Het is nu ma jun 25, 2018 3:53 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Munitie van Lancaster boordgeschut? 
Auteur Bericht
Drentse Gerrit

Bericht Munitie van Lancaster boordgeschut?
Om meer duidelijkheid te krijgen over de plaats van de crashsite van een Lancaster, heb ik met een maat in die omgeving oppervlakkig gezocht met een detector. Wij troffen diverse kleine stukken aluminium aan, onmiskenbaar van een gecrasht toestel.

In die omgeving is verder niets oorlog gerelateerd gebeurd. Daarom hebben we het vermoeden dat twee beschadigde hulzen en een kop die we vonden, ook uit dat toestel komen. De munitie is echter klein (boordgeschut of bewapening van de bemanning?). Omdat er wel opvallende kenmerken zichtbaar zijn (helaas geen teksten aan de onderzijde) ben ik benieuwd of iemand er wat over kan vertellen. Uw theorieën zijn van harte welkom.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ter voorkoming van misverstanden; we zoeken met toestemming en documenteren alle vondsten. We hebben contact met de historische vereniging en andere personen die zich met deze casus bezig houden. Van de plaats en de crash ga ik een beschrijving maken ten behoeve van traces of war.
Belanghebbenden kunnen altijd contact met mij opnemen, ik werk transparant en wil anderen graag helpen. Dit geldt ook voor de vondsten (sporen), ik ben geen trophyhunter.

Andre Boude, para operatie Amherst

za nov 09, 2013 4:47 pm
Profiel
dg1983

Bericht Re: Munitie van Lancaster boordgeschut?
Ziet er veelbelovend uit, veel succes met je/jullie zoektocht daar.

za nov 09, 2013 7:30 pm
Profiel
Drentse Gerrit

Bedankt. Aangezien het toestel ontploft is (de lezingen verschillen over of dit op de grond of in de lucht is gebeurd) is het niet eenvoudig om de juiste plaats te vinden. De staart zou afgebroken zijn en deze zou een behoorlijk stuk verder dan de crashsite zijn aangetroffen (doorgeschoten/doorgevlogen?). De stukjes die we nu vonden waren klein en lagen verspreid over een flink oppervlak. We hebben dus het idee dat we wel in de buurt zitten, maar nog zeker niet op de exacte plaats. De plek die wij verwachten die juist zou kunnen zijn, is een akker die net gerooid is. Nu eerst dus met de boer praten (daar hebben we (nog) geen toestemming). Naast het verlenen van toestemming, kan de boer vast ook informatie verschaffen. Hij zal ongetwijfeld ook eea in de rooimachine zijn tegengekomen. We zoeken rustig verder :D

za nov 09, 2013 8:15 pm
Profiel
racefiets

Je hulzen zijn .303 patronen geweest welke geladen waren met cordiet. Wat is er nog te lezen van het bodemstempel?

wo jan 15, 2014 4:52 pm
Profiel
Drentse Gerrit

Bedankt voor de reactie. Het bodemstempel is helaas niet meer leesbaar.
Een kennis die munitieverzamelaar (met vergunning) is, gaf aan dat de uitstekende onderste rand kenmerkend is voor Engelse munitie.
Hij acht de kans groot dat het inderdaad uit het toestel komt. Ook gaf hij aan dat de munitie voor meerdere doeleinden gebruikt werd.

za jan 18, 2014 11:22 am
Profiel
racefiets

Op zich heeft hij inderdaad gelijk enkel is de uitstekende rand niet typisch iets Engels. Meerdere landen hadden patronen in gebruik met een uitstekende rand. Nederland, Frankrijk een Danemarken bijvoorbeeld. De .303 is het standaard kaliber die door heel het verenigd koninkrijk werd gebruikt, het zou inderdaad uit het vliegtuig kunnen komen.
Ook een klein deel van het bodemstempel of zo maar een paar letters kunnen al voldoende zijn om het exacte type te achterhalen. Het missen van de slaghoedjes van de patronen en juist dat het kruit er nog in zit kan wijzen op een explosie of een spontaan samen persen van de huls waardoor het slaghoedje door luchtdruk uit de huls gedrukt is. Wat mij betreft is de kans vrij groot dat deze van een crashsite afkomstig zijn.
ps ik ben zelf ook munitieverzamelaar.

za jan 18, 2014 11:47 am
Profiel
Moderator
Jean

Leg bodempjes voor een uurtje in wat citroenzuur of azijn , daarna afspoelen. Met een loep zijn de stempels dan meestal zichtbaar.

za jan 18, 2014 2:47 pm
Profiel
Drentse Gerrit

Bedankt voor de tip, beide heb ik wel staan.
Citroenzuur in poedervorm neem ik aan? Gebruik ik ook voor zilvervondsten
De bodems zijn wel erg slecht, het zal me benieuwen of het gaat werken.

za jan 18, 2014 11:34 pm
Profiel
Hans001

Hallo Gerrit,

.303 munitie (die op je foto staat afgebeeld) was de standaard boordmunitie van Britse bommenwerpers uit WO2, en dus ook van de Lancaster.
De bodemstempels kun je wellicht zichtbaar maken door het lichtjes op te schuren (frommel er wel eerst even dat cordiet uit... brandt ook na 70 jaar nog :shock: 't Is maar een ideetje.

Groet,
Hans

za jan 16, 2016 11:27 am
Profiel
Roel R

Het zoeken met toestemming is een interessante opmerking. Hoewel ik geen afbreuk wil doen aan je mooie werk is het zo dat in principe iedere crashsite gezien wordt als een oorlogsgraf. Graven is alleen officieel mogelijk in samenspraak met Defensie (afdeling vliegtuigbergingen).

di jan 19, 2016 3:13 pm
Profiel WWW
Drentse Gerrit

Hans,

Bedankt voor je reactie. Normaal gesproken lukt het idd om bodemstempel gegevens weer zichtbaar te maken. In dit geval is dat niet gelukt. De hulzen zijn in zeer slechte staat.

Roel,

Een terechte opmerking mbt toestemming. Ik probeer daar zo integer mogelijk mee om te gaan. In deze casus zochten we op een akker naar sporen en niet dieper dan waar de boer komt met de ploeg (verstoorde grond). De vondsten fotografeer ik en heb ik gemaild aan personen die zich met crashsites bezighouden, zodat zij weten wat er speelt. Indien er belang bij is, zal ik het ook direct aan hen afstaan. Ik probeer zo transparant mogelijk en naar eer en geweten te werken. Het gaat me om het veiligstellen van sporen, niet om het vullen van een persoonlijke vitrine kast.

In deze casus heb ik overleg gehad met de historische vereniging. Een lid heeft het verhaal van deze crash beschreven in een extra oorlogs editie van hun blad, ivm de 70 jarige herdenkingen vorig jaar. Mijn verhaal over de 25 geëxecuteerden in diezelfde gemeente is daar ook in geplaatst. Tijdens plaatsen van de vraag over de munitie was mij nog weinig van de crash bekend. Door de historische vereniging en gesprekken is het verhaal duidelijker geworden. Ook wisten zij verhalen van zoekers die daar voor mij zijn geweest en met onbekende buit zijn vertrokken... Een vreemd verhaal hoorde ik over iemand die een handschoen zou hebben gevonden, waar nog menselijke botjes in hadden gezeten die op marktplaats zou zijn gezet. Dat er regels zijn mbt dergelijke plaatsen is een goede zaak.

Tot op heden heb ik slechts twee keer een detector gebruikt op een crashsite. De andere was om de crashsite te duiden van deze casus; http://nl.tracesofwar.com/artikel/45966 ... -R5779.htm. In dit geval trof ik bij TOW werk graven van vliegeniers, die ik niet kon matchen aan een crashsite. Omwonenden wisten er niets over te vertellen en nazoek leverde alleen een 'loss card' op met de vermelding 'on the banks of the Canal'. Dat dit niet juist was, wist ik zeker. Een oude man uit de plaats kon op de kaart ongeveer aanwijzen waar het wel was. Mijn detector bracht de uiteindelijke zekerheid, omdat op een akker in het gebied dat de oude man aanwees gesmolten aluminium druppels uit de grond kwamen, wat overeenkwam met het verhaal dat het toestel in brand had gestaan. Door de vondst kon ik de onbekende crashsite en de graven aan elkaar koppelen in een verhaal op Traces of War. Iedere geïnteresseerde kan het nu vinden. Wel of niet zoeken blijft een dilemma. Als oppervlakkig zoeken in verstoorde grond (ploegdiepte-30 cm) duidelijkheid kan verschaffen in een vraagstuk, dan zie ik daar geen kwaad in.

Met vriendelijke groeten,

Gerrit

di feb 02, 2016 5:00 pm
Profiel
DickB

Gerrit de R5779 was een Machaster, hier in de artikelen hebben jullie het over een Lancaster. Qua munitie maakt het niet veel uit, het scheelt wel twee motoren! Zoals de patrone er uit zien duid dit op brand, want de slaghoedjes zijn geëplodeerd.

di feb 09, 2016 3:33 pm
Profiel
Drentse Gerrit

Dick,

De patronen komen uit een in de lucht ontplofte Lancaster, dat is idd een andere casus als de R5779 Manchester. Het zijn al oude cases, destijds heb ik ook jou per mail op de hoogte gehouden van de activiteiten. Toevallig vond ik deze week in 'Wespennest Leeuwarden' nog een passage over de R5779, met wat extra info (en de bevestiging dat een familie 'Nylalt', die een bemanningslid hielp, de familie Nyholt moet zijn). Maar eens wijzigen in TOW.

Groeten,

Gerrit

do feb 11, 2016 12:34 am
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]