Het is nu vr maart 29, 2024 7:01 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Geallieerde Oorlogsmisdaden 
Auteur Bericht
Ries
Bericht 
JaqLah houdt nu eenmaal van krasse uitspraken.


za nov 04, 2006 12:06 pm
ik ben Michiel
Bericht 
Citaat:
Of erger dan het Belgische leger in de Congo

De Russen hebben zich anders niet gedragen als een mooi en net bezettingsleger in Oost-Pruisen vind ik.

En in Congo was het eigenlijk niet zozeer het Belgische leger dat betrokken was bij de moorden. Het waren inderdaad Belgische officieren die de Force republique oprichtte en in naam van de "onafangelijke" staat Congo die moorden deden.

En sorry voor de offtopic maar dat moest ik even zeggen. :mrgreen:


za nov 04, 2006 6:46 pm
John S.
Bericht 
Ik kan me hier wel in vinden:

Jan de Laender in zijn boeiend boek "Het hart van de duisternis" :

"Degenen die zich aan wreedheden hebben schuldig gemaakt zijn bijna altijd gewone mensen. Het vermogen tot wreedheid is in elk van ons aanwezig. Wie in zijn eigen goedheid gelooft, heeft alleen het geluk gehad nooit te zijn blootgesteld aan omstandigheden die het kwaad in ons wakker maken. (..) Wreedheid is nauw verbonden met het bestaan van hiërarchisch georganiseerde groepen. Dergelijke groepen kunnen folteren en moorden en toch kan elk van hun leden een diep gevoel van persoonlijke onschuld bewaren. Wat de positie van het individu in de machtsstructuur ook moge wezen, altijd zorgt de groep ervoor dat het over psychologische verdedigingsmechanismen beschikt die zijn gedrag verrechtvaardigen. Het is alsof de schuld in het labyrint van de groep verdwaalt en verdwijnt."


do maart 22, 2007 12:38 pm
Flippo
Bericht 
Is ook bewezen door het experiment van de psycholoog Zimbardo (Stanford Prison Experiment) in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Doodnormale studenten die muteren in beesten.


do maart 22, 2007 7:33 pm
Harro
Bericht 
Idem met het eerdere werk van Stanley Milgram.


do maart 22, 2007 7:58 pm
John S.
Bericht 
Inderdaad.
Schokkend om te zien waartoe mensen in staat zijn..


do maart 22, 2007 8:22 pm
JaqLah
Bericht 
Oorlogsmisdaden.
Ik las dat jullie wat aanstoot namen aan mijn uitspraak over de Russen en dat begrijp ik niet goed, want over hun verschrikkelijke wandaden is genoeg te lezen. De Russen gingen door een tekort aan strijdkrachten naar het achterland en Mongolië om ze daar te halen. Dit waren primitieve buitenmensen zonder opleiding die niet konden lezen of schrijven. Ze hadden nooit van Duitsland gehoord of een Duitser gezien en de Duitsers hadden hun nooit iets gedaan. Om ze toch warm te draaien voor de “Russische” oorlog werd ze beloofd dat roven/buit maken toegestaan was. Later toen de overwinning lekker ging “lopen” kwam daar op grote schaal moorden/verkrachten/zuipen bij en toen kon/wilde de legerleiding niet meer terug. Dus van de aanvaller was fout en de verdediger van eigen grondgebied heeft gelijk ging voor deze groep niet op want ze hadden met deze oorlog eigenlijk niets te maken.
Het is zo dat ELKE oorlog een MISDAAD is en in een “normaal”leger komen altijd misdaden voor en door bepaalde oorzaken kunnen die echt uit de hand lopen. Er wordt wel gezegd dat een Oorlog van een mens een beest maakt. Van de overwinnaar worden die misdaden meestal in de “doofpot” gestopt, de verliezer kan hun natuurlijk niet aanklagen.
Van de verliezer wordt alles wat zwaar aangedikt want die moet boeten, en slachtoffers konden geen kortgeding bij de rechtbank aanspannen.
Dus voor meer info ga op zoek naar de “echte” lectuur over die misdaden maar schrik dan niet.

Over elke belevenis uit een Oorlog zijn tig verschillen kanten/verhalen te vertellen, ook door de mensen die het meegemaakt hebben.
Een mooi voorbeeld staat in het blad 40-45 TOEN & Nu, nr.127, daar staat een verhaal in van “De slag om Veghel herbeleefd”. Het gaat over een gevecht met een antitank kanon tegen een Panther tank. Verschillen soldaten die er aan deelgenomen hebben, hebben hier een eigen mening/oordeel over die niet met elkaar klopt?? Dus zo zie je maar, verschillende deelnemers hebben een verschillend oordeel dus wat is waar en wat niet in een Oorlog!!

Als schrijver probeer ik meestal, objectief, een verhaal te vertellen met “jus” en daar horen soms ook wel wat krasse uitspraken( korreltje zout) bij, de lezers moeten wel op het puntje van hun bureaustoel blijven zitten van de spanning!!!

Jaqlah.


vr maart 23, 2007 6:06 pm
Harro
Bericht 
JaqLah schreef:
Oorlogsmisdaden.
Ik las dat jullie wat aanstoot namen aan mijn uitspraak over de Russen en dat begrijp ik niet goed, want over hun verschrikkelijke wandaden is genoeg te lezen.

Toch is het niet zo moeilijk te begrijpen wat we tegen jouw uitspraak hebben. Inderdaad is genoeg bekend over de wandaden van het Rode Leger maar op jouw "jus" zit niemand te wachten. "het grootste schorem wat ooit een oorlog heeft gevoert" is - los van de spelfouten (je bent schrijver???) - simpelweg een belachelijke stelling. Jus, korreltjes zout en aandikken horen niet op een onderzoeksforum thuis. Hier kom ik voor feiten, niet om op het puntje van mijn stoel te zitten :roll:


vr maart 23, 2007 8:17 pm
JaqLah
Bericht 
Gelezen op een Serieus Historisch Forum, waar het om de feiten gaat!!.

"Ik ga op vakantie"
"Groet uit een zonning Bourgogne"
"Ik ben inmiddels terug in Nederland"
"Iets over onwaarheden op het Singapore Prikbord"
enz.
Dit zijn zeker die "feiten" ????

"WE"--"NIEMAND".
Ik wist niet dat je hier ook namens anderen lezers kon schrijven?? maar zo ja, dan heb ik weer wat bij geleerd, bedankt!
Jaqlah.


wo apr 04, 2007 6:13 pm
Harro
Bericht 
Kom zeg. Geen van mijn geciteerde opmerkingen verwijzen op enige wijze naar een vrije interpretatie van de geschiedenis. Dat doet jouw opmerking "het grootste schorem wat ooit een oorlog heeft gevoert" wel. "Grot uit een zonnig Bourgogne is geen historische overdrijving. Ga s.v.p. eens zinnige dingen schrijven Jaqlah :roll:


wo apr 04, 2007 6:53 pm
Harro
Bericht 
Overigens, een beetje off-topic maar het is een vraag die al héél lang op een antwoord wacht. En aangezien Jaqlah hier blijkbaar toch graag de confrontatie met mij zoekt wil ik hem nog wel even herinneren. Op het World at War forum deed Jaqlah zich in een topic uitgebreid voor als een geharde veteraan, een Nederlander die aan Amerikaanse zijde meevocht in Vietnam. Maar als ik op het ene forum lees dat "Jaqlah" uit Ridderkerk van 1965 tot 1975 op de "wilde vaart" zat voor Shell en dan ook las dat hij van 1968 tot 1972 in Vietnam vocht, dan bekruipt mij een mengeling van nieuwsgierigheid en achterdocht. Mag ik dat zo stellen? Ik vroeg hem hier al meerdere malen naar op forums en in pb's maar Jaqlah weigerde elk commentaar.

Het topic op WaW: http://www.worldatwar.nl/forum/viewtopic.php?t=1824


do apr 05, 2007 10:11 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Heren, dit mag verder via e-mail, pb, telefoon of wat jullie dan ook wensen maar in ieder geval niet hier.

=> slotje.


do apr 05, 2007 11:14 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group