Het is nu zo jan 19, 2020 12:48 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 161 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
'Wandaden verzet verbloemd na de oorlog' 
Auteur Bericht
rjajo

Bericht Re: 'Wandaden verzet verbloemd na de oorlog'
Het lijkt me logisch dat de familie Francke blij is ,met dit boek, zou dat ook zo zijn bij de familie Doelman waarbij hun familielid als een misdadiger wordt weggezet (mischien terrecht, maar toch !)

ma okt 24, 2011 4:28 pm
Profiel
sauerkraut

sauerkraut schreef:

Het gaat hier voornamelijk om een criminele groepering die we door alle tijden door hebben gekend. De
Bokkenrijders zijn een goed voorbeeld, de bendes in Oss en laatstelijk die van de Dominee en Holleeder.
De beschreven groepering heeft zich het etiket van "gewapend verzet" opgeplakt maar had daar ideeel
niets mee van doen. Hadden ze in een andere tijd geleefd, dan hadden ze misschien voor de rol van Robin Hood
gekozen.

Op pagina 33 van het hier besproken boek staat het volgende:
"De gezagsverhoudingen binnen de knokploeg van Doelman doen nog het meest denken aan die van een
misdaadsyndicaat. Doelman gedroeg zich als een maffiabaas ten opzichte van zijn 'familie'"

Me dunkt, een betere onderbouwing kan ik mij niet wensen.

ma okt 24, 2011 4:45 pm
Profiel
rjajo

Sauerkraut ik ga volledig met je mee !

ma okt 24, 2011 4:52 pm
Profiel
Comu

Dus is de kritiek tegen de schrijver nogal voorbarig geweest. Hij schrijft het zelf!

ma okt 24, 2011 6:40 pm
Profiel WWW
rjajo

Nee Comu de kritiek gaat erover dat deze daders worden neergezet als verzetsstrijders !

En daardoor het gehele GEWAPENDE verzet in een slecht daglicht komt te staan !

ma okt 24, 2011 6:44 pm
Profiel
sauerkraut

Als het zwart is en comu zegt dat het wit is, dan is het ook wit.
Dat dient in de annalen opgenomen. :roll:

ma okt 24, 2011 6:52 pm
Profiel
Comu

Op Sauerkraut zal ik maar niet meer reageren. Die is door de jaren heen zo wijs geworden dat hij het niet kan laten om van het topic af te wijken en op de man te gaan spelen. Saluut met uw pensioen.

Rjajo, ik denk toch dat de grootste makke zit in het feit dat van Buuren erg ongelukkig is geweest met de ondertitel van het boek. Het verhaal op zich is niet al te veel op af te dingen. Wellicht had hij meer nuance in de ondertitel kunnen zetten om de lezer niet per direct op het verkeerde been te zetten.

Feit: Doelman was de big boss van het verzet Zuid Holland Zuid. Heeft onder die vlag zijn rotgeintjes uitgehaald. Conclusie: Doelman was geen best visitekaartje voor het verzet. Maar er uit wippen was ook geen optie. Zijn invloed scheen nogal ver te reiken en er waren er die stomweg bang van hem waren.

Kortom: Van Buuren, iets milder in de baude stelling in de ondertitel en lezer; Prik er doorheen of haal de ondertitel even weg met merkstift.

di okt 25, 2011 9:52 am
Profiel WWW
rjajo

Comu over Sauerkraut heb ik geen mening dat is tussen jullie maar over Van Buuren is mijn mening zoetjes aan bekend !

In mijn beleving kan je Doelman vergelijken met Holleeder gewoon een maffiabaas !

En dus heeft Doelman enkel en alleen het woord verzetsstrijder misbruikt voor zijn eigen gewin waarmee Van Buuren zich diskwalificeerd
met zo'n ondertitel wat ik ERG goedkoop vindt scoren waarbij ik dan toch weer zeg : dat is leuk voor de verkoop maar een "minder" ingevoerde lezer gaat uit van hetgeen de schrijver neerpent ! en komt er dus bekocht uit !

di okt 25, 2011 1:42 pm
Profiel
Comu

Mjaa, zit een invalshoek in. Bekocht weet ik niet. Inderdaad kan men zich bekocht voelen als men er eens lekker voor gaat zitten om het gehele gewapende verzet een veeg uit de pan te zien krijgen. Maar in principe klopt het ferhaal wel en geeft van Buuren daarin aan dat doelman gajes was. Inderdaad een maffioso. En aan de hand van het gehele verhaal, blijf ik dan toch van mening dat het gewoon ongelukkig is geweest om het zo op de flap te zetten. Maar goed, daar komen we denk ik, niet uit.

wo okt 26, 2011 7:02 am
Profiel WWW
rjajo

Comu dat vindt ik dus niet !

Doelman was dus idd gajes maar dan kan je hem dus niet met een verzetsstrijder (gewapend of niet) op één lijn plaatsen !

En dus is de flap een trekker (alleen op dit forum zijn er al mensen, waaronder ik, erin gestonken) laat staan mensen die geheel niet zijn ingevoerd in deze materie, die kunnen dan beter een boek kopen over Thea Moear of de Soprano's DAN weet je dat je iets over de maffia leest.

Normaal koop ik mijn boeken in de winkel, dat heeft zijn voordeel dat je er rustig in kan kijken !

Maar zoals jij zegt we zullen er niet uit komen !

wo okt 26, 2011 8:09 am
Profiel
Comu

Maar dat gajes is dus wel baas van het verzet Zuid Holland Zuid geweest. Welk criterium zou er dan gehanteerd zijn dat Doelman op die positie terecht kwam?

wo okt 26, 2011 9:10 am
Profiel WWW
rjajo

Kijk dat zou nou een invalshoek van Van Buuren moeten zijn !

Had Doelman al een strafblad voor of tijdens WO II ??

Hoe kon hij idd in die positie komen (recht van de sterkste ?)

Welke connectie's had Doelman ?

wo okt 26, 2011 12:19 pm
Profiel
Comu

Ik voel hier een nieuw boek aankomen. :wink:

do okt 27, 2011 7:28 am
Profiel WWW
rjajo

Comu niet van mijn hand hoor, er zijn veel betere schrijvers dan mijn persoontje, met mijn boekwerkje ben ik al ruim 30 jaar bezig en dat schiet ook nog steeds niet op ! (pas zo'n 1300 pagina's :)

do okt 27, 2011 12:35 pm
Profiel
rjajo

Van Buuren zijn oom was ook door Doelman zijn groep overvallen, volgens Van Buuren "Er was geen sprake van dat oom Klaas, zoals wij hem noemden, een NSB-er was (het idee!) Piet Doelman gaf opdracht tot de overval, omdat oom Klaas zich schuldig zou hebben gemaakt aan zwarthandel. Ik neem dat zonder meer aan."

Van Buuren is blij dat zijn oom geen NSB-er is maar een zwarthandelaar och !

Bij deze overval werd alleen al ruim FL. 17.700 gulden dit is omgerekend (naar koopkracht anno 2010) FL. 202.192.94 (EU. 91.751.15) !!

(Bron:Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (http://www.iisg.nl/hpw/calculate2-nl.php))

Er zijn jaren dat ik dat niet in huis heb.

Ik denk dat deze zwarthandelaar menig hongerende medemens fors het vel over de been heeft getrokken !!

Ik zou het minder erg vinden als mijn oom (een gematigde) NSB-er zou zijn !

Doelman is dus niet de enige misdadiger in het boek.

ma nov 07, 2011 12:56 am
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 161 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende