Het is nu wo sep 26, 2018 7:01 am

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 
105mm Howitzer m14 granaatkop Update! (14-11-2011) 
Auteur Bericht
minelab89

Bericht 105mm Howitzer m14 granaatkop Update! (14-11-2011)
Hallo,

Ik heb laatst 2 granaten gevonden maar volgens de hulzen wat ik erbij vond is het een dummy (M14 drillcartridge)
De hulzen zijn dus wel inert (105mm Howitzer)maar de "kop"niet denk ik. Want de afbeelding van een dummy kop komt niet overeen met deze wat ik vond. Zie de afbeelding en schets, iemand een idee wat dit kan zijn?AfbeeldingAfbeelding Zo lag hij dus erbij en bij de volgende afbeelding zie je hoe een dummy drill cartride hoort uit te zienAfbeelding De flens verbinding klopt niet met de tekening. En ook een belangrijk verschil is dat de kop niet in de huls gaat wat bij die laatste afbeelding wel het geval is. De schets is echt niet overdeven, de vormen waren exact in die verhouding. Na wat speurwerk en het vele gebruik van Google ben ik deze identieke H.E. tegengekomen.
Hij lijkt er sprekend op en de huls komt ook overeen.AfbeeldingAfbeelding Een erg gevaarlijke combinatie dus die dummy drill cartridge met die H.E. kop!

Laatst bijgewerkt door minelab89 op ma nov 14, 2011 10:14 pm, in totaal 6 keer bewerkt.

di nov 08, 2011 8:24 am
Profiel
Moderator
Jean

Bericht Re: 105mm Howitzer m14 granaatkop
Neem contact op met de e.o.d, die gaan je het direct uitleggen.

di nov 08, 2011 1:38 pm
Profiel
sauerkraut

Hoe heet jouw beschermengel? Die wil ik ook wel hebben.

di nov 08, 2011 2:12 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Waarschijnlijk mortiergranaat. Vooral het gegeven dat er geen koperen ringen op het breedste deel zitten, doet dat vermoeden. Een mortiergranaat zonder vinstaart ziet er zo uit. Een mortier is een gladde schietbuis. De 10 cm mortieren waren in WOII nog veel in gebruik. De Duitsers gebruikten ze veel (Nebelwerfer), de Amerikanen ook (4 inch of 4,2 inch mortar)

di nov 08, 2011 4:07 pm
Profiel WWW
minelab89

Ja we hebben heel voorzichtig aan gedaan, maar ik denk niet dat het om een mortier gaat. Aangezien hij dus met die houten flens op de huls zat! Dit vond ik heel raar, de hulzen staan niet op de foto want die lagen ervoor. Het geheel lag er volgens de schetstekening bij.

di nov 08, 2011 6:21 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

http://www.springfieldarsenal.net/produ ... oductId=63
http://www.lrh.usace.army.mil/projects/ ... n_project/

De versmalde basis is typerend voor mortiergranaten. Heb je een foto van de 'hulzen'? Wat zat er in deze 'hulzen'.

di nov 08, 2011 7:07 pm
Profiel WWW
minelab89

Bedankt voor de link hij lijkt er heel veel op!
Maar is deze nu inert of niet?
Wat de hulzen betreft, er zaten inert kruitzakken in en hadden een ingeslagen slaghoedje.
Zo ziet hij eruit, deze heb ik eerder gevonden maar is exact dezelfde!Afbeelding

di nov 08, 2011 7:17 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Dan kunnen het voor howitzer geprepareerde mortiergranaten geweest zijn. Ik ben geen explosievenexpert, weet alleen wat van munitie op zicht, niet de inhoud.

di nov 08, 2011 7:36 pm
Profiel WWW
minelab89

Hij lijkt er heel veel op maar het is hem niet helamaal.
Hij heeft helemaal geen staart en zat echt op de huls, die flens had ook precies de breedte van de huls.
Stel hij is voor te oefenen dan is het een heel fragiel ontwerp.

di nov 08, 2011 10:13 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Dat hij geen staart had zegt overigens niets, deze is namelijk demontabel.
Misschien kunnen deze mensen licht op de zaak werpen?
http://www.mtmdawn.nl/contents/nl/d22.html

wo nov 09, 2011 11:57 am
Profiel WWW
minelab89

@ Wilco,

Dank u voor de link, maar deze mensen wisten het ook niet.
De deskundige van het legermuseum van Leiden wist het ook niet te plaatsen.

@Jean,

Direct contact met de E.O.D. is onmogelijk en een melding moet altijd via de politie worden geregeld.
De politie zelf heeft geen deskundigheid in huis, althans de bureau's in mijn nauwe omgeving niet.

ma nov 14, 2011 10:13 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Bericht Re: 105mm Howitzer m14 granaatkop Update! (14-11-2011)
Eh Legermuseum in Delft bedoel je neem ik aan?

Citaat:
@Jean,

Direct contact met de E.O.D. is onmogelijk en een melding moet altijd via de politie worden geregeld.
De politie zelf heeft geen deskundigheid in huis, althans de bureau's in mijn nauwe omgeving niet.

Begrijp ik hieruit dat jullie niet de legale weg behandelen om de vondst van munitie te melden? Anders was de EOD toch al geweest? Zijn jullie zelf bevoegd tot het opruimen van explosieven?

ma nov 14, 2011 11:20 pm
Profiel WWW
minelab89

Nee dat heb je verkeerd begrepen :)

Het punt was dat ik niet zeker wist of het een dummy kop was (daarom plaatste ik hem op het forum).
Aangezien de bijvondst een drill cartridge was en het logisch was dat dit ook inert was.

Want stel als ik de politie daarvoor belde om een afspraak te maken met de E.O.D. dan was ik de dummy zowiezo kwijt.
Want die laten hem gewoon ontploffen, ze komen immers niet voor nix en nemen geen risico.
Maarja nu weet ik voor 90% dat het om een H.E. gaat en licht ik de politie natuurlijk in!

di nov 15, 2011 7:47 am
Profiel
Fedor

Tja het is niet voor niets dat de EOD geen risico wil nemen... ik zie van hun nooit vragen op fora staan over of iets echte munitie is of niet.

di nov 15, 2011 9:06 am
Profiel
Technische Dienst
Egbert

Hieronder volgen voorschriften van de politie:

Politie.nl schreef:
Het bezit van wapens is strafbaar. Dat betekent dat iedereen die een wapen en/of munitie in bezit heeft, deze moet inleveren bij de (afdeling Bijzondere Wetten van de) politie. De Wet Wapens en Munitie (WWM) stelt letterlijk dat: 'hij die een wapen of munitie voorhanden heeft, zonder daartoe gerechtigd te zijn, verplicht is deze terstond bij de korpschef in bewaring te geven'. De Wet wapens en munitie geldt ook voor oude wapens en munitie, bijvoorbeeld oude gevonden granaten uit de Tweede Wereldoorlog. Ook die moet u inleveren bij de politie.

Ga wel zorgvuldig om met gevonden munitie:

In ieder geval dient aangetroffen oorlogstuig NIET door particulieren te worden vervoert maar dient de politie ingeschakeld te worden. De politie stuurt terzake deskundigen en zal de EODD waarschuwen het aangetroffen spul op te halen. Tevens zal de TEV adviseren waar e.e.a. kan worden opgeslagen in afwachting van de EODD.

Aangezien je er zelf al voor 90% van overtuigd bent dat het om een explosief gaat, is het een goede zaak dat je de politie gaat inlichten, want dit is immers bij wet verplicht. Voor de toekomst zou ik je toch met klem willen aanraden om direct de politie in te schakelen en niet eerst zelf uit te dokteren of het een dummy is die je kunt houden, terwijl je je ook nog moet afvragen of je een dergelijke dummygranaat zonder de juiste onheffingen wel in je bezit mag hebben. Bij een verkeerde inschatting kunnen de gevolgen desastreus zijn, je zult niet de eerste zijn die het slachtoffer is van een vergissing of verkeerde handeling in zo'n situatie.

di nov 15, 2011 1:20 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ]