Het is nu vr apr 19, 2024 1:00 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Duitse burgerbevolking schuldig aan hun eigen ellende? 
Auteur Bericht
broeloe
Bericht Duitse burgerbevolking schuldig aan hun eigen ellende?
Kun je zeggen dat alle ellende die de Duitse bevolking onderging van de luchtbombardementen, en de plunderingen en verkrachtingen van het Rode leger, hun eigen schuld was?


di maart 20, 2007 11:56 am
John S.
Bericht 
Als je uitgaat van de theorie van oog-om-oog (kwaad met kwaad vergelden) misschien wel.
Maar wanneer je het objectief bekijkt natuurlijk NIET.
Natuurlijk, een heel groot gedeelte van de Duitse bevolking heeft achter Hitler en zijn trawanten aangelopen, maar dat was ook al weer snel over..
Er zijn miljoenen onschuldigen de dood ingejaagd. Dat was zeker geen eigen-schuld-dikke-bult. Ansich vind ik persoonlijk bijv. het gros van de luchtbombardementen OOK misdadig en wanneer het Duitse Rijk de oorlog gewonnen zou hebben zouden er hiervoor zeker mensen veroordeeld zijn.

Kortom, ik snap waar jouw vraag vandaan komt, maar een dergelijke redenatie snijdt geen hout omdat hij buiten de realiteit staat; je mag geen totale bevolking straffen voor misdaden die door een regime zijn begaan. Als je dat als criterium zou nemen, dan zou het op onze aarde een stuk minder druk zijn :mrgreen:


di maart 20, 2007 12:23 pm
Harro
Bericht 
De vraag van "broeloe" lijkt mij eerder of ze het over zichzelf hebben afgeroepen en niet of dit moreel aanvaardbaar is. Dat lijkt mij geen theorie maar werkelijkheid. De Duitse bevolking liet hun leiding en legers wind zaaien en dan is de oogst storm. Zonder die meedogenloze manier van vechten (Guernica, Warschau, Rotterdam, de Blitz boven Engeland, commissaris order, Einsatzkommandos, enz., enz.) denk ik dat de tegenaanval - met name vanuit de westelijke geallieerden - minder allesvernietigend was geweest. Het was absoluut "eigen-schuld-dikke-bult" hoe verwerpelijk dat vanuit moreel oogpunt - 63 jaar later - ook is.


di maart 20, 2007 12:45 pm
John S.
Bericht 
Ik ben het met Timo eens als je het eigen-schuld-dikke-bult principe vanuit geallieerde kant bekijkt. Zij hadden het idee dat de Duitsers dit onheil over zichzelf hadden uitgeroepen en nu dan ook maar op de blaren moesten zitten.

Wat ik bedoelde is dat je tegen een baby of drie-jarig kind niet kunt zeggen 'zelf schuld' als je zijn moeder verkracht, zijn vader vermoord en zijn huis verbrand.
Dus waar trek je de grens?


di maart 20, 2007 12:52 pm
Harro
Bericht 
De grens ligt hier denk ik tussen de schuld van de bevolking als collectief - inclusief hun leiders en leger - en de schuld van het individu. En broeloe vraagt naar de bevolking.


di maart 20, 2007 12:54 pm
broeloe
Bericht 
Maar denk je dat wanneer de Duitsers zich milder hadden gedragen in Rusland, het rode leger minder hard was opgetreden tegen de Duitse burgerbevolking?

(PS de hoofdvraag van dit forum rees bij me op toen ik de volgende thread las: http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?t=7300)


di maart 20, 2007 1:00 pm
Harro
Bericht 
Oooow, daar wil je naartoe. Werden de Russen beesten omdat de Duitsers beesten waren of waren ze beesten van zichzelf. Is dat je vraag?


di maart 20, 2007 1:01 pm
John S.
Bericht 
Hoe zeer ook bepaalde burgers een stevig lesje geleerd moesten krijgen.

Citaat:
je mag geen totale bevolking straffen voor misdaden die door een regime zijn begaan. Als je dat als criterium zou nemen, dan zou het op onze aarde een stuk minder druk zijn


di maart 20, 2007 1:02 pm
Harro
Bericht 
Citaat:
je mag geen totale bevolking straffen voor misdaden die door een regime zijn begaan. Als je dat als criterium zou nemen, dan zou het op onze aarde een stuk minder druk zijn

Helaas is er een enorme discrepantie tussen wat mag en wat gebeurde. Tussen theorie en realiteit.


di maart 20, 2007 1:05 pm
John S.
Bericht 
Broeloe:

Citaat:
Maar denk je dat wanneer de Duitsers zich milder hadden gedragen in Rusland, het rode leger minder hard was opgetreden tegen de Duitse burgerbevolking?



Uiteindelijk waren de soldaten in die tijd ook producten van de propaganda, opvoeding en persoonlijkheid. Deze zaken gekoppeld aan de oorlogsstress zorgende ervoor dat mensen al-dan-niet in meerdere of mindere mate oorlogsmisdaden begingen.

De 17th Airborne waren nog GROEN in de Ardennen en hadden aldus geen directe ervaringen met hun vijand. Toch besloot men willens en wetens over te gaan tot oorlogsmisdaden. Zouden die nog smeriger of bloederiger geweest zijn wanneer er ooggetuige was geweest van eerdere gruwelijkheden? Zou best kunnen. Maar uiteindelijk is het aan het individu om te bepalen hoe ver hij gaat !


di maart 20, 2007 1:08 pm
broeloe
Bericht 
Harro schreef:
Oooow, daar wil je naartoe. Werden de Russen beesten omdat de Duitsers beesten waren of waren ze beesten van zichzelf. Is dat je vraag?

Dat is niet de vraag, maar nu ik dit zo lees vind ik het wel een interessante gedachte.
Als het gedrag van de Russen het gevolg is van het Duitse optreden in Rusland zou je alleen het leger (SS) de schuld kunnen geven, en heeft de gewone burger hier niets mee te maken.

Ik vraag me wel af of het gedrag van de Russen (als individu) voortkwam uit persoonlijk leed aangedaan door de Duitsers, of een trend die door de Russische propoganda werd aangemoedigd (iedereen doet het, dus waarom zou ik het niet doen?)


di maart 20, 2007 1:09 pm
Harro
Bericht 
Het gedrag van de Russen was volgens mij een combinatie van voorgeschiedenis (de mentaliteit waarmee het Russische volk uit de revolutie en de gruwelijke burgeroorlog kwam), woede en vergelding (het wrede optreden van de Duitsers tegen de Russische bevolking) en nationalistische propaganda (Stalin was er een meester - de "grote patriotische oorlog").


di maart 20, 2007 1:12 pm
broeloe
Bericht 
Om even terug te gaan op de hoofdvraag:
Kun je een vergelijking trekken tussen het leed van de Duitse burgerbevolking onder Hitler, of de Russische burgerbevolking onder Stalin (of de Italiaanse onder Mussolini)....
Immers een leider is niets zonder steun van zijn eigen bevolking?
En daar bedoel ik mee: als de Duitse bevolking schuldig was, dan is eveneens de Russische bevolking schuldig aan hun eigen leed.


di maart 20, 2007 1:16 pm
Harro
Bericht 
broeloe schreef:
En daar bedoel ik mee: als de Duitse bevolking schuldig was, dan is eveneens de Russische bevolking schuldig aan hun eigen leed.

Nee, want er is een duidelijk verschil tussen de oorzaak van het leed van een volk dat aangevallen wordt en de oorzaak van het leed van een volk dat de vergelding te verduren krijgt na een verloren aanvalsoorlog.


di maart 20, 2007 1:20 pm
broeloe
Bericht 
Harro schreef:
Nee, want er is een duidelijk verschil tussen het leed van een volk dat aangevallen wordt en het leed van een volk dat de vergelding te verduren krijgt na een verloren aanvalsoorlog.

Ik bedoel het leed puur aangedaan door Stalin (hongersnoden, deportaties, goelag, zuiveringen)


di maart 20, 2007 1:21 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group