Het is nu do maart 28, 2024 8:31 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Nederlandse Ring van de Koningin 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Nederlandse Ring van de Koningin
Bij STIWOT kwam de volgende vraag binnen:

My grandfather left a ring to me that was given to him by the Dutch Queen for something relating to WWII. He never said why he got the ring because he would not talk about the war. I was wondering if you guys knew anything about these types of rings. The ring is gold with a square blue stone that has a sword and olive branch wreath around stamped into it.


Zijn opa maakte deel uit van het verzet en ontving dus een soort ring van de Koningin ter herinnering aan zijn verzetsstrijd. De gouden ring dus heeft een vierkante blauwe steen. De steen zou een zwaard en een olijftak dragen.
Ik heb foto's opgevraagd, maar misschien kan iemand zo al helpen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za jul 29, 2006 10:31 pm
Profiel WWW
Roel R
Bericht 
Het is iig geen officiele Nederlandse onderscheiding. Wat is de achternaam van de vraagsteller? Dat kan helpen.


zo jul 30, 2006 11:50 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De verzetstrijder is Jack van Kampen

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo jul 30, 2006 2:52 pm
Profiel WWW
Roel R
Bericht 
Ik kan hem niet in de registers van andere onderscheidingen terug vinden. Heeft deze man na de oorlog nog iets speciaals gedaan? Een of andere functie gehad in de hofhouding etc ?


zo jul 30, 2006 4:17 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het bericht wat bekend is, staat in de eerste post. Het gaat op dit moment puur om de herkenning van de ring. Verder heb ik nog geen gegevens.
Dat hij geen andere onderscheidingen had, was me al bekend, die archiefmaterialen heb ik. Het gaat nu even puur over de ring.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo jul 30, 2006 7:34 pm
Profiel WWW
Roel R
Bericht 
Dan is het waarschijnlijk een prive cadeau geweest en dan zul je er niets over terug vinden.

Het kan natuurlijk altijd nog zo zijn dat het verhaal een eigen leven is gaan leiden en dat de ring bijv. niet rechtsstreeks van de koningin af komt.


zo jul 30, 2006 8:01 pm
Jansen
Bericht 
Kijk eens op: http://onderscheidingen.mindef.nl/10_00 ... 00020a.htm

waar staat vermeld:

"...oud-militairen die gediend hebben als oorlogsvrijwilliger bij de Koninklijke marine, zijn gerechtigd een bijzonder onderscheidingsteken te dragen, hetwelk bestaat uit een metalen insigne van 30 bij 35 millimeter, waarop in zwart afgebeeld een omhooggericht zwaard, aan weerszijden omgeven door een lauwertak, met boven het embleem in oranje letters het omschrift "OORLOGSVRIJWILLIGER".

Op bovenstaande site is, na enig zoeken, via "Handboek Onderscheidingen" en dan "Overige insignes en ereblijken" en dan "OVW insigne" een afbeelding van dat insigne te vinden.

En het OVW insigne is krachtens Koninklijk Besluit ingesteld.

Het lijkt er op dat van de afbeelding op dat insigne gebruik is gemaakt voor het maken van een ring.

Alles bij elkaar zou dit een verklaring kunnen zijn.


zo okt 29, 2006 2:34 pm
Dutch-Lion
Bericht 
Het lijkt erop dat meneer Jansen hier nuttige informatie heeft medegedeeld. Ik denk dat Wilco daar wel wat aan heeft.


zo okt 29, 2006 4:09 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Zou inderdaad kunnen
bedankt

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo okt 29, 2006 8:52 pm
Profiel WWW
Roel R
Bericht 
Maar dan gaat het dus niet om een cadeau van de Koningin maar om een draaginsigne.


di okt 31, 2006 9:45 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Nee het gaat dan om een ring die dezelfe afbeelding draag als dit draaginsigne. :mrgreen:

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di okt 31, 2006 10:21 am
Profiel WWW
Borre Winckel
Bericht Ring van de Koningin
Ik kwam deze blog tegen op Google omdat ik een OVW insigne bezit. Oranje kroon boven the letters O V W vertikaal geplaatst. Waar werd dit gedragen (op een uniform)?


vr nov 10, 2006 7:48 pm
Jansen
Bericht 
Het door u genoemde, geborduurde, embleem werd gedragen op de mouw van het uniform van militairen die OVW'er waren.

Iemand die , tot in de zeventiger jaren, in militaire dienst is geweest zal zich dat nog wel herinneren>

Meer uitgebreid zie:

http://onderscheidingen.mindef.nl/10_00 ... 100020.htm


ma nov 13, 2006 3:51 pm
Jansen
Bericht 
Kijk ook nog:

http://www.hetdepot.com/oorlogsvrijwilKL.html


ma nov 13, 2006 5:26 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group