Het is nu za apr 20, 2024 1:24 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Toekennen Dapperheidsonderscheidingen 
Auteur Bericht
Hans
Bericht Toekennen Dapperheidsonderscheidingen
In de 19e en 20e eeuw zijn er veelvuldig diverse hoge internationale dapperheidsonderscheidingen, zoals het Britse Victoria Cross en de Amerikaanse Medal of Honor, toegekend. Echter, na de 2e Wereldoorlog blijkt dat deze toekenningen sterk zijn gedaald. Wat kan hier de reden voor zijn ? Zijn de criteria voor het in aanmerking komen van zo'n hoge onderscheiding aangescherpt, zijn er niet zoveel 'heldendaden' meer te bespeuren, of is de totale oorlogsvoering in de loop der jaren veranderd ?

Persoonlijk denk ik dat de klassieke oorlogsvoering, dus de ouderwetse man-tot-man gevechten, totaal verdwenen is. Tegenwoordig staat voorzichtigheid voorop en probeert men pas infanterie in te zetten wanneer de situatie relatief 'veilig' is. Uiteraard zijn er natuurlijk nog de Speciale Eenheden die hun 'heldendaden' achter de vijandelijke linies verrichten, maar juist door de geheimhouding van de acties van deze troepen horen of zien we hier weinig over.

Wat is jullie mening hierover ? Is het toekennen van een Victoria Cross of Medal of Honor in een toekomst een zeldzaamheid ? Zijn jullie het eens met mijn stelling dat de oorlogsvoering in de loop der jaren totaal veranderd is en juist dat de reden is dat dit soort onderscheidingen bijna niet meer worden toegekend ?


wo jun 16, 2004 7:39 am
Rick
Bericht 
Ik denk dat de oorlogsvoering is veranderd we zitten nu in het tijdperk van ongeveer gerobotiseerde oorlogsvoering alles gaat tegenwoordig met robot's en comuters.
In ieder geval een van de VC die is toegekend tijdens de falkland oorlog aan een kolonel van parachute regiment was omdat die een bajonetaanval leidde.
Dit was denk ik een van de laaste heldachtige daden want de soldaat van nu doet liever voorzichtig aan dan zijn leven te riskeren.
Een goed voorbeeld hiervan is company sergeant S. Hollis van 6th Green Howards die vond het zijn persoonlijke doel om de oorlog tot een goed eind te brengen wat je vandaag de dag niet meer ziet.

Rick


wo jun 16, 2004 12:27 pm
Antwerp X
Bericht 
Volgens mij zijn er nu evenveel heldendaden (natuurlijk in verhouding, in een oorlog vechten steeds minder mensen mee) als tijdens WOII, maar in die tijd had men helden nodig om de 'oorlogszin' erin te houden.


wo jun 16, 2004 12:51 pm
Rick
Bericht 
Ik las pas dat 20 Britse soldaten in jeeps in een hinderlaag liepen van zo'n 100 irakezen.
Omdat ze door het vuur van de Irakezen niks konden doen hebben ze een bajonet aanval uitgevoerd waarbij naar zeggen ze zelf 3 licht gewonden hadden en 39 Irakezen gedood, 9 gewond en 18 gevangengenomen en de rest was gevlucht.
Dit vind ik toch wel een hedendaagse heledendaad.

Rick


wo jun 16, 2004 2:02 pm
Hans
Bericht 
Ik denk dat de 'heldendaden' in de loop der jaren sterk zijn afgenomen, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Als je leest hoe b.v. Victoria Cross en Medal of Honor ontvangers aan hun onderscheiding zijn gekomen, zijn dit typisch heroïsche acties die je eigenlijk alleen in boeken leest of in films ziet, en waarbij je jezelf afvraagt hoe dit in hemelsnaam allemaal mogelijk is geweest.

Als je weet dat bv. bij Rorke's Drift in 1879 totaal 11 VC's zijn toegekend voor heroïsche solo-acties bij de strijd van ongeveer 150 Britten tegen een overmacht van ongeveer 4000 Zulu's, en dat alles in slechts 2 dagen. En wat te denken van de 1e Wereldoorlog; meer dan 600 VC's zijn toen toegekend. En tijdens de heftige strijd om het eiland Iwo Jima zijn in enkele weken 27 Medal of Honors toegekend.

Ik denk wel dat de hedendaagse soldaat voorzichtiger is geworden met zijn acties in het heetst van de strijd en doordachter te werk gaat, maar ik denk toch dat de hele manier van oorlogsvoeren totaal is veranderd t.o.v. het begin van de vorige eeuw.


wo jun 16, 2004 5:20 pm
Ton Heerschop
Bericht 
Misschien is het de behoefte aan helden in contrast met de manier waarop de media bericht doet van een conflict. In WOII was de behoefte aan helden zeer helder en men had een eenduidige manier van media. Met de huidige massa communicatie is die eenduidigheid weg. Ik ben het met rick eens, de aanval die deze Britse militairen ondernamen had voor een medaile in aanmerking moeten komen. Maar aan de andere kant is men mediaschuw momenteel.


ma feb 21, 2005 12:43 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group