Het is nu do maart 28, 2024 8:14 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Wat is dit nu weer.... 
Auteur Bericht
Vin1
Bericht 
Ik heb deze helmen ook in Normandie laatst zien liggen in de verkoop bij Batterie maisy.
Het leken mij Amerikaanse helmen? Er was een Belgische eenheid aktief in Normandie. Zouden die met Amerikaanse helmen gevochten hebben.
Misschien dat ze zelf geen helmen en uniformen meer beschikbaar hadden om een of andere reden?

Het is maar een gok hoor?


vr okt 16, 2009 8:55 am
Leo
Bericht 
Het Belgisch leger gebruikte de Britse helm tot +/- de jaren'60. Ik kreeg er tenminste zoéén in 1964. Voor de parade op 21 juli (nationale feestdag) moesten we het US model dragen.


vr okt 16, 2009 9:53 am
Vin1
Bericht 
Ik zag anders echt Amerikaanse helmen met Belgische vlag te koop liggen in de shop in Normandie.
Bedoel je dat deze gedragen zouden kunnen zijn puur op 21 juli (van welk jaar? 1945 neem ik aan)


vr okt 16, 2009 10:01 am
Richard1976
Bericht 
Vin1 schreef:
Ik zag anders echt Amerikaanse helmen met Belgische vlag te koop liggen in de shop in Normandie.

Dat wil niet zeggen dat deze in Normandie gedragen is. Je moet eens weten waar de shophouders in Normandie hun spullen vanaf halen.


vr okt 16, 2009 10:39 am
Whoa Mahomet
Bericht 
Op de andere 8 foto's is te zien dat er een splitje in de achterkant van de helmrand aanwezig is.
Dit hadden de zeer late 45 helmen en alles wat er na 1945 werd geproduceerd.
Als ik dan kijk naar de NATO riemsluiting (waarvan de sluiting is omgebogen) is het naar mijn mening een M1 helm van na 1950.
Binnenhelm lijkt mij ook van het type jaren 60/70 Amerikaans.


vr okt 16, 2009 11:24 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het is een naoorlogse helm uit België. Waarschijnlijk jaren 70-80 vorige eeuw.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 16, 2009 1:56 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Richard1976 schreef:
Vin1 schreef:
Ik zag anders echt Amerikaanse helmen met Belgische vlag te koop liggen in de shop in Normandie.

Dat wil niet zeggen dat deze in Normandie gedragen is. Je moet eens weten waar de shophouders in Normandie hun spullen vanaf halen.


Oh, nee daar ging ik ook niet van uit hoor :wink:
Maar er werd ook niet vermeld door de winkel dat dit origineel uit normandie kwam. En de prijs was er ook niet naar hoor. Ik geloof 80 euro voor een originele helm in goede staat. Dat vond ik al geen prijs voor een echte 1944 helm.


vr okt 16, 2009 5:23 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Gezichtsbedrog.

80 Euro is voor een dergelijke helm veel te veel.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 16, 2009 6:12 pm
Profiel WWW
Leo
Bericht 
Het Belgische leger was tot pakweg medio jaren '60 uitgerust volgens Engels stramien. De Amerikaanse helm die ik droeg op 21 juli moest ik opnieuw inleveren.

Brigade Piron tijdens ( en na) de oorlog droeg de UK helm en uitrusting, reed wel met Willys en Shermans.


vr okt 16, 2009 8:26 pm
Vin1
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Gezichtsbedrog.

80 Euro is voor een dergelijke helm veel te veel.


Vandaar dat ik 'm ook netjes liet liggen.
Ze hadden ook bodemvondsten. Duitse helm de half vergaan was. Gaten er in. Kostte iets van 35 euro.
En ook andere helmen, Duits en Amerikaans voor leuke prijzen.
Ook een Duits zout en peper stelletje etc etc.
Aangezien ik geen verstand heb van die verzamelmarkt, heb ik niks gekocht. Maar misschien als je wel verstand van zaken hebt, je misschien er best wat leuks tussen uit kan vissen.
Ik het namelijk wel het idee daarvan. Alleen nogmaals, te weinig kennis om de schaarsheid te bepalen en de originaliteit te garanderen.


di okt 20, 2009 11:15 am
USMD Depot
Bericht 
[quote=Heb in dead men's corner wel origineel spul gezien, maar daar lap je goed voor.[/quote]

Dan ben je één van de weinigen. Zou erg oppassen met wat ik daar koop. Meneer De Trez heeft een nogal grote mistige wolk om hem heen hangen als het gaat om het verkopen van militaria waarbij twijfels zijn over de herkomst en originaliteit. Ik kan niet specifiek benoemen wat hij allemaal verkocht heeft dat niet klopt/deugt maar laat ik het zo zeggen: als één persoon zich belazerd voelt dan praat je over een uitzondering. Wanneer een zeer grote groep consumenten zich door hem geflest voelt dan zal er vast iets niet helemaal pluis zijn.

Maar goed, als je weet waar je het over hebt en de kennis in huis hebt om de nodige controles te doen dan kun je er met een redelijk gerust hart kopen. Heb je die kennis niet dan is mijn advies: go elsewhere

Groeten,
Frank


zo nov 22, 2009 4:47 pm
muncio
Bericht 
Cor ik zou die link vanje maar eens weghalen want als dit is wat je gekregen hebt dan sta je lekker voor LUL :D

Ik zie niet een helm maar heel wat anders.


zo nov 22, 2009 5:20 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group