Het is nu do maart 28, 2024 7:28 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Foto Rijsoord of niet? (+ DE OPLOSSING) 
Auteur Bericht
IA010
Bericht 
Vin1 schreef:
Precies, ben ook benieuwd wat de reden hiervan was? Ook de witte vlaggen zijn mij niet duidelijk. Volgens mij was Leiden geen stad waar de overgave getekend moest worden? Ik hoop dat de historische vereniging Leiden meer uitsluitsel kan geven?


Leiden was wel de locatie met het stafkwartier van het Commando Westfront - Vesting Holland onder reserve kolonel G.J. de Groot. Dat was een grote staf met alleen al zo'n 20 stafofficieren (incl. 5 hoofdofficieren) en een grote verbindingsdienst, verantwoordelijk voor het gehele westfront van de Vesting. Vermoedelijk waren er wel zo'n 150 minderen rond deze staf in Leiden.

Daarnaast de staf van de Groep Leiden (Westfront Vesting Holland), van reserve lt-kol Boots en zijn ongeveer 10 officieren. Niet dat dit erg veel voorstelde overigens, want naast depottroepen en bewaking van het station was er niet veel aanwezig. De 4e Reserve Grens Compagnie, dat aan de kust bij Katwijk lag, was het belangrijkste gevechtsverband.

Ik vermoed dat het stafkwartier Westfront dus aan de Burggravenlaan zat. Ik zal dat eens controleren.


ma jan 17, 2011 6:42 pm
IA010
Bericht 
Even gecontroleerd. De Rijks HBS, een gebouw van Dudok, was inderdaad het hoofdkwartier van de staf Westfront. Thans bekend als het Bonaventura lyceum. Kortom, de foto's tonen vermoedelijk de formele overgave van het Stafkwartier Westfront Vesting Holland in Leiden, in het gebouw van de rijks HBS op, naar ik vermoed, 15 mei 1940.

Ik vermoed dat op de andere hoek van de Burgravenlaan met de Hoge Rijndijk, waar het ook door Dudok ontworpen Militair Invalidenhuis (prachtig pand, nog steeds) stond, het hoofdkwartier van de Groep Leiden was ingericht. Beide kwartieren waren vlak bij elkaar te vinden.

Dudok was overigens begin 20e eeuw de directeur van de gemeentewerken in Leiden, wat zijn betrokkenheid bij de diverse gebouwen verklaart. Saillant detail is wellicht (ik heb het al eens op mijn site over het Zuidfront gezegd) dat Willem Dudok en Pieter Scharroo (kantonnementscommandant van Rotterdam en commandant depot genie) beide professionele KMA genieofficieren waren, die hun civiele bijdragen aan Nederland meer dan eens toonden en deden. Dudok uiteraard als gekend stadsarchitect, maar ook Scharroo, als beroemd (ook buiten Nederland) betontechnoloog, onder meer verantwoordelijk voor het Olympisch Stadion in Amsterdam.


di jan 18, 2011 1:07 am
Vin1
Bericht 
Dank jullie wel voor de aanvullende info. Leuk om te lezen. Dat verklaart de witte vlaggen op de foto in elk geval.


di jan 18, 2011 1:23 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group