Het is nu vr maart 29, 2024 5:46 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Ritterkreuz citaties 
Auteur Bericht
Nicodemus
Bericht Ritterkreuz citaties
Ik vroeg me af of er ook Ritterkreuz citaties zijn, ik bedoel voor waarvoor iemand zijn Ridderkruis heeft gekregen (actie, gevecht). Deze zijn er wel voor de CMOH. Want soms zie ik een naam, eenheid en tijdvak staan waarin ik gewoon wil weten wat de desbetreffende persoon heeft gedaan.

Alvast bedankt :D

Nick


vr jan 06, 2006 11:07 pm
Wiking Ruf
Bericht 
Mocht je in bezit willen komen van zo'n boek, dan raad ik je in ieder geval aan het boek van E.G. Krätschmer - Ritterkreuzträger der Waffen-SS.
Alle RK dragers zijn vermeld, bij ruim 70% staat erbij waarom deze onderscheiding is toegekend. Ook zijn er boek-series waarin de RK dragers van Wehrmacht, Luftwaffe en Kriegsmarine belicht worden.

Citaat:
SS-Hauptsturmführer Rudolf von Ribbentrop
* 10.5.1921 Wiesbaden

RK 15.7.1943 als Ostuf. en commandant 6e compagnie SS-Pz.Rgt. 1 LAH

"Noord van Bjelgorod bij Teterewino op 9 juli 1943, als spits-peloton rijdend, nam hij een russische tankcolonne van 40 T-34's waar. Snel nam hij zelfstandig met zijn eenheid gunstige posities in tegen de sterkere vijand. In een kort vuurgevecht vernietigden ze 6 T-34's, zonder eigen verliezen, waarna de rest verdween. Een mogelijke flankerende aanval was zo voorkomen.

3 dagen later, de ochtend van de 12e juli, kreeg hij de opdracht een naderende pantser eenheid te blokken en duitse infanterie hierbij te ondersteunen. Met 7 tanks vertrok hij, tussen 8 en 9 uur stootte hij op een nog niet eerder gemelde concentratie van tanks. Tussen Prochrowka en Teterewino naderden 2 russische aanvals colonnes met zo'n 150 tanks (!) op een frontbreedte van 500m.

Zijn compagnie verloor direkt 4 tanks, omdat de eenheid zich direkt tussen de russische eenheden bevond op afstanden tot 200m. Op deze afstanden was elk schot een treffer, wat toch niet kon verhinderen dat de infanterie opgerold werd en terugtrokken tussen de eigen tanks door. Hierop verlieten zijn tanks ook hun opstellingen en trokken terug naar hun eigen bataljon wat zo'n 1000m achter hun in opstelling lag. Op de terugtocht werden meer T-34's uitgeschakeld, sommigen op afstanden van 10-30m! Gelukkig werden er geen eigen tanks uitgeschakeld door hun eigen bataljon, daar zij tussen de russische tanks en infanterie reden.

Eénmaal weer bij zijn bataljon aangesloten reorganiseerde zijn eenheid weer en droeg hij door zijn akties en zelfstandig handelen met moed nadrukkelijk bij tot het afslaan van deze aanval.

Hij vernietigde tijdens deze aktie zelf 14 tanks wat resulteerde in de toekenning van het Ridderkruis van het IJzeren kruis".


Snel vertaald :wink:


za jan 07, 2006 10:08 am
Harro
Bericht 
Je kunt ook bij de NARA of de Deutsche Dienststelle de Personalakte van de betreffende officier aanvragen, daarin zitten naast andere persoonlijke gegevens ook de Vorschlag voor RK en/of DKiG. De door Krätschmer en anderen gebruikte informatie is - zoals in het geval van Ribbentrop - gewoon een kort uittreksel uit de Vorschläge. Bedenk dat deze documenten (en daardoor de boeken van Krätschmer, Agte, e.a.) bol staan van de overdrijvingen.

Een mij bekende Sturmbannführer van de Das Reich divisie stuurde ik twee jaar terug zijn DKiG-Vorslag en daarop kreeg ik een heel laconiek antwoord dat hij lang niet zo heldhaftig was als ze het deden voorkomen. De Vorlag - op basis waarvan hij zijn DKiG had gekregen - was grotendeels de dikke duim van zijn commandant. Op zoek naar glorie voor zijn divisie, en dus medailles, was blijkbaar alles mogelijk :mrgreen:

Op dezelfde manier moet je de Vorsläge van LAH, Wiking en al die anderen bekijken. Getallen zijn vrijwel altijd overdreven, en acties altijd zelfstandig, uit eigen initiatief en belangrijk voor het eindresultaat :wink:


za jan 07, 2006 12:31 pm
panzerschreck
Bericht 
Hallo Gustav?
Misschien lichtjes off topic maar wat jij daar zegt komt me bekend voor!!!
Ik heb gisteren het verhaal gelezen van de vernietiging van 23e ss nederland zijn 48e regiment generaal seyffard.

Waarin duidelijk vermeld staat dat het regiment ten onderging door een reeks van (stomme fouten) en niet zoals bekend(bv nederlanders in de wss) die zeggen dat het regiment zichzelf opofferde, nachhut, en zo het hele germanische 3e ss pz.corps liet ontsnappen, er staat zelfs ook dat himmler bevolen heeft om in nieuwsberichten te vermelden dat de 48e zich opofferde, (wat dus helemaal niet het geval was)..

Ik denk dat er inderdaad wel meer fabeltjes, en overdrijvingen toegekend werden aan de waffen ss, om hun credo te verhogen...
wat natuurlijk niet wil zeggen dat de wss wel degelijk huzarenstukken afleverden, maar in het vervolg zal ik wat meer sceptischer zijn!!!!


za jan 07, 2006 1:32 pm
Jochen S.
Bericht 
Even reageren op de al geplaatste reacties. Natuurlijk heeft Gustav gelijk wat betreft 'overdreven' beschrijvingen en gebruikte woordkeuzes.
In het geval van voorbeeld von Ribbentrop lijkt dit - misschien als een van de uitzonderingen - wel toepasselijk, daar een veteraan - en ooggetuige - van de 6./SS Pz.Rgt.1 mij de acties van von Ribbentrop nagenoeg overeenkomstig schilderde tijdens een bezoek aan hem in Oostenrijk Sept.2004.
Foto uit mijn verzameling van R. von Ribbentrop met zijn tankbemanning na ontvangen van het RK(4de foto):
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... highlight=

Jochen S.


za jan 07, 2006 2:06 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group