Het is nu do maart 28, 2024 10:21 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Slag om Arnhem : Het bouwen van een Diorama - Info gewenst 
Auteur Bericht
Danny Wennekes
Bericht Slag om Arnhem : Het bouwen van een Diorama - Info gewenst
Amigo's,

Vorig jaar september startte ik een topic met de titel "Slag om Arnhem : Lonsdale Force in N.H. Kerk te Oosterbeek".

(Voor diegene wiens geheugen wat opfrissing nodig heeft : http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... sc&start=0 )

De vele zeer goede reacties hebben me overladen met, laten we het maar noemen, 'gemengde gevoelens". Met name een uitspraak over "de grootte van het project met de kerk" en een uitspraak over "het richten op specifieke onderdelen" hebben me de laatste maanden niet losgelaten. Beide afspraken kwamen uit de "digitale mond" van ons aller Pietje....

Pietje bedankt dat je me weer even met twee voeten op de grond hebt geplaatst (over de grootte) en dat je me de uitdaging hebt gegeven met te gaan specificeren op bepaalde onderdelen.

Door de input van Pietje heb ik afgelopen maanden besloten wat afstand ervan te nemen en mezelf te herorienteren en verder in te lezen op de slag. Wat ik even zeker wil stellen, is dat het project WEL doorgaat. Ik had alleen besloten het project even van een afstandje opnieuw te gaan bekijken.

Door de eerder genoemde input, heb ik besloten me te gaan richten op de handelingen van de artillerie in dit gebied rondom de kerk. Ik heb nog niet bepaald welk stuk geschut onderwerp van het diorama zal gaan zijn, dus onderstaande vragen hebben betrekking op zowel de 6 en 17 ponders, mortieren, pack howitzers etc.

Mijn vraag aan jullie is "Wie oh wie heeft er :"
- Foto's / afbeeldingen van artillerie verhandelingen in zuidelijk Oosterbeek
- Informatie aangaande goeie literatuur en lectuur hieromtrent
- Andere informatie en/of referenties van wat ik zeker niet over het hoofd mag zien.
- etc.

Ik hoop wederom op jullie assistentie !


zo feb 13, 2005 12:42 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Dit hoort eerder thuis bij "Modelbouw".

Gerd


zo feb 13, 2005 1:37 pm
Profiel
Danny Wennekes
Bericht 
Nee....da's volgens mij niet helemaal waar.... de hamvraag is de vraag naar historisch accuraat referentie materiaal... daarbij maakt het volgens mij niet uit of ik dit wil gebruiken voor modelbouw of studiedoeleinden of dat ik het materiaal thuis aan de muur wil hangen.

Als iemand vraagt naar info omtrent bijvoorbeel Eben Emael en ik meng me halverwege in de topic zeggende dat ik daar eens een mooi diorama van ga bouwen, dan mikken we de topic toch ook niet in de modelbouw hoek...

De vraag is een vraag naar referentiemateriaal aangaande historische gebeutenissen en eenheden... de vraag zelf staat los van de handelingen waarvoor ik het ga gebruiken.


zo feb 13, 2005 1:58 pm
Bart Geraerts
Bericht 
Eigenlijk wel waar wat Danny zegt. Nu zullen er waarschijnlijk een hoop mensen dit topic niet lezen omdat ze gewoonweg geen interesse hebben in modelbouw... terwijl die mensen misschien een hoop aan informatie hebben...

Danny Wennekes schreef:
iemand vraagt naar info omtrent bijvoorbeel Eben Emael


waar :shock: :lol: :P


zo feb 13, 2005 2:13 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Ik heb eens rondgekeken in mijn eigen papieren over de RA. Ten eerste heb je natuurlijk de boeken die zich richten op de RA. Bijvoorbeeld titels als:
The Gunners at Arnhem van Peter Wilkinson MC;
Winged Gunners van Robert Woollacott.

Daarnaast vind je in het Staffords rapport van Boeree een aantal verwijzingen naar de Light Batt´s.
Maar andere bronnen zijn natuurlijk de verschillende Post Battle Reports en War Diaries uit het PRO. Voor interviews zou je eens in het Ryan Archive in Ohio kunnen kijken (de catalogus van dit archief is online te raadplagen).
Ook zou je eens in de ministories van De Vrienden kunnen duiken, hier stonden dacht ik ook een aantal publicaties over de RA in.
Tijdens de wisselexpositie in 2003 had het Airborne Museum een aantal papieren liggen waarop kort de organisatie van de RA wordt weergegeven. Als je wilt kan ik wel even een scan voor je maken.

Denk dat je hier wel mee vooruit kan...

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


zo feb 13, 2005 2:28 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Was ik bijna de WE vergeten van
- Airlanding A/T Batt.
- Airlanding Light Batt.
- HQ Air Landing Light Regt.
- Forward Obs. Unit RA

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


zo feb 13, 2005 2:34 pm
Profiel WWW
Danny Wennekes
Bericht 
Jeroen,

als je een scan zou kunnen maken, dat zou fantastisch zijn.

Ik heb ook gelezen dat "The Cauldron" op dit onderwerp is toegesneden...klopt dit ?

De info over de ministories in de bladen van de VVAM is zeer waardevol..... da's een mooi klusje voor vanmiddag !!

Thanks !!


zo feb 13, 2005 2:36 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Ik zal zometeen dat documentje even inscannen voor je.
Helaas heb ik het boek hier niet liggen, en ken het niet goed genoeg om te zeggen of dit hierop toegesneden is.
Voor die ministories moet je sowiezo de eerste nummers eens doorbladeren.

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


zo feb 13, 2005 2:43 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Scans zijn verstuurd Danny...

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


zo feb 13, 2005 3:03 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Vandaag nog eens goed door mijn documentatie gespeurd en kwam nog wat aardigs voor je tegen Danny. Het is een artikeltje uit 1976 geschreven door Wybo Boersma voor het maandblad van de Documentatie Groep '40 - '45, met als titel "Materiaal, gebruikt door de Royal Artillery tijdens De Slag om Arnhem". 5 pagina's lang. Als je wil kan ik je wel een kopietje sturen.

Zoals je misschien gelezen hebt in de topic over boeken t.b.v. MG weet je misschien dat de ABRG in 1994 een boekje uitgebracht met als titel "De inzet van het 17 ponder anti-tank kanon tijdens de Slag om Arnhem". Het heeft 43 bladzijden, maar is helaas niet meer verkrijgbaar. Misschien dat je de ABRG hier eens voor zou kunnen benaderen (als je dit nog niet gedaan hebt). :wink:

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


ma feb 14, 2005 6:58 pm
Profiel WWW
Danny Wennekes
Bericht 
Jeroen,

Via Hans Molier heb ik de beschikking gekregen over de inzet van de 17 ponder. Da's inderdaad een waardevol document.

Als je een kopietje van de 5 pagina's zou kunnen trekken, zou ik je zeer dankbaar zijn. Als er kosten aan verbonden zijn, laat het dan weten, want deze zullen uiteraard betaald worden.

Nogmaals en wederom alvast hel erg bedankt !!!


ma feb 14, 2005 7:38 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group