Het is nu wo jul 18, 2018 2:42 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorden herdenkt ook Duitsers 
Auteur Bericht
Wilco_Vermeer

Bericht Re: Vorden herdenkt ook Duitsers
Tjsa, ik zou zeggen bekijk de bezoekersaantallen van de Vordense herdenkingen over de diverse jaren.

wo mei 09, 2012 4:22 pm
Profiel WWW
paul van de weg

Wilco_Vermeer schreef:
Tjsa, ik zou zeggen bekijk de bezoekersaantallen van de Vordense herdenkingen over de diverse jaren.

En in percentages van de bevolking. Dat zegt meer dan wat ook denk ik...

wo mei 09, 2012 4:25 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Uiteraard moet je ook meenemen dan dat Amsterdam de landelijke herdenking is en daar dus niet alleen Amsterdammers komen. Tevens dat er in Amsterdam meer dan alleen die centrale herdenking is, er worden op meer plaatsen in Amsterdam op die avond herdenkingen gehouden. Zelfs in de stationshal bij het bord voor de gevallen NS'ers.

wo mei 09, 2012 4:27 pm
Profiel WWW
Wilco_Vermeer

Citaat:
Er werd natuurlijk een week lang reclame voor gemaakt door de burgemeester e.d.

Laten we wel eerlijk zijn, het is niet de burgemeester die de herdenking in de openbaarheid en in de landelijke pers heeft gebracht.

wo mei 09, 2012 4:30 pm
Profiel WWW
-Spitfire-

Het NRC blijft uitgebreid aandacht aan de kwestie besteden. Zo stond er ondere andere vandaag een ingezonden brief van een Amsterdamse Rabbijn in de krant. Een interessante reactie. Verder stond er ook nog een artikel in over de uitspraak van de rechter: http://www.nrc.nl/rechtenbestuur/2012/0 ... -op-4-mei/

wo mei 09, 2012 9:29 pm
Profiel WWW
Stephanvw

Ik heb een beetje het idee dat in deze hele discussie eigenbelang boven die van het algemene wordt gezet. Dat je het persoonlijk (het FJN bestaat uit een handjevol mensen) niet mee eens bent dat een burgemeester lang Duitse graven wilt lopen, kan ik me nog voorstellen. Dat het gedicht van Auke De Leeuw niet op de Dam wordt voorgelezen omdat zijn oudoom bij de Waffen-SS heeft gediend kan ik me ook nog voorstellen. Maar om een rechtzaak aan te spannen en ook nu al te roepen dat je voor Dodenherdenking 2013 alles wat met Duitsers te maken heeft wilt laten verbieden vind ik echt te ver gaan. Dat het TOF een vliegtuigje boven Vorden laten vliegen met de tekst "Vorden is fout" vind ik schandalig. Hiermee suggereer je dat Vorden slecht is, leuk voor de verzetstrijders die hun leven hebben gegeven of geriskeerd.

Ik stel voor om Dodenherdenking 2013 op je eigen manier te herdenken. Als je geen Duitse soldaten wilt herdenken moet je dat zeker niet doen, als je dat wel wilt doen dat moet dat ook kunnen. Maar dat is dan weer mijn persoonlijke mening :wink:

Stephan

do mei 10, 2012 11:23 am
Profiel
fulval

Vandaag op de opiniepagina van de Volkskrant:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6178/Tho ... lder.dhtml

aanbevolen.

vr mei 18, 2012 1:39 pm
Profiel
Moderator
Pieter F

Afkomstig van de website van de NOS:

Citaat:
Gemeente in beroep om 4 mei
Toegevoegd: donderdag 31 mei 2012, 11:08

De gemeente Bronckhorst gaat in beroep tegen de uitspraak van de rechter over de Dodenherdenking in Vorden.

De rechtbank in Zutphen verbood de gemeente om bij de herdenking op 4 mei stil te staan bij de Duitse militairen op de begraafplaats in Vorden, in de gemeente Bronckhorst.

De zaak was aangespannen door Federatief Joods Nederland (FJN). Die organisatie vindt het grievend en misselijkmakend om ook Duitse militairen te herdenken op 4 mei.

Bemoeienis
De Vereniging Nederlandse Gemeenten en het Nederlands Genootschap van Burgemeesters hebben aangedrongen op het beroep.

Andere gemeenten willen helderheid over hoe ze de Dodenherdenking in de toekomt kunnen vormgeven. Ook willen ze weten hoe ver de bemoeienis van een rechter met gemeentelijke zaken mag gaan.

Het is nog niet bekend wanneer het beroep is.

do mei 31, 2012 11:31 am
Profiel WWW
Paul Siemons

Geen Duitsers herdenken op 4 mei"


Tijdens de Dodenherdenking op 4 mei
moeten geen Duitse militairen herdacht
worden.Het Nationaal Comite 4 en 5 mei
zegt dat het van vorig jaar heeft
geleerd.Toen zou een 15-jarige scholier
op de Dam een gedicht over een SS'er
voordragen.

Daarover ontstond zoveel commotie dat
het comite ervan afzag.Het comite vindt
dat op 4 mei de slachtoffers herdacht
moeten worden,niet de daders.

In Vorden wordt net als vorig jaar aan
het eind van de herdenking langs graven
van Duitse soldaten gelopen als "teken
van verzoening".Volgens het Nationaal
Comite is herdenken geen verzoenen

Bron: NOS TT http://teletekst-data.nos.nl/webplus?p=109

do mei 02, 2013 10:21 am
Profiel
Bob

Das ook tegenstrijdig, Vorden heeft net bekend gemaakt NIET de Duitsers te eren.

do mei 02, 2013 12:43 pm
Profiel
Fedor

Herdenking Duitsers in Vorden gaat niet door.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2153 ... raf__.html

Meerdere redenen, maar voornamelijk vanwege de kans op een tegendemonstratie van het Comité Vorden Fout dat werd opgericht door de bond van Antifascisten en oud-Verzetstrijders Nederland (AFVN).

De AFVN wordt overigens als stalinistisch beschouwd.

do mei 02, 2013 12:46 pm
Profiel
Bob

Fedor schreef:

Door wie? Door jou?

do mei 02, 2013 12:52 pm
Profiel
dirk

Nou, het lijkt er verdacht veel op, kijk even op de website, www.afvn.nl ......

do mei 02, 2013 1:43 pm
Profiel
Fedor

Bob schreef:
Fedor schreef:

Door wie? Door jou?

Wiki. En gezien de (politieke) historie van de organisatie zou ik waarschijnlijk dezelfde mening hebben.

do mei 02, 2013 1:58 pm
Profiel
Eisbein

Wiki. En gezien de (politieke) historie van de organisatie zou ik waarschijnlijk dezelfde mening hebben.

Dit schrijft Fedor aan Bob.

Als Bob even op de website van AFVN naar het onderwerp Katyn gaat, dan leest hij de ondervraging van getuigen, bijeengebracht na de Sowjet herovering van het gebied, die antwoorden geven tegengesteld aan de bevindingen van het internationaal panel van artsen die aanwezig waren, uit vrije wil, bij de opgravingen.
Alle artsen hebben vrijwillig en zonder Duitse druk na het afsluiten van hun onderzoek de afsluitende verklaring ondertekend.
De Roemeense arts daarbij kreeg na de oorlog van de Sowjets grote problemen voor hemzelf en zijn familie en ging zijn verklaring wijzigen.
Na het uiteenvallen van de SowjetUnie bleek inderdaad dat de Sowjets aan de moord schuldig waren.
Als het AFVN met hun artikel nog steeds de schijn willen ophouden dat de Duitsers in dit geval de boeven waren dan is de conclusie dat de AFVN op een communistisch/stalinistische grondslag opereert.

vr mei 03, 2013 5:12 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende