Het is nu vr apr 19, 2024 3:12 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Informatie / hulp gevraagd 
Auteur Bericht
Hans
Bericht Informatie / hulp gevraagd
Zoals de meesten van jullie wellicht weten zal ik voor het januari-februari nummer in 2005 van het veteranenblad Checkpoint een ruim artikel schrijven (3 pagina's) over decoraties.

Echter, dit artikel zal niet gaan over de decoraties en de ontvangers zelf, maar meer over de bijbehorende registers, uitgegeven boeken en onterechte ontvangen/uitgegeven decoraties.

Ik weet uit eigen ervaring dat b.v. het register van het Britse George Cross net na de oorlog niet altijd bijgehouden is en dat er in Nederland verscheidene mensen rondlopen met onderscheidingen waar ze eigenlijk geen recht op hebben.

Mijn vraag is dan ook de volgende : wie heeft meer van dit soort ervaringen ? Wie kent nog meer registers van onderscheidingen die niet up-to-date zijn, en waarom dat dan niet zo is, of wie kent iemand die onterecht met onderscheidingen oploopt ? Het is niet mijn bedoeling om deze mensen met naam en toenaam in dit artikel te vermelden, maar ik ben heel benieuwd hoe dit mogelijk is en waarom iemand hier nog nooit op heeft ingegrepen. Waarom heeft iemand wel een bepaalde hoge onderscheiding destijds ontvangen en waarom heeft iemand anders, die hier misschien wel meer recht op had, deze dan nooit ontvangen ?

Ik hoop in ieder geval dat mijn vraagstelling een beetje is overgekomen.
Echt alle informatie m.b.t. onderwerp is van harte welkom, maar wel graag met bronvermelding en/of bewijzen en niet 'van horen zeggen' a.u.b.

Alvast bedankt voor de medewerking.

Hans Molier


do nov 18, 2004 10:15 pm
Hans
Bericht 
Nu dacht ik volgens mij van Wilco óf Ben ooit eens begrepen te hebben dat in het voorwoord van het boek over de MWO of Verzetsherdenkingskruis staat vermeld dat het register van eerder genoemde onderscheiding ook niet compleet c.q. bijgehouden is. Kan iemand dit even bevestigen en wat dan de reden moge zijn geweest zijn ook dit register niet up-to-date is.

Ik zal in ieder geval ook proberen om Stiwot en haar leden op een of andere wijze in het desbetreffende artikel te vermelden, maar minimaal als informatiebron natuurlijk. :wink:


vr nov 19, 2004 6:58 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Dit kan ik bevestigen. Juridisch kan een dergelijk register ook niet compleet zijn.
Alleen de officiele registers zoals ze in NEderland worden bijgehouden door het Kapittel der Nederlandse Ridderorden is compleet, maar kan alleen op verzoek worden ingezien dan wel kunnen ze een naam nachecken.
Je zit nu eenmaal met de wet bescherming persoonsgegevens. Indien je een boek wil maken met een lijst van persoonsgegevens erin kan een individu weigeren zijn/haar naam daarin op te laten nemen. Derhalve zijn dat soort boeken nimmer compleet.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr nov 19, 2004 11:06 am
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Oké heren, alvast enorm bedankt voor deze informatie. Mocht iemand nog enige nuttige informatie hebben of bepaalde passages uit boeken en/of registers hebben, zou ik het echt zeer op prijs stellen om copieën hiervan tijdens de meeting te mogen ontvangen.

Niet om letterlijk de tekst en/of namen over te nemen, maar meer om een duidelijk inzicht te krijgen wat er missing is en wat er in het verleden allemaal verkeerd is gegaan.


vr nov 19, 2004 2:05 pm
Hans
Bericht 
Iemand anders nog suggesties die ik kan meenemen in dit artikel ?


di nov 23, 2004 9:47 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group