Het is nu vr okt 19, 2018 1:05 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 161 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
'Wandaden verzet verbloemd na de oorlog' 
Auteur Bericht
Nieuws Bot

Bericht 'Wandaden verzet verbloemd na de oorlog'
Gepubliceerd op: 15 oktober 2011

"Ik heb altijd ergenis gevoeld bij officiële gelegenheden. 4 mei, die minuut stilte met koperblazers en de gestreken vlag, daar krijg ik ontzettend de kriebel van. Ik voel dan dat er iets van een mythe in de lucht hangt. Al die heldhaftige gedaantes op dat monument, daar kan ik niet zo goed tegen. Ik weet dat dat niet de werkelijkheid was van het gewapende verzet. De beeldvorming werd na de oorlog vervalst."

Maarten van Buuren schreef het boek 'De Afrekening', over het gewapende verzet in zijn geboortestreek, het Westland. Als uitgangpunt nam hij de dood van Lein Francke, een derderangs NSB-lid uit Maassluis, die op 8 mei 1945 werd doodgeslagen tijdens een verhoor. "In eerste instantie wilde ik het opnemen als een voetnoot in een ander verhaal, maar ik ben eraan gaan trekken en viel van de ene verbazing in de andere."

Overgenomen van en ga voor foto en lees de rest van het artikel op: NOS

za okt 15, 2011 6:28 pm
Profiel WWW
Roel R

Bericht Re: 'Wandaden verzet verbloemd na de oorlog'
Tsja. De oorlog is niet zwart wit maar bevat juist heel veel grijs.....

za okt 15, 2011 7:06 pm
Profiel WWW
rjajo

Och gelukkig hebben onze verzetsstrijders alleen voor eigen gewin gestreden !!

En hun dood ach jammer anders hadden ze miljonair gewoden !!!

WAT EEN ONZINNN

za okt 15, 2011 11:55 pm
Profiel
Moderator
Jean

Wat bedoel je eigenlijk rjajo?

zo okt 16, 2011 8:46 am
Profiel
Comu

Ik heb het boek in huis. Vrijdag al opgehaald, terwijl het gisteren pas officieel in de winkel zou liggen. Ben er een eind in en het is zoals Prof. Dr. van Buuren zegt inderdaad verbijsterend wat er gebeurde. De kanttekening bij de gewapende vrienden van het verzet mocht inderdaad weleens geplaatst worden. Het in elkaar slaan van mensen die ondanks hun overtuiging geen daden begingen die zo zwaar wogen tot de dood er op volgde na een zogenaamd "verhoor" was gewoon een schandalig maffioze daad. De mythe waar van Buuren het over heeft is een duidelijk staaltje van de geschiedenis die door de overwinnaars werd geschreven.

zo okt 16, 2011 9:08 am
Profiel WWW
Forumlid v/h jaar '10
Harro

rjajo schreef:
Och gelukkig hebben onze verzetsstrijders alleen voor eigen gewin gestreden !!

En hun dood ach jammer anders hadden ze miljonair gewoden !!!

WAT EEN ONZINNN

Wie beweert dan zoiets?

zo okt 16, 2011 9:17 am
Profiel
rjajo

Als ik dat zo lees lijkt het of het verzet enkel en alleen op eigen gewin uit was, het zal best dat er een enkeling (misschien 10 tallen) op eigen roem en glorie uit was maar ik denk dat de overgrote meerderheid uit Vaderlands liefde en haat tegen de bezetter in het verzet ging !!

En ja na de oorlog zijn er genoeg "verzetsstrijders" geweest die met de naam niks van doen hadden !

Er zijn zelfs NSB-ers geweest die ineens ook bij het verzet gezeten hadden enz. ja die zaten voor eigen gewin en natuurlijk zijn er mensen inelkaar geslagen (niet goed te praten) maar zie het in DIE tijd !

5 jaar onderdrukt geen eten en de bezetter cq de NSB had het (redelijk) goed !

(en heel misschien wist de buurman wel dat ik NSB-er geweest ben dus killen die hap ???)

zo okt 16, 2011 1:58 pm
Profiel
Vehikel

Precies zoals de heer van Buuren ergernis voelt bij officiële gelegenheden, krijg ik een wrange smaak in mijn mond bij het lezen van het artikel dat onder de link staat.
Als we nog even door gaan is iedereen die voor de vrijheid gevochten heeft en iedereen die bij het verzet was ineens "fout". Goed bezig.........
Natuurlijk zijn er excessen geweest.. Ik weet dat van getuigen maar al te goed. Maar daar nu over willen oordelen, terwijl wij de tijd, de omstandigheden, de nood, de onderdrukking, de stress, het gevaar..... niet hebben meegemaakt????
Ik denk dat iedere veteraan, van om het even welk oorlogsgebied, je kan vertellen dat excessen nu eenmaal niet uit te sluiten zijn.
Het is niet aan ons te oordelen over mensen die in die tijd vochten op of andere wijze bij het verzet betrokken waren. Laat ons de herinnering aan en de moed en zelfopoffering van iedereen die er met goede bedoelingen inzat toch niet bezoedelen.
"Goedkoop scoren", vnd ik wat de Heer van Buuren doet.
Het aangehaalde voorbeeld van het voedselpakket vind ik ook totaal misplaatst. Als het verzet voedsel buit maakte is het toch logisch dat zij hier ook van aten. ( of zou Robin Hood het buitgemaakte eten niet zelf gegeten hebben :twisted: )

zo okt 16, 2011 3:41 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Toch wel typisch dat men vaak over de andere kant (NSB, Bezetter enz) heel ongenuanceerd kan en mag praten zonder dat iemand daar echt ophef over maakt. En zodra het wel gebeurd (zie een discussie elders op het forum over NSB/Waffen-SS), ineens de nuance opzoeken tot heftige reacties kan leiden. Als dan het tegenovergestelde gebeurd staan mensen ineens op hun achterste benen. Over de auteur wordt aangegeven Van Buuren hoopt met zijn boek de grijswaarden terug te brengen in het verhaal. Daar is in mijn ogen vanuit historisch oogpunt niets mis mee. Hij heeft in mijn ogen ook helemaal gelijk als hij stelt dat het verzet verscheidene 'avonturiers' aantrok die het niet zo nauw namen met regels. Lijkt mij helemaal niets mis mee ook dergelijke excessen te onderzoeken en te benoemen.

zo okt 16, 2011 3:53 pm
Profiel WWW
Moderator
Jean

De bedoeling van geschiedenis onderzoek is dat je dat best langs alle kanten bekijkt, dus er is niks mis mee dat er één kant die tot nu toe onderbelicht is gebleven naar buiten komt. Dat die zijde na de oorlog wat doodgezwegen is kan men volledig aan de zeitgeist wijten. Moet men dan zwijgen over deze feiten? Absoluut niet, en dat die geschiedenis wrang smaakt en niet in het beeld van de stoere verzetstrijder past, dat moet je erbij nemen, want dat was de realiteit, net zoals de meerderheid wel stoere mannen en vrouwen waren.

zo okt 16, 2011 4:02 pm
Profiel
rjajo

Ik denk dat de grijswaarden van Dhr. Van Buuren misschien zelf wel te grijs zijn !

Zo kan je van elke verzetsstrijder wel een held of een zakkenvuller maken !!

EEN voorbeeld :

Marinus Post gebruikte pillen om wakker te blijven voor zijn verzetsdaden toen op een dag na een achtervolging door de Duitsers was zijn pil uitgewerkt en viel hij in slaap en kon door de Duitsers gearresteerd worden.

Even heel grijs Marinus Post was een drugs gebruiker !!!!! ??????

zo okt 16, 2011 4:05 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Ik zou eerst het boek maar eens lezen voor over een onderzoek te oordelen. En wat Post met vermeend drugsgebruik nu te maken heeft met simpelweg mishandelen van gevangenen kan ik niet plaatsen. Goedpraten van de mishandelingen waar Van Buuren in zijn boek over spreekt is hetzelfde als Quantanamo Bay en d emisstanden daar goedpraten zonder de misstanden te benoemen en onderzoeken.

Laten we het niet vergeten dat we hier spreken over een journalistiek stukje, niet over een door Van Buuren opgesteld persbericht. Het is altijd gevaarlijk de auteur van een besproken werk te beoordelen op datgene wat door een journalist is opgeschreven, zonder het boek zelf te kennen.

zo okt 16, 2011 4:54 pm
Profiel WWW
sauerkraut

Wilco_Vermeer schreef:
Ik zou eerst het boek maar eens lezen voor over een onderzoek te oordelen.

Ik heb het zo-even bij bol.com besteld, dinsdag in huis.

zo okt 16, 2011 5:36 pm
Profiel
Leo

Mijn vader is vier jaar voortvluchtig geweest voor de Duitse bezetter als lid van een erkende verzetsbeweging. 14 dagen voor de bevrijding van Mechelen (B) is zijn collega-rijkswachter, en medevluchteling, opgepakt door de Duitsers en in Brasschaat gefusileerd omdat ze geen onderkomen hadden gevonden in die hectische dagen.

Maanden na de oorlog contacteerd een Baron uit de streek mijn vader met de vraag of hij niet wil beweren dat hij op de Baron's kasteel verdoken heeft gezeten. De Baron zou zich beter gevoeld hebben in de na-oorlogse politiek als hij verzetsstrijders had gehuisvest tijdens de oorlog. Vader kon dan wel op Mijnheer's politieke steun rekenen.

ZOIETS VINDT IK ERG :twisted:

Voorheen: NIGHTWALKER

zo okt 16, 2011 6:53 pm
Profiel WWW
rjajo

Mijn vergelijking met Post en mishandelende "verzetsstrijders" is eigenlijk ingegeven door de stelling dat 'DE' verzetstrijder na de oorlog ineens de misdadiger werd volgens de inleiding van het boek en dus is ook een pillen slikkende verzetsstrijder een drugsgebruiker als je het zo leest

zo okt 16, 2011 10:53 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 161 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende