Het is nu ma okt 15, 2018 10:01 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Doden graf Doornspijk nog onbekend 
Auteur Bericht
Nieuws Bot

Bericht Doden graf Doornspijk nog onbekend
Gepubliceerd op: 30 juli 2010

DOORNSPIJK - Nog steeds is onduidelijk welke vier menselijke resten er gevonden zijn bij het 'vergeten' oorlogsgraf in Doornspijk.

De gemeente Elburg en het ministerie van Defensie deden een oproep aan inwoners om zich te melden, mochten ze iets weten over het graf.
Half juli heeft de bergingsdienst van de Koninklijke Landmacht het graf geopend na berichten in lokale media over het geheimzinnige graf uit de periode '40-'45. Verschillende reacties zijn inmiddels binnengekomen. De gemeente Elburg en Defensie zijn nu deze gegevens aan het checken.
Nog steeds kunnen inwoners zich melden mochten ze iets weten over het graf: telefoonnummer 0525 - 688688. Of neem contact op met sergeant majoor Patric van Aalderen: 06-20546023/ pa.v.aalderen@mindef.nl

Overgenomen van: Omroep Gelderland

vr jul 30, 2010 2:12 pm
Profiel WWW
PoppyBooks

Bericht 
De Stentor

Raadsels rond oorlogsgraf Doornspijk

door Roel Kleine. vrijdag 16 juli 2010 | 12:41 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 16 juli 2010 | 14:36

DOORNSPIJK - De Bergings- en Identificatiedienst Koninklijke Landmacht (BIDKL) gaat inwoners van Elburg en omgeving vragen te helpen bij de identificatie van vier slachtoffers in een oorlogsgraf.

Op de begraafplaats in Doornspijk staat een graf met als opschrift 'unknown'.

Na een oproep in een huis-aan-huis-blad van een inwoner met de vraag wie er begraven ligt, besloot de bergings- en identificatiedienst het graf gisteren te lichten.

In het graf bleken vier personen te liggen die naar alle waarschijnlijkheid door schoten om het leven zijn gekomen.

Volgens sergeant-majoor Patric van Aalderen van de BIDKL gaat het om de stoffelijke resten van vier personen. "Wij zijn nu bezig met het bergen van de stoffelijke resten. Hierna gaan we in het laboratorium het nodige onderzoek doen", zei hij gisteren bij het lichten van het oorlogsgraf.

"Het is voor ons duidelijk dat deze mensen door kogelschoten om het leven zijn gekomen", aldus Van Aalderen.

"Over de toedracht en de identiteit kan ik nog niets zeggen. Eerst gaan we de stoffelijke resten schoonmaken en aan een nader onderzoek onderwerpen."

Waarom deze vier mensen in het graf liggen is Van Aalderen onbekend. Vooralsnog blijven dan ook de raadsels rond de identiteit van de vier onbekende personen onopgelost.

"Ik roep de inwoners uit deze omgeving dan ook op om ons te informeren over dit oorlogsgraf. Zij kunnen hiervoor met mij contact opnemen onder nummer 06-20546023 of met de gemeente Elburg, met Alex Weelink, 0525-688688. Ik hoop dat we daardoor meer over de toedracht te weten komen en over de identiteit van deze mensen."

Vorig jaar deed de Doornspijker Reinders al een oproep om er achter te komen wie er begraven ligt op de begraafplaats in Doornspijk, onder het ijzeren grafkruis.

Het kruis is volgens Reinders na de oorlog door de zogeheten War Grave Registration Units geplaatst.

Deze Engelse gravendienst ging volgens hem na de oorlog op zoek naar graven van gesneuvelde geallieerde militairen.

"Van de graven waarvan de doden nog niet waren geïdentificeerd of die nog niet voorzien waren van een correcte markering op hun graf, probeerden zij uit te zoeken wie deze soldaten waren."

Op het kerkhof van Doornspijk zijn in de oorlog een aantal geallieerde militairen begraven.

De Amerikaanse soldaten werden na identificatie overgebracht naar de Amerikaanse begraafplaats in Margraten of zij gingen terug naar de Verenigde Staten.

The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

vr jul 30, 2010 6:59 pm
Profiel WWW
Fedor

Bericht 
Op OM (meteen ff aangepast):

http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/4640 ... nspijk.htm

vr jul 30, 2010 9:46 pm
Profiel
Kaj

Bericht 
Ik neem aan dat het hier dus om vier onbekende Gemenebest militairen gaat? Of begroef de WGR ook burgerdoden?

"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski

vr jul 30, 2010 10:47 pm
Profiel
Frog585

Bericht Re: Doden graf Doornspijk nog onbekend
ik kom zelf uit doornspijk maar, nog steeds geen nieuws over dit bericht?
Het is al een tijdje geleden dat dit is gepubliceerd is.
Elke info hierover is welkom.

Bij voorbaat dank,
Frog585

zo apr 22, 2012 11:42 pm
Profiel
Moderator
Pieter F

Ik geloof het niet. Een kleine zoektocht op Google brengt je enkel naar de hierboven genoemde nieuwsberichten.

ma apr 23, 2012 9:24 am
Profiel WWW
DickB

Normaal was dat er na de oorlog de RAF "Missing Research and Enquiry Service" op dat moment gevestigd in Den Haag als het om een gecrasht vliegtuig ging met vermiste, of niet geïdentificeerde personen, waren lands geweest en dan hadden deze slachtoffers allemaal een aparte steen gehad, met of zonder naam.
Ik doe al een tijdje onderzoek in die omgeving, maar er zijn hier geen vermiste van geallieerde van crashes. Het moet dan gaan om b.v. aangespoelde slachtoffers, maar zover ik weet zijn die ook allemaal geïdentificeerd. Hierdoor denk ik dat het zou kunnen gaan slachtoffers die aangetroffen zijn bij de bevrijding en daar op dat moment door de geallieerde begraven zijn.

di maart 26, 2013 11:41 am
Profiel
DickB

Zie hier:
https://plus.google.com/photos/11538728 ... 3839316833
De eerste is zoals het bestand van de begraafplaats te Doornspijk aan het eind van de oorlog was.
De tweede is de opgaven aan het "Missing Research and Enquiry Service" is gedaan, december 1945.
De laatste is een brief van het "Roode Kruis"aan de gemeente Doornspijk van december 1946, dit is de vaststelling van de namen van de vier die als "onbekende Engels Vlieger" begraven lagen.

Dus de "Missing Research and Enquiry Service" is wel degelijk met deze beraafplaats in 1946 bezig geweest!

zo sep 08, 2013 11:11 am
Profiel
DickB

Even een klein tipje van de sluier oplichten:

Na de oorlog, aan de rechterkant op de rij met de geallieerde oorlogsgraven, 4 lichamen werden gevonden begraven in een graf. Het Engels en Amerikaanse Grave registratie en recovery bedrijven die kwam om Doornspijk minstens 3 keer tussen mei 1945 en december 1947, moet zijn onderzocht deze overblijfselen, omdat een kruis werd geplaatst door hen met Engels tekst: "UNKNOWN '40 -'45". De doden werden waarschijnlijk gekleed in burgerkleding, anders zou de tekst 'Onbekende soldaten' zijn geweest.

In 2010 is het Nederlandse leger Identificatie Dienst opgegraven de 4 skeletten voor een onderzoek en identificatie poging. In december 2012 meldde zij in de media dat de resten waren van 3 mannen en een oudere vrouw. De mannen hadden de handen gebonden achter de rug met een nylon koord en werden gedood door het schot van een pistool in de nek. Identiteit niet kon worden vastgesteld. DNA werd genomen, werd er geen match gevonden.
Graf nr 15-16 en 17.

De vrouw was een "aanspoel" slachtoffer, graf nr 18.

Verdere toelichting in mijn boek "Wie herdenken we in en om Oldebroek"uitgave door de Oudheidkundige vereniging "de Broeklanden".
Eind januari 2016.

wo jan 06, 2016 1:24 pm
Profiel
Drentse Gerrit

Naast dat ik zeer benieuwd ben naar jouw boek Dick, ben ik ook zeer benieuwd of de identiteit van- en het verhaal over de doden inmiddels duidelijk is, of staat dat nu juist in jouw boek?

Andre Boude, para operatie Amherst

di feb 02, 2016 6:01 pm
Profiel
DickB

Hallo Gerrit.
Helaas hebben we de namen niet, maar de toedracht, hoe ze om het leven gekomen zijn wel, altans van 3 van de 4.
Over de vierde is helaas ( nog) weinig bekend.
De boekpresentatie was zaterdag de 30ste, zie hier.
http://www.locourant.nl/nieuws/algemeen ... -oldebroek

vr feb 05, 2016 3:00 pm
Profiel
ruud (rjajo)

En ik moet zeggen dat het een prachtig boek is geworden, compliment Dick !

vr feb 05, 2016 4:55 pm
Profiel
DickB

Dank je Ruud!

di feb 09, 2016 12:23 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]