Het is nu ma aug 19, 2019 3:26 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
communicatie tussen tanks 
Auteur Bericht
Eberbach

Bericht communicatie tussen tanks
Ik heb wel eens foto's gezien van de bemanning van een Duitse tank. De commandant had een microfoon op zijn strottehoofd. Ook was er een speciale radioman aan boord. Naar ik heb begrepen waren er 2 communicatie kanalen:
- enerzijds tussen de diverse bemanningsleden;
- anderzijds tussen de tanks (& staf) onderling.
Hoe vond die communicatie tussen de tanks plaats? Gesproken woord of via seinsleutel/morse? Misschien een rare vraag.....

Zijn er "gesprekken" (spraak of morse) tussen tanks op het slagveld bewaard gebleven?

Wat was het bereik van de zendinstallatie van zo'n tank?

di mei 08, 2007 2:30 pm
Profiel
Dennis N

Bericht 
Vind het helemaal geen rare vraag, ben er namelijk ook wel benieuwd naar! Ook hoe dit bij vliegtuigen verliep.

di mei 08, 2007 4:59 pm
Profiel WWW
shorty

Bericht 
Zo even snel uit mijn hoofd weet ik dat niet alle tanks met het hoofdkwatier konden communiceren maar alleen de cdt. van en aantal tanks, Zug heete dat geloof ik. Weet niet het aantal tanks die tot de zug's behoorde.
Maar die cdt, lees radiobedienaar, had een aparte radio set met een extra of andere antene( vaak een ster antene). Ook waren er tanks van dezelfde serie welke in een compagnie gebruikt werden die alleen voor de comunicatie waren. Maar deze waren meer voor de hoge cdt's van een batalion of hoger.
Over de keelmicrofoon, deze werden veel gebruikt. Het voordeel is dat je jezelf goed verstaanbaar kon maken in een zeer lawaaierige omgeving, wat een tank nogal was.
Ik heb ze ook nig gebruikt bij vliegtuigen tot we betere kregen met microfoon voor de mond. Zal straks eens kijken wat ik er nog over kan vinden.

di mei 08, 2007 5:46 pm
Profiel
Rednas

Bericht 
In dit verhaal kwam dat dacht ik naar voren, je moet het maar ff snel doorlezen. Het is zeker de moeite waard, je kom zo veel te weten over het leven van de tankbemanning van een Panther:

http://www.go2war2.nl/artikel/1067

Kortweg kwam het hier op neer, de funker (radiobediende) had contact met de leider van een zug, de funker daarvan had weer contact met een hogere rang enz.

di mei 08, 2007 5:55 pm
Profiel
Eberbach

Bericht 
Rednas schreef:
In dit verhaal kwam dat dacht ik naar voren, je moet het maar ff snel doorlezen. Het is zeker de moeite waard, je kom zo veel te weten over het leven van de tankbemanning van een Panther:

http://www.go2war2.nl/artikel/1067

Kortweg kwam het hier op neer, de funker (radiobediende) had contact met de leider van een zug, de funker daarvan had weer contact met een hogere rang enz.

OK, bedankt, ga gelijk lezen. Als ik vragen heb meld ik mij weer. :D

di mei 08, 2007 5:58 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]