Het is nu do maart 28, 2024 6:44 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Ijzeren kruis 
Auteur Bericht
patrick k
Bericht Ijzeren kruis
Ik vroeg me af waarom er 1939 staat op de ijzeren kruis? heeft dat te maken met het beging van het conflict ?

Stond bvb de ijzerenkruis voor de 1e wo 1914?


vr jun 02, 2006 10:49 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Het Eisernes Kreuz werd al in 1813 ingesteld. In oorlogstijd werd deze ingevoerd; zo was er tijdens de Eerste Wereldoorlog een Eisernes Kreuz 1914 en tijdens de Tweede Wereldoorlog een Eisernes Kreuz 1939.

Voor de militairen die in de Eerste Wereldoorlog hadden meegevochten was er dan ook nog de 1939 Spange voor het EK II en EK I, een onderscheiding om te daden uit WO I te eren.

Edit: Zie ook: http://www.ww2awards.com/award/569


vr jun 02, 2006 11:11 pm
Profiel
patrick k
Bericht 
Dank u :D


vr jun 02, 2006 11:17 pm
gefreiter robin
Bericht 
Het heeft te maken met het tijdstip waarop het ijzeren kruis vernieuwd werd. Het ijzeren kruis bestaat sinds 1813 en is enkele malen van ontwerp veranderd bv in 1914 en in 1939.


do jun 08, 2006 1:12 pm
Johan_81
Bericht 
Niet van ontwerp veranderd, maar net zoals Auke het zegt. Het werd alleen veranderd door het symbool dat erop zat, ontwerp bleef hetzelfde.


do jun 08, 2006 1:40 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Er was nog ene andere zeer belangrijke wijziging.
Voorheen en in Wo1 was het primair een Pruisische onderscheiding die door Keizer Wilhelm werd heringevoerd tijdens de strijd zelf (in vredesperiode werd de onderscheiding weer afgeschaft). In al die oorlogsperioden was het IJzeren Kruis puur een militaire onderscheiding. Door Hitler werd het IJzeren Kruis opnieuw ingevoerd in 1939 als een Ridderorde, welsiwaar voornamelijk voor Militairen, maar niet meer als een gewone dapperheidsonderscheiding.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jun 08, 2006 2:08 pm
Profiel WWW
gefreiter robin
Bericht 
Johan_81 schreef:
Niet van ontwerp veranderd, maar net zoals Auke het zegt. Het werd alleen veranderd door het symbool dat erop zat, ontwerp bleef hetzelfde.


Kijk naar de 1914 versie en naar de 1939 versie, dan zul je toch echt zien dat er een hakenkruis op is gekomen en een kroon verdwenen, dat is toch een ander grafisch ontwerp in mijn ogen. Uiteraard de vorm is hetzelfde, het zijn dan ook niet enorme aanpassingen geweest. Er zijn ook verschillen in de breedte van het lint in de verschillende versies.


do jun 08, 2006 3:39 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het ontwerp (drie delen) bleef echter gewoon hetzelfde, slechts de afbeelding veranderde.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jun 08, 2006 4:47 pm
Profiel WWW
schinkel1813
Bericht 
[quote="Wilco_Vermeer" Door Hitler werd het IJzeren Kruis opnieuw ingevoerd in 1939 als een Ridderorde, welsiwaar voornamelijk voor Militairen, maar niet meer als een gewone dapperheidsonderscheiding.[/quote]

Hoewel er vele EK 1's uitgereikt zijn in de periode 1939-1945, zo'n 5 miljoen, moest je er toch nog wel wat voor gedaan hebben. Er zijn misschien wat uitzonderingen, b.v. Hanna Reitsch, de test piloot en goede kennis van Hitler. Zelfs de HJ jongens die hem kregen als propaganda doeleinden, hadden toch wel iets er voor moeten doen.


do mei 10, 2007 7:24 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Overigens wordt op dit moment bij het Duitse parlement weer geopperd om in verband met Duitse betrokkenheid bij Internationale Krijgsmachten, het IJzeren Kruis wederom in te voeren.
http://itc.napier.ac.uk/e-Petition/bund ... tionID=404

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do mei 10, 2007 7:57 pm
Profiel WWW
gefreiter robin
Bericht 
Ik vind het wel logisch dat dit idee wordt geopperd. Zoals het stuk in de link al zegt, de nieuwe onderscheidingen worden erg gemakkellijk toegekend en niets heeft zo'n historische lading als een ijzeren kruis (en hiermee bedoelen ik even juist niet alleen WOII). Als je een duitse soldaat wil onderscheiden voor uitzonderlijke diensten in de huidige vredesmissies begrijp ik wel dat zo'n soldaat daar pas echt trots op kan zijn als de onderscheiding een grote historische lading heeft. Ik persoonlijk zou het niet schandalig vinden als hij weer wordt ingevoerd.


do mei 10, 2007 8:35 pm
Harro
Bericht 
Wilco, het IJzeren Kruis was geen ridderorde. Dat was het Ridderkruis bij het IJzeren Kruis (die naam zegt het al). Het IJzeren Kruis 1e en 2e klasse waren wel degelijk gewone dapperheidsonderscheidingen.


do mei 10, 2007 8:40 pm
Flippo
Bericht 
schinkel1813 schreef:
Hoewel er vele EK 1's uitgereikt zijn in de periode 1939-1945, zo'n 5 miljoen, moest je er toch nog wel wat voor gedaan hebben. Er zijn misschien wat uitzonderingen, b.v. Hanna Reitsch, de test piloot en goede kennis van Hitler.

Impliceer je hiermee dat Hanna Reitsch haar onderscheidingen in de schoot geworpen heeft gekregen? Dan wordt het echt eens tijd om je te verdiepen in haar verdiensten en heldhaftige acties.


do mei 10, 2007 9:31 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
"als een Ridderorde" slaat op de wijze van uitreiken met diverse rangorden en halslint. De benoeming als Orde staat in de instellingsteksten.

V e r o r d n u n g
über die Erneuerung des Eisernen Kreuzes
(Fassung vom 29. Dezember 1944).

Nachdem ich mich entschlossen habe, das Deutsche Volk zur Abwehr gegen die ihm drohenden Angriffe zu den Waffen zu rufen, erneuere ich eingedenk der heldenmütigen Kämpfe, die Deutschlands Söhne in den früheren großen Kriegen zum Schutze der Heimat bestanden haben, den Orden des Eisernen Kreuzes.

Lees de laatste woorden den Orden des Eisernen Kreuzes

Voor alle instellingstekstne van de EK:
http://www.twschwarzer.de/stiftung.htm#DOK4

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do mei 10, 2007 11:08 pm
Profiel WWW
schinkel1813
Bericht 
Citaat:
Impliceer je hiermee dat Hanna Reitsch haar onderscheidingen in de schoot geworpen heeft gekregen? Dan wordt het echt eens tijd om je te verdiepen in haar verdiensten en heldhaftige acties.


"Verordnung der Erneuerung des Eisernen kreuzes vom 1. 9. 1939.
Artikel 2:
(1) Das Eiserne kreuz wird ausschliesslich fuer besondere Tapferkeit vor dem Feinde und fuer hervorragende Verdienste in der Truppenfuehrung verliehen."
bron: Das Eiserne Kreuz 1813-1957, uitgegeven door het Deutsche Ordensmuseum Luedenscheid.

Ik impliceer helemaal niets, en hoewel ik me niet verdiept heb in het leven van deze dappere en goed uitziende vrouw, denk ik dat het EK1 toch een vrij hoge onderscheiding is voor een testpiloot. Ik denk alleen dat de kontakten die zij had met Hitler (en misschien ook wel de niet bevestigde verhouding met Robert Ritter von Greim :wink: ) daartoe heeft bijgedragen.


vr mei 11, 2007 10:33 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group