Het is nu vr maart 29, 2024 9:48 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
massadoding 
Auteur Bericht
Liselotteee
Bericht massadoding
hallo, ik ben hier nieuw en wilde even wat vragen
ik kan dit nergens vinden, dus dit is mijn laatste hoop!
voor een werkstuk is dit heel belangrijk...

in welke plaats wordt als eerste een installatie voor massadoding op gericht? wat was deze installatie?

alvast bedankt!


di apr 03, 2007 6:15 pm
Harro
Bericht 
Installatie voor massadoding? Ik neem aan dat je het over een vernietigingskamp hebt?

Dit artikel geeft je alle info die je zoekt: http://www.go2war2.nl/artikel/1479


di apr 03, 2007 6:20 pm
Goofy
Bericht 
Meer specifiek: Ik denk dat je wilde vragen: In welke plaats werd het eerste vernietigingskamp opgericht?

Citaat:
Het prototype van het vernietigingskamp werd ontwikkeld op ongeveer 500 meter afstand van het afgelegen dorpje Belzec in het zuidoosten van het Lublin-district. Op 1 november 1941 was men begonnen met de bouw van dit kamp op een locatie waar zich tot eind 1940 een werkkamp had bevonden. In dit werkkamp hadden Joodse dwangarbeiders gewerkt aan fortificaties en tankgrachten langs de rivier de Bug, die voor het aanbreken van operatie Barbarossa de grens met de Sovjet-Unie markeerde. Een belangrijke vestigingsfactor voor het vernietigingskamp was de ligging naast de spoorlijn Lublin-Lvov. De bouw en de inrichting van het kamp verschilden enorm met dat van concentratiekampen, zoals Auschwitz, Buchenwald en Dachau. Terwijl deze concentratiekampen enorme complexen waren vol barakken en werkplaatsen, besloeg het terrein van vernietigingskamp Belzec minder dan 300 bij 300 meter. Omdat het merendeel van de gevangenen vrijwel meteen na aankomst vergast zouden worden, waren grote hoeveelheden barakken en andere faciliteiten tenslotte niet nodig.

Het vernietigingskamp in Belzec werd oorspronkelijk opgericht voor een lokaal probleem, namelijk de uitroeiing van onproductieve Joden uit het Lublin-district. In december 1941 arriveerde Kriminalkommissar Christian Wirth in Belzec om de functie van kampcommandant te vervullen. Besloten werd om in Belzec slachtoffers te vermoorden met koolmonoxide. Gedurende de eerste experimentele vergassingen in februari 1942 moest nog gebruik worden gemaakt van cilinders, omdat het vergassingssysteem nog niet geïnstalleerd was. Dit gebeurde kort daarna door de installatie van een dieselmotor van een pantserwagen.


De vraag van je leraar of school vind ik wel erg ongelukkig opgesteld....


di apr 03, 2007 11:06 pm
Mario
Bericht 
Misschien heeft ze het over Bush' massavernietigingswapens ? :lol:


wo apr 04, 2007 8:11 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group