Het is nu do apr 18, 2024 7:07 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Joden in Denemarken 
Auteur Bericht
Merkava
Bericht 
Pietje schreef:
Eigelijk vind ik je één na laatste bericht maar een broodje aap verhaal datweinig met de 2e Wereld oorlog van doen heeft en vraag me eigelijk af wat van Gogh en zo met de uitgangspunten van dit forum van doen heeft.


Jammer joh !
Blijf lekker hangen in het verleden, dan weet je ook niet wat de toekomst gaat brengen


do dec 30, 2004 9:04 pm
IA002
Bericht 
Citaat:
....Op het STIWOT Forum concentreren we ons dan ook helemaal op de Tweede Wereldoorlog..... Dit omdat anders het gevaar bestaat dat andere onderwerpen de boventoon gaan voeren en we vervallen in een algemeen discussietopic.


ja, ik blijf lekker hier hangen (de toekomst ben je zelf) :mrgreen:


do dec 30, 2004 9:13 pm
ErnstJan
Bericht 
Merkava schreef:
Pietje schreef:
Citaat:
Merkava :- Helaas zijn wij Nederladers minder Deens dan we zouden willen, op een kleine groep mensen na hebben "wij" geen heldendaden verricht. en dus eigenlijk hebben we een Medall of Shame verdient.


Heb je dan cijfers waar uit blijkt dat de Deense bevolking méér helden daden heeft verricht - ivt het aantal inwoners - in vergelijking met b.v. Nederland?

Ik ben het overigens volledig met Wilco eens.

Nee , daar gaat het mij niet om, "we" denken in Nederland wel dat ons verzet enorm grooot was, de werkelijkheid is helaas anders.
Maar ja "we" willen zo graag helden zijn.



wat zou jij doen als je de keuze had? ik bedoel het is nu zo makkelijk om te (ver)oordelen maar je hebt zelf nog nooit voor de keuze gestaan(gelukkig). en wie zijn we?


do dec 30, 2004 9:34 pm
IA002
Bericht 
ik stel voor dat we de 'als' vragen voor laten wat ze waren en dat 'we' terug naar de vraag en die was:-

...waarom het Nederlandse volk niet een soortgelijke actie heeft uitgevoerd: waren Nederlanders te passief of was een soortgelijke reddingsactie in Nederland niet mogelijk?


do dec 30, 2004 9:42 pm
ErnstJan
Bericht 
ik denk dat het onmogelijk was kijk naar de landen om ons heen allemaal bezet en of gescheiden door een grote zee waarop volop duitse s-boten vaarden etc.


do dec 30, 2004 9:45 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Als je kijkt naar het verschil van bestuur tussen Nederland en Denemarken zit het antwoord daar al in opgesloten. Het Deense "verzet" wat overigens niet zo veel is als voorgesteld, de meeste verzetsdaden hebben te maken met het overzetten van Joden die tot de Duitse overname van het bestuur (pas later in de oorlog) nog veelal tussen de Denen konden blijven wonen. In Nederland werd door het Duitse bestuur direct na mei 1940 gelijk begonnen met het apart zetten van de Joden. Dus vermenging en hulp aan Joodse medebewoners was gewoon moeilijk.
Als we procentueel kijken denk ik dat het NEderlandse verzet niet onde doet voor het Deense. daarnaast leent uiteraard een land als Denemarken, maar ook Frankrijk, Noorwegen en dergelijke zich veel beter voor verzet. Daar konden verzetsmensen verdwijnen in de onherbergzaamheid van het land. In Nederland kon men zich alleen verbergen in de Biesbosch of op de Veluwe en dan nog maar heel beperkt.
Klein verzet is er in Nederland overigens veel geweest. Klein verzet dat in ene situatie als Wo2 al heel wat is. Denk aan ANjerdag, 2 spoorwegstakingen (in geen enkel ander land geevenaard), het in kaart brengen van Duitse stellingen enz enz enz. Nederland kende overigens naar mijn weten het meeste aantal ondergrondse kranten. Het was het enige land met een verzetsbeweging die ongewapend en geweldloos verzet pleegde door Duitse soldaten te bewegen te deserteren (Henk Sneevliet en zijn RSAP die in 1942 al werden opgerold en gefusilleerd). Nederlanders hebben een aanzienlijke rol gespeeld in het in veiligheid brengen van neergekomen geallieerde vliegtuigbemanningen en het verzet hier heeft een gigantische klap gekregen door het verraad van het Englandspiel.
Al dat wil ik niet zeggen dat wij in ons land "groots" waren in het verzet, maar vind ik dat de Nedelranders hun rol naar omstandigheden goed hebben gespeeld.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do dec 30, 2004 10:16 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Wat cijfers van Yad Vashem:
Citaat:
Na de Duitse inval van Nederland verbleven er 140.000 joden (incl. vluchtelingen) in Nederland waarvan er 75.000 in Amsterdam woonden.

Citaat:
Ongeveer 25.000 Nederlandse joden wisten onder te duiken.

Citaat:
In totaal werden 4.500 kinderen opgenomen bij niet-joodse gezinnen

We moeten ons beseffen dat deze 25.000 joodse mensen allemaal geholpen werden door niet-joodse Nederlanders. Vaak niet door één individu, maar door meerdere. De familie Frank en de andere onderduikers in het achterhuis werden bijvoorbeeld bijgestaan door vier vaste helpers en daarnaast waren hierbij meerdere mensen indirect betrokken. dit zal bij andere onderduikers vaak hetzelfde geweest zijn.

Voor het onderbrengen van 4.500 joodse kinderen waren ook veel gezinnen nodig die hier hun leven voor waagden. Gezinnen die ook weer werden bijgestaan door anderen.

De argumenten van o.a. Wilco en Pietje laten zien hoe moeilijk de situatie in Nederland was voor joden en hoe lastig het voor Nederlanders was om hun joodse medemens te helpen. Deze cijfers bewijzen voor mij echter dat er in Nederland een heleboel mensen waren die opkwamen voor hun joodse medemens. Een grootschallige reddingsoperatie was niet mogelijk.

Natuurlijk waren er Nederlanders die het minder goed voor hadden met de joodse medemens. Sommigen gaven joodse mensen aan bij de Duitsers en anderen profiteerden van onderduikers die grof moesten betalen om onder te duiken. Generalisatie van de gehele Nederlandse bevolking vind ik echter niet gepast. Vergelijkingen met Rita Verdonk al helemaal niet...

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do dec 30, 2004 10:26 pm
Profiel WWW
Onyx
Bericht 
Pietje schreef:
Citaat:
Onyx:- Ik denk dat er in Nederland te weinig gedaan is maar dat is wel achteraf gepraat

Sorry hoor maar van achter je PC heb je volgens mij geen idee...
..


Dat zeg ik: achteraf gepraat. Net als een ieder die de oorlog niet heeft meegemaakt heb ik geen idee hoe het echt was. Wil niet zeggen dat ik toch die mening kan hebben.

Ik had het ook niet zo specifiek over onderduikers opnemen (een extreem risico) maar meer in het algemeen. Niet voor niets is er later kritiek geweest op de houding van de kerk, onlangs nog op de rechterlijke macht maar ook op de spoorwegen. Ze hebben uiteindelijk gestaakt maar was dat niet te laat? En de februaristaking duurde ook maar 2 dagen, toen ging men over tot de orde van de dag.

Natuurlijk, bij elke actie riskeerde je je leven en dat heeft velen tegen gehouden. Ik kan ook echt niet zeggen wat ik toen gedaan zou hebben.

Het voorbeeld van Anne Frank is niet zo sterk omdat de helpers bijna allemaal Duits of Oostenrijks waren.


vr dec 31, 2004 3:14 pm
Warfare7
Bericht 
Wordt momenteel bij de Slegte (België) aangeboden :
http://www.deslegte.nl/boek.asp?boeknum ... 7%2D650814


vr dec 31, 2004 4:45 pm
marloes
Bericht 
Denemarken en Nederland zijn NIET te vergelijken.

Waar te beginnen...
-De Duitsers wilde bijna alle deense joden (7.500) deporteren, deze werden echter gered door ze snel met bootjes naar Zweden te brengen.
Zien jullie dat in Nederland gebeuren met 140.000 joden?
En waarheen hadden we ze kunnen brengen?
-Tot 43 waren er geen anti joodse maatregelen, in 43 was al duidelijk dat Duitsland niet onoverwinnelijk was en in heel west europa was men meer anti-duits dan daarvoor.
Het was dus makkelijker mensen op te roepen tot verzet.
-Terwijl de Deense joden tot 43 veilig waren begonnen de duitsers in nederland al bijna gelijk na de bezetting in 40 met hun anti joodse maatregelen.
-De Februaristaking (absoluut niet te onderschatten!) was een unieke gebeurtenis in Europa, massa protest tegen de anti joodse gebeurtenissen.
De brute reactie van de nazis op deze demontratie gaf de nederlanders een idee van wat ze te wachten stond, die waarschuwing hadden de Denen niet.
-In Nederland was natuurlijk die enorme perfect functionerende registratie van iedereen.
-De nazis in Nederland waren veel actiever bij het opjagen van Nederland.

Dus voordat men in Denemarken zelfs maar begon met anti-joodse maatregelen was Nederland al 'Judenrein'.

Meer dan 28.000 joden zijn in Nederland ondergedoken geweest, net als in alle landen kreeg het verzet pas een echte impuls in de lente van 1943, net als in Denemarken dus...maar toen was het voor de Nederlandse joden al te laat.

(stukjes uit een artikel van Hans Blom, directeur van het NIOD en professor in Nederlandsche geschiedenis an de UVA.;

http://hnn.us/roundup/entries/10384.html )


za jun 11, 2005 5:24 pm
marloes
Bericht 
Merkava schreef:
Helaas zijn wij Nederladers minder Deens dan we zouden willen, op een kleine groep mensen na hebben "wij" geen heldendaden verricht. en dus eigenlijk hebben we een Medall of Shame verdient.


Onzin.
De 'heldendaden' van de Denen hebben met van alles te maken, heus niet alleen het 'volkskarakter', kijk naar de historische situatie.
Nederlanders hoeven zich absoluut niet te schamen en mogen trots zijn op het verzet, het enige waar de toenmalige generatie zich eventueel voor mag schamen is het niet zien van het nazi gevaar, het onderschatten van wat ging gebeuren.
Maar daarover mag 99% van de hele wereldbevolking van toen zich schamen, ook de joden zelf.
Er was in Nederland heel veel verzet, meer ondergrondse kranten dan waar dan ook, ruim 300.000 onderduikers, verschillende grote stakingen, de enige demonstratie tegen het mishandelen van joden in west europa, sabotage, spionage, etc, etc.
Dat neerkijken op het Nederlandse verzet is achterhaald, dat deden de onderzoekers in de jaren 60 en 70 om tegen de heldenverhalen van de oorlogsgeneratie aan te schoppen.
Tegenwoordig zijn we weer iets genuanceerder.
Ja veel Nederlanders waren laf of ongeinteresseerd, net als overal.
Zo zijn mensen.
Maar het verzet was zeker geen lachertje.
Lees het artikel 'De mythe van de passiviteit' hierover, staat ook elders op het forum.

Citaat:
En ja de vijfde kolonne was vrij groot, en had zijn werk goed gedaan.
Kijk alleen maar eens naar de sabotage daden voor de duitsers tussen 10 en 15 mei :cry:


Heel apart, ik hoor juist van veel kanten dat die vijfde colonne niets voorstelde, allemaal geruchten waren, etc.
Maar heb je cijfers over die sabotage daden gedaan door niet-duitsers?


za jun 11, 2005 5:31 pm
marloes
Bericht 
Merkava schreef:
Nee , daar gaat het mij niet om, "we" denken in Nederland wel dat ons verzet enorm grooot was, de werkelijkheid is helaas anders. Maar ja "we" willen zo graag helden zijn.


En waar basseer je dat op?
Wat is grooot?
En over welk soort verzet heb je het dan?
In Nederland pleegde vele honderden duizenden, misschien miljoenen mensen verzet...dat is een feit...maar dan hebben we het niet alleen over joden verbergen, rails saboteren en nsbers neerschieten!
Dan hebben we het ook over het maken en lezen van ondergrondse krantjes, naar de BBC luisteren, onderduiken, papieren vervalse, radio of fiets niet inleveren, de andere kant opkijken als je weet dat je buren joden verbergen, etc, etc, etc.
Ja het gewapend verzet was klein, dat is logisch gezien de situatie in Nederland.
Maar we hadden meer ondergrondse kranten dan wie dan ook, al die kranten hadden makers, lezers, rondbrengers, verbergers, drukkers...allemaal mensen die een verzetsdaad pleegden op die manier.

Citaat:
Wat betreft die onderduikers.
Mijn moeder heeft tijdens het laatste oorlogsjaar in zoeterwoude overwinterd, Pas op 6 mei kwam ze erachter dat de boerderij behoorlijk gevuld bleek met onderduikers !
Toch heeft zij hier nooit iets van gemerkt.
In 1944 of 1945 zijn de duitsers geweest en hebben de boel overhoop gehaald. Bij metingen bleek dat er iets niet klopte aan de boerderij :D
Ze hebben ze toen grote hoeveelheden worst en vlees meegegeven die op zolder hing zodat ze hun mond zouden houden.


Ja dat kwam voor, ik ken verhalen van Nedelandse politieagenten (en die vind iedereen ook al zo fout...) die joodse mensen wegstuurde omdat er in hun straat een razzia was... ook een verzetsdaad... maar een die nooit in de boeken kwam, waar geen film over gemaakt is en die dus eigenlijk onbekend was tot de persoon het vertelde.
Hoeveel onbekende kleine verzetsdaden waren er?
Even iemand wegsturen...kost 5 minuten...red een leven...kan je je eigen kop kosten.


za jun 11, 2005 5:38 pm
Guderian
Bericht 
Mijn vader heeft bij mijn weten geen Joden gered. Hij heeft wel geholpen; de Waarheid, te drukken en te verspreiden. Helaas is hij aangehouden met kranten in zijn fietstassen. Een sd. man heeft hem met een knevelketting beide polsen gebroken waarbij hij zich welliswaar bescheten heeft, maar niet de namen van zijn companen heeft prijsgegeven. Daarna is hij in een werkkamp gedumpt.
Ik heb nog nooit één dag honger gehad, en een geweldsdreiging die overal loert daar weet ik niets van. Medal of shame. Van toeten nog blazen zal je bedoelen.


do mei 18, 2006 11:45 pm
muncio
Bericht 
Zie hieronder idd


ma jan 08, 2007 4:52 pm
muncio
Bericht 
pfff hey
gelukkig effe terug bladeren en heb em weer...

Las een groot stuk over Denemarken en zo goed mogelijk te samenvatten kwam het op onderstaande neer.

In de notulen van de Wannsee Konferenz staat het Jodental op 165.000 die gedeporteerd zouden moeten worden vanuit Denemarken. Dit is gelukkig nooit gebeurd.

Denemarken werd door Hitler gezien als springplank naar Noorwegen.
Op 9 april 1940 was de inval in Denemarken een feit en al snel moest men zich aan de Duitsers overleveren.
Denemarken had geen keus en met in het achterhoofd dat de geallieerden geen poot wilde uitsteken als Denemarken zou worden aangevallen door de Duitsers, hadden ze geen keuze.
Denemarken beschikte over een klein en slecht bewapend leger.
Duitsland beloofde de neutraliteit, het was eigenlijk tegelijkertijd bezet, neutraal en onafhankelijk.
Het bleek van korte duur een fake te zijn.
Verzetsgroepen lieten zich steeds meer in 1941 horen. Denemarken was dan wel bezet , maar was niet in oorlog met de bezetter.
De Denen probeerde zolang mogelijk de Duitsers uit hun bestuursapparaat te houden.
Dit hielden ze tot 1943 vol. Denemarken hield ook zijn eigen nationale voedseldistributie in eigen handen en voorkwam zo dat de Duitsers voedsel en goederen naar Duitsland vervoerden. De Denen verzekerde zich zelfs met grondstoffen uit Duitsland, zodat ze hun eigen industrie enigszins draaiende konden houden.
Het belangrijkste was dat de Denen de Deense onderdanen jarenlang kon beschermen tegen onderwerping van de Duitse wetten en de Duitse pogingen om Denemarken te nazificeren.
De Deense nazi partij kwam daarentegen erg onbetekenend en onbekwaam over. Een nazipartij was dan ook nicht in Frage voor de Denen.
Op de lange duur legden de Denen het af tegen de Duitsers die steeds meer zwaardere eisen gingen stellen. Pers en radio kwamen onder censuur, ministers en andere politici moesten aftreden, duitsers gingen zich nu wel met het bestuur bemoeien. Verbod op de Deense communistische partij.
De Deense regering moest grenzen stellen en politieke kringen waren het algemeen eens dat Denemarken onder geen voorwaarde kon instemmen met eisen zoals een militair bondgenootschap met Duitsland, JODENVERVOLGING of invoering van de doodstraf.
De grens werd in augustus 1943 bereikt, stakingen in het land door het verzet geprovoceerd werd door een overweldigende meerderheid van het volk gesteund.
Duitsland stelde een nieuw ultimatum waarin ze de invoering van de doodstraf eiste. Hiermee ging de regering niet akkoord en nam ontslag waarna de Duitsers het gezag onder militair gezag stelde en het arme Deense leger ontwapende. Denemarken bevond zich nu in staat van oorlog met de Duitsers.
De nazi's namen de Deense administratie over en besloten meteen om over te gaan tot de massale deportatie van de kleine joodse bevolking.
Het volk zocht naar een afbreuk van zijn vijand aangezien nazi Duitsland extra gehaat werd. Deense inlichtingen officieren legden contact met Engeland en er kwam direct contact met Londen om de Duitse bewegingen in de gaten te houden en door te brieven.
Burgers die hun weg zochten in de illegaliteit die zich weer in verbinding stelden met de Britse SOE organisatie (Special Operations Executive).
Toen de Duitsers de macht overnamen , was een politiek verzet een feit. Veel sabotage daden gevolgd door stakingen in het hele land en gewelddadige rellen tegen Deense Nazi's en collaborateurs.
Het Deens verzet had een groot voordeel dat het betrekkelijk eenvoudig naar Zweden kon ontsnappen. Over de Sont bestonden 5 regelmatige illegale bootverbindingen met Zweden. Hier wist men ook 7200 Deense Joden over te brengen dat goed georganiseerd was door een groep Deense artsen.


Daarnaast was er nog;
Georg Ferdinand Duckwitz, een Duits handelsafgevaardigde verbonden aan de Duitse ambassade in Kopenhagen, en lid van de NSDAP, verneemt op 11 september van de geheime voorbereidingen die de nazi's maken om de joodse gemeenschap te deporteren. Ontzet neemt hij prompt het vliegtuig naar Berlijn, en probeert tevergeefs de nazi-top te doen afzien van de geplande deportatie. Twee weken later reist hij clandestien naar het neutrale Zweden, en bereikt in het geheim een akkoord met de Zweedse Eerste Minister, Per Albin Hansson, om de Deense joden een veilige thuishaven te geven. [Bron:verzet.org]


ma jan 08, 2007 4:54 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group