou als een kampgevangene (die om antisemitistische redenen van de vrijheid is beroofd) een uniform van de onderdrukker aantrekt om zo een ontvluchting klaar te spelen? Als een militair in die zin een misdadiger is, wat is een holocaust-slachtoffer dan? :roll:


Wat nou... Martelen van gevangenen is ook een oorlogsmisdaad. Maar wat nou als, stel, dat binnen vierentwintig uur een atoombom afgaat in Amsterdam en één van de plaatsers van deze bom is aangehouden en door zijn via marteling afgedwongen informatie zou onschadelijk maken van de bom mogelijk zijn? Gaan we dan ook grenzen verleggen?


wo jul 19, 2006 12:28 am
Ries
Bericht 
Roel Rijks schreef:
Op deze manier is men Nederland binnen gevallen. Verkleed als spoorarbeider, NS medewerker of marechaussee,


Waren dit soort verhalen niet de rechtvaardiging voor het jammerlijk falen van de Nederlandse defensie?


wo jul 19, 2006 12:29 am
FreddyB
Bericht 
dan waren ze dubbelfout!!! :lol:


wo jul 19, 2006 12:40 am
FreddyB
Bericht 
Ries schreef:
...door zijn via marteling afgedwongen informatie zou onschadelijk maken van de bom mogelijk zijn? Gaan we dan ook grenzen verleggen?


ja dan gaan we grenzen verleggen denk ik. Is het niet alom zo dat er offers moeten zijn om een doel te bereiken? In het gegeven voorbeeld lijkt het redelijk voor de hand dat de keuze tussen 1 gemartelde vijand met het doel miljoenen onschuldigen te vermoorden dan wel hen het leven te verwoesten, of inderdaad dat de laatstgenoemde groep mensen werkelijkheid zou worden..


wo jul 19, 2006 12:51 am
Roel R
Bericht 
Ries schreef:
Roel Rijks schreef:
Op deze manier is men Nederland binnen gevallen. Verkleed als spoorarbeider, NS medewerker of marechaussee,


Waren dit soort verhalen niet de rechtvaardiging voor het jammerlijk falen van de Nederlandse defensie?


Nee hoor, er zijn verklaringen en documenten van beide zijde die het verhaal ondersteunen. Men heeft het volgens mij bij iedere Maasbrug vanaf Eben Emael tot aan Roermond zo gedaan.


wo jul 19, 2006 12:51 am
Roel R
Bericht 
http://www.maasniel.nl/Geschiedenis/wo2 ... egbrug.htm


wo jul 19, 2006 12:52 am
Ries
Bericht 
FreddyB schreef:
Ries schreef:
...door zijn via marteling afgedwongen informatie zou onschadelijk maken van de bom mogelijk zijn? Gaan we dan ook grenzen verleggen?


ja dan gaan we grenzen verleggen denk ik. Is het niet alom zo dat er offers moeten zijn om een doel te bereiken? In het gegeven voorbeeld lijkt het redelijk voor de hand dat de keuze tussen 1 gemartelde vijand met het doel miljoenen onschuldigen te vermoorden dan wel hen het leven te verwoesten, of inderdaad dat de laatstgenoemde groep mensen werkelijkheid zou worden..


Dus martelen is geaccepteerd?


wo jul 19, 2006 1:36 am
Ries
Bericht 
Roel Rijks schreef:
http://www.maasniel.nl/Geschiedenis/wo2/spoorwegbrug/overval_op_de_spoorwegbrug.htm


Dus de Duitsers deden op kleine schaal in essentie hetzelfde als de commando's van Guns of Navarone. Slimme krijgslist?


wo jul 19, 2006 1:42 am
Leo
Bericht 
Weet je waarom Skorzeny niet veroordeeld werd voor oorlogsmisdaden.......

Omdat hij op zijn proces kon bewijzen dat de Amerikanen gebruik maakten van Duitse uniformen bij de verovering van Aken. En dit ondanks het feit dat hij een Amerikaanse advocaat kreeg toegewezen om hem te verdedigen.

...-


wo jul 19, 2006 1:53 am
Onyx
Bericht 
Ries schreef:
FreddyB schreef:
Ries schreef:
...door zijn via marteling afgedwongen informatie zou onschadelijk maken van de bom mogelijk zijn? Gaan we dan ook grenzen verleggen?


ja dan gaan we grenzen verleggen denk ik. Is het niet alom zo dat er offers moeten zijn om een doel te bereiken? In het gegeven voorbeeld lijkt het redelijk voor de hand dat de keuze tussen 1 gemartelde vijand met het doel miljoenen onschuldigen te vermoorden dan wel hen het leven te verwoesten, of inderdaad dat de laatstgenoemde groep mensen werkelijkheid zou worden..


Dus martelen is geaccepteerd?


Nee, en geen grenzen verleggen. In jouw gegeven voorbeeld kijk je in de toekomst: je weet vooraf helemaal niet zeker of diegene idd de (juiste) informatie gaat afgeven. Wellicht geeft hij de (correcte) info als je hem in de watten legt en hij zich schuldig voelt.


wo jul 19, 2006 8:59 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group