Het is nu ma jun 18, 2018 10:52 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Einde voor Liberty Park in Overloon dreigt 
Auteur Bericht
Nieuws Bot

Bericht Einde voor Liberty Park in Overloon dreigt
Gepubliceerd op: 6 januari 2007

Door FRANK HOUTAPPELS

OVERLOON - Het einde van Liberty Park in Overloon lijkt in zicht. Jaap de Groot, eigenaar van het Marshall Museum, wil driehonderd voertuigen terug hebben.

Liberty Park ontstond toen het Marshall Museum van De Groot introk bij het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum in Overloon. Maar het botert niet tussen De Groot en het bestuur van het oorlogsmuseum. De Groot zegt op 30 december een rechtzaak te hebben aangespannen. Of het bestuur van het Oorlogsmuseum treedt af, of mijn museum vertrekt uit Overloon“, zegt de Zwijndrechtenaar.

„Er wordt van alles besloten, zonder dat we op de hoogte worden gesteld“, zegt De Groot. Als voorbeeld noemt hij de recente verkoop van de Amerikaanse tank ‘Cookie’ aan Canadese veteranen. De tank staat inmiddels in Ortona, Italië.

„Het was niet mijn eigendom, maar het is een schandaal dat het bestuur zo’n museumstuk, zonder enige vorm van overleg, doodleuk op de trein zet.“ Over de onenigheid tussen het Marshall Museum en het Oorlogsmuseum valt niet meer te praten, stelt De Groot. „Dit is geen meningsverschil meer. Het speelt al een halfjaar. Op deze basis kunnen we niet met elkaar verder.“

Mocht de collectie van het Marshall Museum daadwerkelijk vertrekken uit Overloon, dan heeft het publiek er niet lang naar kunnen kijken: Liberty Park werd in mei 2006 met veel officieel vertoon door NAVO-secretaris-generaal Jaap de Hoop Scheffer geopend. Afgelopen september werd de 100.000ste bezoeker verwelkomd. Er is in totaal 3,6 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van het museum.

De rechtbank in Den Bosch kon vrijdagmiddag niet achterhalen of de rechtzaak inderdaad is aangespannen. Namens het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum was vrijdag niemand bereikbaar voor commentaar.

Overgenomen van: De Gelderlander

za jan 06, 2007 4:19 pm
Profiel WWW
Technische Dienst
Egbert

Bericht 
Wat is er aan de hand met de WOII-musea van tegenwoordig? :?

za jan 06, 2007 6:33 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Bericht 
Beter gezegd wat is er aan de hand met bestuurders van stichtingen die zaken in formeel beheer hebben. Het lijkt wel een ordinair hanengevecht. Vreemde is dat de betreffende rechtbank niet eens kan nagaan of er werkelijk een rechtzaak is aangespannen, noch dat er ook meer een dagvaarding of formele inbeslagname overlegd kan worden. Volgens mijn informatie houd het museum zich netjes aan de overeenkomst die is gesloten. Het lijkt er op dat dhr de Groot meer zeggenschap wil dan in de overeenkomst is vastgelegd en dat zo probeert af te dwingen. Het is op zich wel heel vreemd dat hij medezeggenschap wil over objecten die niet zijn eigendom zijn, noch het eigendom zijn van de stichting die zijn eigendom beheerd.

za jan 06, 2007 7:16 pm
Profiel WWW
John S.

Bericht 
zucht !!!

There was no glory in the victory of war, only honor to those who fought bravely,
and memories of those who sufferd and died in battle. D.R. Burgett

za jan 06, 2007 8:59 pm
Profiel ICQ
Dennis N

Bericht 
Ik heb het net op tv gezien.....droevig....
Ik denk dat het beter is om te wachten op de uitkomst van de rechtbank voordat er hier weer allerlei 'cowboy-verhalen' ontstaan zoals die eerder in een ander topic ontstonden.
Ikzelf ga er nog maar snel een dagje heen voordat alles weg is! :(

za jan 06, 2007 11:08 pm
Profiel WWW
Roel R

Bericht 
Overloon is al jaren op sterven na dood. Denk alleen al aan diefstallen door vrijwilligers en de vele originele stukken die verkocht zijn!

zo jan 07, 2007 6:03 pm
Profiel WWW
Stefke

Bericht 
Citaat:
Overloon is al jaren op sterven na dood. Denk alleen al aan diefstallen door vrijwilligers en de vele originele stukken die verkocht zijn!

Roel voordat je met zo'n beschuldigingen gaat gooien.
Citaat:
Ik denk dat het beter is om te wachten op de uitkomst van de rechtbank voordat er hier weer allerlei 'cowboy-verhalen' ontstaan zoals die eerder in een ander topic ontstonden.

Ik weet niet waar je dat op beweerd, maar dat is grote onzin. En ik ga ook zeker geen discussie an met een persoon die zo iets durft te beweren, die mensen geven hun vrije tijd rn kennis gratis weg om het museum steeds beter te maken. [...]

[EDIT barry] Beledigingen mag je elders gaan rondstrooien. [/EDIT]

zo jan 07, 2007 6:12 pm
Profiel
muncio

Bericht 
Niveau svp....

zo jan 07, 2007 6:55 pm
Profiel WWW
Rudi

Bericht 
Stefke, zou je de volgende keer persoonlijke beledigingen per PM willen uitwisselen.

Darth Den NL schreef:

Dit is op het moment het verstandigste.

Live your dream and let your dream come true.

zo jan 07, 2007 6:59 pm
Profiel WWW
Roel R

Bericht 
Stefke schreef:
Citaat:

Roel voordat je met zo'n beschuldigingen gaat gooien.
Citaat:

Ik weet niet waar je dat op beweerd, maar dat is grote onzin. En ik ga ook zeker geen discussie an met een persoon die zo iets durft te beweren, die mensen geven hun vrije tijd rn kennis gratis weg om het museum steeds beter te maken. [...]

Jongeman, jammer dat je jezelf zo laat kennen. Wel mooi dat je vrijwilligers werk doet! Goed werk!

Ik kan me niet voorstellen dat jij de vergaande verhalen over ontvreemding van voorwerpen ( wat al tientallen jaren speelt ) nooit hebt gehoord? Zo zijn er verhalen van schenkingen die later ineens op beurzen opduiken...

Verder hebben we dan nog de jaren van wanbestuur, de verkoop of het laten weg rotten van historisch erfgoed, de vele slechte replica's in de tentoonstellingen en het complete ontbreken van info over de slag van Overloon.

Liberty Park was de doodssteek. Daarmee ging het laatste stukje historie van de slag om Overloon verloren.

zo jan 07, 2007 7:07 pm
Profiel WWW
Stefke

Bericht 
Citaat:
[EDIT barry] Beledigingen mag je elders gaan rondstrooien. [/EDIT]

Kan ik inkomen, maar voelde mezelf ook beledigd.

ma jan 08, 2007 8:58 am
Profiel
Wilco_Vermeer

Bericht 
Ter info

http://www.ad.nl/rotterdam/article973231.ece

di jan 09, 2007 2:00 pm
Profiel WWW
Kees5

Bericht 
Weet iemand hoe het een en ander afgelopen is ? Is het conflict uit de wereld ?

wo jun 13, 2007 8:40 pm
Profiel
koenmarijt

Bericht 
Kees5,
Toen ik op 27 mei in Overloon was waren er volgens mij nog geen 300 voertuigen weggehaald. Maar hoe het verder is afgelopen :?: :?: En hoe de situatie nu is :?:

Generaal- Veldmaarschalk Erwin Rommel

wo jun 13, 2007 8:47 pm
Profiel WWW
marcel

Bericht 
Ik ben er gister nog geweest alles is er nog zo ver ik kan zien ,ze hebben alleen de wapenhal veranderd de mortieren en zware machine geweren zijn daar weg maar kwam ik weer tegen in de eerste hal waar de oude stukken staan die vroeger buiten stonden.

wo jun 13, 2007 9:31 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende