Het is nu do maart 28, 2024 10:33 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Roest 
Auteur Bericht
OmErta
Bericht Roest
ik start deze nieuwe topic omdat ik net zelf op het idee gekomen ben hoe roest te maken en ik wil graag ook eens weten hoe jullie roest simuleren

mijn (juist bedachte) manier:
Daarnet heb ik roest afgeschraapt van een oude zaag en ben zo zeer fijn roeststof bekomen die mij nuttig lijkt om echt roest te gebruiken om roest na te bootsen. Ik weet echter nog niet hoe ik die zal aanbrengen: misschien best met verdunde houtlijm? er zijn waarschijnlijk al anderen die deze techniek gebruiken dan vraag ik ook aan hen hoe 'bevestig je de roest op je voertuig?

andere technieken
ik heb nog enkele andere technieken in gedachten je moet maar zeggen wat je ervan vindt.
- Mig pigments ljkt mij een goede manier maar nog niet geprobeerd maar zal me zeker binnenkort enkele pigmenten aanschaffen.
- Gewoon schilderen met een roestkleur maar dit lijkt me niet zo'n goeie/mooie methode

heb je opmerkingen/aanvullingen, andere methodes post ze hier: zou graag jullie methode/reactie weten.

grtz Alex

nog even vermelden dat ik wel nog nooit roest gebruikt heb dus spreek niet uit ervaring: heb nog maar 1 model gemaakt en ga volgende week beginnen aan mijn tweede, derde, ... model om meteen ook mijn eerste dio te maken.


wo jul 21, 2004 5:26 pm
Robert Blokker
Bericht 
Ola Alex

De methode die waarover jij spreek met het gebruik van echte roest heb ik wel eens eerder gehoord en ik ken mensen die er echt bij zweren. Je kan nog meer en sneller roest krijgen door een potje water met daarin een stukje staalwol in het vensterbank in het zonnetje te zetten. En het daarna opbrengen. Kan gewoon met droge kwast kan in combinatie met verf en kan ook met verdunde Houtlijm.

Gewoon in een roestkleur schilderen heb ik voorheen altijd gedaan maar het is niet zo overtuigend. Misschien heb ik het al die jaren wel verkeerd aangepakt. Het probleem hiermee is dat het vrij moeilijk is om dat ruwe structuurtje erin te krijgen. Dit is mogelijk te bewerkstelligen met verdunde putty die je op het roestige gedeelte stippelt met een stijve kwast. en vervolgens met verschillende bruin kleuren en oranje tinten de roest kleuren erop washed.

Nu De MIG pigmenten, als ik iets zou willen aan bevelen voor Roest dan is het wel dit product. Ik heb hier een tijdje terug een post gedaan over mijn opgravingsdiorama waar ik mee bezig ben deze is te vinden op onderstaande link:
http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum/viewtopic.php?t=573
Ik heb hier eerst de roesttextuur gemaakt door middel van Verdunde pigment met een stijve kwast gestippeld. Dat laten drogen. Daarna met een donker bruine kleur erover heen geschildert. Terwijl dit nog nat was heb ik hier de roestkleurige Mig Pigmenten erop gekwast. Hierna heb ik de roestkleuren gemengd met onder andere zwart en een lichte stofkleur om meer verschillende bruintinten te krijgen.

Ik hoop dat dit genoeg informatie is als er nog een vraag is laat het me weten

Greetz Robert


wo jul 21, 2004 7:01 pm
OmErta
Bericht 
bedankt robert voor uw reactie

ik ben eigenlijk al zeker dat ik MIG pigmenten ga kopen hoor alleen weet ik nog niet wanneer. Ik hoor enkel positieve reacties erover dus het kan niet anders dan meevallen. Op Armorama heb ik er trouwens ook een interresant artikel over gevonden maar ook jouw uitleg over het aanbrengen ervan intereseert me , bedankt daarvoor.
over uw vorige post: die had ik al gezien en ik moet zeggen dat ik het zeer geslaagd vind!! nog maar eens het bewijs dat MIG pigmenten zeer goed zijn zeker? hoewel de maker er ook wel iets zal toedoen veronderstel ik :wink:
Je artikels op armorama vind ik trouwens zeer interesant!!

nu nog wachten op de reactie van andere fourmleden en hun ervaringen/methodes

grtz alex


wo jul 21, 2004 7:57 pm
Jurrie
Bericht 
Alex,

Ik zit er zelf ook mee en ik denk dat de MIG pigmenten de oplossing is.

Ook ik ga er binnenkort ff wat van bestellen

Greetz,

Jurrie


zo aug 01, 2004 1:20 pm
Jurrie
Bericht 
[update]

Ik heb inmiddels 2dehands, maar nog ongeopende Scale Line pigmenten besteld(9 stuks, jaja:)) en ik heb ze binnen.

@Robbert Blokker...ik snap je methode voor roest nog niet zo goed, namelijk:

Citaat:
Ik heb hier eerst de roesttextuur gemaakt door middel van Verdunde pigment met een stijve kwast gestippeld. Dat laten drogen.


Euu..hoe doe je dit? Hoe kan je poeder verdunnen? Zo uit het potje is het maar een poedertje en blijft het niet zitten.

Citaat:
Hierna heb ik de roestkleuren gemengd met onder andere zwart en een lichte stofkleur om meer verschillende bruintinten te krijgen.


Euu(2)...gewoon wat poeder uit een aantal potjes pakken, bij elkaar mixen en dan erop smeren...dit blijft toch ook niet zitten? Tis poeder...:|............of gaat het hier weer over verf?

Al met al, ik snap er nog niet veel van :lol:

Jurrie


vr aug 06, 2004 4:11 pm
Robert Blokker
Bericht 
Ola Jurrie

Citaat:
@Robbert Blokker...ik snap je methode voor roest nog niet zo goed, namelijk:

Quote:
Ik heb hier eerst de roesttextuur gemaakt door middel van Verdunde pigment met een stijve kwast gestippeld. Dat laten drogen.


Euu..hoe doe je dit? Hoe kan je poeder verdunnen? Zo uit het potje is het maar een poedertje en blijft het niet zitten.

Hier heb ik een klein foutje gemaakt in de tekst. Dit is helemaal te danken aan mijn eigen verstrooidheid. Wat ik Eigenlijk bedoel is dat de Roest structuur is gemaakt met verdunde Putty in plaats van verdunde pigment. Gewoon Putty verdunnen met Thinner en het daarna opstippelen met een stijve kwast

Citaat:
Quote:
Hierna heb ik de roestkleuren gemengd met onder andere zwart en een lichte stofkleur om meer verschillende bruintinten te krijgen.


Euu(2)...gewoon wat poeder uit een aantal potjes pakken, bij elkaar mixen en dan erop smeren...

dit blijft toch ook niet zitten? Tis poeder...............of gaat het hier weer over verf?

Wat je min of meer doe (Althans met de MIG pigmenten weet niet hoe het met de Scale line pigmenten is) je pakt uit verschillende potjes wat poeder en die mix je in een bakje op deze manier verkrijg je meerdere tinten. Hier is wel even roeren voor nodig en het echte effect zie je als je het gewoon droog opgekwast heb

Ik hoop dat mijn uitleg zo iets meer hout snijdt als je een vraag heb schroom niet en vraag het gewoon

Greetz Robert


vr aug 06, 2004 7:17 pm
Jurrie
Bericht 
Jaa, das al beter..


Je mixt de poeders dus gewoon en je kwast het erop? Gewoon droog...dat is het dus eigenlijk? Maar kan je het dan niet bijna niet zo goed verven/olieverf gebruiken :shock: :roll: ...En blijft het wel zitten als je het gaat lakken dan?

BTW, die Scale Line poeders zijn in principe gewoon dezelfde als de MIG poeders..

Jurrie:)


vr aug 06, 2004 7:29 pm
Jurrie
Bericht 
Oke [update]!

Ik heb geprobeerd goed roest na te maken en het is zowaar gelukt:D

Ik heb eerst op het stuk waar ik roest wilde hebben lijm(plasticlijm gewoon) gesmeerd. na 20-30 s heb ik met een sateprikker(of iets dergelijks) de verf+plastic een beetje een en weer geschraapt, zodat je een "derrie" krijgt waarmee je een mooie structuur kan maken!


FF die lijm laten drogen en dan met een pigmentje eroverheen(ik heb Scale Line, maar die van MIG zal wel precies hetzelfde werken)....beetje roest, beetje zwart en het lijkt er al heel goed op!

Straks nog ff een roestplekje "behandelen", kijken of het weer goed lukt!

Jurrie


wo aug 11, 2004 11:36 am
Mich
Bericht 
Ik heb zelf nog miniatuurgaming met warhammer weliswaar, heeft niets met WOII te maken maar om roest te creëren kan je bv chestnut ink kope van citadel miniatures ideaal om roest te creëren :)


za jun 17, 2006 8:56 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group