Het is nu do maart 28, 2024 10:11 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Wie weet er meer over deze medaille? 
Auteur Bericht
laurens
Bericht Wie weet er meer over deze medaille?
Hallo,

Dit is een medaille van mijn opa maar helaas weet ik er weinig over en ik vroeg me af wie er wellicht wat meer over kan vertellen. Alvast bedankt.

Afbeelding


di sep 28, 2004 6:43 pm
Melchior
Bericht 
Heeft je opa m' gekregen in de oorlog?
Mmm, ik weet niet echt veel van de medaille, maar staat je opa niet in de STIWOT database van medaille ontvangers?
Wellicht kan dat je helpen?


di sep 28, 2004 6:48 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Even gezocht op internet:
(1940) - Draagpenning van het 3e Depotbataljon. Vz. wapens van Delft en Bergen op Zoom. Kz. 2 gekruiste geweren, waaronder Ned. Leeuw. Brons. 30,5 mm.

Vraagprijs gezien op een veilingsite: 40,00 euro


di sep 28, 2004 6:51 pm
Profiel
laurens
Bericht 
barry schreef:
Even gezocht op internet:
(1940) - Draagpenning van het 3e Depotbataljon. Vz. wapens van Delft en Bergen op Zoom. Kz. 2 gekruiste geweren, waaronder Ned. Leeuw. Brons. 30,5 mm.

Vraagprijs gezien op een veilingsite: 40,00 euro


wat houdt dit allemaal in? waarom wapens van Delft en Bergen op Zoom?


di sep 28, 2004 6:53 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Betekenis:
Vz. wapens van Delft en Bergen op Zoom: Op de voorzijde van deze penning staat links het gemeentewapen van Delft en rechts het gemeentewapen van Bergen op Zoom afgebeeld
Kz. 2 gekruiste geweren waaronder Ned. Leeuw: Op de keerzijde van deze penning staan op de voorgrond 2 gekruiste geweren afgebeeld met op de voorgrond de Nederlandse Leeuw.
Materiaal: Brons.
Diameter: 30,5 milimeter.

Oja, het zal er waarschijnlijk wel mee te maken hebben dat het derde depotbataljon tijdens de meidagen van 1940 gelegerd was/ heeft gestreden in Delft en Bergen op Zoom.


di sep 28, 2004 6:57 pm
Profiel
laurens
Bericht 
ja ok, dat begrijp ik nu wel, maar ik wil meer weten over de betekenis van deze medaille, en waarom iemand deze krijgt enzo


di sep 28, 2004 6:59 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Het lijkt me een normale herinneringsmedaille uitgereikt aan iedereen die tijdens de meidagen van 1940 in het derde depotbataljon heeft gediend.


di sep 28, 2004 7:01 pm
Profiel
laurens
Bericht 
wat is een depotbataljon precies, en weet je misschien een site met meer informatie


di sep 28, 2004 7:05 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het is een herinneringsmedaille zoals deze voor vele eenheden zijn vervaardigd. Een niet officiele medaille die vaak plaatselijk is vervaardigd, puur ter herinnering aan het gebeuren en het vernoemde op de medaille.

Zeer leuk item, vooral met de geschiedenis erachter.

Een depotbataljon is een bataljon zoals het woord zegt, dat tot doel had een militair depot te bewaken of daar specifiek gelegerd was. Viel daardoor niet onder een regulier Regiment of iets dergleijks.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di sep 28, 2004 7:54 pm
Profiel WWW
IA002
Bericht 
moet zijn uitgegeven Na! de oorlog... (anders wisten ze niet dat ze er '45' op moesten zetten... Probeer google even en toets dan in depotbataljon delft en depot bataljon delft , dan krijg je een hele waslijst


di sep 28, 2004 10:08 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Eh Pietje, waar zie jij 1945 staan?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo sep 29, 2004 10:05 am
Profiel WWW
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Een depotbataljon is een bataljon zoals het woord zegt, dat tot doel had een militair depot te bewaken of daar specifiek gelegerd was. Viel daardoor niet onder een regulier Regiment of iets dergleijks.

Niet helemaal mee eens, een depotbataljon is een vast onderdeel van een Depot Infanterie. Een Depot Infanterie bestond op papier uit drie depotbataljons. De nummering van deze depotabatljons was afgeleid van het moederregiment. Verder bestond een depotabataljon uit een een aantal depotcompagnies.

Wanneer we het derde depotbataljon bekijken zien we dat dit samen met het zesde depotbataljon en een compagnie van het veertiende depotbataljon deel uitmaakte van het zesde Depot Infanterie. Het zesde Depot Infanterie was in de meidagen van 1940 gelegerd in Delft en bestond uit de hierboven beschreven onderdelen die alle summier bewapende opleidingseenheden waren. Wanneer hun opleiding voltooid was zouden ze doorstromen naar het moederregiment. Het zesde Depot Infanterie was op 8 mei 1940 in Delft aangekomen.

Bron: De slag om de residentie, E.H. Brongers.


wo sep 29, 2004 11:01 am
Profiel
IA002
Bericht 
sorry Wilco, ik heb niet goed gekeken.... enkel 1940 dus!


wo sep 29, 2004 11:14 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Klopt Barry, maar ze vielen niet onder de bevelvoering van de reguliere Infanterie Regimenten en daar was mijn opmerking voor bedoeld.
Inderdaad zouden ze na voltooing van opleiding doorstromen naar het Infanterieregiment. Tijdens oorlogsdreiging zou hun eerste taak voor zover ik heb begrepen echter liggen in de verdediging van het Depot. Naast de opleiding hadden de depots namelijk ook een belangrijke rol in de bevoorrading en dergelijke. Ze vielen daardoor (naar mijn weten) onder het bevel van de territoriaal bevelhebber in die regio.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo sep 29, 2004 11:49 am
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group