Het is nu do maart 28, 2024 12:04 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Banzai aanvallen 
Auteur Bericht
wo2-freak
Bericht Banzai aanvallen
Ik heb wat vragen m.b.t de Banzai aanvallen die tijdens WO2 werden uitgevoerd door Japanse troepen. Ik heb dit topic bij ''Militaire operaties en gevechten'' geplaatst, omdat het misschien wel een echte tactiek was van de Japanners. Maar dit weet ik niet zeker.

Mijn vragen:

- Waren de Banzai aanvallen van de Japanners echte geplande tactieken, of ontstonden deze aanvallen echt per toeval wanneer de Japanners hopeloos waren in een strijd?

- Zijn er echte beelden van Banzai aanvallen? Ik heb een beetje rond gekeken op YouTube maar zie dan vaak games verschijnen en filmpjes waarin Japanners het naspelen. Het lijkt mij echt ''gaaf'' om een filmpje te zien waarin zo'n echte aanval is te zien.


do okt 21, 2010 5:31 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Wat ik er van begrepen heb waren de Banzai aanvallen zoals jij ze noemt, oftewel de wanhoopsaanvallen met grote massa's mensen niet zozeer een tactisch geplande aanval als meer een gevolg van de "Bushido" traditie van de Japanners waarbij het eervoller was in een aanval te sterven dan verdedigend gevangen genomen te worden. Het woord Banzai-attack is ontstaan door de Amerikanen vanwege de uitroep "Banzai" die bij dergelijke aanvallen gebezigd werden.

De Japanners zelf noemden het Gyokusai oftewel zelfmoord in het zicht van verlies. De wijze van oorlogvoering is gebaseerd op het Chinese krijgsboek Boek van de Noordelijke Qi of Beiqishu uit de 7e Eeuw.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do okt 21, 2010 5:43 pm
Profiel WWW
wo2-freak
Bericht 
Dus eigenlijk zijn duizenden Japanners (misschien zelfs meer dan honderdduizend, ik weet de aantallen niet) gestorven omdat het op die manier eervoller was? Als ik in boeken of op sites het aantal slachtoffers zie, dan valt mij op dat de Japanse slachtoffers heel erg vaak véél hoger zijn dan de Amerikaanse. Komt dit mede door de ''Banzai aanvallen'' ? Want als er honderden (of duizenden) slecht bewapende (vaak nog alleen een bajonet/zwaard) Japanners op je af komen rennen en jij als Amerikaanse soldaat bewapend bent met een machine geweer met veel munitie, dan zijn de Japanners net schietschijven toch?


do okt 21, 2010 5:52 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Nee dat komt niet zozeer door de Banzai aanvallen voor zover ik begrepen heb (hoewel die uiteraard wel een rol spelen), maar ook door de als dan niet opgedrongen Bushido erecode.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do okt 21, 2010 5:56 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
De Bushido code kan je niet opgedrongen worden het is een vorm van spirutueel leven, die bij de Samurai vorm kreeg, via Boedhisme en Shinto= Weg van de goden
De Japanse militaire traditie was toen nog doordrongen van traditie en de mensen geloofden toen nog dat de Keizer rechtstreeks afstemde van de goden, dus was in hun ogen het hoogste doel sterven voor hun God -Keizer. Er waren wel degelijk van te voren geplande "Kamikaze" aanvallen, en er zijn er zelfs bij die zijn teruggekeerd, wegens bang of omdat ze hun doel niet vonden. Deze werden als paria's bezien.

Hieronder de Bushido code, waarin je eigenlijk "Chuugi moet lezen als Keizer.



Gi - Eerlijkheid en Rechtvaardigheid
Yuu - dapperheid , Moed

Jin - leef sober , medeleven ten opzichte van anderen

Rei - , beleefdheid , respect

Makoto - Oprechtheid , waarheid

Meiyo - Eer , Glorie

Chuugi - Toewijding , Loyaliteit

_________________
Ni dieu, ni maitre


do okt 21, 2010 6:37 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De Bushido code kan je inderdaad niet opgedrongen worden, maar de uitingen van Bushido kunnen je wel degelijk door cultuur en omgeving opgedrongen worden. Je geeft het overigens zelf aan met "Deze werden als paria's bezien." Dat heet dus psychische dwang.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do okt 21, 2010 6:53 pm
Profiel WWW
wo2-freak
Bericht 
Ik dacht zelf altijd dat de Banzai aanvallen een van de grootste oorzaken waren van de hoge Japanse verliezen, omdat eigenlijk gewoon duizenden Japanners tegelijk zelfmoord pleegden. Als de Banzai aanvallen niet de grootste oorzaak zijn geweest, wat dan wel? De Japanners hadden toch geen gebrek aan goede militaire leiders? Althans, dat denk ik aangezien ze erg veel hebben veroverd en grote successen hebben behaald, die zonder goede militaire kennis/leiders, niet mogelijk waren geweest. Denk maar b.v. aan Singapore en Pearl Harbor. Dit waren overwinningen, maar ook veel Japanse verliezen kun je op een bepaalde manier zien als een overwinning op de Amerikanen, de Slag om Iwo Jima bijvoorbeeld. Hiermee bedoel ik dus; de Japanners konden de Amerikanen volgens mij 1.5 maand ophouden terwijl ze sterk in de minderheid waren met alles. Dus ook erg weinig voedsel en water, bijna geen munitie, nauwelijks steun van buitenaf, geïsoleerd van de buitenwereld, bijna geen zwaar geschut. En nog konden zij de Amerikanen 1.5 maand van Iwo Jima, een erg klein eiland waar een echte strijd bijna onmogelijk leek, tegenhouden.


do okt 21, 2010 7:47 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De discussie is denk ik wat is oorzaak en wat is gevolg. Natuurlijk hebben de Banzai aanvallen sterk bijgedragen tot de verliezen, maar ook de massale al dan niet gedwongen zelfmoord met handgranaten telden mee. Maar je kan je afvragen of een banzai aanval de oorzaak is of juist het gevolg van een cultuuruiting die veel dieper zit. Het was in mijn ogen vooral de instelling van de Japanner zelf, waarbij het een eer was om jezelf op te offeren, op welke manier dan ook. De grote aantallen doden werden vaak ook veroorzaakt doordat ze zich gewoon niet overgaven.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do okt 21, 2010 7:53 pm
Profiel WWW
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Toch blijf ik het maar raar vinden. Er was in die tijd inderdaad een andere gedachtegoed. Maar als je kijkt naar de Japanse legergeneraals en admiralen. De meeste van hebben (correct me if im wrong) in het buitenland (VS) een militaire studie gevolgd en dit moet toch een soort eye opener voor hun geweest zijn? Zoals boven al wordt gezegd. Een Gyokusai was niet tactisch, alleen eervol. Een generaal zou beter moeten weten.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


do okt 21, 2010 8:02 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Vanuit een Westers gedachtengoed bekeken heb je gelijk Kaj, maar het waren geen Westerlingen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do okt 21, 2010 8:04 pm
Profiel WWW
wo2-freak
Bericht 
Ja, inderdaad. Daar probeer ik heel de tijd heen te gaan: als de Japanners tijdens WO2 geen zelfmoord hadden gepleegd, maar zich net als ''gewone'' soldaten hadden overgegeven, dan waren er misschien wel honderdduizenden minder Japanse doden.

Ik startte dit topic omdat ik op YouTube bij WW2 video's soms reacties van Amerikanen (?) zie zeggen dat Amerikanen (fysiek) veel sterker waren dan de Japanners, omdat de Amerikanen altijd zo weinig verliezen hadden vergeleken met de Japanners. Hier reageer ik natuurlijk elke keer op, want wat zij zeggen is natuurlijk onzin. Ik heb er namelijk een hekel aan als mensen op basis van cijfers (die in dit geval niets zeggen) van die bizarre conclusies gaan trekken.


do okt 21, 2010 8:06 pm
wo2-freak
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Vanuit een Westers gedachtengoed bekeken heb je gelijk Kaj, maar het waren geen Westerlingen.


Misschien een domme vraag, maar wanneer ben je een Westerling?
Als je in het Westen van de wereld woont of zo? Want jij zegt nu dat de Japanners geen Westerlingen waren, maar nu behoort Japan toch wel tot het '"Westen''? Terwijl Japan helemaal in het Oosten ligt :P


do okt 21, 2010 8:08 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
De Bushido code kan je inderdaad niet opgedrongen worden, maar de uitingen van Bushido kunnen je wel degelijk door cultuur en omgeving opgedrongen worden. Je geeft het overigens zelf aan met "Deze werden als paria's bezien." Dat heet dus psychische dwang.


De Japanse Psyche heeft hiervoor verscheidene kanten, ze werden onder gelijkgestelden als paria's aan zien, maar anderen vonden dan weer dat ze gelijk hebben. Iemand kon de Keizer als god zien maar een Japanse oorlogsheld een paljas vinden. Er was geen psychische dwang maar een religeuze en dat is een wezenlijk verschil.

_________________
Ni dieu, ni maitre


do okt 21, 2010 8:21 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
De Japanse Psyche heeft hiervoor verscheidene kanten, ze werden onder gelijkgestelden als paria's aan zien, maar anderen vonden dan weer dat ze gelijk hebben. Iemand kon de Keizer als god zien maar een Japanse oorlogsheld een paljas vinden. Er was geen psychische dwang maar een religeuze en dat is een wezenlijk verschil.


Daar verschillen we dan over van mening. Voor mij is geloofsdwang niets meer en niets minder dan psychische dwang. Overigens is Bushido geen geloof maar een militaire erecode. Het Japanse geloof is Shintoïsme

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do okt 21, 2010 8:26 pm
Profiel WWW
Leo
Bericht 
Banzaï is een japanse strijdkreet en betekend " 10.000 jaar " of ook " Lang Leve de Keizer " en werdt gebruikt als oppepmiddel. De woeste Japanse aanvallen werden onder deze noemer vermeld. Banzaï aanvallen.

Zo riepen de Russen bij hun stormaanvallen " Hurraah ".


do okt 21, 2010 10:42 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group