Het is nu do maart 28, 2024 4:21 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Nederlandse Medailles 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Wat zoek je van die redelijkl onbeduidende onderscheidingen?

Voor zover ik weet zijn hier in ieder geval geen boeken van en ook geen uitgiftelijsten.
Mobilisatiekruis is aan iedereen gegeven die voor Wo2 is gemobiliseerd geweest, Gewonden Draaginsigne kan verkregen worden indien men kan aantonen in strijd gewond te zijn geraakt en Kruis voor Moed en Trouw is dacht ik nooit een register van bijgehouden in boekvorm. Erepenning idem dito.

Volgens mij heb je ze allemaal. Er zijn wel nog wat kleinere brochures/boekjes van Defensie over de Trouwe dienst medailles en anderen, maar daar staan ook niet vele lijsten in, alleen wat beschrijvingen vanonderscheidingen. Meeste worden wel eens op www.qoop.nl aangeboden bij militaria-Nederland

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo okt 03, 2004 12:03 pm
Profiel WWW
dvdhoven
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Mobilisatiekruis is aan iedereen gegeven die voor Wo2 is gemobiliseerd geweest


Even OT, sorry, maar deze opmerking raakt me. Mijn vader is gemobiliseerd geweest, heeft gevochten in de noordelijke Grebbelinie (Artillerie 12 lang staal), maar ik heb nooit gehoord dat hij een Mobilisatiekruis heeft gekregen. En ik heb van mijn stiefmoeder zijn wachtmeesterstrepen, zijn identificatieplaatje, zakboekje en ontslagbriefje gekregen. Kijk als hij zijn wachtmeesterstrepen heeft bewaard, dan zal hij zeker een mobilisatiekruis bewaren als hij dat ontvangen had. Hij was van het hamster-type. :)
Dit is overigens voor het eerst dat ik van het mobilisatiekruis hoor.


zo okt 03, 2004 2:58 pm
Hans
Bericht 
Ik heb vanmorgen hierover telefonsich contact gehad met Ben. Omdat hij op het ogenblik de middagdienst is in gegaan, wil ik zo vrij zijn om even namens Ben een korte toelichting te geven.

Ben heeft namelijk een vraag hierover gehad van een heer Engels. Ik heb Ben daarom geadviseerd om deze oproep op ons forum te plaatsen. Ik hoop dat Ben vanavond of morgen de zaak enigzins verder kan toelichten.


zo okt 03, 2004 5:42 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
dvdhoven schreef:
Even OT, sorry, maar deze opmerking raakt me. Mijn vader is gemobiliseerd geweest, heeft gevochten in de noordelijke Grebbelinie (Artillerie 12 lang staal), maar ik heb nooit gehoord dat hij een Mobilisatiekruis heeft gekregen. En ik heb van mijn stiefmoeder zijn wachtmeesterstrepen, zijn identificatieplaatje, zakboekje en ontslagbriefje gekregen. Kijk als hij zijn wachtmeesterstrepen heeft bewaard, dan zal hij zeker een mobilisatiekruis bewaren als hij dat ontvangen had. Hij was van het hamster-type. :).

Misschien is dit het antwoord:
Citaat:
Het kruis diende zelf aangevraagd te worden bij de Commissie betreffende het Mobilisatie-Oorlogskruis te Den Haag. Men moest er tevens het, voor die tijd, fenomenale bedrag van f. 7,50 voor betalen.


zo okt 03, 2004 7:38 pm
Profiel
dvdhoven
Bericht 
Dank je wel, Barry. Dat zal het antwoord wel zijn. Mijn vader is al in 1985 overleden, dus ik kan het hem niet meer vragen.
Overigens typisch Nederlands, dit de mensen zelf laten betalen.
Om nog even OT te blijven, mijn vader heeft met zijn maten een paar achtergelaten kippen uit het voorveld soldaat gemaakt, maar daarvoor kregen ze na de Meidagen nog mooi de rekening. De boer had zich beklaagd.


zo okt 03, 2004 7:52 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Voor de afbeelding ervan: http://www.ww2awards.com/award/301

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 04, 2004 8:08 am
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
ben schreef:
III.Ook zij, die niet tot deze categorieën behoorden, doch gedurende de oorlog in het belang van het Koninkrijk militaire werkzaamheden hebben verricht.


dus ook bv verzetsstrijders hebben hier recht op?
of werd dat niet als millitaire werkzaamheden gezien?


ma okt 04, 2004 10:44 am
dvdhoven
Bericht 
Ben,

Enorm bedankt voor de uitvoerige info.

Wanneer mijn vader precies gemobiliseerd is, weet ik niet. Hij is in Fort Jutphaas gemobiliseerd en waarschijnlijk nadat Generaal Winkelman versterking van de Grebbelinie had bevolen, met zijn eenheid en geschut naar de noordelijke Grebbelinie verplaatst. Welke eenheid het precies is, weet ik ook niet, daar heb ik al vaker naar gezocht. Wel staat op zijn oorlogszakboekje gestempeld: 1e Regiment Veldartillerie. Maar goed zo'n Regiment bevat meerdere afdelingen.


ma okt 04, 2004 6:38 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Als in zijn oorlogszakboekje nog meer gegevens staan is het via het Instituut voor Militaire Geschiedenis in Den Haaag wel te achterhalen. Volgens mij heb je overigens voldoende informatie om eens daar te informeren.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 04, 2004 7:02 pm
Profiel WWW
dvdhoven
Bericht 
Verder staat er zijn - ik vermoed legernummer - 1933-III-24 Dit is jaar van opkomst, lichting en ik denk volgnummer binnen de lichting. En verder zijn rang: Wmr oftewel Wachtmeester. (Dat is sergeant bij de infanterie)

Heel ander legernummer dan na de oorlog, ik heb zelf 501130196

Dit is het verlofbriefje, dat nog in zijn zakboekje zit:
Afbeelding


ma okt 04, 2004 7:30 pm
seabee
Bericht Re: Nederlandse Medailles
ben schreef:
Bekende medaille boeken zijn in mijn bezit,
Maalderink – ontvangers Militaire Willems Orde
Het Vliegerkruis – ontvangers van het Vliegerkruis
Boek van H.J.Meijer – Bronzen leeuw – Bronzen Kruis, de ontvangers van.
Verzetsherdenkingskruis – de ontvangers van
Het verzetskruis – de ontvangers van

Maar verdere boeken zijn mij niet bekend.
B.v. over het Mobilisatie kruis / gewonden draaginsigne
Kruis voor moed en trouw.
Ere penning voor menslievend hulp betoon
Orde van de Ned. Leeuw.

En zo zijn er nog wel een paar.


Kan iemand mij vertellen of er ook boeken cq lijsten in omloop zijn waar dat allemaal opstaat.

en natuurlijk waar die zijn en zijn ze te verkrijgen.

alvast bedankt
Ben

H.J Meijer heeft ook nog een boek uigegeven over alle nederlandse medailles, Maar is een zeldzaam boek!!


ma okt 04, 2004 7:44 pm
dikkieturf
Bericht Re:
dvdhoven schreef:
Ben,

Enorm bedankt voor de uitvoerige info.

Wanneer mijn vader precies gemobiliseerd is, weet ik niet. Hij is in Fort Jutphaas gemobiliseerd en waarschijnlijk nadat Generaal Winkelman versterking van de Grebbelinie had bevolen, met zijn eenheid en geschut naar de noordelijke Grebbelinie verplaatst. Welke eenheid het precies is, weet ik ook niet, daar heb ik al vaker naar gezocht. Wel staat op zijn oorlogszakboekje gestempeld: 1e Regiment Veldartillerie. Maar goed zo'n Regiment bevat meerdere afdelingen.


Ik weet niet veel van dit legeronderdeel maar wel wat van het fort te Jutphaas. Als je er nieuwsgierig naar bent heb ik wel een naslagwerk voor je van fort Jutphaas. Het is een PDF bestand en het is kosteloos. Ik heb wel je echte e-mail adres nodig om het naar je toe te kunnen sturen. Stuur dan even een PB.

M.v.g.

Dikkieturf


do apr 19, 2012 2:33 pm
Staf
rikvelzen

Geregistreerd:
di dec 14, 2010 11:06 pm
Berichten: 259
Woonplaats: Harderwijk
Bericht Re:
dvdhoven schreef:
Wilco_Vermeer schreef:
Mobilisatiekruis is aan iedereen gegeven die voor Wo2 is gemobiliseerd geweest


Even OT, sorry, maar deze opmerking raakt me. Mijn vader is gemobiliseerd geweest, heeft gevochten in de noordelijke Grebbelinie (Artillerie 12 lang staal), maar ik heb nooit gehoord dat hij een Mobilisatiekruis heeft gekregen. En ik heb van mijn stiefmoeder zijn wachtmeesterstrepen, zijn identificatieplaatje, zakboekje en ontslagbriefje gekregen. Kijk als hij zijn wachtmeesterstrepen heeft bewaard, dan zal hij zeker een mobilisatiekruis bewaren als hij dat ontvangen had. Hij was van het hamster-type. :)
Dit is overigens voor het eerst dat ik van het mobilisatiekruis hoor.



je kan alsnog als je daar behoefte aan hebt een mobilisatie oorlogskruis aanvragen. heb ik ook gedaan voor de vader van mijn oma. die heeft ook nooit wat ontvangen terwijl hij als marinier ingezet is geweest in rotterdam en omgeving in mei 1940. ik zal even kijken waar ik dat toen gedaan heb.

grtn rik


vr jan 24, 2014 3:54 pm
Profiel
Roel R
Bericht Re: Nederlandse Medailles
Er is zelfs een apart forum voor :)

www.onderscheidingenforum.nl


ma jan 27, 2014 9:20 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group