Het is nu vr maart 29, 2024 7:32 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vraagje : Hanomag Sdkfz 251/1 
Auteur Bericht
Mario
Bericht Vraagje : Hanomag Sdkfz 251/1
Hoi,

Ik ben van plan om als volgend project de Sdkfz 251/1 van Tamiya te maken (op 1/35).

Mijn probleem is het volgende : ik heb de oude doos (nr. 35050) en op het plan staan eigenlijk nauwelijks aanwijzingen voor het verven en al helemaal niet voor het interieur. Een aantal jaren geleden heeft Tamiya een nieuwere versie uitgebracht (35195) ; verstrekt die qua kleuren meer informatie ? Of weet iemand van jullie zo welke kleuren gebruikt moeten worden ?

PS : ik ga waarschijnlijk de Afrika Korps-versie maken, past mooi bij m'n 75mm pak-kanon.

Dank bij voorbaat.


wo aug 25, 2004 10:56 am
Bart Geraerts
Bericht 
Afbeelding hmmz, mja, dit is de 'officiele' kleursetting :P maar afrika korps kleurtje vind ik ook wel mooi ;)


wo aug 25, 2004 11:04 am
Jurrie
Bericht 
Google al geprobeerd :roll: ?

Jurrie


wo aug 25, 2004 9:11 pm
Rick
Bericht 
Meestal was het gevechtscompartiment van dichte voertuigen ivoorwit, zo ook bij de sdkfz 251 maar alleen het bestuurders gedeelte. Het compartiment waar de troepen zaten was vaak gewoon dezelfde kleur als de buitenkant.
Als het voertuig in het veld werd overgeverfd dan werd het bestuurders gedeelte vaak in dezelfde kleur als de rest van het voertuig meegeverfd.

Rick


wo aug 25, 2004 9:17 pm
Mario
Bericht 
Heb dit gevonden :

7. Colors and markings.
Starting out, all open vehicles are sprayed inside and out in the standard color by the factory. The section of the driver and co-driver (in front of the body-joint) is sprayed white. Gradually this disappears. probably because the loss of airsuperiourity. The white can be seen from above.
Grey is the standard color when production starts. Underneath is a rust red primer coat.
Before the war there are some camouflage attempts with brown. It is not seen often.
February 1943 the OKH issues the order for dark sand yellow. Additional color dark green and dark red brown is supplied in paste form (one report of powder). Pattern and application is free. Due to an explosion of variations August 19th of 1944 sees a new order of the OKH: all vehicles are to leave the factory in the famous ambush scheme (Brown and green stripes with many little spots in contrasting color). October 31st sees a new order: primer only, the color is put on (mainly by brush) in the field. November 30th the last known order sais: dark green base color. The camouflage is ordered to be mostly Red-brown and secondary sand.
Black and white pictures are not the best source for judging, is it green or grey.
In the shortage of everything, color variations are logical. There are even stories on captured Italian and other paint. Field over painting and even sprays are common. Different war-theatres, different seasons, different foliage demand different colors and alterations in camouflage scheme.
Paint-patterns are often adapted to the kind of unit that the vehicle is used by. Vehicles directly working with tanks use their patterns.

The additional paint is supplied on a paste basis. It is to be mixed with gasoline or diesel fuel. As that is becomes scarce in a lot of situations water is often used as an alternative. This coat of paint is of course not so strong.
Paint changes co lour by the working of (ultra-violet-)light.
Basic colors can vary enormous through all these factors. Wear and tear of dust, sand and bushes and of servicing and mounting the vehicle can bring the rust-red primer or even bare metal to the surface. Camouflage, usually with foliage, is essential in the later part of the war. In some cases mud or whitewash are used. When paint or white-wash itself is in short supply, the front only is painted. In all this over painting and spraying, unit and tactical markings have to be repainted. Often the areas of markings are simply skipped. Operational frontline units often over paint everything. Many pictures show only crosses. The first markings to disappear are number plates, weight-specifications-table (used for rail-shipping), tactical symbols and unit markings.
In April 1944 Guderian, then inspector of armored troops, orders all afv's in armed formations to adopt the numbering seen on tank-turret sides. There are units that use the 3-digit number system on m.SPW's prior to the 1944 orders. 6. Pz. Div. did.
When the role of mobile artillery evolved, it becomes custom to hide or dig in a vehicle. That required a paint scheme that helps hiding the vehicle in forest sides and bushes.
The surviving 251 in Vienna and the alongside found two 250's are SS vehicles. On determining the remains of paint and markings it is found that the vehicles were first issued to the Wehrmacht and later transferred to SS. This is done by over painting the markings and one of the three (tank-style) digits. A unit marking of the 5th SS Pz.Div. is done in light green.

Bron : http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/3515/index.htm
lijkt me wel dat deze site niet meer onderhouden wordt en binnenkort wel eens kan verdwijnen.
Bedankt voor de antwoorden in elk geval :) .


wo aug 25, 2004 9:36 pm
Jurrie
Bericht 
:)

Succes ermee...Ben benieuwd naar het eindresultaat

Jurrie


do aug 26, 2004 1:22 pm
Harro
Bericht 
Het bestuurders compartiment van de 251/1 ausf. C was toch niet wit???? :?

Overigens, Mario, maak je een vroege Afrika versie (1941) of een latere? De vroege van de 5. le.Division werden namelijk in Panzergrau naar Afrika verscheept en kregen daar een snelle camo verflaag. Het overgrote deel van de SPW's die in Afrika rondreden (bv. Rommel's "Greif") waren van binnen gewoon grijs en van buiten geel.

Tips: gebruik Tamiya XF24 voor de binnenkant (iets lichter grijs dan de aanbevolen XF63. Door de felle zon werden kleuren snel bleker) en XF-57 en XF 59 (mengen!) voor de buitenkant, ook ivm. lichtere tint door de zon. En absoluut geen "roest" aanbrengen (is onzin bij een woestijnvoertuig). Banden kun je wel XF63 voor gebruiken ipv. mat zwart. Banden die langdurig gebruikt zijn in heet zand zijn vaak wat grijzig.

Succes.


do aug 26, 2004 2:34 pm
Mario
Bericht 
Nou Gustav, jouw uitleg is stukken gedetailleerder dan het plan waarover ik beschik. Heel erg bedankt. Zal ik zeker wat aan hebben.

Het op de doos afgebeelde halfrupsvoertuig ziet er inderdaad uit alsof het grijs is met wat losjes een zandkleur erover. Moet nog wat research doen i.v.m. het gebruik door het Afrikakorps van de pak 75/40 (vanaf wanneer en hoe de camoeflage van de voertuigen toen was ; ben van plan om beide in 1 soort diorama of scenetje te zetten). Als ik dat min of meer weet, kan ik aan het werk.


do aug 26, 2004 6:47 pm
Harro
Bericht 
De PaK 40 verscheen pas laat op het Afrikaanse slagveld. In de beginperiode was de 50cm PaK 38 het meest gebruikte anti-tank kanon (samen met de 88mm FlaK). Dragon maakt hier een mooi en niet al te duur plastic model van

Overigens, bedenk ook dat elk voertuig flinke hoeveelheden jerrycans meevoerde, zowel met brandstof en met water (gemerkt met een wit kruis)

En nog even over de verf: omdat ze op het laatste moment hun gele kleur kregen moest men ook om de balkenkruizen heenverven (zie de onderstaande scans uit Bender)
http://ourworld.compuserve.nl/GustlW2/Kreuz.jpg
http://ourworld.compuserve.nl/GustlW2/Bender.jpg

* afbeeldingen zijn te groot, heb er links van gemaakt - Jeroen


do aug 26, 2004 7:08 pm
Harro
Bericht 
En nog even een scan uit Barker: zo zag zo'n rek voor jerrycans er bv. uit. Makkelijk te maken met de jerrycan set van Italeri (incl. jerrycans en rekjes). Kost maar iets van vijf Euro.

Let ook op de slechte conditie van de camoverf. Door de wind en de schurende werking van het zand werden de voertuigen letterlijk gezandstraalt - de grijze verf zie je op veel plaatsen zitten doordat de gele verf bijna verdwenen is. Dit kun je namaken met maskoil maar ik weet niet hoe lastig je het wil maken.

In de foto zie je ook mooi de witte kruizen op de blikken waar water in zit.

http://ourworld.compuserve.nl/GustlW2/spoor.jpg

* afbeeldingen zijn te groot, heb er links van gemaakt - Jeroen


do aug 26, 2004 7:13 pm
dvdhoven
Bericht 
Even een vraag, licht OT.
Ik zie dat je aangeeft Gustav, dat water jerrycans gemerkt waren met een wit kruis. Lijkt me logisch. Maar hadden de Duitsers dan geen aparte jerrycans voor water? Voor zover ik begrepen heb, hadden de geailleerden een andere handgreep op de watercans. Lijkt me ook logisch dat de Duitsers dat hadden. Dan nog is een wit kruis zeer aan te raden. In de hitte van het gevecht, let je niet altijd op handgrepen. :)


vr aug 27, 2004 8:01 am
Harro
Bericht 
Nee, waren gewoon dezelfde cans


vr aug 27, 2004 8:43 am
Antwerp X
Bericht 
In een Signaal staat er ook ergens een fotoreportage van de waterjerrycans bij een Afrikakorps-eenheid die aangeduid werd met een nummer (Het kan 9 zijn, het kan ook 7 zijn, ik weet het niet juist meer).

Ben je er zeker van dat het dezelfde Kanister waren? Want de cans voor brandstof hadden waren met 'Kraftstoff' geponsd, waren de cans dan ook niet met '(Trink)Wasser' gemarkeerd?


vr aug 27, 2004 10:41 am
Harro
Bericht 
Ja, dat wel natuurlijk. Maar er was geen uiterlijk verschil tussen de cans.


vr aug 27, 2004 10:42 am
Mario
Bericht 
Bon, ik ben eraan begonnen en met wat nu volgt, zal ik me waarschijnlijk niet populairder maken... :roll:
Wel even meegeven dat ik wel al jaren aan modelbouw doe, maar steeds "out of the box" zoals ze zeggen, dus gewoon het plannetje volgen en er zelf niet of nauwelijks aan "schaven" of aan toevoegen. Doorgewinterde modelbouwers zullen me dus wel kunnen kruisigen.

Mijn grootste probleem was dus het interieurs, waarvoor op het plannetje haast niets staat aangegeven (uitgezonderd het stuur dat in mat zwart zou moeten, wat ik ook gedaan heb).

De watertank en -houder in het interieur heb ik in Humbrol 87 geverfd (matt steel grey), het instrumentenpaneel in Gunze Sangyo 314 (acryl; de rest van de binnenwanden zullen ook in die kleur zijn), er staan 3 pookjes in, alle 3 in H79 (matt bleu grey), de pedalen en twee voorwerpen die aan het instrumentenpaneel bevestigd zijn in H92 (matt iron grey). De buitenkant is in Tamiya German grey (acryl). Een heel aantal zaken zullen hoogstwaarschijnlijk niet natuurgetrouw zijn, maar ik denk dat het qua "improvisatie" nog wel meevalt ; erg psychedelisch oogt het toch al niet.

Nu vroeg ik me af in welk materiaal de zitjes in zo'n voertuig gemaakt zijn : gewoon staal/metaal of hout of zit er zelfs een voering in (wat ik ten zeerste betwijfel voor een militair voertuig in massaproductie, maar je weet nooit) ?

Uiteindelijk heb ik dus gekozen voor een licht interieur (een soort van gebroken wit of wit/blauw). Ik raakte overtuigd door dat dit de juiste keuze was door een opmerking van een winkelier : indien het interieur zwart zou zijn, zouden de soldaten nogal bakken in hun sdkfz's.

Ah ja, nog een bijkomende vraag : als ik de zandkleur zal aanbrengen, zal ik de acryl moeten verdunnen, denk ik. Hoe doe je dat het beste ? Diezelfde winkelier raadde me aan om bij een apotheker een soort alcohol te kopen (geen zuivere, andere blijkbaar). Welke zou dat kunnen zijn ?


vr jul 29, 2005 4:22 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group