Het is nu di jul 23, 2019 9:43 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Oorlogsindustrie v/d neutrale landen in het interbellum. 
Auteur Bericht
Leo

Bericht Oorlogsindustrie v/d neutrale landen in het interbellum.
Waren Nederland en Belgie wel in staat om een buitenlandse agressie af te slaan ?
Ik weet weinig over de bewapening van het Belgisch/Nederlandse leger ten tijde van de Duitse inval. Waren de wapens eigen produkties of werden ze aangekocht in andere landen ? Nederland had een redelijke luchtmacht uit eigen produktie, maar voor de luchtafweer was het dan weer afhankelijk van het Britse Vickers.
De Belgische luchtmacht stelde volgens mij niet veel voor,ondanks de gedrevenheid van de enkele piloten (verkeerde bommenlading en beschoten door de eigen troepen).
Waren de handvuurwapens van eigen origine of werden ze aangekocht ?
Vanwaar kwam de munitie?

Toch enkele vragen waarbij jullie me kunnen helpen begrijpen.

...-

Voorheen: NIGHTWALKER

do jul 08, 2004 11:35 am
Profiel WWW
Wilco_Vermeer

Bericht 
Nederland:
Nederlandse wapens werden geproduceerd in licentie. Naast de Vickers had men ook de mogelijkheid tot de Bofors. De wapenfabrieken van Hembrug waren echter niet voldoende ingericht om aan de volledige vraag op tijd te voldoen en daarom was Nederland bezig aanvullingen uit het buitenland aan te kopen. Ook het aantal vliegtuigen was onvoldoende en ook hier lag het probleem in de productiecapaciteit. Dit bleek uiteraard pas toen op 10 mei de inval plaatsvond. Als een Duitse inval later had plaatsgevonden was het wellicht anders geweest.
Dit is heel kort natuurlijk, ik ben hierbij nog niet ingegaan op de diverse wapens.
Heel kort: vuurwapens (geweren, pistolen, mitrailleurs e.d. werden allen in licentie gemaakt), geschut werd zelf ontworpen en gebouwd of in licentie gemaakt, vele bestellingen geplaatst maar ook buitenlandse fabrieken konden of mochten niet leveren, vliegtuigen ndederland had 2 fabrikanten, Fokker en Koolhoven die beide volop produceerden. Koolhoven bouwde ook voor de Fransen een jager, schepen Nederland had haar eigen goede scheepswerven en bouwprogramma's.

Belgie weet ik niet veel van. Zij haden maar een kleine vliegtuigindustrie en vlogen onder andere met Gloste Gladiators, Fairey Battles en Hawker Hurricanes van Britse makelij. Van de vuurwapenproductie van Belgie weet ik niet veel. Volgens mij had Belgie ook net als Nederland een eigen vuurwapenproducent die in licentie bouwde.

do jul 08, 2004 1:17 pm
Profiel WWW
Antwerp X

Bericht 
België had FN natuurlijk, die onder licentie Brownings (1910) en Mausers (1889) produceerde.
Verder was er ook Engelbert dat gasmaskers produceerde voor zowel civiele als militaire doeleinden, veelal onder licentie van bv. Pirelli en Sacic (Italië)

do jul 08, 2004 1:54 pm
Profiel
Bart Geraerts

Bericht 
Ik weet niet of dit hier thuis hoort, maar het staal (van de pantserkoepels van verschillende forten van belgie) kwam van Cockerill, toen de Duitsers hier na 10 mei proeven op deden (hardheid, etc) waren zij verbaasd dat het zulke goede kwaliteit was van staal.

Maar goed, dit heeft neits te maken met vuurkracht. ;)

do jul 08, 2004 2:23 pm
Profiel WWW
ben

Bericht 
Nog een keer Nederland,

Ben net het boek aan het lezen, ik zou wéér zo gek zijn, een boek met persoonlijke
verhalen, mannen van de Irenebrigade bij elkaar gebracht door Hanny S.R.Meijler.
Waar in het verhaal van Jan Beelaerts van Blokland, die vermeld dat, bij Haarlemmer
hout staan kanonnen uit 1914 en bij de pont van Elswout, Duitse houwitsers 10,5 cm.
Proefexemplaren . Ze waren geleverd zonder munitie.
Er was dus ook handel met de Duitsers op dat gebied?

BEN

do jul 08, 2004 4:26 pm
Profiel
Barry

Bericht 
Ja, het beproeven en eventueel invoeren van Duitse modellen was gewoon mogelijk. Dit omdat Nederland tot 10 mei 1940 neutraal is gebeleven.

do jul 08, 2004 4:40 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Bericht 
Jazeker Ben,
Nederland had zelfs Duitse vliegtuigen besteld. Deze zijn echter niet meer geleverd.

vr jul 09, 2004 12:07 pm
Profiel WWW
martijn

Bericht 
niet te vergeten de Van Doorne DAF M39 pantserwagen. Er waren er 100 besteld, maar bij het begin van de oorlog waren er maar 26 gereed.

Afbeelding

Afbeelding

vr jul 09, 2004 12:31 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Bericht 
Hele goede aanvulling Martijn.
Daf was inderdaad toen al leverancier voor het Nederlandse leger. Uit mijn hoofd ook bijvoorbeeld de Daf PAG trekker was een product (als ik me niet vergis hoor, ben er niet helemaal zeker van)

vr jul 09, 2004 12:36 pm
Profiel WWW
martijn

Bericht 
ik kwam deze net tegen tijdens zoeken naar die pag trekker

helaas nooit in productie genomen (prototype) DAF 139
Afbeelding
De 139 bood plaats aan 2 chaufeurs en 2 passagiers. Hij was amfibisch, en werd aangedreven door een 4 cilinder citroën motor. De schroef zat rechtstreeks op het kroonwiel van de achertste kardan
Had twee voorkanten, met twee gestuurde, constant aangedreven voorassen. De sturing van de achteras kon bij normaal gebruik geblokkeerd worden en door de toepassing van twee versnellingsbakken kon hij een helling van 60% oprijden
Afbeelding

vr jul 09, 2004 12:47 pm
Profiel
ben

Bericht 
Weer wat geleerd.
Ik vind en vond het tekenent voor het Ned. Leger in die tijd, twee kanonnen opstellen waar geen munitie voor is.

:oops: Daf is toch Nederlands :oops:

vr jul 09, 2004 1:12 pm
Profiel
martijn

Bericht 
Hier wat gevonden over die DAF pag trekker

Bij de infanterie bestond de organieke stuksbediening van het pantserafweergeschut van 4,7 cm uiteindelijk uit een sergeant-stukscommandant, een soldaat-motorordonnans, een korporaal plaatsvervangend stukscommandant en vijf soldaten waaronder één soldaat-chauffeur voor de autotrekker. Wat betreft het vervoer werd de stukscommandant als duopassagier op de motor van de soldaat-ordonnans vervoerd en de overigen met de autotrekker, die door DAF op een licht Ford- of Chevrolet-chassis met alleen achterwielaandrijving was gebouwd

vr jul 09, 2004 1:13 pm
Profiel
martijn

Bericht 
ben schreef:
:oops: Daf is toch Nederlands :oops:

tuurlijk is DAF een 100% oer-Hollands produkt... :!: :D

vr jul 09, 2004 1:16 pm
Profiel
Barry

Bericht 
Er is in dit topic denk ik een beetje verwarring ontstaan omdat we het op een gegeven moment hadden over de wapenhandel van de neutrale landen met Duitsland. Hierbij werden enkele door Nederland beproefde 10,5cm kanonnen en vliegtuigen als voorbeeld genomen.

Hierna ging Martijn over op de DAF M.39 en DAF-139. Dit zijn natuurlijk oerhollandse producties. Verder is het volgens mij zo dat maar 12 DAF M.39 pantserwagens in bestelling zijn geweest. Hiervan zijn er op 10 mei 1940 7 zeker in gebruik geweest en over de andere 5 is men het nog niet eens. Daarom wordt ook vaak gesteld dat de overige 5 wellicht in gebruik zijn geweest. Bij de pantserwagens mogen we verder de Landsverk L180 en de Landsverk L181 niet vergeten.

@Martijn: als je letterlijk stukken citeerd die niet van jezelf zijn is het misschien wel aardig om de bron op te geven. Dan hebben andere mensen ook nog wat eer van hun werk. ALs de geciteerde stukken door jezelf geschreven zijn heb ik niets gezegd en bied ik alvast mijn verontschuldigingen aan.

vr jul 09, 2004 2:10 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Bericht 
Eh, Barry, ging deze topic niet over eigen wapenproduktie door landen als Belgie en Nederland?
Dat lees ik tenminste uit de eerste post van Nightwalker.

vr jul 09, 2004 2:30 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende