Het is nu wo sep 19, 2018 5:19 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Houten kogels 
Auteur Bericht
Stephan

Bericht Houten kogels
In het boek 'voorbij Band of Brothers' wordt door Dick Winters op pagina 102 het volgende beschreven:we vonden ook talloze munitiebanden voor machine geweren,met daarin 'houten kogels'.Voor zover ik mij kan herinneren,had ik nog nooit houten kogels gezien.Misschien kwamen de Duitsers munitie tekort.
Ik vroeg mij schoon vader (OVW'er en Indie veteraan) of hij die ooit had gezien.
Hij kon mij alleen vertellen dat de Duitsers grote hoeveelheden munitie hadden die niet pastte,want als je zo'n munitie band afvuurde dan deed alleen de derde of negende kogel het en de rest niet.
Kan het zo zijn dat de Duitsers of veel munitie hadden buit gemaakt of veel munitie ''over'' hadden dat niet pastte in hun gangbare wapens en dat dan die kogels met een houten ''mal'' of omhulsel WEL pastte?
Maar dan wel met het gevolg van wat mijn schoon vader zei dat je nooit wist welke kogels het allemaal deden?
Wie weet hoe het precies zat?
Gr.
Stephan

vr jul 03, 2009 10:49 am
Profiel
racefiets

Bericht 
De houten kogels zijn niets meer dan losse flodders. Het feit dat de amerikanen dit niet kenden is dat de losse flodder in Amerika enkel bestaat uit een huls die dmv een kartonnetje gesloten is. Tot eind jaren 20 begin 30 bestond er wel een uitvoering in de VS met een papieren/houten kogel enkel is dit type in ongebruik geraakt en zal bij de gemiddelde GI onbekend zijn geweest.
De oefenmunitie in Duitsland bestond uit een huls met kruit met daarop een gekleurde holle houten kogel. De houten kogel versplinterde bij het verlaten van de loop en was binnen een paar meter uit de loop gevaarlijk.

Het verhaal van munitie die het niet deed zal niet slaan op de duitse geweer munitie. Tot aan het einde van de oorlog was de kwaliteitscontrole zeer hoog en de duitse munitie kan je tot op de dag van vandaag nog gewoon verschieten als deze op de juiste manier is opgeslagen geweest. Echt veel weigeraars zal je niet hebben. Enkel de stalen hulzen willen nog wel eens scheuren.

Verder maakte duitsland in grote hoeveelheden gebruik van buit gemaakte wapens en munitie. Het zou kunnen zijn dan je schoonvader vroeger na de oorlog "gespeeld" heeft met gevonden wapens en munitie. Mogelijk heeft hij bv belgische munitie proberen te verschieten uit een duits wapen.

Hier nog een voorbeeld van een Platzpatrone en een blank van Amerikaanse makelij.

Afbeelding

Afbeelding

vr jul 03, 2009 11:46 am
Profiel
Mr_Flibble

Bericht 
Een punt op een patroon is bij sommige wapens noodzakelijk zodat deze correct kunnen functioneren. De kogelpunt zorgt ervoor dat de patroon vanuit het magazijn in de kamer kan glijden. Zover ik weet is het nodig voor de BAR en de MG-42.

Een stompe losse flodder, zoals de .30-06 met de papier/wassen afsluiting, voeren dan niet of slecht door. Vandaar deze blanks met een houten punt.

ma jul 06, 2009 3:58 pm
Profiel WWW
Comu

Bericht 
Overigens lijkt het me dat als het een vrij zware houtsoort zou zijn met een punt, dat je er behoorlijk wat mee uit kunt richten.

ma jul 06, 2009 5:59 pm
Profiel WWW
Stephan

Bericht 
Dank jullie wel voor de uitleg,maar iets begrijp ik dan nog niet.
In het boek ziet Winters deze kogels terwijl ze de artillerie stelling van de duitsers aanvallen (ook te zien in de serie band of brothers) MAAR wat doen losse flodders in een actieve frontlijn?????????.
Op een oefen terrein ofzo ,OK dat kan ik mij voorstellen maar niet in een loopgraaf .
Stephan

ma jul 06, 2009 7:00 pm
Profiel
Leo

Bericht 
@ Comu,

Mij is vertelt dat de houten kop versplinterd bij het verlaten van de loop, met de bijgaande raad om (zoals met alle wapens) op oefening toch maar niet te richten op levende wezens.

Heb er op oefening mee geschoten op Tielen Heide (B). Met een BAR op driepoot en het is een heel realistische ervaring. Met als resultaat dat het heidegras in brand was geraakt. Dus zo onschuldig zijn die patronen ook weer niet.

Voorheen: NIGHTWALKER

ma jul 06, 2009 8:07 pm
Profiel WWW
Whoa Mahomet

Bericht 
Als het goed is werden de patronen met houten kogelpunt inderdaad gebruikt voor oefening te velde. Realistisch door knal, geen gevaar en het goed kunnen laten functioneren van het wapen.
Een kogelpunt van hout zal ballistisch nooit zo effectief zijn als lood, koper, staal of keramiek.
Zo schijnt er ook de mythe te zijn van patronen met glazen punten.
De SS zou hiervan gebruik maken. hout of glas zou dusdanige verwondingen opleveren dat dit de moraal bij de tegenstander naar beneden zou halen.

This myth comes from D-Day when the airborn troops that were dropped discovered German troops who's guns were loaded with wooden bullets. While it was spread around that the bullets were there to cause horrific injuries in Allied troops the reality was a little different. The bullets were made from Balsa wood, and were being used by troops who were doing wargames in the area at the time-if the bullet hit someone it was quite evident they had been hit, while not causing any injury (unless they hit someone in the eye). This seems to have been a standard German practice during wargames-the 1944 version of paintball really-and the bullets in question were not intended to be used in a real fight.

I would, btw, assume that the bullets had a significatly reduced powdercharge, just enough to fire the bullet and work the action.

7.92mm PlatzPatrone 33

The 'Platzpatrone 33' was the standard cartridge blank used during the war and identified by its 31mm long reddish or reddish purple wooden bullet. Originally loaded in once fired brass cases. A knurled ring ‘1.Sorte' was turned onto the case when reloaded, after use the case was sent back and after being reloaded again, another knurled ring ‘2.Sorte' was added to the case. By doing this, it was known how many times the case was used and it was discarded after the second knurled ring. Once the steel cases replaced the brass cases, the knurled ring marking were stopped. Despite being loaded with a fragile wooden bullet, the bullet could still be dangerous at 25m.

Er werden door de Duitsers ook patronen gebruikt met houten punten als zogenaamde Treibpatrone (om geweergranaten af te vuren)

7.92mm Patrone Gew. Krat 'Rifle grenade blanks'

Specialized blanks were made for the K98k rifle grenades with different propellant loads. In the summer of 1944, the OKH announced the blanks available and they included the following; ‘1gm load with a yellow primer head', ‘1.1gm load with a black primer head', ‘1.5gm load with a short yellow wooden bullet', ‘1.7gm load with a red primer head' and a ‘1.9gm load with a black primer head'. However, in September 1944, a new blank was developed with a 1gm load which superseded the original 1gm pattern ‘1gm Gew. Kart'. This new blank was identified by a blue wooden bullet with a 9mm deep hole bored in the tip.

Picture to follow! Afbeelding
Afbeelding

En dan is er nog de patroon met houten kogelpunt die werd gebruikt in StaLags
(Stammlager).
Deze patroon werd gebruikt als stopkogel om krijgsgevangen te doen stoppen bij een vluchtpoging.
dergelijke patronen worden vandaag de dag nog steeds gebruikt bij politie eenheden voor Crowd en Riot control.
Dergelijke projectielen kunnen van dichtbij toch nog behoorlijke verwondingen opleveren.

ma jul 06, 2009 11:12 pm
Profiel
racefiets

Bericht 
Whoa Mahomet schreef:
En dan is er nog de patroon met houten kogelpunt die werd gebruikt in StaLags
(Stammlager).
Deze patroon werd gebruikt als stopkogel om krijgsgevangen te doen stoppen bij een vluchtpoging.
dergelijke patronen worden vandaag de dag nog steeds gebruikt bij politie eenheden voor Crowd en Riot control.
Dergelijke projectielen kunnen van dichtbij toch nog behoorlijke verwondingen opleveren.

Deze ken ik niet. Heb je daar meer informatie over? Ik ken trouwens ook geen huidige kogels met hout welke gebruikt worden voor Crowd en Riot control. Alle info hierover is welkom.

Er is trouwens inderdaad geexperimenteerd met kogels van glas. Ik heb daar thuis nog het een en ander op papier. Zal eens zoeken of ik dat nog kan vinden.

Het gebruik van een houten kogel heeft inderdaad te maken met de problemen die kunnen op treden met aanvoer maar ook met de ruimte die vrij komt in bv een (intern) magazijn. Hierdoor kunnen de patronen verschuiven met alle aanvoerproblemen die daardoor kunnen ontstaan. Tevens geeft een houten kogel een iets hogere gasdruk welke nodig is voor (semi) automatische wapens. Deze hebben gasdruk nodig om het systeem te laten herladen. De houten kogels versplinteren na het verlaten van de loop. Deze houtsplinters kunnen op korte afstand nog gevaarlijk zijn. Zo zijn er doden gevallen door van te bij op mensen te schieten. Ook de gebruikte houtsoort is heel belangrijk.

di jul 07, 2009 3:47 pm
Profiel
Whoa Mahomet

Bericht 
Het komt uit het verhaal A Former POW at Berga. Bad Orb-Stalag 9B

On March 20, 1945, a fellow prisoner named Goldstein was shot and killed for attempting to escape. That day, when his body was brought in, I was ordered to testify that I witnessed Goldstein’s escape and to claim he was shot for that reason. Not only had he been shot in the upper torso, but I also noticed upon closer examination, a shot to his forehead. The hole had been filled with wax to cover up the SS troops use of wooden bullets. I managed to acqure some of these bullets, but during my hospitalization I lost track of them. Others had been shot in the same manner as Goldstein. This I knew after having also examined them as well

Ik heb op internet ook een foto gevonden van wat beweerd (in 1943) een wooden bullit te zijn die in een soldaat zijn been is terecht gekomen.

Afbeelding

Afbeelding

di jul 07, 2009 10:30 pm
Profiel
Whoa Mahomet

Bericht 
En hier een foto van vandaag de dag waarbij nog steeds gebruik wordt gemaakt van hout als projectiel tijdens Crowd en Riot control.
Afbeelding

di jul 07, 2009 10:38 pm
Profiel
racefiets

Bericht 
Het verhaal is een ingezonden stukje door iemand naar een medisch tijdschrift. Het gebruik van houten kogels is volgens mij echt een fabeltje die ontstaan is door de onbekendheid (bij de amerikanen) van het bestaan van losse flodders met een houten kogel. Ik ken zelf ook geen andere patronen met houten kogel dan de losse flodders. En ik verzamel toch al ruim 15 jaar munitie waaronder 7,92x57. De gemiddelde GI had ook weinig kennis van wapens en munitie anders dan hetgeen hem geleerd was tijdens zijn opleiding. Hierbij werd als je geluk had wel het een en anders geleerd over de wapens die je tegen kon komen enkel werd er dan wel met scherp geschoten en niet met losse flodders.
Tijdens WO2 waren er meerdere fabeltjes die in de ronte gingen en zelfs tot ver na de oorlog over wat Duitsland allemaal wel niet toepaste of gebruikte.

Voor het gebruik van de houten kogels in concentratie kampen. Als er daadwerkelijk gebruik is gemaakt van houten kogels dan zullen dat toch losse flodders geweest zijn die meer uit een sadistisch oogpunt van heel dichtbij gebruikt zijn. Zoals het ook al staat in het verhaal. Er is een kogelgat in het voorhoofd aangetroffen. Dit kan niet als het op de vlucht is gebeurd. De term stopkogel zou ook niet echt van toepassing zijn.

Het gebruik van hout bij Batons kende ik nog niet. Persoonlijk vind ik dit een beetje een vreemde keuze voor riot control. Het materiaal vervormd niet of nauwelijks en zal daarom vrij veel energie bij zich dragen. Rubber of bv een beanbag geeft zijn energie veel gecontroleerder vrij en zal enkel op korte afstand echt gevaarlijk zijn. Het kaliber zal bij de houten uitvoering 37mm of 40mm bedragen. Vrij fors en volgens mij ook risicovol om tegen personen in te zetten.

di jul 14, 2009 12:12 pm
Profiel
ducatim901

Bericht 
We hebben ze wel eens zien liggen in Frankrijk tussen de normale K98 patronen.
Ik heb toen een een houten koje meegenomen maar die was aan het einde van de dag zo uitgedroogd dat ie uit elkaar was gevallen.
De houten kogels waren ook hol en tussen het kruit in de huls en de kop zat een plukje van wol of iets dat er erg op leek.
Groeten Jack.

di dec 15, 2009 11:13 pm
Profiel
GI joe

Bericht 
Stephan schreef:
In het boek ziet Winters deze kogels terwijl ze de artillerie stelling van de duitsers aanvallen (ook te zien in de serie band of brothers) MAAR wat doen losse flodders in een actieve frontlijn?????????.
Op een oefen terrein ofzo ,OK dat kan ik mij voorstellen maar niet in een loopgraaf .
Stephan

De dag dat ze die artillerie-stelling aanvielen was D-day. De Duitsers waren daar ongetwijfeld op de hoogte van de landingen maar er zal voor die tijd ook regelmatig geoefend zijn... Niet zo gek dus dat er oefen-munitie te vinden is.
Wellicht dat ze de geallieerden er ook wel ooit mee voor de gek hebben gehouden, door gericht te schieten met losse flodders. Het haalt dan wel niets uit maar zorgt waarschijnlijk dat een aanzienlijk deel van de troepen in dekking gaat (totdat ze doorkrijgen dat er niks rondvliegt).
Andere verklaring die ik kan bedenken is dat er gewoon zoveel mogelijk munitiekisten zijn aangesleept en dat er daarbij ook blanks zaten. In een flinke chaos worden meer fouten gemaakt.

ma aug 30, 2010 10:27 pm
Profiel
GI joe

Bericht 
Stephan schreef:
Stephan

De dag dat ze die artillerie-stelling aanvielen was D-day. De Duitsers waren daar ongetwijfeld op de hoogte van de landingen maar er zal voor die tijd ook regelmatig geoefend zijn... Niet zo gek dus dat er oefen-munitie te vinden is.
Wellicht dat ze de geallieerden er ook wel ooit mee voor de gek hebben gehouden, door gericht te schieten met losse flodders. Het haalt dan wel niets uit maar zorgt waarschijnlijk dat een aanzienlijk deel van de troepen in dekking gaat (totdat ze doorkrijgen dat er niks rondvliegt).
Andere verklaring die ik kan bedenken is dat er gewoon zoveel mogelijk munitiekisten zijn aangesleept en dat er daarbij ook blanks zaten. In een flinke chaos worden meer fouten gemaakt.

ma aug 30, 2010 10:31 pm
Profiel
peter balkengat

Bericht Re: Houten kogels
zo te zien brengen die houte kogels ook goede schade aan! Nooit van gehoord, interessant! dank jullie wel

ma sep 05, 2011 12:48 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende