Het is nu di maart 19, 2024 6:43 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Wat was nou de exacte aanleiding? 
Auteur Bericht
Annet
Bericht Wat was nou de exacte aanleiding?
Hoi

Ik heb over een tijdje in de testweek een repetitie over geschiedenis. En ik zoek me suf op het internet naar de exacte aanleiding van de WO2. Misschien dat jullie hier een idee hebben?

groetjes Annet


wo apr 20, 2005 2:14 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Ondermeer dit topic kan je al op weghelpen.

http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... 16&start=0

Net als de volgende artikels op go2war2

- http://www.go2war2.nl/artikel/113
- http://www.go2war2.nl/artikel/115
- http://www.go2war2.nl/artikel/981

Trouwens, stap af van het idee van "dé aanleiding van WOII": daar bestaat nl. geen eensluidend antwoord op. Het is een mix van factoren die aan de basis van WOII liggen.

Gerd


wo apr 20, 2005 2:20 pm
Profiel
Annet
Bericht Annet
dankuu :)


wo apr 20, 2005 2:22 pm
geert
Bericht 
heb nu geen tijd om die links te lezen maar de aanleiding die Hitler aangaf waardoor gevechten begonnen op 1 september 1939 was een grens incident met de polen dacht ik


wo apr 20, 2005 11:42 pm
dude
Bericht 
Ja je heb gelijk maar hadden ze toen toch ook al het niet aanvalsverdrag met Rusland?


do apr 21, 2005 5:31 pm
crossbow
Bericht 
Eigenlijk in de grond van de zaak is de aanleiding van WO2 Hitlers drang naar "Lebensraum", liefst van al dan nog in het oosten. Dat hij daarbij in één keer ook het bolsjewisme mee bestreed was meegenomen.

Gebiedsuitbreiding was ook de drijfveer van Italië (Ethiopië, Albanië,...) en Japan (China, Indonesië,..).

Bij die uitbreidingen liepen ze telkens tegen dezelfde partijen aan, nl USA, GB, USSR en Frankrijk (zij het in mindere mate, zij waren betrokken partij door Polen).

Nu dit is zeer summier, er waren nog wel meer zaken die meespeelden (b.v. Versailles), maar dit is toch wel het basisgegeven.

Kris


do apr 21, 2005 5:51 pm
Harro
Bericht 
geert schreef:
heb nu geen tijd om die links te lezen maar de aanleiding die Hitler aangaf waardoor gevechten begonnen op 1 september 1939 was een grens incident met de polen dacht ik

Volgens de Duitse propaganda dienst van 1939 wel ja :roll:


do apr 21, 2005 7:46 pm
Tyrant
Bericht 
Belangrijkste redenen:
-Hitler wilde het 'Diktat' van Versailles uitwissen
-Hitler zocht Lebensraum in Europa voor het Arische ras
-Hitler wilden 'Heims in Reich': Alle gebieden waar Duitstaligen mensen woonden annexeren
-Hitler streefde naar een Europa 'vij van Joden'


do apr 21, 2005 7:56 pm
geert
Bericht 
moeten we hier een onderscheid maken tussen aanleiding en oorzaak? Hierboven (van Tyrant) zijn dus de diepliggende redens die we de oorzaak mogen noemen, maar de exacte aanleiding tot het starten van WO2? Is die er wel? Behalve dus wat de duitsers beweerden, een grens incident.


do apr 21, 2005 9:43 pm
Leo
Bericht 
1) Hitler had de stilzwijgende toestemming van Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk om Polen aan te vallen.
2) Hitler was er van verzekerd dat Frankrijk en het Verenigd koninkrijk in september 1939 het Ruhr-en Saargebied (zijn smidse) niet gingen aanvallen.

Wie een andere mening toegedaan is mag nu antwoorden.

...-


do apr 21, 2005 10:09 pm
Harro
Bericht 
Bronnen?


do apr 21, 2005 10:09 pm
geert
Bericht 
NIGHTWALKER schreef:
1) Hitler had de stilzwijgende toestemming van Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk om Polen aan te vallen.


...-
ik kan hem daar wel in volgen, zolang hij zich niet westwaarts keerde waren Frankrijk en Verenigd koninkrijk best tevreden denk ik. Zelfs indien hij de russen erna aanviel zouden ze dat wel toleren.


do apr 21, 2005 11:14 pm
geert
Bericht 
Gustav schreef:
Bronnen?
het is nightwalker zijn mening denk ik. Niet direct bewijsbare feiten.


do apr 21, 2005 11:15 pm
Salieri
Bericht 
geert schreef:
heb nu geen tijd om die links te lezen maar de aanleiding die Hitler aangaf waardoor gevechten begonnen op 1 september 1939 was een grens incident met de polen dacht ik


Ja, hitler zei op de radio dat de Polen duits grondgebied hadden betreden ofzo, ik dacht dat het zo was


vr apr 22, 2005 6:37 am
Harro
Bericht 
Nee, dat was een leugen.


vr apr 22, 2005 7:48 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group