Het is nu wo apr 17, 2024 12:35 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Ontvangen buitenlandse onderscheidingen 
Auteur Bericht
Hans
Bericht Ontvangen buitenlandse onderscheidingen
Is het voor iemand met de Nederlandse nationaliteit, die nooit in het Britse leger heeft gezeten, mogelijk om in aanmerking te komen voor de Britse War Medal en Campagne-onderschedingen, zoals de 1939-1945 Star ? Volgens mij zijn deze onderscheidingen, mits naturlijk aan de criteria wordt voldaan, alleen voorbestemd voor personen met de Britse / Commonwealth nationaliteit.


ma okt 11, 2004 9:57 am
Leo
Bericht 
Hans,

Hier heb ik wel mijn twijfels over.Mijn vader was in het bezit van zowel Britse als Amerikaanse onderscheidingen.Deze zijn niet meer in het bezit van de familie,daar hij ze zelf verkocht heeft.Door uw vraagstelling ga ik eens rondhoren bij mijn nazaten die in het bezit zijn van bijbehorende diploma's,zodat ik kan verduidelijken welke medailles het betrof.Vader werdt na de bevrijding van Mechelen als Belgische Rijkswachter (Marechausee bij jullie) gedetacheerd bij een Britse eenheid van de militaire politie. Van midden '46 tot einde '48 diende hij bij de Amerikaanse C.I.D.(wat deze afkorting ook mag betekenen?) in burger,maar nog steeds als Belgische Rijkswachter.
Zogauw ik bewijzen heb,hoort u mij hierover.

...-


ma okt 11, 2004 10:35 am
admin

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 8:01 pm
Berichten: 160
Bericht 
C.I.D. is volgens mij Criminal Investigation Division, wat volgens mij een of ander opsporingsapparaat van de MP was... (maar dat even terzijde)

_________________
a.k.a. Jeroen


ma okt 11, 2004 10:43 am
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
War Medal en de diverse Britse Stars konden ook door buitenlandse militairen worden verkregen indien ze onder bevelvoering van de Britten vielen. Dit heeft niets met nationaliteit te maken.
Voor zover ik weet dient men voor de Stars wel militair te zijn.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 11, 2004 10:51 am
Profiel WWW
Leo
Bericht 
Vermoedelijk juist,Admin.
Vader kon nogal verbaasd reageren op de door hun gebruikte methodes.Zo was een duitse ouderling op een fiets in het gebombardeerde Keulen,die niet onmiddelijk uit de weg reed voor hun Jeep,een saboteur.Volgens vader zijn verhalen waren vele van die CID'ers door het leger gerekruteerde politiemensen uit de U.S.die hun strepen verdient hadden tijdens de drooglegging.Ze schuwden het ook niet om militair materiaal te verkopen aan de meest biedende.Hij onderhield tot in de jaren '50 briefwisseling met hen.(weer off-topic,sorry).

...-


ma okt 11, 2004 11:08 am
Hans
Bericht 
Laat ik het iets anders en specifieker formuleren : Anja Leijssen, die nog nooit in een leger heeft gediend, laat staan een Brits leger, draagt de Britse War Medal en the 1939-1945 Star, en dit is voor mij compleet onmogelijk.

Kijk maar eens op onze www.ww2awards.com site welke vereisten en criteria aan het ontvangen en dragen van deze onderscheidingen zitten.
http://www.ww2awards.com/award/31
http://www.ww2awards.com/award/32


ma okt 11, 2004 11:21 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De War Medal werd ook wel aan burgers uitgedeeld, maar volgens mij niet aan Buitenlandse burgers.
Voor wat betreft de Stars, moet je volgens mijn weten echt militair zijn geweest.

Kan het wellicht zijn dat ze wel als pilotenhelpster actief is geweest en de betreffende medailles als dankjewel heeft gekregen van enkele piloten die ze tijdens de oorlog heeft geholpen?
Dit betekend dat ze ze niet formeel zou heben gekregen, maar ik weet dat het wel vaker werd gedaan door piloten die vonden dat hun helpers door hun eigen regering onvoldoende bedankt waren.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 11, 2004 12:31 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Wilco, ik ben hiervan eigenlijk overtuigd. Ik denk dat ze deze 'zomaar' als dank van een soldaat/piloot of weduwe heeft ontvangen en vervolgens heeft opgespeld.
Betekent wel dat ze deze onterecht draagt, en van haar colbert moeten verdwijnen, maar dat hier vanuit Britse kringen nog nooit een opmerking over is gemaakt blijft natuurlijk een bizar verhaal.


ma okt 11, 2004 12:36 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik denk dat dit vooral komt doordat Anja totaal niet door heeft gehad wat ze "misdeed". Ze heeft derhalve die onderscheidingen altijd heel onbevangen kunnen dragen, zodat het voo riedereen heel natuurlijk leek dat ze deze droeg.

Staat natuurlijk wel buiten kijf dat ze zich zeer moedig heeft gedragen als pilotenhelpster en daar toch mooi wel het MBE voor heeft mogen ontvangen, want daar hebben we de bewijzen van mogen zien.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 11, 2004 12:46 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Wilco, ook ik ben ervan overtuigd dat ze dit in haar totale onschuld en naïviteit deed, en zeer zeker geen kwade bedoeling de opzet was.

Haar MBE heeft ze overigens mogen ontvangen omdat ze al vele en vele jaren de oorlogsgraven van de Britse piloten onderhoudt op het kerkhof in Roermond. In welke mate de toekenning van de MBE voor hulp aan de piloten is geweest, is nog niet helemaal te beoordelen. In ieder geval, de MBE heeft ze ontvangen en mag ze met volle trots dragen.


ma okt 11, 2004 1:02 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Dat zou mij zeer verbazen. Een MBE alleen voor het verzorgen van graven? Ik dacht toch uit de tekst van de citation toen ook duidleijk andere zaken te hebben mogen lezen toen je die eens afdrukte, maar ik kan het mis hebben.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 11, 2004 1:10 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Ik zal de Citation m.b.t. haar MBE nog wel eens opzoeken en goed doorlezen.


ma okt 11, 2004 1:25 pm
Hans
Bericht 
Hier de uitnodiging van de Britse Ambassadeur voor het in ontvangst nemen van de MBE :

Afbeelding

Ik hoop dat het een beetje goed te lezen is, maar er staat in ieder geval het volgende :
" It gives me great pleasure to inform you that Her Majesty the Queen has graciously approved the honorary award of a Member of the Most Excellent Order of the British Empire (MBE) to you for your faithful and devoted service to the memory of British an allied serviceman who died during the Second World War and are buried near Roermond ".

[edit barry] dubbele posts verwijderd [/edit]


ma okt 11, 2004 1:52 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Had je niet een andere text toendertijd?
Dit is volgens mij de voortekst en niet de citation.

Deze tekst geeft inderdaad aan vanwege diensten ter nagedachtenis aan en zegt nog in feite niets over waarom dan eigenlijk.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 11, 2004 1:56 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
We gaan eens even verder speuren in mijn dossier 'Anja Leijssen' :wink:


ma okt 11, 2004 2:05 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group