Het is nu vr maart 29, 2024 7:30 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
SS: gevoelloze moordenaars? 
Auteur Bericht
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Volgens mij hebben die mensen zoals Klaas elke nacht nachtmeries. Als je zo'n leeftijd berijkt dan ga je vaak meer over het leven denken. Zulke beelden zijn tot je dood op je netvlies gebrand...

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


ma jul 02, 2007 8:07 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Citaat:
Volgens mij hebben die mensen zoals Klaas elke nacht nachtmeries. Als je zo'n leeftijd berijkt dan ga je vaak meer over het leven denken. Zulke beelden zijn tot je dood op je netvlies gebrand...
Ik ben er bang voor dat dat wel mee valt; als je je echt zo schuldig voelt, doe je er wat mee.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


ma jul 02, 2007 8:43 pm
Profiel WWW
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Het zal toch niet zo zijn, na 40 jaar lang in een andere maatschappij te leven die afwijkt van het facistische tijdperk, dat je als dader nog steeds rechtvaardig voelt voor wat je gedaan hebt?

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


ma jul 02, 2007 8:46 pm
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Dan vind ik zo'n ex-moordenaar een enorme stijfkop.. al zeg ik het zelf..


ma jul 02, 2007 8:48 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Citaat:
Dan vind ik zo'n ex-moordenaar een enorme stijfkop.. al zeg ik het zelf..

Kijk maar eens hoe een man als Bikker reageert op een tv-ploeg en op vragen die gaan over die periode: 'Das war ein mal..'

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di jul 03, 2007 8:32 am
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Ja, wat verwacht je dan? Dat Bikker zegt: "Ik was een moordlustige schoft, maar daar heb ik nu wel wat spijt van" ?

Het aantal echt oprechte spijtoptanten onder de oorlogsmisdadigers zijn op een paar handen te tellen. De rest heeft allemaal redenen om hun daden te verdoezelen, kunnen zich niets herinneren, haben es nicht gewusst, hebben op 'Befehl' gehandeld en ga zo maar door.
Natuurlijk zijn er oorlogsmisdadigers die een boekje open hebben gedaan. Maar relatief gezien zijn dat er heel erg weinig..


di jul 03, 2007 8:59 am
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Dan zou je kunnen zeggen dat de SS systematisch, geestzieke en debielen heeft gerondseld (die natuurlijk wel de germaanse trekken hadden) voor dit soort vuile werk. Dit zie je en hoor je ook best vaak op het nieuws, laten we als voorbeeld nemen dat meisje dat 2 keer verkrachts is en vervolgends 2 keer is overreden. Men heeft deze man onderzocht en heeft verklaard dat deze man geestelijk niet in orde was. Dat je hoor je wel verdacht vaak in het nieuws bij zulke moorden. (niet dat dit te vergelijken is met de daden van het Nazisme)

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


di jul 03, 2007 10:06 am
Profiel
John S.
Bericht 
Boomschors:

Citaat:
Dan zou je kunnen zeggen dat de SS systematisch, geestzieke en debielen heeft gerondseld


Dat klopt natuurlijk niet. Ik ben het dan ook niet eens met jouw stelling.

Los van het feit dat ze (de SS'ers) niet allemaal moordenaars waren zijn moordenaars niet als zodanig aan hun uiterlijk of geestelijke beperkingen te herkennen. Er zijn massa's verhalen over 'gewone' mensen die in staat zijn gebeleken om de meest gruwelijke misdrijven te begaan.
Persoonlijk vind IK iemand die een onschuldig persoon of dier moedwillig om het leven brengt niet fris in zijn bovenkamer. Maar dat is geen kriterium.

Want wie is er nu 'normaal'? :mrgreen:

Juist het Nazi-rijk heeft aangetoond dat 'normale' mensen tot de meest vreselijke misdaden in staat zijn.


di jul 03, 2007 10:14 am
Rednas
Bericht 
Jumpmaster schreef:
Persoonlijk vind IK iemand die een onschuldig persoon of dier moedwillig om het leven brengt niet fris in zijn bovenkamer. Maar dat is geen kriterium.

Dus je stel een slager op hetzelfde niveau als een massamoordenaar? :?

Citaat:
Dan zou je kunnen zeggen dat de SS systematisch, geestzieke en debielen heeft gerondseld (die natuurlijk wel de germaanse trekken hadden) voor dit soort vuile werk.

Heb je het hier over de SS, of ook over de W-SS (vaak spreekt men namelijk bij SS ook over de Waffen SS). In ieder geval klopt dit dus niet.


di jul 03, 2007 12:49 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Citaat:
Dus je stel een slager op hetzelfde niveau als een massamoordenaar?


Ik vind van wel, alleen is onze samenleving zo ingesteld dat wij dit in het algemeen minder erg vinden, dan wanneer het om een medemens gaat. Trouwens zij wij niet allemaal ergens een dier?

Citaat:
Heb je het hier over de SS, of ook over de W-SS (vaak spreekt men namelijk bij SS ook over de Waffen SS). In ieder geval klopt dit dus niet.


Ik bedoel met geestzieken en debielen niet letterlijk geestzieken en debielen maar daar mee bedoel ik mensen die gewoon niet helemaal lekker in elkaar zitten. Nee die debielen en geestzieken zijn nog voordat ze ooit de kans kregen om daadwerkelijk in de Waffen-SS te komen, jammer genoeg al in 1939 door het Nazisme gegrepen..


di jul 03, 2007 12:54 pm
Profiel
John S.
Bericht 
Rednas:

Citaat:
Dus je stel een slager op hetzelfde niveau als een massamoordenaar?


Goed dan zal ik het dan speciaal voor jou nog even verduidelijken ( :roll: ); Dit topic gaat over gevoelloze moordenaars. En hoewel je het wel of niet eens kunt zijn met hetgeen een slager beroepsmatig doet (het doden en/of slachten van dieren) is het in mijn ogen toch van een heel andere dimensie dan diegenen die mensen (en dieren, ik denk daarbij bijvoorbeeld aan mensen die het leuk vinden om met een buks op katten en vogels te schieten)) vermoorden.
Maar dat is een heel andere discussie. Die we hier niet gaan voeren.
Waar het in mijn post over gaat is over het feit dat je een moordenaar niet aan zijn gezicht kunt herkennen, een moordenaar niet per definitie geestziek of debiel is en dat , sterker nog, ik beweer dat veel moordenaars binnen het Nazi-systeem in het dagelijks leven fungeerden als 'model'- burgers.


di jul 03, 2007 1:02 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Mensen die in de voor-oorlogse periode zich aanmelden bij de politie om het gezag te handhaven werden in de oorlog vaak naar Rusland gestuurd om daar het 'gezag te handhaven'.. En kwamen dan vaak aan het eind van de oorlog met een trauma thuis, doordat gene wat ze allemaal moesten doen van hun opdrachtgevers.
Lijkt me echt afschuwelijk dat je een baan neemt om je gezin te onderhouden en denk je dat je met alle plezier je werk gaat doen, kom je in het koude Rusland terecht en moet je 3 jaar lang onschuldige dorpbewoners ondervragen, oppakken of vermoorden.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


di jul 03, 2007 1:12 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Voordat we doorgaan met allerlei wilde theoriën over het systematisch ronselen van geesteszieken wil ik de deelnemer aan dit topic vragen zich te verdiepen in het Stanford prison experiment (waarop "Das Experiment" zich baseerde) en het Milgram experiment (de stroomstoten). John heeft absoluut gelijk dat de nazi beulen - leden van de Einsatzkommandos, de kampbewakers, de Polizei, Florian Gyer en al die andere divisies - voor hun carrière in de SS meestal heel normale mensen waren. Ze ontpopten zich als moordenaars omdat ze in een samenleving meedraaiden van een regime dat dergelijk wandaden goedkeurde en aanmoedigde.


di jul 03, 2007 3:44 pm
RainbowRob
Bericht 
dat is een hele goede opmerking Harro. Ik had daar even niet aan gedacht. Al is binnen de psychologie dit een heel discutabel experiment geweest het geeft wel aan tot wat mensen in staat zijn.


di jul 03, 2007 3:59 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group